Toon posts:

Geen 5.1??

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mn kamer een samsung lcd 37'' staan, met daaraan een bijpassend home cinema set van samsung(5.1), nu heb ik op de aux van mijn home cinema mn tv aangesloten... zodat als ik tv kijk het geluid over alle speakers moet gaan. ook gebruik ik het, zodat het geluid van mijn wii ook op alle speakers komt... nu ben ik er alleen achter gekomen dat 1 speaker niet werkt als ik hem op die aux uitgang zet.

bij radio en dvd werkt het allemaal, maar als ik dus bijvoorbeeld aan het wii'en ben werkt mijn left-front speaker niet..

ik heb mij tv aangesloten met zo'n rood en wit stekkertje op mn home cinema.
ik heb ook al gekeken naar wat instellingen, maar tot op heden niet echt iets gevonden.

wie kan mij helpen?

Bvd.

Verwijderd

Een rood en wit stekkertje zal NOOIT 5.1 geluid opleveren. Je kan enkel ProLogic geluid hier doorheen pompen. Sommige versterkers "simuleren" een surround geluid.

5.1 (dus echt digitaal surround) ga je alleen hebben met bijv. een coaxiale verbinding ("enkel tulpje" zeg maar) of optisch (of HDMI en dergelijke).

Verwijderd

Topicstarter
ja oke, maar er kan toch wel uit alle 5 de speakers geluid komen? of bedoel je daar ProLogic mee?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:16:
ja oke, maar er kan toch wel uit alle 5 de speakers geluid komen? of bedoel je daar ProLogic mee?
Nee, dat je vind dat uit alle speakers geluid moet komen, is een probleem met je versterker. Dat je een signaal verstuurt over de rood-witte tulp, houdt bijna altijd in dat je stereo input aanbiedt en dat "half half" over 5 speakers wil verdelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
oke.. dan toch maar even een hdmi kabeltje halen..

bedankt voor de reacties.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je opstelling misschien niet maar als jij TV kijkt (wat in het algemeen stereo geluid is) en dat lus je door naar je versterker, zal geen enkele kabel helpen om dat netjes over 5 speakers te brengen. Maar aangezien je in je eerste nogal van de hak op de tak springt tussen TV/versterker/Wii, kan ik even niet goed thuisbrengen wat je nou precies wil hoe welk apparaat geluid produceert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 14:56
maar prologic verdeelt het dan juist over 5 speakers,, maar het is zeker de centerspeaker waar je heb over hebt?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso heb je het er over dat Linksvoor geen geluid geeft, dat lijkt me dan net weer niks te maken hebben met of je Dolby Prologic wel of niet aan hebt staan ofzo :?

Dan zou ik eerder gaan denken dat die kabel rot is, waardoor je links geen signaal krijgt, of zo :?

Of het moet zijn dat je versterker de mogelijkheid biedt om per speaker te bepalen of ie wel of niet mee moet doen en daar iets verkeerd zit. Dat ie dergelijke instellingen per bron apart onthoudt kan ik me nog wel iets bij voorstellen (dus daarom bij Radio wel goed).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

13art

Moderator Mobile
Met de Wii kan je inderdaad over 5 kanalen geluid hebben via de tulp stekkers. Dat is dan het pro logic verhaal, maar verwacht er niet teveel van. Het is niet opeens dat je vol in het geluid zit. Enkele keer hoor je wat geluid achter je maar verder is het minimaal.

Je hebt versterkers die van een stereo signaal kunnen verspreiden over 5 speakers. Maar dit is versterker afhankelijk. Verder kan natuurlijk er een breuk in het kabeltje zitten oid. Kan aan de uitgang van je tv liggen, aan de ingang van je versterker (aangenomen dat je radio en dvd niet ook aan de aux hebt gehangen.

Even het een en ander uitproberen dus.
Als je rood en wit omwisseld heb je dan opeens rechts voor geen geluid meer? Zo ja groter kans dat het kabeltje het probleem is. blijft het probleem bij links voor dan moet het ergens anders aan liggen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 12:56
Als je front left het alleen niet doet is er iets fout, dat zou een beetje raar zijn.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:52
Het geluid van je Wii komt wel gewoon goed uit je TV (er vanuitgaande dat het geluid van je Wii via je TV naar je versterker gaat)? Het klinkt alsof daar ook het linker kanaal zou moeten missen (kapotte kabel? Plugje verkeerd?). Anders is t zoals hier boven gezegd wordt; je center wordt uitgeschakeld bij stereo-geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: (ik laat de wii maar even buiten beschouwing)

TV--(rood-wit tulp) -->Homecinema

Als ik tv kijk, en zet mijn homecinema op aux (zodat geluid van tv erover komt) doet mijn leftfront speaker het niet. Ik zal vanavond even met de kabeltjes rommelen.

Maar uiteraard heb ik wel gewoon 5.1 DTS geluid als ik gewoon een dvd afspeel.. aangezien de dvdspeler in mn homecinema zit.

Verwijderd

Zou kunnen dat je kabeltje kapot is, of dat de linker input van je receiver kapot is, of dat de linker output van je tv kapot is. Het zou allemaal kunnen. Je moet gewoon even ze een voor een uitsluiten.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 18:26
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:20:
oke.. dan toch maar even een hdmi kabeltje halen..

bedankt voor de reacties.
En dan zal je nog steeds geen 5.1 hebben.

Verwijderd

HDMI gaat inderdaad geen zin hebben nee. De Wii ondersteund maximaal ProLogic (II), wat ik helemaal niet wist tot vandaag, en best wel bizar vind eigenlijk.

Gewoon met tulpjes blijven aansluiten dus, echter dit probleem moet natuurlijk nog wel weg, dat wel ;-)

Verwijderd

Een degelijke Prologic II versterker kan ook prima 5.1 geluid weergeven. Het is niet 'echt' 5 kanaals geluid maar wel beter dan stereo lijkt mij... :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jullie ontzien echter (op enkele na) één belangrijk detail : zijn LEFT front speaker geeft geen geluid. Dit heeft dus niets te maken met of hij nu DPL(II) gebruikt of niet, want ook die geven het signaal door op de left-front speaker.

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
Exorcist schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:44:
Jullie ontzien echter (op enkele na) één belangrijk detail : zijn LEFT front speaker geeft geen geluid. Dit heeft dus niets te maken met of hij nu DPL(II) gebruikt of niet, want ook die geven het signaal door op de left-front speaker.
Nou, als je alles leest dan wordt er wel degelijk door meerderen benadrukt dat hun dat detail ook wel opvalt.

o.t.
Geeft je wii, gekoppeld aan je versterker (wrschijnlik ook via rood/wit) wel geluid over je linker voorspeaker? Zo ja, dan is of de input van je versterker kapot waar je tv aan hangt (je aux dus) (of is dat je enige ingang op je versterker?), of de kabel waarmee je je tv op de versterker aansluit.

Probeer de kabel indd om te draaien, of op een andere input van je versterker te zetten; tape o.i.d?
Probeer ook je wii met je versterker op dezelfde aux input.

Succes met experimenteren!

[ Voor 12% gewijzigd door OcNewB op 18-01-2008 10:52 ]

Pagina: 1