Nieuwe gfx-kaart, artifacts... voeding??

Pagina: 1
Acties:

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Ati HD3870 (sapphire) videokaart in mn pc geplaatst, maar zodra ik een spel ga spelen, krijg binnen enkele minuten last van artifacts (niet extreem, slechts wat rode, groene en blauwe vlekken random door het beeld), waarna ik een windowsmelding krijg dat mijn videokaart 'hersteld' is.

Het spel sluit dan af, en ik mag het opnieuw proberen.

Heb al redelijk wat rondgezocht, en bij ati is het een bekend probleem:
http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=27116

Voordat ik allerlei hardware ga lostrekken en vervangen, is mijn vraag of het zinvol is om een andere voeding te proberen?

Op het moment heb ik aangesloten:
1x 32Gb Raptor SATA schijf
1x 250Gb Seagate SATA schijf
Asus A8N mobo
Sapphire Radeon HD3870 videokaart
4 casefans (allen op lage toeren)

Dit alles op een coolermaster 430W voeding.

Windows draait dus wel zonder problemen, maar zodra ik met bioshock ga testen, dan krijg ik dus problemen.
(mijn vorige videokaart, x800 gaf geen problemen)

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Hoe zijn de temperaturen. Die voeding zou het gewoon moeten kunnen trekken.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
Aan je voeding kan het nooit liggen, die veroorzaakt geen artifacts.

Drivers uninstallen -> driversweeper -> nieuwe drivers (of juist wat oudere drivers, kan ook)

Anders -> DOA -> RMA.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
leonpwner1 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:10:
Aan je voeding kan het nooit liggen, die veroorzaakt geen artifacts.

Drivers uninstallen -> driversweeper -> nieuwe drivers (of juist wat oudere drivers, kan ook)

Anders -> DOA -> RMA.
Zou wel kunnen als de kaart niet genoeg stroom krijgt, maar dat is dan meestal al vanaf het begin.
Denk dat het een temperatuurprobleem is omdat hij ook aangeeft dat het pas na een tijdje is.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ik ben nog even wat meer aan het testen geweest, en op mijn andere scherm een temp-schermpje opgezet. Tijdens het gamen komt de kaart niet boven de 70 graden uit, lijkt me dus nog redelijk normaal.

Op sommige plaatsen lees ik wat meer problemen met de HD3870 en de fan die niet goed op toeren gaat draaien bij hoge belasting, dus heb ik rivatuner gedownload, fan op 100%, en gamen... ook helaas weer na een paar minuten, artifacts en niet snel erna word ik uit het spel geknikkerd.

Het allervreemdst is nu dat ik me herrinner dat ik de eerste dag met mn nieuwe kaart, wel zeker 2 uur LOTRO heb zitten spelen, terwijl ik dat nu nog geen 3 minuten volhou... ik ga toch eens even naar die drivercleaner kijken...

Verwijderd

Alle hardware en game patches geinstalleerd ? Bios geupdate, met case open geprobeerd, andere drivers voor je GPU kaart geprobeerd, clean install OS etc etc.

Er zijn zoveel redenen mogelijk :) Dus alles proberen uit te sluiten, ik weet, het is een hoop werk maar de enigste manier om te ontdekken wat het is of dat je graka misschien niet goed is. Testen en uitsluiten. Wat is de rest van je hardware specs dan eigenlijk ? CPU koeler schoon, welke CPU gebruik ?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
de_harde_kern schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:11:
[...]

Zou wel kunnen als de kaart niet genoeg stroom krijgt
Nee dat kan niet.

Een kaart werkt of hij werkt niet, hij werkt niet deels. Hij krijgt stroom of hij krijgt geen stroom ;) Daarnaast heb je met de setup van de TS ruim genoeg aan een 430W A-merk voeding.

Temperaturen klinkt logisch, maar 70 graden is vrij koel voor een videokaart dus daar kan het niet aan liggen. Ik zeg DAO, eventueel een driverprobleem.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Heb net een kwartier bioshock kunnen spelen, en ben er nu dus waarschijnlijk achter waar het probleem zat.

Toen ik voor de eerste keer bioshock wilde starten, werkte ie niet. toen heb ik de directx update vanaf de bioshock disc gedraaid, hierna starte ie wel, maar kreeg ik dus die artifacts inclusief crashes.

Nu heb ik vanavond eerst directx bij microsoft gedownload, en laten updaten, en nu lijkt het dus goed te gaan!

Ben nu even rainbox six aan het installeren, om te kijken of die ook zonder problemen draait!
Pagina: 1