Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Connectie problemen met IIS6 server en MSSQL Server

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik ben bezig met een website te plaatsen op een Windows 2003 SERVER installatie.
Deze moet verbinden met een MSSQL database server. 2 fysieke servers dus.
Die database server wordt ook door een andere IIS server gebruikt, en dat werkt al tijden veiloos.

De server waar ik onze site op plaats werkt echter niet goed. Ik kan 90% van de tijd geen verbinding krijgen met de DB server. Hij geeft soms een timeout, maar meestal:
Warning: mssql_connect() [function.mssql-connect]: Unable to connect to server: 10.116.1.16:1433 in C:\Inetpub\wwwroot\lllb\_include\sql.php on line 14
Kan geen verbinding maken
Pingen gaat altijd goed.
Zitten in dezelfde IP range.

Ik heb de nieuwste ntwlibdb.dll dinges erop gezet al, en gereboot.

Het rare is dat hij het soms wel doet, maar meestal niet. En dat de andere IIS server geen problemen heeft.
Kan iemand me helpen? Ik ben radeloos.

Ik heb al geprobeerd/gedaan:
- die dll vervangen
- [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\ MSSQLServer\Client\ConnectTo] (strip space)
"DSQUERY"="DBNETLIB"
toegevoegd
- Poorten in de mssql_connect regel erbij zetten, met komma of dubbele punt
( mssql_connect(10.116.1.16:1433 etc)
- En nog heel veel meer.

Alvast bedankt voor de hulp.

Toevoeging:
Ik heb SQL server Enterprise manager er ook op. Daarmee kan ik óók niet verbinden met de DB server.

[ Voor 4% gewijzigd door Guillome op 18-01-2008 10:13 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Dit heeft niets met PRG te maken; eerder DTE
-> DTE

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Welke manier van authenticatie gebruik je om verbinding te maken met die server ?
Je gebruikt TCP/IP als verbindingsprotocol ? Wat als je named pipes gebruikt ?

https://fgheysels.github.io/

• Guillome
  • Niet online
Waar stel ik dat in? Als ik een DSN aan probeer te maken (SQL) naar het ip, dan doet zowel Named pipes als IP het niet. Waar stel ik dat in in PHP of in de SQL manager?

Overigens kan ik nu GEEN aanpassingen doen op de MSSQL server. Dat kan maandag ochtend wel, dan ga ik er heen. Dus alle tips zijn wel welkom :) Maar met die tips kan ik tot maandag nog niets.

[ Voor 36% gewijzigd door Guillome op 18-01-2008 10:26 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:10

lier

MikroTik nerd

Toevoeging:
Ik heb SQL server Enterprise manager er ook op. Daarmee kan ik óók niet verbinden met de DB server.
Als de Enterprise Manager (aha, we praten hier dus over MS SQL 2000) op dezelfde server staat en als deze ook geen verbinding kan maken, lijkt het me verstandig om eens je installatie na te gaan lopen. Heb je nog iets bijzonders gedaan ? Hoe staat het met je connection pool ? Sluit je wel je connectie af vanuit code ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Guillome
  • Niet online
Nee de manager staat (tijdelijk) op de IIS server, om te testen
edit:
Sluit je wel je connectie af vanuit code ?
Nee, maar in de handleiding van mssql(_close) staat:Note that this isn't usually necessary, as non-persistent open links are automatically closed at the end of the script's execution.

[ Voor 66% gewijzigd door Guillome op 18-01-2008 10:31 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Welke foutmelding krijg je in Enterprise Manager als je geen verbinding kan maken ?

• Guillome
  • Niet online
Het rare is dat hij het nu heel even wél weer doet.
Over enkele minuten niet meer, dan krijg je de foutmelding van me

edit: daar was ie alweer.
Foutmelding van Manager:
code:
1
2
3
4
5
6
A connection could not be established to 10.116.1.16

Reason: SQL Server does not exist or access denied.
ConnectionOpen(Connect())...

Please verify SQL server is running [b](is zo)[/] and check SQL Server registration properties (by blabla

[ Voor 57% gewijzigd door Guillome op 18-01-2008 10:51 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Guillome schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:35:
code:
1
2
3
4
5
6
A connection could not be established to 10.116.1.16

Reason: SQL Server does not exist or access denied.
ConnectionOpen(Connect())...

Please verify SQL server is running [b](is zo)[/] and check SQL Server registration properties (by blabla
Ik neem aan dat je altijd met hetzelfde account naar de server gaat ?
Kan je eens kijken in het eventlog van de SQL server (wellicht maandag pas), hier zou wel wat info in terug te vinden moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 18-01-2008 11:02 ]

• Guillome
  • Niet online
Ja het is inderdaad altijd met dezelfde gebruiker. Er is op de MSSQL server een vaste gebruiker voor ons aangemaakt. Inderdaad maandag even in de log bladeren. Verder nog tips suggesties? Alvast bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Guillome op 18-01-2008 11:38 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Mijn "best guess" zou zijn om na te gaan of je connection pool niet vol loopt. Eventueel kan je de pool vergroten. Hierover kan je wel wat in de logging terug vinden.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

database connecties zelf netjes sluiten is gewoon een goede gewoonte. Nog beter is het om pas een database connectie te openen zodra je deze nodig hebt en direct weer te sluiten zodra de query is uitgevoerd. Op die manier maak je optimaal gebruik van de connectie pool, heb je tevens minder concurrent connecties. Los daarvan, het einde van jouw script betekend niet direct dat PHP jouw troep opruimt. Veel runtime engines hebben een garbage collector welke van tijd tot tijd start. Veel ISAPI implementaties roepen pas de garbage collector aan zodra hun thread wordt afgesloten. Een thread handelt meestal meerdere connecties af en kan daarmee redelijk eenvoudig database connecties vast houden.

In 2000 toen ik nog in (classic) ASP aan het proggen was, hadden we last van hetzelfde probleem.

Probeer eens je website te stoppen en ongeveer 3 minuten laten eens via de enterprise manager verbinding te maken en regelmatig (elke 30 seconden of zo) de inhoud van een tabel op te vragen. Laat daarbij de webserver 'uit' staan. Als je dan geen problemen met connecties ondervind, dat zit je gewoon aan het maximum aantal gelijktijdige connecties.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Guillome
  • Niet online
Bedankt voor de reactie en vele goede tips!. Ik ga dit maandag testen en laat even weten hoe en of het probleem is opgelost.

• Guillome
  • Niet online
Nou even een updatetje.
We hebben al het bovenstaande gebrobeerd, maar dat was óf al zo ingesteld, of het maakte geen verschil.

Als we in hetzelfde netwerk wilden connecten (192.168 range bijv.) dan ging het niet goed.
Gingen we van range naar range (192.168 naar 10.1 bijv) ging het wél goed.

Oplossing blijkt (tot nu toe in iedergeval te werken): in je host file IP van DB server + diens computernaam te schrijven
Vervolgens verbinden op computernaam en niet via ip nummer

• lier

lier

MikroTik nerd

Guillome schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:32:
Nou even een updatetje.
We hebben al het bovenstaande gebrobeerd, maar dat was óf al zo ingesteld, of het maakte geen verschil.

Als we in hetzelfde netwerk wilden connecten (192.168 range bijv.) dan ging het niet goed.
Gingen we van range naar range (192.168 naar 10.1 bijv) ging het wél goed.

Oplossing blijkt (tot nu toe in iedergeval te werken): in je host file IP van DB server + diens computernaam te schrijven
Vervolgens verbinden op computernaam en niet via ip nummer
Lijkt dus meer een routeringsfout dan een probleem aan de connecties.

Met het toevoegen van de naam aan de host file introduceer je een overbodige lookup, je weet namelijk het IP adres waar naar toe geconnect moet worden. Zorg dus dat in je connection string het juiste IP staat en het zou altijd goed moeten gaan.

• Guillome
  • Niet online
Dat wou dus niet, we gingen altijd al via IP.
Nu met die host file aangepast, en via de computernaam wil het wel :)

edit:
potverd*rie nou werkt ie weer niet. Gister om exact dezelfde tijd werkte hij ook even niet.
Misschien max. aantal connecties ofzo?

[ Voor 37% gewijzigd door Guillome op 22-01-2008 12:15 ]

Pagina: 1