Toon posts:

speedtouch 546 en de sitecom mimo xr

Pagina: 1
Acties:
  • 1.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik ben dus helemaal nieuw op deze site dus als ik iets fout doe geef even een gil.

het gaat om het volgende sinds hebben wij een laptop met draadloose verbinding nu wil ik de sitecom op de speedtouch aansluiten maar wat ik ook probeer de latop ziet wel de sitecom maar niet de speedtouch.

Ik hoop dat iemand mij hier mee verder kan helpen. Was er gisteren ongeveer 5 uur mee bezig bijna de speedtouch door het raam gegooid.

alvast een goed weekend

Verwijderd

Wat zijn de IP adressen van de Speedtouch en van de Sitecom?

Verwijderd

Topicstarter
192.168.1.1 sitecome en speedtoch 10.0.0.01

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 19:34
Dat gaat niet werken als ze op verschillende domeinrange zitten. Ofwel beide in 10.0.0.x zetten of beide in 192.168.0.x

Anders werkt het niet. De laptop zit waarschijnlijk in de 192.x.x.x reeks waardoor hij wel de sitecom maar niet de speedtouch ziet (logisch).

Ontspan.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik de sitecom de ip van speedtouch zet gat het goed ?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:59:
het gaat om het volgende sinds hebben wij een laptop met draadloze verbinding nu wil ik de sitecom op de speedtouch aansluiten maar wat ik ook probeer de latop ziet wel de sitecom maar niet de speedtouch.
Dat is niet raar, want de Speedtouch is geen access point. Logisch dat-ie alleen de sitecom ziet als je netwerken scant.

Verder, wil je dat de Speedtouch de router is en IP's uitdeelt of moet dat sitecom geval dat doet?

Verwijderd

Topicstarter
de sitecom

• BHQ

BHQ

Bad choice want die Sitecom klapt ongetwijfeld bij veel NAT sessies, maargoed.

Het modem stel je in als bridge ipv. router (kan met een tooltje van Alcatel) en je sluit hem dan op de WAN-kant van de Sitecom aan. Deze vraagt vervolgens een IP'tje aan de WAN poort en krijgt een extern IP.

Makkelijker is de DHCP uit te zetten in de Sitecom, het IP in dezelfde range van de Speedtouch te zetten (wel een vrij IP en eentje die unlikely is uitgedeeld te worden door de DHCP van de Speedtouch) en het geheel aan elkaar koppelen met een LAN poortje (de WAN laat je dus leeg). Je gebruikt dan het access point van de Sitecom en de routerfunctionaliteit van de Speedtouch.

Verwijderd

Topicstarter
was de helemiddag bezig niks lukt, toen met kwade kop alles gereset en ja hoor verbinding gr gr, heb alleen nu probleem kan niet op sommige site komen op bv google.nl en avg virusprog iemand een idee, heb trouwens geen goed gevoel over de verbinding !! want beiden routers staan nu op fabrieksinstellingen.
ik hoor het wel

Verwijderd

Topicstarter
heb gelijk gekregen beneden de laptop op gestart en geen internet verbinding ik word er moeideloos van. kan ieman mij aub in een stappenplan uitleggen wat ik moet doen.
Dit zou ik erg op prijs stellen

• BHQ

BHQ

Sluit eens een machine direct op je Speedtouch aan en kijk wat voor IP je krijgt.

Is dat een 192.168 of 10.0 IP? Dan is je Speedtouch al een router. Begint het ergens anders mee dan staat je modem als bridge ingesteld.

In het eerste geval zet je in de sitecom de DHCP uit (kan ergens in de instellingen) en geef je 'm een IP waarbij de eerste 3 delen van het IP gelijk zijn aan die van de Speedtouch. Heeft de Speedtouch bijv. 10.0.0.138, dan geef je de sitecom 10.0.0.120 (of iets anders dat vrij is). Vervolgens sluit je de Speedtouch op een van de LAN poortjes aan, niet op de WAN.

De Speedtouch kan nu een router blijven, terwijl de sitecom nu nog 3 switchpoortjes over heeft voor andere apparaten en als access point dient. Vergeet je wireless encryptie niet. Eventuele firewalls in de Sitecom mag je ook uitzetten, dit vangt de Speedtouch al af.

Mocht je modem als bridge ingesteld zijn (je krijgt geen 192.168.x of 10.0.x IP maar een andere), dan kan je 'm direct op de WAN aansluiting van de sitecom aansluiten. De standaardinstellingen van de sitecom voldoen dan. Hij zal een extern IP toegewezen krijgen aan de WAN kant.

Dat bepaalde sites niet werken is waarschijnlijk een lokaal probleem. Wat krijg je als je 'nslookup google.nl' in een dosboxje doet?

Verwijderd

Topicstarter
als ik via de stanonle pc met win98 een winipcfg doe krijg 10.0.0.138 nr te zien dus is hij al router.
dan sluit ik de laptop bedraad aan de sitecom aan en waar moet ik nu het bovenstaande ip instellen, bij bv laninstellingen hier in staat het ipnr van de sitecom. als ik dit doe en de dchp uit zet dan kan ik daarna niet meer in de setup van de sitecom komen.
dus weer een reset en weer opnieuw ik word er echt gek van.

• BHQ

BHQ

'10.0.0.138' is je gateway en niet het IP wat je toegewezen krijgt neem ik aan.

Heb net zelfs even de handleiding van de site gedownload en onder het kopje 'LAN' zet je eerst de DHCP server uit, daarna het LAN IP adres instellen. (bijv. 10.0.0.120). Dat saven. Als je dan de Speedtouch op een LAN poortje van de sitecom hangt en op je machine een nieuw IP aanvraagt krijgt de machine die van de Speedtouch.

Wat meer eigen inzet is wel gewenst, dit had je uit de handleiding van de sitecom kunnen halen.

[ Voor 5% gewijzigd door BHQ op 20-01-2008 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
over die inzet van vandaag ongeveer 4 uur bezig geweest, zal eerder onervaring zijn dan inzet.

klopt het dan ook dat je daarna niet meer bij de instellingen van de sitecom kan komen?.
op de sitecom zit ook een aparte aansluiting voor modem daar sluit ik steed de speedtouch op aan, en de windows98 machine ook op de sitecom die dan op een lan aansluiting.
nu nog de juiste ip adressen die de speeptouch gebruikt om naar buiten te gaan.

sorry voor al deze vragen.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:50:
op de sitecom zit ook een aparte aansluiting voor modem daar sluit ik steed de speedtouch op aan
Dat doe je dus fout, ik geef meermaals aan dat je een LAN poortje moet pakken en niet de WAN ('de apparte aansluiting'). en het klopt dat de sitecom niet meer benaderbaar, deze heeft immers een nieuw IP.

Als na het instellen van het nieuwe IP de speedtouch op een LAN poortje aansluit en op je machine een nieuw IP aanvraagt, krijgt je machine als het goed is een IP van de Speedtouch. Hierna kan je de sitecom ook weer benaderen op het nieuwe IP wat je ervoor ingesteld hebt.

Wat je uiteindelijk doet:
-de Speedtouch blijft een router en blijft IP's uitdelen
-de sitecom wordt het access point en de resterende poortjes (3 stuks) zijn als switch bruikbaar.

Als je een draadloze client naar de sitecom laat verbinden, zal deze een IP krijgen van de Speedtouch. -niet- van de Sitecom, daarvan heb je de DHCP uitgezet omdat die conflicteert met die van de speedtouch.

Verwijderd

Topicstarter
oke zal ik morgen proberen , nu het volgende ik heb ook nog een sweex printerserver niet draadloos moet deze dan een de speedtouch worden gekoppeld ?

• BHQ

BHQ

Die plug je in op een vrij LAN poortje. Je hebt niet vermeld of je een Speedtouch met een enkele of meerdere poortjes hebt, maar op beide apparaten voldoen (behalve de WAN dus).

Verwijderd

Topicstarter
de speedtouch heeft meerdere poorten

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zondag 20 januari 2008 @ 13:37:
Bad choice want die Sitecom klapt ongetwijfeld bij veel NAT sessies, maargoed.

Het modem stel je in als bridge ipv. router (kan met een tooltje van Alcatel) en je sluit hem dan op de WAN-kant van de Sitecom aan. Deze vraagt vervolgens een IP'tje aan de WAN poort en krijgt een extern IP.

Makkelijker is de DHCP uit te zetten in de Sitecom, het IP in dezelfde range van de Speedtouch te zetten (wel een vrij IP en eentje die unlikely is uitgedeeld te worden door de DHCP van de Speedtouch) en het geheel aan elkaar koppelen met een LAN poortje (de WAN laat je dus leeg). Je gebruikt dan het access point van de Sitecom en de routerfunctionaliteit van de Speedtouch.
Yasper,

Hier geef je aan dat het bat choice is om de speedtouch in testellen als accespoint, maar wat is dan een betere opstelling?.

• BHQ

BHQ

Je leest verkeerd.

Het is beter om de Speedtouch te laten routeren (Doet-ie al) en de Sitecom alleen een switch/accesspoint te laten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
oke dan heb ik het goed gedaan, sorry iedereen trouwens bedankt voor de hulp.
Pagina: 1