[XP] Gigabit netwerk, maar geen Gigabit snelheid...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zucht,

Ik word een beetje moe van Windows XP. Hier op mijn werk hebben we een compleet gigabit netwerk liggen. Alle machines zijn met gigabit uitgerust, het netwerk is CAT6 en de switch is een HP 24 poort gigabit switch.

Nu ben ik eens wat gaan testen hier binnen het pand. Heb het programma iperf op de dataserver gezet en ben vervolgens random een paar clients af gaan lopen. Hieronder de testresultaten:

- Mac OSX 10.4 machine: 890mbit
- Windows XP machine: 340mbit
- Linux Ubuntu machine: 876mbit
- Mac OSX 10.5 machine: 893mbit
- Windows XP machine: 367mbit

Wat je hier dus ziet is dat alle machines lekker vlot zijn over het netwerk BEHALVE de XP machines.

Nu heb ik de volgende dingen al geprobeerd om ze wat sneller te krijgen:

- Auto negotiation uit of aan (geen verschil)
- Jumbo frames uit of aan (nauwelijks verschil, en ja de switch ondersteund het en op de server staat het aan)
- TCP optimizer gebruikt voor het wijzigen van de register instellingen
- Andere netwerkkabels (CAT6) (geen verschil)
- Nieuwe drivers installeren voor de netwerkkaarten (geen verschil)

Hebben jullie nog tips? Beide XP machines die hier in de test staan zijn uitgerust met Intel Pro 1000 dual server adapters.

• Mishmash
*Kick* iemand anders nog ideeën?

• Mishmash
Ik heb deze truuk nogmaals geprobeerd, maar helaas geen verschil kunnen constateren. Heeft er nog iemand anders ideeen? Beetje jammer dat juist deze machines die de meeste throughput vereisen de langzaamste machines in het netwerk zijn qua line speed...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De hardware is precies gelijk voor de Ubuntu machine en de XP machines?

• Mishmash
joopv schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:47:
De hardware is precies gelijk voor de Ubuntu machine en de XP machines?
Ongeveer wel, de XP machine is zelfs nog iets sneller

• joopv
  • Niet online
Precies is niet hetzelfde als ongeveer. Zet XP op de machine waar nu Ubuntu op draait en andersom, en vergelijk dan nog eens.

De netwerk adaptors zijn toch hopelijk onboard en geen PCI kaarten? Welke chipsets zijn het? Ondersteunt die LSO?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:48

Sebazzz

3dp

joopv schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:03:
Precies is niet hetzelfde als ongeveer. Zet XP op de machine waar nu Ubuntu op draait en andersom, en vergelijk dan nog eens.

De netwerk adaptors zijn toch hopelijk onboard en geen PCI kaarten? Welke chipsets zijn het? Ondersteunt die LSO?
Als de TS geen custom kernel gebruikt, kan hij gewoon de harddisk overzetten zonder Ubuntu opnieuw te hoeven installeren. Linux is vrij flexibel wat dat betreft.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Heb je al geprobeerd om je virus scanner te deactiveren. Dit levert mij een netwerkboost op van wel 100%

• Mishmash
Harde schijven omprikken is helaas geen optie. Dit zijn bedrijfsmachines waarop gewerkt word en kan hem niet zomaar een uur uitzetten omdat ik iets wil testen.

Alle netwerkkaarten zijn onboard, en de trage XP machines hebben beiden een Supermicro serverbordje erin zitten met een pentium D processor.

Op beide Xp machines staat geen virusscanner geinstalleerd, ik zal zo even kijken welke chipset er precies op zit.

*update*

Ik heb gekeken naar de chipset, maar kan hem zo niet vinden. Het is iig een Intel Pro 1000 Dual Server adapter met 1 1000PT verbinding en 1 1000MT verbinding. Ik heb ze beiden al geprobeerd maar geen snelheidsverschil, tevens kan ik nergens iets vinden over LSO...

[ Voor 24% gewijzigd door Mishmash op 29-01-2008 10:47 ]

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Kijk eens naar je MTU.

• Li0nHeart
En hoe meet je de snelheid.. bv filetransfer vanaf een server?

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-03 10:51

Neus

www.zenaconsult.com

Ik heb hetzelfde probleem maar ook tussen mijn Mac en onze Windows 2003 servers: max throughput is 427Mbit/s.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-03 10:51

Neus

www.zenaconsult.com

Li0nHeart schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:36:
En hoe meet je de snelheid.. bv filetransfer vanaf een server?
De TS gebruikt iperf (net als ik), een command line tool die aan de ene kant als 'server' wacht op de client connectie. Dit tooltje verzende dan zoveel mogelijk data in 10 seconden.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Mishmash
MTU value staat op 1500

• Li0nHeart
Ik weet niet of dit je gaat helpen, maar wij hebben deze situatie gehad:

Win 2003 servers met SP2.
(Een aantal) HP switches
Broadcom netwerkkaarten met TOE.

Als je deze combinatie hebt, met een specifieke HP switch 28xx (in ieder geval) dan haal je ineens geen performance meer na installatie SP2.

Dit komt omdat Windows dan een bepaalde TOE waarde aanzet, ik kan het knowledge base artikel niet zo snel vinden bij Microsoft, maar het gaat hierom:

http://blogs.msdn.com/jamesche/archive/2007/12/19/having-network-problems-on-win2003-sp2.aspx

Misschien heb je hier iets aan.

• Shaggy_NL
  • Laatst online: 08-02 23:46
Het netwerk gedeelte in XP en ouder, is niet berekend op zulke "snelheden". Win2003 is er al beter in. Hier wordt het hardwarematige gedeelte beter al gebruikt van de NIC. Maar nog steeds niet super. In Vista en Server 2008 is een heel nieuw cluster hiervoor geschreven. Hierin gaat het dan ook al stukken beter. (I know... Vista zonder SP1, of tijdelijke patches, geeft ook problemen naar (bijvoorbeeld) XP, maar da's een ander verhaal).

XP trekt gewoon zulke hoge snelheden dus niet, omdat je CPU een hoop moet afhandelen. Packet Offload doet al wel wat, bij de "betere" netwerk kaartjes... (3Com, Intel, Broadcom... etc.)

Ik denk dat je 1Gbit nooit zult halen, zoals het er nu voor staat.

• Mishmash
Li0nHeart schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:59:
Ik weet niet of dit je gaat helpen, maar wij hebben deze situatie gehad:

Win 2003 servers met SP2.
(Een aantal) HP switches
Broadcom netwerkkaarten met TOE.

Als je deze combinatie hebt, met een specifieke HP switch 28xx (in ieder geval) dan haal je ineens geen performance meer na installatie SP2.

Dit komt omdat Windows dan een bepaalde TOE waarde aanzet, ik kan het knowledge base artikel niet zo snel vinden bij Microsoft, maar het gaat hierom:

http://blogs.msdn.com/jamesche/archive/2007/12/19/having-network-problems-on-win2003-sp2.aspx

Misschien heb je hier iets aan.
Helaas, deze truuk werkt alleen op win2k3. Ik denk dat het gewoon niet anders kan en dat idd de windows tcp/ip stack er niet is op berekend.

Verwijderd

Klinkt kinderachtig (jullie zijn waarschijnlijk technisch beter onderlegd) maar zijn de kabels getest? Het zou kunnen dat de kabel die naar de xp machine loopt verkeerd is aangesloten (kabelkleuren, kabelbreuk, stekkertjes) Als het goed is schakelt de netwerkkaart dan terug naar een lagere snelheid. Misschien kan je dit testen door een andere cat6 of cat5E kabel in de xp machine te prikken en dan (via ethernet) lokaal een gigabit-nas (of vergelijkbaar bijv usbstick op router) te benaderen en hiervan te "downloaden".

Het kan misschien ook liggen aan QoS? Eventueel ingesteld op de router/switch..

Indien op de xp machine ongeautoriseerde software draait dat de router/switch hem terugschakelt (bijv msn of andere software).

Misschien dat de poort waarop de xp machine is aangesloten wordt afgeremd in de router

Misschien is het ook slim om de shares in xp na te lopen en eventuele indexeringssoftware.

Daarnaast kan het misschien ook zijn dat er iets niet klopt met de schrijfsnelheid van de harde schijf van de xp machine of bijvoorbeeld een ontbrekend protocol.

Het kan soms ook nuttig zijn om de MTU juist te verlagen ipv te verhogen.

Je hebt het misschien allemaal al nagelopen maar ik hoop dat je er iets aan hebt (of een idee door krijgt)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:55:
Klinkt kinderachtig (jullie zijn waarschijnlijk technisch beter onderlegd) maar zijn de kabels getest? Het zou kunnen dat de kabel die naar de xp machine loopt verkeerd is aangesloten (kabelkleuren, kabelbreuk, stekkertjes) Als het goed is schakelt de netwerkkaart dan terug naar een lagere snelheid. Misschien kan je dit testen door een andere cat6 of cat5E kabel in de xp machine te prikken en dan (via ethernet) lokaal een gigabit-nas (of vergelijkbaar bijv usbstick op router) te benaderen en hiervan te "downloaden".

Het kan misschien ook liggen aan QoS? Eventueel ingesteld op de router/switch..

Indien op de xp machine ongeautoriseerde software draait dat de router/switch hem terugschakelt (bijv msn of andere software).

Misschien dat de poort waarop de xp machine is aangesloten wordt afgeremd in de router

Misschien is het ook slim om de shares in xp na te lopen en eventuele indexeringssoftware.

Daarnaast kan het misschien ook zijn dat er iets niet klopt met de schrijfsnelheid van de harde schijf van de xp machine of bijvoorbeeld een ontbrekend protocol.

Het kan soms ook nuttig zijn om de MTU juist te verlagen ipv te verhogen.

Je hebt het misschien allemaal al nagelopen maar ik hoop dat je er iets aan hebt (of een idee door krijgt)
Ik denk dat het probleem al opgelost is ,aangezien de laatste post op 31 januari 2008 was.Misschien is het makkelijk om de volgende keer even naar de datum te kijken,en misschien dat er een modje er een slotje op kan zetten?

Verwijderd

[
Ik denk dat het probleem al opgelost is ,aangezien de laatste post op 31 januari 2008 was.Misschien is het makkelijk om de volgende keer even naar de datum te kijken,en misschien dat er een modje er een slotje op kan zetten?
Ik denk het eigenlijk ook. Ik zet zelf meestal een bedankje als ik door hulp van anderen een probleem kan oplossen. Ook zet ik in de dagen erna een slotje op het topic.

Aangezien beide niet gedaan zijn ga ik ervan uit dat dit topic nog niet opgelost is en nog niet gesloten is.

Maar ja, dan ga ik er van uit dat anderen ook dezelfde dingen doen na het oplossen van een probleem.... O-)
Pagina: 1