Toon posts:

[Amp] Vaag versterker probleem, plz help

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het heel eng om mij in dit subforum te begeven dus ik hoop maar dat ik alles een beetje netjes doe :P

Ik heb een Pioneer A335 versterker met 2 Grundig Box8000 100/75w 3weg speakers. Waarom er 2 wattages met een / staan is mijn eerste raadsel maar goed, dat boeit mij (nu nog) niet zoveel. Wel een heel vaag probleem... Als ik beide speakers tegelijk op mijn versterker aansluit valt bijna alle bas weg. Ik moet de "bass" knop dan echt he-le-maal opendraaien en dan nog is het blikkerig en leeg. Als ik maar 1 speaker aansluit, of met beide speakers aangesloten de balans helemaal naar links of rechts draai wordt de bas weer vol en mooi :)

Ik heb getest als volgt:

Welke kant ik de balans op draai maakt niets uit (links en rechts geven "solo" beiden volle bas)
Welke speakeruitgang (A of B) ik gebruik maakt niets uit.
Met een speaker op links op A en op links op B krijg ik ook geen bas meer. Zelfde gebeurt er als ik beide speakers op rechts aansluit.

Het is echt zooo naar.. Continue dat 1 speaker wel gewoon mooie ronde volle basse geeft, en zo gauw ik ze beide wil gebruiken kan ik het schudden. De bas neemt ook toe naarmate je de balans verder een kant op draait... Iemand? Please? :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Draai eens van een van de twee speakers de draden om (dus rood en zwart verwisselen).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:48:
Draai eens van een van de twee speakers de draden om (dus rood en zwart verwisselen).
En soms is de oplossing zo fakking simpel _/-\o_

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid... Ik heb juist er erg goed op gelet dat ik (als audionoob dus) netjes rood op rood en zwart op zwart heb aangesloten speaker <-> versterker zeg maar... Waarom was dat dan juist niet goed?

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:22
Ik zit te denken aan dit principe:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenfase

[ Voor 9% gewijzigd door Polyphemus op 17-01-2008 12:59 . Reden: typo ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:57:
[...]

En soms is de oplossing zo fakking simpel _/-\o_

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid... Ik heb juist er erg goed op gelet dat ik (als audionoob dus) netjes rood op rood en zwart op zwart heb aangesloten speaker <-> versterker zeg maar... Waarom was dat dan juist niet goed?
Dat is normaal dus juist goed. Dus is er in één van de 2 speakers iets verkeerd bedraad (of in je versterker).

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:26:
[...]

Dat is normaal dus juist goed. Dus is er in één van de 2 speakers iets verkeerd bedraad (of in je versterker).
Ja dat had ik al bedacht :o Ik denk dat het de speakers dan zijn, die zijn 3 weg met een voor mijn noobish ogen huge scheidingsfilters (echt like wat, 9 componenten ofzo op een board achter de glaswol per speaker). De versterker ziet er vrij onaangetast uit :)

Maar mijn vraag blijft wat er dan voor zorgt dat bij verkeerd om aangesloten draden de bas in een keer wegvalt?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De juiste hint is al gegeven: tegenfase! Als twee speakers in tegenfase staan, dan valt een groot deel van het laag weg omdat de golven elkaar opheffen. In het mid en hoog heb je daar geen last van omdat de golven te klein zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als er in die speakers een crossover zit wordt de bass van de de hoge tonen gescheiden en dat zorgt ervoor dat als je verkeer zou aansluiten je dat probleem krijgt

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:52:
De juiste hint is al gegeven: tegenfase! Als twee speakers in tegenfase staan, dan valt een groot deel van het laag weg omdat de golven elkaar opheffen. In het mid en hoog heb je daar geen last van omdat de golven te klein zijn.
Thnx, de rest lees ik zelf wel door. Ik denk dat ik stiekem toch nog een beetje bevestiging zocht omdat C4l1m3r0 aangaf dat hij "zat te denken aan" :o Mijn geluid is iig weer goed, voor zover geluid uit dit setje ooit echt goed wordt :+

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:37

DJ Vincento

1422055

Het geluid is vast veel beter dan van vele goedkope surround setjes. Maar als je upgraden wil zou ik als eerste naar de speakers kijken ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pm1 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:55:
als er in die speakers een crossover zit wordt de bass van de de hoge tonen gescheiden en dat zorgt ervoor dat als je verkeer zou aansluiten je dat probleem krijgt
onzin .... haal je filters er maar uit .. geeft hetzelfde effect met tegenfase.

Iperf

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:40:
100/75w 3weg speakers. Waarom er 2 wattages met een / staan is mijn eerste raadsel
Short & Long term power :) Met andere woorden is de Short-term power tot op 100Watt belastbaar, en long-term (denk aan een avondje met veel muziek) 75watt :)

Verwijderd

Topicstarter
DJ Vincento schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:00:
Het geluid is vast veel beter dan van vele goedkope surround setjes. Maar als je upgraden wil zou ik als eerste naar de speakers kijken ;)
Het waren volgens mij ooit best goede boxen, kan er helaas weinig documentatie over vinden op internet. Het hoog is heel helder en niet schel, de bassen zijn mooi rond en vol en niet "stompend" (wat ik storend vind). Punt is alleen dat van beide boxen de middenspeakers zwaar beschadigd zijn waardoor het mid heel dof en plat wordt... Ik heb mijn logitech Z3e satalietjes erbovenop gezet en dat compenseert heel goed voor mid/mid hoog... Misschien ooit eens de middenspeakertjes vervangen

Lism thanks :)

Verwijderd

Daar heeft het dus NIETS mee te maken...

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ooit al gehoord waarvoor een spoel en een condensator dienen bij signalen ???

als je het mij kan zeggen goed dan zwijg ik :*) 8)
ik zal het antwoord morgenavond posten als niemand het weet O-)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pm1 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:45:

ja, en ik zeg dat je uit je nek kletst
leg maar uit waarom je speakers wel in tegenfase mag zetten zonder filter

je zou het eens zelf moeten proberen vanavond, dan kun je morgen je excuses aanbieden

tegenfase is tegenfase.
en ja een filter zal het singaal in fase draaien, maar dat doet die andere precies zo . dus beide speakers verdraaien hetzelfde verder.dit is dus niet de reden waarom je speakers niet in tegfase mag zetten

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 18-01-2008 22:21 ]

Iperf

• remco_k

remco_k

fish schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:51:
[...]

ja, en ik zeg dat je uit je nek kletst
leg maar uit waarom je speakers wel in tegenfase mag zetten zonder filter

je zou het eens zelf moeten proberen vanavond, dan kun je morgen je excuses aanbieden

tegenfase is tegenfase.
en ja een filter zal het singaal in fase draaien, maar dat doet die andere precies zo . dus beide speakers verdraaien hetzelfde verder.dit is dus niet de reden waarom je speakers niet in tegfase mag zetten
^^ helemaal mee eensch.
Ik gok (en hoop voor PM1) dat PM1 doelt op het verkeerd aansluiten van het filter op zich. (in de speakerbox dus).
Maar 'wij' hebben het over het verkeerd om aansluiten van de speakerbox in zijn geheel...

Alles kan stuk.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

remco_k schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 10:08:
[...]

^^ helemaal mee eensch.
Ik gok (en hoop voor PM1) dat PM1 doelt op het verkeerd aansluiten van het filter op zich. (in de speakerbox dus).
Maar 'wij' hebben het over het verkeerd om aansluiten van de speakerbox in zijn geheel...
@ Remco_k eigenlijk wel volledig als ik heb goed heb zit de filter in de speakerbox en zou die misschien verkeerd aangesloten zijn.

Anyway trek jullie plan ermee :X :( :w

wat het antwoord betreft zoek het zelf op ik heb geen zin meer om hier te posten.

[ Voor 77% gewijzigd door pm1 op 19-01-2008 11:08 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 15:52

Sharky

Skamn Dippy!

pm1 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:06:
[...]

@ Remco_k eigenlijk wel volledig als ik heb goed heb zit de filter in de speakerbox en zou die misschien verkeerd aangesloten zijn.

wat het antwoord betreft zoek het zelf op ik heb geen zin meer om hier te posten.
nu laat je je wel heel erg in de kaarten kijken zeg :D

This too shall pass

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

ik dacht dat je dingen uit ging leggen met condensatortjes en spoeltjes en hoe die werken enzo :?

Iperf

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ok ok op aandrang zal ik het uitleggen:

een condensator parallel geplaatst over een keten sluit die hoge signalen kort , als je hem in serie plaatst blokkeert hij de gelijkstroomsignalen.

een spoel doet net het omgekeerde als je die parallel plaatst is hij een blokkade voor hoge signalen en een kortsluiting voor lage signalen, in serie is het een barriere voor hoge signalen en een doorlaat voor lage signalen.

dus door deze componenten te gebruiken kun je de bassen van de hoge tonen scheiden.
in parallel worden ze niet gebruikt omdat je dan je signaal kwijt bent :D

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• remco_k

remco_k

[...]
Nou heb ik die zin wel 20x zitten lezen maar ik begrijp echt niet wat je nou wilt vertellen...

Alles kan stuk.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

srr is een beetje fout geformuleerd :o

ik bedoelde dus dat de filter in de speakerbox verkeerd aangesloten zou zijn

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
Je verhaaltje is deels correct, maar wat kort door de bocht. Een condensator in parallel wordt gebruikt in bv. een lowpassfilter.

Afbeeldingslocatie: http://www.laurentkneip.de/mic_ampl_files/circuit13.jpg

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
lol @ discussie hier ontstaan :o Jullie weten dat 't gewoon gefixed is met m'n snoertjes omdraaien he :P

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ok dan sluitertje he d:)b

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm ik mis de onderbouwing van deze uitspraak
Dus wat ik graag wil weten....
Waarom mag je (volgens jouw) je speaker wel in tegenfase zetten zonder filter, en niet met filter

Iperf

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

je mag ze niet in tegenfase plaatsen want dan krijg je dat probleem dat hij hier beschreef ook :P
maar ik dacht dat het een een filter lag die in de speakers was ingebouwd.
als je een 3-weg speaker vast gaat kopen in de winkel denk ik toch wel dat ze juist aangesloten zijn he :)

edit: als je ze dan aansluit kan je deze ene box niet in tegenfase plaatsen (daarmee bedoel ik de bass-box met de tweeter)

[ Voor 89% gewijzigd door pm1 op 19-01-2008 16:39 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:36:
je mag ze niet in tegenfase plaatsen want dan krijg je dat probleem dat hij hier beschreef ook :P
maar ik dacht dat het een een filter lag die in de speakers was ingebouwd.
als je een 3-weg speaker vast gaat kopen in de winkel denk ik toch wel dat ze juist aangesloten zijn he :)

edit: als je ze dan aansluit kan je deze ene box niet in tegenfase plaatsen (daarmee bedoel ik de bass-box met de tweeter)
Lieve pm1, ik heb nergens gezegd dat ik ze in de winkel gekocht heb ;) Dat heb ik ook niet :o

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ik had hier al van in het begin moeten :X :X :X

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

pm1 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:45:

Zie reactie van fish, kon het niet beter verwoorden...
Pagina: 1