Toon posts:

Geheugen; geen volledige herkenning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb onlangs mijn geheugen uitgebreid van 512 mb naar 2x1GB. Nou herkent windows (vista) en mijn bios maar 1 gb. Een programma als CPU-z herkent wel 2 gb.
D.m.v. één module te verwijderen en weer opstarten kwam ik erachter dat mijn computer maar van beide modules de helft herkent, dus 2x 512 MB.
Ik heb al gekeken of mijn moederbord 2gb aankon. dit is wel het geval. Het betreft een Foxconn P4M800P7MB.
Ook heb ik een BIOSreset uitgevoerd. Dit heeft niet geholpen.
Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59
Ondersteunt jouw moederbord het geheugen wel dat je geinstalleerd hebt? Kijk anders op de site van je moederbordfabrikant, daar staat meestal wel welke geheugenbankjes ondersteund worden.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat je nog kan proberen:
Kijken of er geen onboard of losse videokaart is die systeemgeheugen voor zich reserveert.
Andere sloten proberen.
Een BIOS update uitvoeren.

• APCfreak
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03-2025
Alleen het ondersteunen van 2GB is niet voldoende.
Vaak ondersteunen oudere MB niet alle chip configuraties die op nieuwe geheugenmodules worden gebruikt. ((aantal chips x gigabit per chip) / 8 = gigabyte per module ) wanneer MB alleen b.v. 16x1 Gigabit ondersteund en je geheugen module heeft een configuratie van 8x2 Gigabit. dan wordt vaak maar de helft herkend.

De beste manier om dit te controlleren is de handleiding van je MB. Ondersteunde geheugenmodules staan daar in vermeld.