Toon posts:

FPS van 101 naar 40 à 60 [ATI Xpress 200]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ,

Ik heb laatste tijd problemen met mn video kaart , tenminste dat denk ik , ik speel het spel cs 1.6 waarmee toen ik deze computer had gekocht met 100 fps speelde , ik speel nu 3/4 jaar later met een fps van 40 à 60. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?

Ik heb de Asspire T660 troweuns met 1024 aan werkgeheugen , ik weet niet veel van computers dus vraag ik of jullie me er door willen hhelpen !

Bedankt , mvg ,

Jazz

Verwijderd

Ja, sinds de tijd dat je de PC gekocht hebt, heb je vast programma software etc geinstaleerd. Normale dingen dus, als je dit een tijdje lang doet word je PC traag, zo werkt Windows gewoon.

Je besturingsysteem opnieuw instaleren is de beste optie.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 14:13
vertical sync een keertje aangezet?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:57:
Ja, sinds de tijd dat je de PC gekocht hebt, heb je vast programma software etc geinstaleerd. Normale dingen dus, als je dit een tijdje lang doet word je PC traag, zo werkt Windows gewoon.

Je besturingsysteem opnieuw instaleren is de beste optie.
En wat heeft dat op geheugen gebruik na te maken met de framerate ? CS 1.6 is nou niet bepaald super zwaar dus als het geheugen niet vol zit heeft het niets met de framerate te maken.

Weet je zeker dat de settings nog wel het zelfde staan ? Als je de resolutie aanpast of AA aanzet heeft dat invloed op de framerate.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2008 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit soms te kloten met mn resolutie ja omdat ik een 19 inch beeldscherm heb

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:05:
Ik zit soms te kloten met mn resolutie ja omdat ik een 19 inch beeldscherm heb
Hogere resolutie is meer beeldpunten dus moet ie meer berekenen waardoor de framerate zakt.

640x480 of 1600x1200 scheelt enorm veel in de framerate, helemaal als je er ook nog eens AA en AF mee gaat draaien. Het verschil zal bij jou wel niet zo extreem zijn maar een hogere res is gewoon minder FPS.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2008 17:07 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

PilatuS schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:59:
[...]

En wat heeft dat op geheugen gebruik na te maken met de framerate ? CS 1.6 is nou niet bepaald super zwaar dus als het geheugen niet vol zit heeft het niets met de framerate te maken.
Wat dacht je van een overvol register? Allerlei onzin programma's waarvan TS niet eens weet dat ze op de achtergrond meedraaien?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 13:31
[...]

Weet je zeker dat de settings nog wel het zelfde staan ? Als je de resolutie aanpast of AA aanzet heeft dat invloed op de framerate.
Wat Mental zegt is geeneens zo gek. Als je in de loop de maanden allerlei software installeerd kan je pc weleens trager worden. Niet alleen vanwege het geheugengebruik, maar ook omdat sommige software pakketten processen op de achtergrond laten draaien die veel proc. power gebruiken.
Denk bijvoorbeeld aan een virusscanner. Die kan veel roet in het eten gooien.

@ de topicstarter:

Laat is tijdens het spelen de windows taskmanager draaien en kijk eens of er niet andere processen zijn die cpu-tijd gebruiken. Check ook meteen het geheugen gebruik. Als dit er goed uitziet heeft je probleem waarschijnlijk een andere oorzaak....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• PilatuS
  • Niet online
Muthas schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:07:
[...]

Wat dacht je van een overvol register? Allerlei onzin programma's waarvan TS niet eens weet dat ze op de achtergrond meedraaien?
Dat scheelt in Windows best aardig wat ja. Maar voor de framerate in het spel maakt het weinig uit. Als het spel voldoende RAM en CPU power heeft moet de framerate gewoon gelijk zijn. Of er moet zoveel zooi op staan dat ie te weinig RAM en CPU overhoud.

Maarja met een install van een paar jaar oud kan dat idd best.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2008 17:10 ]

Verwijderd

[...]

Je praat lamareus ;) Windows maakt je HD vol vol en vol, het register word voller, de HD word trager door velen programma's, je hebt mij nooit over geheugen horen praten :?

Betere postonderbouwing mag tog wel :o

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Nee, jij!

Let maar eens op:
Windows maakt je HD vol vol en vol,
Nee, dat doe je als gebruiker zelf. Of bepaalt Windows wat je allemaal installeert en welke muziek je op je schijf wilt hebben? :')
het register word voller,
Dus? :? Zal heus niet een impact van 40 á 60 FPS hebben.

Eventueel vallen onnodige achtergrond processen makkelijk uit te schakelen via msconfig. Maar of je dit bedoelt weet ik niet, je onderbouwt je posts 0,0. :/
de HD word trager door velen programma's,
Zoals je het nu opschrijft, klopt er geen hol van. Het is absoluut niet zo dat je pc automatisch trager is als er 'al' 300GB van de 500GB totaal in gebruik is. Het is wel zo, dat je schijf trager is als hij moet schrijven op dat moment. Dus hij is gewoon trager als hij op het eind van de schijf moet schrijven, of lezen, en aan het begin is hij sneller.
je hebt mij nooit over geheugen horen praten :?
Wat wilde jij dan met je post zeggen :P Het is heus niet zo dat Windows trager wordt naarmate er tijd verstrekt; tenminste, bij mij niet hoor? :P Je moet gewoon geen crap installeren :+ , dan blijft het gewoon snel werken.
Betere postonderbouwing mag tog wel :o
Moet jij nodig zeggen. :P

Goedkoop bellen via VoIP

• PilatuS
  • Niet online
Nadat een spel geladen is heeft de HDD vrijwel geen invloed op de presaties. Een spel zal misschien langzamer laden maar er zit geen verschil in FPS in een 4200RPM HDD die 95% vol staat of een 15.000RPM Raptor die 10% volstaat. De framerate heeft helemaal niets te maken met de HDD.

Verder helemaal eens met MesionXL.

De framerate wordt bepaald door de CPU, RAM en GPU. Alsj Windows of proggies er voor zorgen dat die 3 dingen teveel belast worden tijdens gamen kan de FPS lager zijn. Gebeurt dat niet maakt het voor de framerate helemaal niets uit.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2008 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat ook is , zonder dat de computer is opgestart is al 1/2 van het fysiek geheuegen gebruikt -.-

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

ik denk dat hij vertical sync heeft ingeschakeld,
imiddels al gechecked?

of het hertz van je monitor ?

www_un4given_nl

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
als je zonder vsync 100fps hebt dan heb je met vsync strak 60FPS en geen 40~60FPS. dus dat alleen lijkt me sterk.

verder zou het voor ons handig zijn om een lijstje met geinstalleerde en draaiende software te krijgen want dit is puur speculeren en dus niet zo nuttig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:53:
Weet je wat ook is , zonder dat de computer is opgestart is al 1/2 van het fysiek geheuegen gebruikt -.-
Knap dat je dat weet zonder maar ook iets uit te lezen, je zegt immers dat je pc niet is opgestart.

En onnodige achtergrondprocessen kan je uitzetten met behulp van msconfig.

[ Voor 10% gewijzigd door MensionXL op 19-01-2008 18:35 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PilatuS schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 19:09:
Nadat een spel geladen is heeft de HDD vrijwel geen invloed op de presaties. Een spel zal misschien langzamer laden maar er zit geen verschil in FPS in een 4200RPM HDD die 95% vol staat of een 15.000RPM Raptor die 10% volstaat. De framerate heeft helemaal niets te maken met de HDD.

Verder helemaal eens met MesionXL.

De framerate wordt bepaald door de CPU, RAM en GPU. Alsj Windows of proggies er voor zorgen dat die 3 dingen teveel belast worden tijdens gamen kan de FPS lager zijn. Gebeurt dat niet maakt het voor de framerate helemaal niets uit.
Er zijn legio games die continu textures laden vanaf de HDD, of welke files dan ook. En ja, dan maakt het erg veel uit of je op een 5400 RPM schijf zit te werken of op een 10.000 (mind you) Raptor.
Onderschat de HDD niet.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Exorcist schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:05:
[...]

Er zijn legio games die continu textures laden vanaf de HDD, of welke files dan ook. En ja, dan maakt het erg veel uit of je op een 5400 RPM schijf zit te werken of op een 10.000 (mind you) Raptor.
Onderschat de HDD niet.
Textures laden duren een stuk langer dan het renderen van een frame, en daarom wordt dit waarschijnlijk altijd wel in een aparte thread gedaan.Leuke van Threads is dat als die even niets kunnen doen (bijv. ze moeten wachten op je oh-zo-langzame HDD), dat andere threads dan gebruik kunnen maken van die processor-tijd. Alleen als er daadwerkelijk wat gedaan moet worden door de CPU (laten we zeggen PNG decoden of iets dergelijks) zal dit echt invloed hebben op je framerate, lijkt mij... maar dat hangt absoluut niet van je HDD af ;)

Om even terug te komen op het onderwerp: Dat je PC langzamer wordt van een volle HDD is echt een (hardnekkige) mythe. Ja, als er echt nog maar 1GB over is zal het waarschijnlijk wel invloed hebben, maar of je nu 80GB of 800GB over hebt op je HDD zal echt geen invloed hebben op de snelheid van je systeem.
En hoe komt het dan dat trage PCs bijna altijd volle HDDs hebben? simpel, het is net als het trager worden van je PC ook een symptoon van het onderliggende probleem, niet een oorzaak.
De oorzaak in dit geval is dat de gebruiker allemaal troep installeert. Troep die op de achtergrond draait, troep die op je HDD blijft staan, etc.

Anyway, tips aan de TS:
Probeer voor je CS opstart even alle onnodige achtergond processen uit te zetten, ook virus-scanners en dergelijke (je gaat toch geen virus oplopen tijdens een spelletje ;)).
En kijk eens of je geen grafische settings hebt veranderd sinds de keer dat je 100fps haalde. Dingen als Anti-aliasing of je resolutie hebben erg veel invloed op je framerate.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Pagina: 1