En welkom in de wereld van werving en selectie.
Ze hebben 2 smaken:
1. Ze vinden je CV passen bij een uitstaande zoekopdracht van 1 van hun klanten
2. Ze vinden je CV interessant voor een interne positie.
Nu ben je een tweaker en waarschijnlijk niet heel erg thuis in de HR en/of psychologie hoek (mijn botte aanname, shoot me if I'm wrong), dus ik gok dat ze je voor smaak 1 met je willen praten.
Dit betekent dan dat ze een gesprek met je aan willen gaan voor een van hun opdrachtgevers. Ze bemiddelen hoogstens een beetje, zij bepalen niet het salaris e.d., dat doet je zelf met hun opdrachtgever en dus jouw potentiele baas.
Wat ik zou doen is ze bedanken voor de getoonde interesse, en dat je graag wilt weten waarom (voor welke opportunities) ze met je willen praten. Als ze bijvoorbeeld zeggen dat ze je graag voor een consultancy bureau willen bemiddelen, terwijl jij bij een eindklant wilt zitten, heeft een gesprek niet zo veel zin. Namen zullen ze niet noemen, aangezien je dan zelf contact met de opdrachtgever zou kunnen opnemen, en dan zijn zij hun fee kwijt die ze krijgen als je bij de opdrachtgever in dienst gaat.
Zelf werk ik er niet, maar heb destijds wel met ze gepraat over oppertunities bij enkele van hun opdrachtgevers. Uiteindelijk heb ik zelf mijn huidige werkgever gevonden, maar het is altijd interessant om te kijken wat er eventueel buiten je eigen blikveld valt.
Dus gewoon vragen voor welke functie / opdrachtgever ze met je willen praten. Daarvoor hoef je niet met hun op een formeel gesprek, maar dat kan je gewoon via de mail of telefoon doen. Ze zullen dan wel wazig doen, maar probeer te bepalen of de opdrachtgever interessant voor je kan zijn.
Als je een goed CV hebt en de w&s bureaus vinden je interessant, kun je echt dagen kwijt zijn met alle intake gesprekken. Dus probeer van te voren te filteren!
[
Voor 11% gewijzigd door
Wish op 18-01-2008 09:59
]