Toon posts:

(XP) VPN opbouwen met Gigaset SX551 WLAN

Pagina: 1
Acties:
  • 2.284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal probleempjes met betrekking tot printen via extern bureaublad.

Als volgt de situatie:
Op de zaak staat een laptop met windows 2000 en daaraan gekoppelt een printer. Deze pc staat verder niks op en is alleen bedoelt om te internetten en een RDP verbinding naar huis te maken waar alle applicaties draaien zoals de boekhouding enz. Thuis op de PC staat Windows XP, nu willen we dus een RDP verbinding naar huis maken en dus het boekhoud programma draaien en dan lokaal kunnen printen op de printer die aan de laptop hangt.

Nu ben ik er al achter dat de printer dit niet ondersteunt via RDP printen. Dus nu was mijn volgende optie een VPN verbinding naar huis maken, zodat je op het gehele netwerk van thuis zit. De thuis computer word dus de server (ik wil gewoon de VPN-server van WinXP gebruiken dus geen andere dingen aanschaffen) en dan met de client (win2000) inloggen op het netwerk thuis. Alleen deze komt niet verder als BEZIG MET CONTROLEREN VAN GEBRUIKERSNAAM EN WACHTWOORD. Nu weet ik dat je protocol 47 ook moet forwarden, op een speedtouch 510 gaat dit gemakkelijk met een telnet sessie alleen hoe het met een Gigaset SX551 WLAN moet heb ik geen idee van. Op internet allerlei naslagwerken opgezocht maar nergens hebben ze het over protocol 47. Overigens blijft hij ook steken op BEZIG MET CONTROLEREN VAN GEBRUIKERSNAAM EN WACHTWOORD als ik naar een wel werkende VPN ga. Terwijl daar wel protocol 47 is geforward. ligt dit eraan dat ik met een Windows 2000 naar een Windows XP ga of moet het iets anders zijn?

Mijn vragen op een rijtje:

- Hoe open ik protocol 47 op een Siemens Gigaset SX551 WLAN
- Als ik een VPN-verbinding tot stand heb kan ik dan vanaf de server ook de client benaderen?
- Gaat het printen dan wel lukken?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Zelf gebruik ik ook het SX551 van kpn met internet plus bellen abonnement;

Kijkend naar je print probleem, je wilt de printer gebruiken van de laptop terwijl je aan het werk bent op de windows xp pc thuis met remote desktop. Normaal gesproken moet dit wel kunnen door de optie aan te vinken bij het opzetten van een remote desktop verbinding (opties, local resources, printer) voorwaarde is wel dat de driver geïnstalleerd moet zijn op de pc waarmee je met remote desktop inlogt.

Ik deel de ervaring dat de vpn vaak niet verder komt dan het controleren van gebruikersnaam en wachtwoord. Ik los het hier vaak op door de NAT tabel van de router leeg te maken (via de webclient standaard ip adres is 192.168.2.1, naar de router te gaan, tab status en dan menu internet de knop Empty drukken) In de webclient kun je ook poort 47 configureren let wel deze instellingen vervallen als kpn een firmware upgrade doet.

Dan opnieuw inbellen met vpn, als ie dan nog steeds op het controleren blijft hangen dan druk ik op "cancel" en probeer ik direct een nieuwe vpn verbinding te maken, omdat windows het proces nog niet geannuleerd heeft verschijnt het properties window, ik druk op "OK", ik krijg dan de melding dat de vpn verbinding nog actief is en dat de instellingen pas actief worden bij de volgende poging. Dan probeer ik nogmaals een verbinding te maken en in 9 van de 10 gevallen belt ie dan wel goed in.

Als ik dan verbinding heb laat ik wel een ping -t naar de server waarmee ik vpn heb gemaakt meelopen dit om te voorkomen dat de vpn "dood" valt (je hebt nog wel verbinding maar je kan niet meer pingen).

Of je als je vpn verbinding hebt de printer op de client computer kan gebruiken durf ik niet te zeggen, zover ik kan nagaan lijkt het lastig als je de windows vpn mogelijkheden op de server gebruikt. Een alternatief kan zijn een pdf printer op de server waarbij je de pdf op de client kunt afdrukken.