Ik wil berekenen hoeveel artikelen ik nodig heb.
Ik heb de volgende 2 tabellen.
Het is me gelukt een query te maken die van de Ochtend weergeeft welke producten er nodig zijn en hoeveel van elk.
Het probleem is echter dag ik dit ook van bijvoorbeeld de kollom nacht wil doen.
En aan het eind wil ik dan ook nog het totaal weten.
Dit is gewoon een kwestie van simpel optellen.
Dus mijn grootste probleem is hoe krijg ik het voor elkaar om om ook van de nacht weer te geven hoeveel er van elk artikel nodig is?
Met deze query krijg ik dus alleen de eerste 2 kollommen van het gewenste resultaat.
Hoe moet ik vanaf hier verder.
Ik heb gekeken naar JOINS en UNIONS maar ik kwam er echt niet uit.
Ik heb de volgende 2 tabellen.
Het is me gelukt een query te maken die van de Ochtend weergeeft welke producten er nodig zijn en hoeveel van elk.
Het probleem is echter dag ik dit ook van bijvoorbeeld de kollom nacht wil doen.
En aan het eind wil ik dan ook nog het totaal weten.
Dit is gewoon een kwestie van simpel optellen.
Dus mijn grootste probleem is hoe krijg ik het voor elkaar om om ook van de nacht weer te geven hoeveel er van elk artikel nodig is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Personen Producten +-------+-----+------+ +---------+----------+ | naam | dag | nacht| | artikel | naam | +-------+-----+------+ +---------+----------+ | naam1 | 1 | 1 | | 1 | artikel1 | | naam2 | 1 | 2 | | 2 | artikel2 | | naam3 | 2 | 1 | +---------+----------+ +-------+-----+------+ |
SQL:
1
2
3
| SELECT p1.Dag AS Artikel, COUNT( * ) AS "COUNT Dag" FROM "Personen" AS p1 GROUP BY p1.Dag |
Met deze query krijg ik dus alleen de eerste 2 kollommen van het gewenste resultaat.
Hoe moet ik vanaf hier verder.
Ik heb gekeken naar JOINS en UNIONS maar ik kwam er echt niet uit.
code:
1
2
3
4
5
6
| +--------+----------+-------------+--------+ |Artikel |COUNT Dag | COUNT Nacht | Totaal | +--------+----------+-------------+--------+ | 1 | 2 | ? | ? | | 2 | 1 | ? | ? | +--------+----------+-------------+--------+ |