Pentium 4 2.6 ghz veroorzaakt veel problemen

Pagina: 1
Acties:

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 15:09
hallo,
ik heb al een tijdje last van een pc die ik moest repareren voor een zwager.

dit was een pentium 4 met een socket 478 moederbord.
deze was kapot gegaan en bij de maker werd gezegt dat het onomkeerbaar was.
ik heb direct gezegt dat het niet kan door die oorzaak ( blikseminslag ) en heb ik een ander moederbord op de kop weten te tikken: een Elite Group Systems.
Dit moederbord veroorzaakt hetzelfde probleem en aangezien ik ook dat moederbord niet helemaal vertrouwde heb ik via een webshop een ander moederbord gekocht.
Dit is een MSI PM8M-V.
ik heb direct natuurlijk die processor erin gedaan geheugen + een extra reepje die ik erbij had besteld.
Het wou met geen mogelijk opstarten. noch onboard VGA of een AGP Geforce 5500

dus ik wou al boos gaan mailen naar de webshop, maar ik ging toch maar even testen met mijn server processor : een Celeron 2.6 ghz waar het moederbord wel op draaide
ik heb toen nog een keer geprobeerd met de Pentium maar nog steeds geen beeld.
Nu heb ik die Pentium in mijn server moederbord gestoken en daar wilde die wel draaien.
Mijn probleem is wanneer de Pentium in een moederbord zit waar hij wel op wil draaien is dat windows XP met geen mogelijkheid wil worden geinstalleerd.
de Installer blijft haken na het formateren van de harde schijf, dus bij het kopieeren van bestanden

Dingen die ik heb geprobeerd.

Een andere voeding.
ander geheugen ( 2 maal)
ander moederbord (3 maal)
andere videokaart ( 5500 en een 7600 GT en de onboard VGA van de MSI moederbord)
3 tal andere harde schijven
3 Verschillende Windows XP installatie cd's

Ik weet niet wat heb probleem kan zijn behalve de processor, maar als deze toch gewoon beeld geeft kan er toch niks kapot zijn aan een CPU ?
de cpu is nooit over verhit geweest.

de hardware die nu in de PC zit.

Pentium 4 2.6 ghz
1 reepje 512 mb DDR
Voeding van 300 Watt
Geforce 7600 GT
Maxtor 60 GB schijf
DVD rom speler.
Moederbord Asus P4P800 S-X

Als iemand mij zou kunnen helpen zou mij dat veel schelen.
Met vriendelijke groet,
Merlijn de Leeuw

ps. ik hoop dat ik nu een betere startpost heb dan mijn vorige vragen.
ik heb het een aantal keer gelezen en geen fouten of onduidelijkheden kunnen ontdekken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je noemt een blikseminslag, maar ook dat daardoor de hardware niet defect kan? Dat snap ik niet helemaal.
Verder is het zo dat de cache van je cpu in theorie ook kapot kan gaan. Zet de cpu cache dus eens uit en kijk of de proc dan wel wil werken (let op, dit zal ERG traag zijn). Mijn gok is dat je cpu gewoon niet 100% meer is.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Maakt het zooitje niet toevallig kortsluiting als je 'm in de kast van je zwager gemonteerd hebt? Bijv. afstandsbusjes wel gebruikt? Probeer het eens buiten de kast?

Rail Away!

Verwijderd

Al eens een andere installatieschijf getest van XP ?
Of de cd in een andere rom speler getest (door inhoud te kopieren naar HD) ?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 23:14 ]

• misterm90
Terw_Dan schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:51:
Je noemt een blikseminslag, maar ook dat daardoor de hardware niet defect kan? Dat snap ik niet helemaal.
Verder is het zo dat de cache van je cpu in theorie ook kapot kan gaan. Zet de cpu cache dus eens uit en kijk of de proc dan wel wil werken (let op, dit zal ERG traag zijn). Mijn gok is dat je cpu gewoon niet 100% meer is.
Ik kan de cache instellingen niet wijzigen van de CPU . dit heb ik dus niet kunnen proberen :(
Mad Marty schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:04:
Maakt het zooitje niet toevallig kortsluiting als je 'm in de kast van je zwager gemonteerd hebt? Bijv. afstandsbusjes wel gebruikt? Probeer het eens buiten de kast?
Morgen zal ik de inhoud eens uitspreiden op de vloer met papier eronder.
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:08:
Al eens een andere installatieschijf getest van XP ?
Of de cd in een andere rom speler getest (door inhoud te kopieren naar HD) ?
Ik heb in totaal 4 cd's gebruikt van Windows XP hoe kan je de inhoud kopieeren naar een schijf ?
het moet wel op partitie C:\ want op de rest staan allemaal bestanden die er niet af mogen.

allemaal bedankt voor de snelle reacties :D *O* maar nu eerst weltrusten 8) Merlijn

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

Eventueel de standaard batterij testjes draaien

memtest86 (geeft dit fouten bij verschillende reepjes geheugen dan kan eventueel je processor naar de filestijnen zijn, of je northbridge, hoewel zeer onwaarschijnlijk)

vervolgens zou je de ultimate boot cd kunnen proberen en met wat HD tools die daar op staan de schijven testen.

en als laatste zou je uiteraard ook de ubuntu live cd of een linux flash drive kunnen maken en daarmee booten. Werkt dat wel? dan heb je in ieder geval een OS waar je gemakkelijk mee aan de slag kunt om het probleem te lokaliseren en op te lossen... (ow wat klinkt dat fout zeg, maar je snapt wat ik bedoel :9 )

-_-

• misterm90
ik heb memtest gedraaid met het geheugen wat er nu inzit en geen enkel probleem gevonden in de +- 8 uur dat het gedraaid heeft.
bios batterij testen op een nieuw moederbord ? ik zal een batterijtje meenemen.
en morgen zal ik ubuntu live downloaden + installeren bedankt !

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je hebt in zekere zin wel gelijk wb CPU's. Als ze het doen, doen ze het meestal. Als ze dan problemen geven, zit het vaak in oververhitting. CPU's gaan zelden stuk, en als ze stuk zijn doen ze meestal echt helemaal niets meer.

Btw, kun je echt niet in je BIOS de Level 1/2 cache in- en uitschakelen??

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Exorcist schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:00:
Je hebt in zekere zin wel gelijk wb CPU's. Als ze het doen, doen ze het meestal. Als ze dan problemen geven, zit het vaak in oververhitting. CPU's gaan zelden stuk, en als ze stuk zijn doen ze meestal echt helemaal niets meer.
In de regel klopt dat ja, maar het komt toch wel degelijk voor dat een cpu gewoon niet 100% meer is en vage fouten geeft naar mijn ervaring. Je kunt de cpu zeker niet uitsluiten iig.

• misterm90
ok ik heb even een andere processor gefixt. nu komt hij wel verder dan het kopieeren van bestanden maar hij blijft bluescreens geven terwijl hij windows aan het installeren is. ik vind het maar apart..

ik probeer straks even andere cdromspelers.

[ Voor 10% gewijzigd door misterm90 op 19-01-2008 13:15 ]

Pagina: 1