Toon posts:

Bestaan membraan notebook speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is een paar jaar geleden wel eens wat geschreven over membraanspeakers voor notebooks, maar echt doorgebroken is het blijkbaar niet. Ik vond met Google één NEC notebook en 'n Gateway One met speakers in het scherm. Eén artikeltje: http://www.engadget.com/2...hin-transparent-speakers/

Elektrostaten hebben ook een dun membraan, maar wel een zwaar frame met draden die je niet voor je notebookscherm wilt hebben. Ook de hoogspanning lijkt mij lastig (hoewel LCD-schermen ook hoogspanning gebruiken, toch?, dus het is wel beschikbaar).

Nu heb ik zelf iets uitgedacht (copyright, patent, octrooi... ;)). Linker kanaal only:
Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/8fbjwcp.gif
Het geluidsignaal gaat door de spoelen. Spoel 2 trekt spoel 1 aan, waardoor het membraan gaat trillen. De langgerekte spoelen lopen dus langs de gehele hoogte van het notebookscherm. Het membraan is doorzichtig plastic, opgespannen in een frame. Omdat het membraan zo groot is zal een kleine uitwijking al voller geluid geven dan standaard notebookspeakertjes. ...denk ik.

Ik dacht ook dat een spoel als stator voordeel biedt boven een magneet: lichter, krachtiger... maar misschien is een lange dunne magneet toch beter en lichter en krachtiger?

Om het stereoeffect te verbeteren is het misschien zinvol om het membraan in het midden vast te zetten, met steuntjes aan de rand van het scherm, of een doorzichtige middensteun over het scherm...

Zal dit werken?

Verwijderd

En hoe moet het geluid uit zijn behuizing komen? of is het membraan doorzichtig en voor het scherm geplaatst?

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Guido: "Het membraan is doorzichtig plastic, opgespannen in een frame."

Het zal wel werken, maar het beeld zal erdoor vervormen, omdat het membraan gaat buigen en omdat het membraan het licht afbuigt (steek maar eens een potlood in een glas water en je ziet wat ik bedoel)