MS had best een optie kunnen maken om in mediacenter een linkje toe te voegen (ik begrijp uit dit topic dat dat niet kan), zo zou ik een mediacenter ook ontwerpen. Ik zou dan een specificatie neerzetten aan de hand waarvan websites content beschikbaar kunnen maken en een standaard voor templates neerzetten zodat de gebruiker de content binnen een zelfgekozen template of de default template van de website kan bekijken. De eindgebruiker hoeft dan alleen nog "uitzendinggemist.nl" in te voeren (binnen de GUI ja), en het "werkt". Helemaal niet zo ultra-ingewikkeld om te maken en absoluut niet onmogelijk. Het zou me zelfs niet verbazen als het al bestond.
Als ik mij niet vergis is de huidige implementatie via
exact zo een soort van template. Dat ziet er dan uit in de vorm van een DLL, waarvan de geldigheidsduur ingesteld kan worden (begrijp ik uit dit topic, ik heb hier geen research naar gedaan). Na een bepaalde datum vervalt de geldigheid van de DLL. Bij een XML template zou dat nooit 'remote' kunnen worden bepaald, alleen de content website die deze template instantie bevat kan offline worden gehaald. Ergo: zelfde effect. Microsoft heeft er door deze constructie bepaalde dingen bereikt:
-Contentleveranciers moeten zelf een DLL ontwikkelen
-Microsoft kan bepalen of die DLL wel of niet bij MCE wordt weergegeven/gebruikt
-Contentleveranciers (en dus ook consumenten) zijn dus weer van Microsoft afhankelijk
Een keuze dus die puur is gemaakt vanuit het oogpunt van Microsoft bezien. Niet vanuit de consument. En waar gaat MCE over: juist, de eindgebruiker een interface bieden voor deze content.
Wat we dus missen in Vista MCE is exact wat jij beschrijft, W3ird_N3rd. Een template XML definitie en een plugin voor Vista MCE. Het liefste is deze template XML definite een ontwikkelde (W3C) standaard, zodat MediaPortal en alle andere eende-eieren er ook gebruik van kunnen maken. Dan is het voor de contentproviders ook makkelijk, die hoeven slechts een template instantie te definieren, en de content kan op iedere mediacenter software worden weergegeven. Uitzendinggemist.nl moet nu voor iedere mediacenter (MediaPortal, Vista MCE, MCE2005, WII, PS3, XBOX360) een verschillende implementatie bakken toegespitst op het platform.