• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Ik zal me eerst even kort voorstellen:

Ik ben Barzi, woon in Groningen en zit in VWO 5 (profiel N & G). Rond deze tijd moet ik een beetje kijken wat voor werk ik later zou willen doen. Ik weet nog helemaal niet wat ik wil doen, vandaar dat ik een beetje rond kijk.

Nou lijkt het mij best leuk om voor bijvoorbeeld Intel te werken, om vooruitgang te boeken in processoren, dus de hele nieuwe architectuur maken.
Mijn vraag is, wat heb je hiervoor nodig(welke profiel), welke studie moet je dan doen, kan je daar zomaar werken of moet je eerst ergens anders goede resulaten leveren(zeg maar zoals promotie, zoiets als FBI voor de politie is in de USA)?
En (als iemand dat weet) wat verdient het?

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:56

weebl

YARR!

Technische Informatica.

Is een studie aan de TU Delft.

Al denk ik dat de kans dat je daarme zo bij Intel aan de slag kan vrij klein is. Ik zou het eerst wat minder ambitieus aanpakken. Hoewel ik het goed vind dat je zo'n streven hebt :)

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 19:49
weebl schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:34:
Technische Informatica.

Al denk ik dat de kans dat je daarme zo bij Intel aan de slag kan vrij klein is. Ik zou het eerst wat minder ambitieus aanpakken. Hoewel ik het goed vind dat je zo'n streven hebt :)
Of Eindhoven. Verder denk ik dat je er met Technische Natuurkunde ook wel binnen komt.

prutsert

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 18:28

Jiffy

God, you're ugly!

Technische Informatica.

* Jiffy mee eens is...

Met dien verstande dat als je 'simpelweg' zorgt dat je écht goed bent bij zo'n studie, je 10 tegen 1 vóór het einde van je studie al een (paar) leuke aanbieding(en) hebt liggen...

Nu nog zorgen dus dat je écht goed bent! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40
Zal ik Electrotechniek dan maar noemen ;) Zo'n technische baan begint namelijk bij een studie electrotechniek, (technische) natuurkunde of (technische) informatica. Veel verder dan dat kun je in mijn ogen niet vooruit plannen :)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 19:31

scorpie

Supra Addict

Toevallig studeer ik technische informatica aan de TU Delft, en kan ik je zeggen dat dat niet de studie is als je bij Intel/AMD wilt werken.

Ik geef je het advies Elektrotechniek aan 1 van de 3TU's te doen. (Met TI kun je misschien wel bij Intel gaan werken, maar dan denk ik niet dat je snel een nieuwe architectuur zult ontwerpen, aangezien dit meer werk is voor een elektrotechnicus.)

edit:
grrrrrr Rukapul :( :P

[ Voor 3% gewijzigd door scorpie op 17-01-2008 14:43 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Technische Informatica.

Voor het ontwikkelen van processors lijkt me een studie electronica anders een stuk logischer hoor?

Ik doe Technische Informatica aan de TU Delft en dat gaat meer om software dan om hardware ontwikkeling.

edit:
Grr... Rukapul en scorpie 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfboy op 17-01-2008 14:44 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

ThunderNet

Flits!

Wolfboy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:43:
[...]
Voor het ontwikkelen van processors lijkt me een studie electronica anders een stuk logischer hoor?

Ik doe Technische Informatica aan de TU Delft en dat gaat meer om software dan om hardware ontwikkeling.

edit:
Grr... Rukapul en scorpie 7(8)7
Mjah hangt er ook gedeeltelijk vanaf op welk niveau he... :P Het is niet dat alleen electrotechnicussen aan de processorontwerp werken :) Er zitten allerlei mensen in een team.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat overigens ook een optie is: even kijken op de sites van de bedrijven die je interesseren. Wellicht kan je aan de hand van de requirement een beetje kijken welke richting je studie op zou moeten gaan :)

http://www.intel.com/jobs/ en www.amd.com/gb-uk/Corporate/Careers/0,,51_82,00.html

Succes met je studiekeuze

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Ik denk dat een studie als Technische Natuurkunde of Electrotechniek (of hoe dat tegenwoordig dan ook genoemd wordt aan de universiteiten) mogelijk geschikter is. Al ben ik zelf niet in de CPU architectuur branche werkzaam, dus je kunt het beter aan iemand vragen die daar al werkt. Maar informatica gaat meer om zaken rondom software dan om de hardware.

Verder is het in de praktijk makkelijk om na je studie eerst bij een Nederlands bedrijf te beginnen, bijv. een ASML, die maken de apparaten om CPU's mee te bakken.

[ Voor 19% gewijzigd door Bigfoot op 17-01-2008 14:54 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Overgens is N+G niet echt instapklaar voor elektrotechniek, technische natuurkunde of technische informatica. Je moet dan meer denken aan N+T. De wiskunde is veel en zwaar op de uni en dat vraagt om goede ondergrond, dus wiskunde B1 2 in plaats van alleen 1 en natuurkunde 1 2 is ook meegenomen.

Vette shit!

• Perzikvrucht
Volgens mij is het zo dat B1,2 en Natuurkunde 1,2 alleen handig is, het is geen vereiste.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die eisen zijn geloof ik wel enigszins versoepelt ja. Maar zoek dat even goed uit, voor je voor verrassingen komt te staan. En dat het handig is betekent dus wel dat als je het niet hebt gevolgd, je extra energie in je opleiding zult moeten steken, die toch al niet makkelijk is, dus weet wel waar je aan begint met zo'n minder dan ideale vooropleiding.

In Eindhoven kan je zowel vanaf Technische Informatica als Elektrotechniek na de Bachelor doorstromen naar een masteropleiding Embedded Systems, wat me aardig lijkt aan te sluiten bij processorbouw? Instroom vanaf vergelijkbare studies aan een van de andere TU's is voor zover ik weet meestal ook geen probleem.

Het heeft iig zeker raakvlakken met zowel Technische Informatica (voor het ontwerp op hoog niveau) als met Elektrotechniek (en evt. Technische Natuurkunde, maar ik denk dat je daarmee al snel op een andere functie uit komt dan circuit ontwerper).

Maargoed, of je daarmee zomaar bij Intel terecht komt? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2008 15:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• blackangel
  • Laatst online: 30-01 10:19
Ik heb 1 jaar Elektrotechniek gedaan op de TU/e. Daarbij heb ik echt processorarchitectuur gehad. Het vak, genaamd Computation, was eigenlijk alle logische elektronica bij elkaar. Het bestond uit 3 onderdelen: Programmeren in C (en beetje C++), theorie over de processoren (+logische algebra) en een eindproject. Dat laatste was een mini-MIPS optimaliseren.

Ik ben er overigens zelf mee gestopt wegens het feit dat het toch te moeilijk was, en het vak computation 'maar' 9 studiepunten was. De rest vond ik minder interessant. En het was een beetje moeilijk, van de ~85 die waren begonnen, waren er na 1 jaar nog maar ~45 over, waarvan slechts 1 zijn P echt heeft gehaald.

Ik denk dat je met Technische Natuurkunde ook nog wel ver binnen kunt komen, alleen dan is het denk ik meer transistors verkleinen dan architecturen ontwerpen. Met Technische Informatica kun je misschien wel binnen komen, maar daar heb ik geen inzicht in. Met de Technische Informatica op HBO (wat ik nu dus doe) zou ik het in ieder geval een wonder vinden als ik daarmee bij Intel binnen zou komen ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
* Wormaap met blackangel.
Momenteel studeer ik zelf Elektrotechniek aan de TU/e, en Computation is nog steeds een vak dat al meteen het eerste semester van het eerste jaar gegeven wordt. Dat is in feite processordesign en alles wat ermee te maken heeft. Het is echter wel inderdaad een behoorlijk pittige studie, de helft is dit jaar alweer afgevallen, en zelf ben ik ook hard bezig met falen (al ga ik wel gewoon door, want ik vind de studie veel te interessant om op te houden :) )
Als je deze kant uitwil: bereid je voor op een godsonmogelijke hoeveelheid wiskunde (op de een of andere manier wordt dat bij Informatica altijd erbijverteld, maar bij Elektrotechniek vrijwel nooit)

Als je specifieke vragen hebt, DM me maar, of dump ze hier. Ik ben zelf dan wel maar eerstejaars, maar ik denk dat ik veel wel zal kunnen beantwoorden over de studie :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wormaap schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:35:
Als je deze kant uitwil: bereid je voor op een godsonmogelijke hoeveelheid wiskunde (op de een of andere manier wordt dat bij Informatica altijd erbijverteld, maar bij Elektrotechniek vrijwel nooit)
Terwijl de electro opleidingen meestal erger zijn dan de informatica opleidingen :P
Iig... nog veel meer analyse :X
barzi schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 15:02:
Volgens mij is het zo dat B1,2 en Natuurkunde 1,2 alleen handig is, het is geen vereiste.
handig is nogal een understatement, ik kan je echt aanraden zoveel mogelijk wiskunde mee te pakken. Je zal het nodig hebben ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DRAFTER86
  • Laatst online: 09:14
Ik studeer zelf werktuigbouw aan de UTwente, ook daar is Wiskunde B12 niet vereist, maar je moet wel bedenken dat iedereen die aan een universitaire opleiding begint in principe onvoldoende kennis heeft, dat viel mij in ieder geval erg op. Dat je dan met alleen B1 ook mee mag doen betekend alleen maar dat je achterstand wat groter is.
Overigens is het hier ook zo dat studenten met alleen B1 dat gewoon in moeten halen (extra uren dus).

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 11:03
Ik heb mijn HBO Elektrotechniek (richting digitale elektronica) bijna af. Ik heb bij Fontys in Eindhoven eea over processor architectuur geleerd. Ik vervolg mijn studie op TU/e Embedded Systems.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bachelor elektrotechniek -> Master Computer Engineering te Delft is een optie.

De master heeft het verplichte vak Computer Architectures, wat je ook kunt volgen als je een andere master of zelfs een andere bachelor hebt gedaan.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WI

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Als je hardcore R&D wilt doen (as in: echt ontwerpen, niet een uitvoersloofje zijn), zul je waarschijnlijk wel een PhD moeten hebben, bij voorkeur Electrical Engineering. Een kameraad van me werkt bij intel in R&D aan producten die 3-7 jaar verwijderd zijn van de markt. Hij heeft een gecombineerde PhD in Electrical Engineering en Nanobiotechnology en is serieus een van de slimste mensen die ik ken, en hij vertelde me dat hij nogal onder de indruk was van de breincapaciteit die er bij intel rondloopt. Als je als buitenlander bij intel aan de slag wilt, zul je wel een buitengewoon talent moeten zijn, want zeker intel heeft de luxe dat er meer willen werken dan ze werk hebben.

Als je voor het geld gaat, dan moet je geen R&D doen trouwens. De vrouw van mijn kameraad werkt ook bij intel, met alleen een MBA, en zij verdient meer dan hij (hoewel het elkaar niet veel ontloopt, maar hij is er 6 jaar langer voor naar school geweest).

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Zowieso in de economische zijde valt meer te verdienen.
Maar waar wil je gaan werken? Echt in de ontwikkeling? Want ook dit is nog een hele brede tak, natuurlijk de echt toekomstig ontwikkelaars is maar een select groepje. Maar ze zullen waarschijnlijk ook een leger aan testers en dergelijke hebben die niet zo hoog geschool zijn.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Vwo-diploma met profiel Natuur & Gezondheid:
toegang (eventueel wiskunde B aanvullen)

Een vwo-diploma tot 2010 met het profiel Natuur & Gezondheid geeft je toegang tot alle opleidingen aan de TU Delft. Had je geen wiskunde B in je vrije ruimte, dan krijg je de kans deze achterstand het eerste jaar in te halen. Hoe dat in zijn werk gaat, verschilt per opleiding. Elke opleiding heeft een eigen studieadviseur die je hier meer over kan vertellen.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 22:14
Elektrotechniek (zoals iedereen al zegt) en dan doorstromen naar de master Computer Engineering zou in ieder geval in Delft de weg zijn. Wat de andere TU's bieden op dat gebied zou ik niet exact weten, maar in Delft is er dus iig een aparte richting die zich er voor een groot deel op richt.

[edit]
Oh, dat had snuggles dus ook al gezegd.... Nou ja...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeN op 17-01-2008 21:19 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Als je echt naar Intel/AMD wil, dan is Leuven (Belgie) de beste optie die enigzins in de buurt is, vanwege de samenwerking met Imec.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Perzikvrucht
Ingmar schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:03:
Als je hardcore R&D wilt doen (as in: echt ontwerpen, niet een uitvoersloofje zijn), zul je waarschijnlijk wel een PhD moeten hebben, bij voorkeur Electrical Engineering. Een kameraad van me werkt bij intel in R&D aan producten die 3-7 jaar verwijderd zijn van de markt. Hij heeft een gecombineerde PhD in Electrical Engineering en Nanobiotechnology en is serieus een van de slimste mensen die ik ken, en hij vertelde me dat hij nogal onder de indruk was van de breincapaciteit die er bij intel rondloopt. Als je als buitenlander bij intel aan de slag wilt, zul je wel een buitengewoon talent moeten zijn, want zeker intel heeft de luxe dat er meer willen werken dan ze werk hebben.

Als je voor het geld gaat, dan moet je geen R&D doen trouwens. De vrouw van mijn kameraad werkt ook bij intel, met alleen een MBA, en zij verdient meer dan hij (hoewel het elkaar niet veel ontloopt, maar hij is er 6 jaar langer voor naar school geweest).
Zoiets dus, producten die er nog lang niet zijn ontwerpen.
Bijvoorbeeld, de mensen die de conroe architectuur hebben ontworpen. Mijn beste kant op school zijn zeker de exacte vakken, waar ik elk jaar ook minimaal een 8 gemiddeld op sta.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11-2025
barzi schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:49:
[...]

Zoiets dus, producten die er nog lang niet zijn ontwerpen.
Bijvoorbeeld, de mensen die de conroe architectuur hebben ontworpen. Mijn beste kant op school zijn zeker de exacte vakken, waar ik elk jaar ook minimaal een 8 gemiddeld op sta.
Een 8 gemiddeld is denk ik niet genoeg voor een dergelijke functie. Daar komen de uitzonderlijke gevallen terecht die op de VWO-examens een 10 halen en ook op de universiteit dat soort cijfers halen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 13:11
mwa het is geen vereiste maar zonder die vakken kom je niet zo ver in een technisch geoorienteerde opleiding. Het moet je wel liggen, anders kan je beter iets anders gaan zoeken ;)

Verder valt architechturen ontwerpen voor nieuwe CPUs volgens mij wel onder TI, maar het ontwerpen van de specs van zo'n CPU meer richting nano technology. Het ligt er maar net aan op welk niveau je wilt werken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je nu al een instelling hebt dat je je graag drukt voor dergelijke vakken, kom je er never-nooit-niet. Je moet echt wis- en natuurkunde denken/praten/dromen wil je er een beetje doorheen komen. Vooral het eerste jaar ga je echt nat.

toen ik nog op de uni zat (oeh wat klink ik oubollig) was het elk jaar weer dat die eerstejaars in hun exacte kennis bijgespijkerd moesten worden. En dat ging niet bepaald zachtzinnig (Bijv. Wiskunde B1,2 en Natuurk. B1,2 in de zomervakantie halen).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1