Toon posts:

P5E met 2*1Gb PC8500 OCZ post niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De pc-configuratie zoals het er nu voorstaat:

Asus P5E-moederbord
2*1Gb PC8500 Reaper geheugen erop (http://www.ocztechnology....2_8500_reaper_hpc_edition)
Samsung 203D DVDrw (afgekoppeld tijdens testen)
2*500Gb KS Western Digital (afgekoppeld tijdens testen)
8800GTS 512Mb (vervangen door oude 7600GS tijdens testen, want anders blijft die 8800GTS heel hard blazen als hij niet post.)
Intel Q6600

Probleem is als volgt:

Als ik in bank 1 & 2 een lat steek (of samen), geeft hij geen enkel probleem en post hij normaal.
Als ik in bank 3 en/of 4 een lat geheugen steek (of samen), post de computer totaal niet.
=> Geen post vanaf de banken 3 en/of 4 aangsproken worden.

Ondertussen ondernomen acties:

3 andere moederborde, (allemaal P5E's, heb hier toegang tot meerdere)
2 andere latten geheugen van Kingston (Premium geheugen)
2 andere van dezelfde kits geheugen OCZ
Voltage verhoogt tot 2.2V (mag tot 2.35V gaan volgens spec.)
BIOS geflasht van de originele 0203 naar 0504, wat geen relaas brengt.
Volop op Google gaan zoeken achter eender welke overeenkomst hiermee, wat ook geen oplossing aan het licht heeft gebracht.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 17:49 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Dus meerdere p5e borden vertonen dit probleem? En wat voor geheugen heb je precies geprobeerd (type nummer)? Misschien is je openingspost aanpassen verstandig, want erg duidelijk omschrijf je het niet. Vandaar ook dat nog maar weinig mensen hebben gereageerd.

Is je geheugen wel compatible met je mobo? Staat het in de qvl lijst van Asus?

[ Voor 78% gewijzigd door vleppyniles op 18-01-2008 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Start-topic helemaal opnieuw ingevuld ;)

Verwijderd

Probleem ligt aan de bios, recentere bios-en geven het geheugen een standaart te hoog voltage.
Valt overigens gedocumenteerd terug te lezen op het Asus forum (wat een trage k-site is dat ook).
Heb zelf ook een week geleden een nieuw systeem gekocht (p5e + kingston 8500) maar werken doet het amper, pc is retour winkel die het gaan uitzoeken.
Oplossing die mogelijk werkt is dat je een van de eerste bios moet flashen, wellicht kan de OP het proberen, ik hoop wellicht morgen meer hierover te weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:24:
Probleem ligt aan de bios, recentere bios-en geven het geheugen een standaart te hoog voltage.
Valt overigens gedocumenteerd terug te lezen op het Asus forum (wat een trage k-site is dat ook).
Heb zelf ook een week geleden een nieuw systeem gekocht (p5e + kingston 8500) maar werken doet het amper, pc is retour winkel die het gaan uitzoeken.
Oplossing die mogelijk werkt is dat je een van de eerste bios moet flashen, wellicht kan de OP het proberen, ik hoop wellicht morgen meer hierover te weten.
Heb jij toevallig deze Kingstons KHX8500D2K2/2G?

• Bi3b0b
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 18:07
We (Luhmanu en ik :)) hebben ook serieus liggen spelen met voltages nochtans met dat geheugen, doch zal zeker in spanning wachten wat jij als antwoord krijgt hierop!
(met Corsair zal ik morgen eens proberen, zien of dat uitkomst kan brengen).

[ Voor 5% gewijzigd door Bi3b0b op 18-01-2008 23:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:02:
[...]

Heb jij toevallig deze Kingstons KHX8500D2K2/2G?
Ja volgens mij wel, op het doosje staat KHX8500D2K2/2GN
Heb je daar ervaring mee, of is daar qua problematiek iets meer van bekend?

*update*
Pc zou eventueel maandag goed moeten zijn.
Lees anders deze draad nog even http://www.tomshardware.c...s-unstable-system-1066mhz
Ik vrees overigens dat we moeten wachten op een nieuwe bios, of de eerste versie 0107. Ben nog onzeker of die bios ook de quad cores ondersteunt.

*update2*
Ben al wat verder met het onderzoek.
http://www.xtremesystems....read.php?t=160849&page=32

Om terug te gaan naar 0107 moet je blijkbaar iets *engs* doen. Je moet je bios flashen naar een recentere, op 80% je pc uitschakelen en dan via je cd van je moederboord je bios 0107 erop zetten.
Tricky dus maar zoals ik het lees een van de weinige manieren om 1066 geheugen werkende te krijgen.
Overigens met 800 geheugen zijn er geen problemen, zoals ik het lees.

*update3*
Met AsusUpdate 61002 kan je blijkbaar wel je bios downgrade-n, lijkt me wel veiliger.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 13:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:49:
[...]

Ja volgens mij wel, op het doosje staat KHX8500D2K2/2GN
Heb je daar ervaring mee, of is daar qua problematiek iets meer van bekend?
Ik heb welsiwaar geen Asus maar een P35-DS4 van Gigabyte en heb ook problemen met PC8500 geheugen (4*1GB). Ik moet nu noodgedwongen 389*9 = 3.5 GHz en x2.5 geheugen multiplier = 972 MHz draaien. Alles wat ik boven de FSB 400 MHz instel slaat de boel vast. Met de laatste BIOS kan ik 438*8 = 3.5 GHz maar dan moet ik wel de mem multiplier op 2 laten en de geheugen timings op auto.

Verder lees ik op andere fora dat er veel compatibiliteits problemen zijn tussen de P35 chipset en PC8500 geheugen. Er zijn dan mensen die beweren dat er met de X38 minder problemen zijn.

Verwijderd

Hey guys,

Heb ongeveer dezelfde config als jou:
P5E, Q6600, OCZ 4GB Flex 9200, NX8800 GT OC etc.

0107 en 0502 zijn de beste keuzes kwa bios. Verschil zit hem in het
feit dat 0502 beter overclocked maar de CPU temp te laag vergeeft.

Grootste probleem is het voltage. Mijn OCZ draait standaard op 2.1v.
Als je 2.1v in de bios aangeeft dan is dat 2.5v in werkelijkheid. Had
de ook last van posting en zelfs BSOD's.

Gebruik daarom 1.90v om standaard 2.1v te draaien. Met AsusSuite
(of hoe heet ook al weer) kan je de voltage uitlezen van je geheugen.

Ik draai nu 1.85 (in bios), 2.0v werkelijk op 1111mhz 5-5-5-15.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Oef, lees nu dat je het zelfs heb geprobeerd op 2.2v, dat zou dan 2.6v
zijn in werkelijkheid. Hoop dat ze het nog doen. OCZ geeft garantie tot
2.35v overclocked.

Verwijderd

Weer wat wijzer geworden, 0107 zou officieel volgens Asus niet de Q6600 ondersteunen.
Bios 0201 is qua settings identiek aan 0107 maar ondersteunt officieel wel de Q6600.
Om het geheugen draaiende te krijgen zou je de 1066 terug kunnen schroeven naar 800.
Een andere weg wat je eventueel als eerste zou kunnen proberen is om de timings manual in je bios in te voeren, het dram volt zou je rond de 2.10 zetten
Hier een linkje naar iemand met de 0201 en corsair 6400 en hoe hij de timings en de voltage heeft gesteld, bij hem werkt het.
http://www.asktheramguy.c...hmentid=2912&d=1196891847

Verwijderd

P5E:

1.90v bios = 2.05v windows
1.93v bios = 2.10v windows
1.96v bios = 2.20v windows
2.00v bios = 2.30v windows
2.30v bios = 2.35v windows
2.10v bios = 2.55v windows

Laatste AIsuite: Link

Garantie OCZ: "OCZ EVP (Extended Voltage Protection) is a feature that allows performance
enthusiasts to use a VDIMM of 2.35V without invalidating their OCZ Lifetime Warranty."

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 12:59 ]

• mari_d
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-03 13:02
Ik ondervind hetzelfde probleem met Kingston HyperX 8500 inclusief asus P5E. Zelfs op 800Mhz werkt het niet helemaal stabiel.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:48

HugoBoss1985

Xenotech

Bij mij is het helemaal vaag op dit bord.

Ik heb er 2x 1gig Crucial Ballistix tracer pc6400 op 4-4-4-12 800mhz 2t op zitten en het is zelfs Prime95 stabiel op 1.9 volt!

Undervolting van het geheugen gaat heel goed, maar overclocken wil het eigenlijk helemaal niet.

Er zit ook veel verschil tussen bios 0107 en 0502 bij dit bord.

Ik heb gisteren met veel moeite 0107 terugeflashed en het werkt bij mijn prima met een Q6600 op 3,6 hoor...

AI suite moet je niet gebruiker, dat leest de voltages verkeerd uit!

Volgens mensen bij ExtremeSystems (die met een hardwarematige voltmeter hebben gemeten!!!) moet je bij het geheugen voltage in het bios ongeveer 0,5 rekenen.
Ik weet niet of dit bij 0107 of 0502 was...

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-01-2008 15:34 ]

Verwijderd

Ik heb dit moederboord links laten liggen en ben verder gegaan met de Maximus formula.
Geen problemen meer met het geheugen.

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Dit vond ik laatst op het web:

De Pencil Mod
(Use a HB / 3B / 4B pencil, 2 or 3 strokes only.)

Wie weet helpt dit tegen het voltage probleem?

Edit:Vond zojuist op de FTP van Asus een nieuwe bios versie! Hij staat nog niet gepost op de site, dus de verbeteringen e.d. zijn (voor mij) nog onbekend. Klik hier voor een link naar de ftp. :P (P5E0601.zip)

[ Voor 37% gewijzigd door ExPlanE op 29-01-2008 17:37 ]

Verwijderd

ExPlanE schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:47:
Dit vond ik laatst op het web:

De Pencil Mod
(Use a HB / 3B / 4B pencil, 2 or 3 strokes only.)

Wie weet helpt dit tegen het voltage probleem?
Het is niet zonder risico, daarbij om met een potlood op je moederboord te krassen.... |:(
Laat ze gewoon een fatsoenlijk geteste bios uitbrengen, en ffs een site die wel normaal bereikbaar is ontwikkelen.
Edit:Vond zojuist op de FTP van Asus een nieuwe bios versie! Hij staat nog niet gepost op de site, dus de verbeteringen e.d. zijn (voor mij) nog onbekend. Klik hier voor een link naar de ftp. :P (P5E0601.zip)
Ik zou er even mee wachten met upgraden, de laatste bios-versies vanaf 0201 zijn allemaal prut geweest voor de P5E.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:09:
[et is niet zonder risico, daarbij om met een potlood op je moederboord te krassen.... |:(
Laat ze gewoon een fatsoenlijk geteste bios uitbrengen, en ffs een site die wel normaal bereikbaar is ontwikkelen.
Tuurlijk is het niet zonder risico. Er zijn echter wel genoeg succesvolle verhalen te vinden op het internet. Het blijft een oplossing die eigenlijk niet hoort natuurlijk. Hopelijk ziet Asus zelf ook dat er problemen zijn, en dat er snel wat aan gedaan moet worden. Bios 0601 is trouwens gistermiddag uitgekomen, vers van de pers. Ik hoop dat ze zo slim zijn geweest met een oplossing te komen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste BIOS heeft ook geen relaas mogen brengen, zelfde probleem blijft.
Staat als omschrijving bij laatste BIOS 0601 het volgende trouwens:

1. Fix system fail to resume from S3 when using production version of Wolfdale CPU

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Klopt, met die nieuwe 0601 bios hebben ze nog geen moer uitgevogeld.

Alsof het probleem ook echt ligt bij die S3 meuk :z

Asus mag van mij wel heel snel met een fatsoenlijke update komen waar menig tweaker wat aan heeft en niet telkens met zo een halve bios op de proppen komen waarbij je niet eens fatsoenlijk met PC8500 geheugen op 1066mhz kan booten.

Je zou het forum van de P5E eens moeten checken. Niks anders dan bios issues en andere problemen.

Verwijderd

ExPlanE schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:14:
[...]

Tuurlijk is het niet zonder risico. Er zijn echter wel genoeg succesvolle verhalen te vinden op het internet. Het blijft een oplossing die eigenlijk niet hoort natuurlijk. Hopelijk ziet Asus zelf ook dat er problemen zijn, en dat er snel wat aan gedaan moet worden. Bios 0601 is trouwens gistermiddag uitgekomen, vers van de pers. Ik hoop dat ze zo slim zijn geweest met een oplossing te komen. :)
Helaas pinda-boter.
Geen verbeteringen, ik kreeg de P5E met geen geweld aan de praat. De maximus formula is veel beter in te stellen en heeft niet dat vreemde over/under-voltage probleem.
Het geheugen was op 800fsb al meteen stabiel en kon geleidelijk beter ingesteld worden. Overigens de prestatie verbeteringen waren niet enorm maar goed in principe moet 1066mhz haalbaar zijn.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Die pencil mod helpt alleen tegen het schommelende voltage probleem. Naar mijn wete verandert dit niks aan het geuheugen. Er zijn vooral veel mensen die problemen hebben met PC8500 geheugen. PC6400 schijnt vrijwel overal goed te gaan... erg vreemd.

Verwijderd

Ik heb KHX8500D2K2/2G x2 dus 4 gig interleaved en had bios 0401 werkte alles perfect, met bios 0602 werkt alles ook goed. Niks hoeven aanpassen aan voltages. Ik heb een cosmos 1000 met ingebouwde 850 watt voeding. asus 8800gt met aparte stroom, 1.6 celeron (omdat de quad cores niet leverbaar zijn nog) met 8 pin stroom en 2 x raptor raid 0 + geluid, dvd, tv kaart en fans.

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 22:19
ExPlanE schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 07:49:
Die pencil mod helpt alleen tegen het schommelende voltage probleem. Naar mijn wete verandert dit niks aan het geuheugen. Er zijn vooral veel mensen die problemen hebben met PC8500 geheugen. PC6400 schijnt vrijwel overal goed te gaan... erg vreemd.
Helaas, ook niet het geval.
Heb hier twee setjes twinx corsairs liggen (2x1024) 6400c4 en c5.
Eerste setje 1,5 jaar oud, 2e setje 3 maanden oud.

Beide willen het gewoon niet doen op de p5e met bios >0201.
Giga veel memory errors met memtest (dos).

Reeds meerdere malen gemaild met asus, maar kan net zo goed tegen een boom praten :8)7
begin kon in niet terugflashen naar oude versie. Berichtje van asus dat ik dat mer awdflash wel kon (awd - award). Zal moeilijk gaan als er een phoenix bios op zit.

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 09:24

bartaa

Battlefield

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:44
Ik hou deze thread even in de gaten. Ik heb net een P5E besteld met PC6400 Kingston geheugen. Ik vind dat ze de QVL wel iets overzichtelijker mogen opzetten zodat het makkelijker te matchen is met wat op de winkelsites staat.

Flickr PSN ID= cheironnl

Pagina: 1