Toon posts:

7950GX2 geeft artifacts/reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem: bij het spelen van spellen (oa. Half-Life 2, World of Warcraft) en soms zelfs in windows krijg ik last van artifacts en niet snel daarna volgt meestal een lockup/reboot.

Het gaat om deze kaart: XFX GeForce 7950GX2 XXX Edition

Interessant misschien is dat deze mij was toegestuurd nadat mijn vorige videokaart (Club3D 7950GX2) compleet was overleden; scherm bevroor en alles werd zwart, na een reboot kreeg ik een welbekende bios-code te horen.

Ik heb de temperatuurmonitor van nvidia gedraaid: 40 graden idle en 60-70 graden stressed. Vrij normaal lijkt me aangezien deze kaart sowieso wat heter wordt dan normaal.
Ik heb ook veel verschillende drivers geprobeerd, van 91.45 tot aan de nieuwste 169.21 zonder goed resultaat.
Ik heb het BIOS geupdate, geen resultaat.
Ik heb in het configuratiescherm de kaart op dualmonitor-stand gezet, zodat hij 1 kaart per scherm gebruikt (ik heb maar 1 scherm), las op een of ander forum dat dat het zou verhelpen, werkte ook niet.

Mijn systeem, niks is overclocked oid.

XFX GeForce 7950GX2 XXX Edition
Intel Core 2 Duo E6600
Asus P5N32-SLI Premium (BIOS 0802)
Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400
Antec Behuizing Performance TX1050B Zwart, 500 Watt, 1 X 120 Mm

Ik draai windows XP en heb er nu een 7300 LE in zitten.

Ik las trouwens in het 7950GX2 topic dat iemand een soortgelijk probleem had met dezelfde kaart en hem uiteindelijk had ingeruild. Ik zit daar ook aan te denken want ik word knettergek :'(

Hulp wordt zwaar gewaardeerd :P

Verwijderd

Wat is de airflow van je kast? Zulke kaarten staan er nu niet bekend om dat ze enig goed doen voor de temperatuur in je case. Wat je kan proberen is even de cover van je case open te doen en kijken of het dan nog steeds gebeurt. Als het dan niet gebeurd weet je dat het een temperatuurprobleem is.

Het kan ook zijn dat er iets niet goed aangesloten is met je voeding (i.e alles op 1 lijn, tenzij je een degelijke PCI-e connector hebt).

Zo'n soort gelijk probleem heb ik ook wel eens verholpen, de caseflow was toch echt niet voldoende icm een 8800GTX 768MB. Er zit namelijk altijd een naadje bij de uiteinde van de koeler die de warmte lucht weer terugstuurt in de kast, en de rest van de componten flink verwarmt. De oplossing was dan ook wat extra caseflow (in/outtake).

Verwijderd

Klinkt als overheating, maar dat hoeft het niet per se te zijn. Ik heb met mijn 7950GT (geen GX2 dus, maar wel zelfde GPU) vanaf het begin dezelfde problemen gehad als ik jou zo hoor: na een tijdje computeren komen er artifacts, kort daarna een screen freeze en uiteindelijk zwart scherm of een BSOD. Na verloop van tijd begon dat bij mij steeds erger te worden en gebeurde het zelfs in Windows safe mode en uiteindelijk ook in het BIOS. Die kaart ging dus gewoon langzaam dood, terwijl de airflow top was, goede voeding, et cetera, daar lag het niet aan.

Na veel zoekwerk op internet kwam ik echt best veel lui tegen die problemen hadden met de XFX 7950GT/GX2 (evenals overigens de 7900GT/GX2). Ik heb mijn kaart inmiddels RMA gestuurd en ben benieuwd naar de resultaten. Overigens is mijn vertrouwen, mede door het feit dat andere dezelfde ervaringen hebben, in de 79xx serie wel weg. Ik heb nu gewoon een Sapphire HD3850 gekocht, nergens meer last van.

Verwijderd

Topicstarter
Allebei geprobeerd, zonder resultaat ;(

Ik ga hem bij mijn huisgenoot nog even testen om zeker te weten dat het aan de kaart ligt en dan ruil ik hem waarschijnlijk om :(

Bedankt in ieder geval!