[LCD] Nieuwe televisie

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

• Tjalling
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 02:52
Geachte Tweakers,

Omdat we toch met een verbouwing bezig zijn, wil ik mijn slaapkamer omtoveren in een media'plekje', en daarom ben ik op zoek naar een mooie televisie. Ook een geluidsinstallatie voor daarbij, maar dat is voor latere zorg. Eerst maar zorgen dat daar een mooie TV komt.

De kijkafstand is ongeveer 5 meter, en omdat het bed er recht voorstaat is er in principe geen noodzaak voor een extreme inkijkhoek.

Er staat op de plek precies een mooie, antieke kast waarin ik die TV wel wou zetten. De beschikbare ruimte is 114x84 cm. Indien noodzakelijk kan de hoogte ook nog wat vergroot worden (plankje omlaag), maar de breedte is echt vast. Qua diepte heb ik het nog niet precies opgemeten, maar ik schat zo'n 30-40 cm. Dit is nog tricky omdat meesten in die range zitten, dus dat zal ik zo snel mogelijk doen.

Het mooiste leek mij om eentje te kopen die er echt net inpast, zodat aan weerszijden geen ruimtes ontstaan.

Het voornamelijke doel is normaal TV kijken mbv een HD-ontvanger en DVD's kijken. Misschien later ook nog (een beetje) gamen met een PS3, maar eerst is dat nog (totaal) niet aan de orde. In ieder geval is 1080p (Full HD) wel een must.

Qua budget wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat echt iets goeds wil hebben en dat hij lang mee moet gaan. Een B&O is heel mooi, maar vaak wel onevenredig duur. Toch wil ik geen enkele optie uitsluiten, dus ook als het wat duurder is dan, maar wel een absolute meerwaarde heeft, is het te overwegen. Om toch maar even een getal te noemen, en die baseer ik op wat ik aan prijzen heb zien langskomen in mijn eigen 'onderzoek', € 2.500 - € 3.000. Nogmaals, duurder is niet erg als het het waard is, maar ik wil écht niet iets slechts, alleen 'omdat'ie zo lekker goedkoop is'.

Ik hecht vrij veel waarde aan design, en in de setting past toch echt wel zwarte of liever nog een 'gloss'-zwart (glimmende) het beste. Toch moet hij ook functioneel zijn, maar over specificaties kan ik weinig zeggen omdat die me eigenlijk weinig zeggen. Wel moet hij minstens 2 HDMI-poorten hebben: sowieso eentje voor de HD-ontvanger en eentje om eventueel later een console aan te sluiten. Verder lijkt er me in de audio-uit weinig verschil te zitten (correct me if I'm wrong), voor de latere audioset.

Ik ben niet erg merkgeil, maar toch heb ik een voorkeur voor een groot merk over sagem een wat kleiner merk. Wat Philips biedt met de ambilight is wel leuk, vooral omdat de tv in een wat donkere kast gaat staan. Maar, nogmaals: geen must. Wel vind ik de nieuwste ambilight, waar de rand ook 'meedoet', niks. Vooral omdat bij de uit-stand de rand wit/doorzichtig is.

Op mijn shortlist staan:

Sony Bravia KDL-46W2000
Sony Bravia KDL-46D3500
Sony Bravia KDL-46V3000
Sony Bravia KDL-46W3000

Van deze 4 gaat mijn voorkeur uit naar de KDL-46V3000, omdat hij er zo mooi uit ziet (gloss zwart), echt nét in de kast past (113,5cm) en omdat de specificaties mij allemaal prima in orde lijken.

Van Philips kan ik niet echt een shortlist geven, simpelweg omdat de meeste TV's er voor mij goed uitzien (veelal ook zwart) en omdat ze technisch me allemaal wel goed lijken. Wel, zoals ik boven ook zei, wil ik er geen waarbij de ambilight ook in de rand zit.

Voor Samsung geldt eigenlijk hetzelfde, maar toch springt LN-T4065F er toch net een beetje boven uit. Niet zo zeer om de technische specificaties, maar vooral om het ontwerp.

Ik snap dat mijn shortlist niet echt een shortlist is, en het daarom moeilijk is aanbevelingen te doen, maar misschien zijn er mensen die met een TV die wel onder mijn voorwaarden vallen slechte ervaringen hebben; die kan ik dan uitsluiten. Dit alles om wat gerichter op zoek te gaan en ook wat gerichter kan zoeken als ik ze ga bekijken.

Ook vraag ik jullie wat te zeggen over de Sony Bravia KDL-46V3000, die toch eigenlijk bovenaan de shortlist staat.

Ik hoop hiermee wat punten gegeven te hebben waar jullie iets mee kunnen. Zo niet: vraag! Ik hou dit topic nauwlettend in de gaten.

Alvast bedankt!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Persoonlijk zou ik geen 2000 euro uitgeven voor een tv die slechts op de slaapkamer komt te staan.

beetje zonde imho.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 18-01-2008 08:13 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Het mooiste leek mij om eentje te kopen die er echt net inpast, zodat aan weerszijden geen ruimtes ontstaan.
Zou je dat wel doen ivm de koeling van de TV? Ook LCD schermen worden warm en het is belangrijk dat hij zijn warmte goed kwijt kan, als je de TV precies passend plaatst heb je volgens mij kans dat het toestel te warm wordt (wat niet goed is uiteraard).

Ook moet je je misschien afvragen of het nuttig is om een 46" toestel te nemen, 5 meter is niet zo heel erg veel volgens mij en misschien kan je met een kleinere TV ook uit de voeten, als je dan ongeveer het zelfde uitgeeft heb je een iets kleinere, maar misschien kwalitatief wel beter toestel.

Ook moet je even kijken of het bij een dergelijk formaat niet voordeliger/beter is om voor een plasma te gaan.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Tjalling
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 02:52
Gunner schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:13:
Persoonlijk zou ik geen 2000 euro uitgeven voor een tv die slechts op de slaapkamer komt te staan.

beetje zonde imho.
Ja, maar zoals ik schreef wil het dus een beetje omtoveren in een mediahoekje. Niet alleen voor casual kijken dus; anders zou ik het inderdaad ook zonde vinden.
.Gertjan. schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:14:
[...]
Zou je dat wel doen ivm de koeling van de TV? Ook LCD schermen worden warm en het is belangrijk dat hij zijn warmte goed kwijt kan, als je de TV precies passend plaatst heb je volgens mij kans dat het toestel te warm wordt (wat niet goed is uiteraard).
Waar zit vooral de warmteproductie? Want als dat zich beperkt tot de achterkant dan is het mogelijk de achterkant van de kast wat te ... 'ventileren'.

[ Voor 40% gewijzigd door Tjalling op 18-01-2008 08:24 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Over de meeste TV's in je lijstjes zijn wel topics te vinden. Verder ziet het er naar uit dat je nog niet naar de winkel bent geweest. Dat zul je echt als eerste moeten doen. Bekijk ze gewoon naast elkaar, dan zul je snel de verschillen ontdekken.

"Wat moet ik kopen" topics gaan gewoon dicht op GoT, ongeacht de lengte van de (verder prima) TS.

Succes met je aankoop!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Dit topic is gesloten.