kan TOSLINK 5.1 overbrengen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chovav
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03-2024
Hallo,

Ik heb een logitech Z-5400 5.1 set, en heb het momenteel aangesloten op mijn pc via 3 analoge mini-jacks. Ik wil het echter digitaal aansluiten, het liefst met TOSLINK. Ik kan alleen NERGENS vinden of toslink 5.1 over kan brengen, en zoja, welk geluidskaart dat kan doen (want ik weet dat sommige alleen maar 2.0 overbrengen)... en als laatst, kan mijn logitech setje uberhaupt 5.1 via toslink accepteren/verwerken?

bedankt!!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Over toslink kan een Dolby Digital of DTS signaal verstuurd worden. Dat kan een geluidskaart gewoon doorsturen. De z-5400 kan gewoon de dolby digital of DTS signaal verwerken.

De crux zit hem vooral in dat een dergelijk digitaal signaal niet zomaar realtime geencodeerd kan worden. Dit is geen probleem bij bijvoorbeeld films, maar wel voor games. Daar is het geluid natuurlijk dynamisch.

Als je dit ook wilt dan zul je op moeten letten of je geluidskaart ook "Dolby Digital Live" ondersteund. Dit is een techniek om een Dolby Digital signaal realtime te kunnen encoderen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• scanboostar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-01 22:22
Toslink kan 5.1 overbrengen zowel Dolby Digital als DTS. Ik gebruik het met mijn Medion LT en mijn Sony Receiver.

Er zit ook een standaard TosLink aansluiting op mijn ASUS Mobo b.v. Je moet wel een Media Player gebruiken die DD passthrough kan ondersteunen.

Als er een DD (en eventueel DTS) decoder in\bij de Z-5400 5.1 set zit met een Toslink ingang, kan die dat aan.

• Chovav
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03-2024
bedankt voor de reactie!

nog even voor de duidelijkheid, waar moet ik op letten als ik wil weten dat een geluidskaart 5.1 via toslink over kan brengen? en kunnen moederboarden met geintegreerde 7.1 geluidskaart 5.1 en toslink ook 51 overbrengen via die toslink?

bedankt!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Elke digitale uitgang kan het signaal doorsturen. Het is namelijk de meest simpele vorm van doorsturen, nog simpeler dan de analoge aansluitingen. Je media-applicatie kan gewoon de geluidsdata uit het bestand rechtstreeks door aansluiting duwen. Daar hoeft helemaal niks mee te gebeuren. Ook moederborden kunnen dit gewoon. Maar let op, dit geld alleen voor kant en klare geluids tracks zoals bij films, niet voor games.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:36
Als je het geluid van games ook meerkanaals wilt doorsturen naar je speakers via TOSlink, zul je een geluidskaart moeten gebruiken die Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteunt. Dit zijn opties die alle geluid kunnen encoderen (makkelijk gezegd omzetten) naar een Dolby Digital/DTS signaal, wat daarna weer via TOSlink verstuurd kan worden.

Niet heel veel geluidskaarten kunnen dat, de meeste creative kaarten sowieso niet. Ik heb nu zo niet even een lijstje bij de hand van welke kaarten het wel kunnen, maar met een beetje googelen moet je er wel uit kunnen komen.

Verwijderd

Je kon het nergens vinden? Blijkbaar heb je niet op wikipedia gekeken, want daar vind je het volgende:
Extended to support all modern formats, except Dolby Digital Plus, TrueHD and DTS HD audio streams.
En
It can often be found on DVD players and some game consoles to connect the digital audio stream to Dolby Digital/DTS decoders.
Als je bronnen die geen DD/DTS hebben over alle kanalen wil sturen zul je een geluidskaart moeten hebben die er zo'n signaal van maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 02:28 ]

Verwijderd

Dus de kleine vertraging in een toshlink verbinding komt gewoon puur doordat het eerst ge-decodeerd worden moet? :)

dat verschil is heel goed te horen als ik geluid van de tv + amp aan heb staan... Het geluid van de amp komt altijd ietsjes later binnen.. en geeft zo'n leuke echo

Verwijderd

Geen last van .. heeft ook met de software in je TV te maken ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 05:05:
Dus de kleine vertraging in een toshlink verbinding komt gewoon puur doordat het eerst ge-decodeerd worden moet? :)

dat verschil is heel goed te horen als ik geluid van de tv + amp aan heb staan... Het geluid van de amp komt altijd ietsjes later binnen.. en geeft zo'n leuke echo
Dat heeft niet zo zeer met toslink temaken maar meer door te vertraging in het circuit tot het uit de luidsprekers komt en in ons oor: Als dat verschil groter is als 0.25ms hoor je al het verschil tussen de beide bronnen.
Ik dacht er hercules kaartje die dit toch ondersteunen kwa live/connect... ben er niet zeker van/
Pagina: 1