omgaan met laptopbatterij

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Op PCWelt wordt aanbevolen als je langere tijd op het lichtnet werkt de batterij eruit te halen. Ik werk eigenlijk bijna altijd op het lichtnet. zie: http://www.pcwelt.de/star...?NLC-Newsletter&id=143405
Nu is er een andere website http://www.knudde.be/inde...bescherm_je_laptop&page=4 waar gesteld wordt:
Sommige slimmeriken die dit allemaal lezen en hun batterij willen beschermen zullen mischien wel geneigd zijn om hun laptop zonder batterij (maar met stopcontact) te laten werken. Ook dit is af te raden. De spanning op het stopcontact zit vol pieken en dalen. Deze "rimpels" worden efficiënt weggewerkt door de batterij die eigenlijk dienst doet als condensator. Zonder batterij worden deze rimpels doorgegeven aan de laptop-electronica die daar meestal niet is mee opgezet en vroeg of laat de geest geeft. (En een batterij is nog steeds goedkoper dan een nieuwe laptop...)

Is dat laatste een broodje aapverhaal, of berust dit op realiteit?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-01 00:05

JdM

Humbled

Ik kan mijn mening niet geven, maar ben wel benieuwd naar de komende (onderbouwde) reacties.... Ik werk zelf ook altijd op het lichtnet en heb me dit ook weleens afgevraagd.
Laat de gefundeerde meningen maar komen :)

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-01 11:15
Ik heb het eerste jaar dat ik mn laptop had alleen maar via het lichtnet gewerkt en daarom de accu eruit gehaald om deze te sparen. Geen probelemen opgeleverd. Inmiddels zit ik op kamers en sleep m dus heel wat heen en weer, laat de accu er dus lekker in zitten. Jaartje lichtnet zonder accu heeft in ieder geval geen merkbare problemen opgeleverd. Zeker weten doe ik het niet dus ik ben wel benieuwd wat deskundigen er hier over te zeggen hebben :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Ik gebruik die hap gewoon, je koopt iets om te gebruiken, accu aan zn eind -> Nieuwe. Klaar. Nooit problemen mee gehad en wearing krijg je toch wel. Alleen als ik op vakantie ga en hem dus een week of 3-4 niet gebruik gaat de accu er uit. Maar ik bespaar me verder liever het gedonder. Zul je zien dat je je accu eens vergeet als je hem nodig hebt.

* GENETX kan ook niet tegen al die mensen die dat folie er op laten, waarom koop je dan iets! Laat gewoon in de vitrine staan plz.

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 17-01-2008 11:51 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 14:18
Allereerst wil ik voorop stellen dat ik geen diploma heb in electro. Echter zegt mijn boerenverstand dat de stroom die over een accu loopt en daardoor minder rimpelig is een heel groot broodje is.

1. De accu wordt daar niet echt beter van.
2. Hoe zou dan een laptop kunnen werken op netstroom maar dan zonder accu ;)
3. Neem een gemiddelde UPS, daar zie je ook dat de accu parralel is geschakeld en niet in serie.

Maar ik vind het wel een interessante discussie dus ik ben benieuwd.

Carpe Diem

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

middelburg schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:45:

Sommige slimmeriken die dit allemaal lezen en hun batterij willen beschermen zullen mischien wel geneigd zijn om hun laptop zonder batterij (maar met stopcontact) te laten werken. Ook dit is af te raden. De spanning op het stopcontact zit vol pieken en dalen. Deze "rimpels" worden efficiënt weggewerkt door de batterij die eigenlijk dienst doet als condensator. Zonder batterij worden deze rimpels doorgegeven aan de laptop-electronica die daar meestal niet is mee opgezet en vroeg of laat de geest geeft. (En een batterij is nog steeds goedkoper dan een nieuwe laptop...)

Dat is een broodje aap. Een laptop werkt nooit op 230V maar er zit altijd een adapter tussen. Die adapter converteert de 230V naar de spanning die de laptop nodig heeft (afhankelijk van de laptop kan dat vast tussen de 12 en 48 volt zijn). Als er al een simpele transformator in de adapter zit dan wordt een eventuele schommeling in de netspanning doorgegeven met de factor waarmee de spanning omlaag getransformeerd wordt, factor 10 dus. Maar er zit geen transformator in, een netadapter is een schakelende voeding. En is meestal ook voor 100-240V toegelaten.
En als het in een laptop een probleem zou zijn, waarom dan niet in een gewone computer?

Daarbij zitten er op het net geen grote spanningspieken. Als dat zou zijn dan zouden andere apparaten daar ook last van hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• Onbekend
  • Laatst online: 10:05

Onbekend

...

Het geheugen-effect is jullie vast wel bekend.
Als je de batterij niet regelmatig (flink) belast, zal de capaciteit (schijnbaar) afnemen. Dit heeft te maken met de chemische reacties in de batterij.
Een batterij eruit halen, is niet de oplossing. Je belast die batterij niet, en als je hem dus eens nodig hebt, kan je niet meer de volledige accuduur (2 uur of iets in die richting) meer halen.
Zelf gebruik ik hem als stroombackup. Als je stroom uitvalt, heb ik nog even de tijd om alle documenten op te slaan.

Dat de spanning uit het stopcontact vol pieken en dalen zit, klopt als een bus. Een gewone computer zit op het lichtnet aangesloten, en heeft daar totaal geen last van.
Een laptop heeft daar dan ook helemaal geen last van. De laptops worden gevoed met een adapter die de spanning verlaagt en de stroompieken eruit filtert. Wat uit die adapter komt, voldoet altijd aan de specs van de laptop.

Op het moederbord in de computer/laptop zitten honderden/duizenden condensatoren die tijdelijke stroompieken opvangen. Een zit veel te ver weg van het moederbord om als condensator te werken.

Edit: Reactie op de post hierboven:
Ik kan je vertellen dat de netspanning rond 18.00 uur lager is dan om 16.00 uur omdat het stroomnet intensief wordt belast. Inschakelende strofzuigers, (af)wasmachines en drogers genereren flink stoorpieken op het lichtnet.

[ Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 17-01-2008 12:00 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 10:09

Ravefiend

Carpe diem!

Dit is iets waar al veel over gesproken is en als je bijvoorbeeld een hersteller van Toshiba over de vloer krijgt dan zegt men steeds weer dat je beter je batterij uit je laptop haalt als je werkt op het lichtnet. Nu kan ik me er nog wel wat bij voorstellen dat je een batterij beter niet telkens oplaad van 90% naar 100% maar anderzijds heb ik nog nooit een tooltje gevonden (Windows/Linux) die het mogelijk maakt om je hardware te vertellen dat 'ie nu niet moet opladen, ook al ben je toch aangesloten op het lichtnet. Dat zou het natuurlijk wel een heel stuk makkelijker maken want dan heb je zelf de controle over de laadtijd etc. zonder dat je die batterij er telkens moet uithalen .... ;)

• GENETX
Opzich zou zoiets of een of ander schakelaartje wel handig zijn om je Accu intern los te koppelen zodat je hem er niet uit hoeft te halen maar wel hetzelfde effect krijgt...

* GENETX vraagt straks patent aan ^^

Verwijderd

Heb 't zelf ook gedaan, accu eruit gelaten op 40% lading en dan elke maand / 2 maanden even een dag gebruiken. Dat heb ik een paar maanden per jaar gedaan.
Laptop is ruim 3 jaar oud (Dell 8600c), maar de accu is nog steeds bruikbaar. 3 uur op accu is geen probleem. Volgens de laptop is de accu 9% van z'n capaciteit kwijt, al vermoed ik dat het wel meer is. Maar toch, als je je accu toch niet vaak gebruikt werkt 't wel.

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik ben de tel een beetje kwijt hoeveel notebooks ik al versleten heb door de jaren heen, maar ik haal de batterij er eigenlijk nooit uit behalve om aan m'n notebook te sleutelen of om ze schoon te maken. Gemiddeld doe ik zo'n drie jaar met een notebook voor ik 'm vervang voor een nieuwer exemplaar, en ze staan denk ik 90% van de tijd aan het lichtnet gekoppeld. M'n notebooks draaien 6 of 7 dagen per week, 8 tot 16 uur per dag, en ik heb nog nooit een kapotte batterij gehad (wel al 2x een kapotte adapter; 1 van Toshiba en 1 van HP). Gemiddeld schat ik dat de Lion's na die drie jaar gebruik nog ongeveer 60 tot 80% van hun originele accuduur halen. Niet slecht vind ik zelf. Ik zie zelf dus totaal geen reden om de batterij uit je notebook te halen. Wel ontlaad ik minimaal 4x per jaar m'n batterij volledig, en gaat de stroom er s'nachts/wanneer ik ze langer of niet gebruik volledig af.

Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet, al zou dit volgens mij vrij makkelijk meetbaar moeten. Bovendien vormt volgens mij de adapter zelf al een redelijke buffer hiertegen, en bevatten voor zover ik weet de meeste adapters wel een al dan niet doeltreffende piek-beveiliging.

Ik denk dat een willekeurige energie leverancier/deskundige je vraag moet kunnen beantwoorden.

Voor de zekerheid gebruikt Storm wel een extra piek-beveiliging voor al zijn waardevolle/gevoelige apparatuur.

edit:blijkbaar heb ik nog al langzaam getypt; Onbekend was me al enigszins voor zag ik nadat ik op 'verstuur bericht' klikte :)

[ Voor 4% gewijzigd door Storm316 op 17-01-2008 12:19 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik hou me hier niet meer mee bezig. Wel es wat op gezocht, maar iedereen beweert weer wat anders. Bijv. in dit topic ook hoor je alweer iemand over 'geheugeneffect' praten, terwijl ik op andere plekken lees dat li-ion batterijen hier helemaal geen last meer van hebben en het zelfs _slecht_ is om ze helemaal leeg te trekken en je ze beter altijd opgeladen kan hebben. Geheugeneffect zou alleen optreden bij ni-cad en in mindere mate bij nimh (alleen gebruikt in heel oude laptops). Dus ja, wie moet je nou geloven he? Heb het idee dat sommige mensen ook zomaar wat blaten zonder voldoende of up to date kennis.

Laat zelf de accu van mn laptop er altijd in. Ik vertrouw er gewoon op dat de fabrikant hier voldoende voorzorgmaatregelen voor neemt. Bijv. als de accu opgeladen is zie ik het 'laden'-lampje op mn laptop niet branden. Ik neem aan dat de accu dan gewoon 'losgekoppeld' is en ook niet belast wordt. De accu eruit halen lijkt me dan misschien wel overbodig. Sowieso zullen de stroomconnectors van de accu en laptop denk ik ook sneller slijten als je de accu er aldoor uithaalt. Die zijn daar niet op gebouwd. Zit je straks met een 100% goede accu, die je niet meer kunt gebruiken omdat ie slecht contact maakt 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 17-01-2008 12:34 ]

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 22:29
Apple zegt:
An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:21
Heb mijn laptop (asus a6t) ong 80% van de tijd aan het lichtnet en doet na 1,5 jaar ong 2,5 a 3 uur op zijn accu. Nu weet ik toevallig wel dat als mijn accu bv 80% is dat het rode lampje van laden gaat branden en windos geeft netjes aan op stroom en accu laden. Maar als me accu op 100% is gaat het rodelampje uit en kom er in windos te staan opstroom en geen laden meer. Mijn vermoeden is dat mijn niet continu mijn accu oplaat maar alleen als het nodig is. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben.

• GENETX
Er zijn tooltjes waarmee je kan zien hoeveel wearing je hebt. Ik had hiervoor ook een Asus A6T en die gaf 6% wearing aan na die 1,5 jaar. Net als Terran ook heel veel aan de stroom, accu alleen voor de vaakntie er uit en dagelijks gebruikt als DTR. Ik had wel minder accutijd, maar die was geheel aan Vista toe te schrijven. 2,5-3 uur is idd wat de A6T ook bij aankoop deed.

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 10:13
Ik heb zelf een BTO notebook en daar zat de tool "smart battery" meegeleverd.
Deze heeft de optie "extended battery life cycle", bij de optie word de accu nooit verder als 50% opgeladen.

Kan iemand mij ook vertellen waarom die maar tot 50% gaat?

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
De "rimpels" in het lichtnet worden weggewerkt door de adapter. Als die sinusjes kan wegwerken, kan-ie kleine rimpels ook afvlakken.

Voor de levensduur: ik heb een tijdje laptops opgeknapt, en het viel me op dat het al dan niet werken van oude accu's meer afhankelijk was van het type dan van iets anders... Met andere woorden: gebruik je laptop gewoon hoe het je het beste uitkomt, de levensduur van de accu heb je toch weinig invloed op.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 15:51
Uit mijn ervaring is het overigens vaak zo, dat als een batterij aan het eind van zijn latijn is, dat deze dan op een gegeven moment ook echt bijna ophoud om te werken.

Ik heb inmiddels een aantal laptops gehad, waaronder één Compaq en één Acer. Bij beide was het zo, dat toen ze na een aantal jaar veel gebruikt te zijn (7 dagen per week) op een gegeven moment gewoon ophielden met fatsoenlijk werken. De Acer en Compaq batterijen vielen beiden zowat terug van 1+ uur naar 5min.

Tegenwoordig gebruiik ik mijn laptop gewoon hoe het uitkomt en zit ik niet zo in met de batterij. Ik heb deze ook vaak 24/7 aanstaan met adapter en één keer in de twee weken gaat ie uit met de adapter er ook uit. Vooralsnog heb ik nog steeds wel 2+ uur. Laptop is inmiddels ongeveer 1 jaar oud.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik vergat te melden dat mijn ervaring met niet-werkende-accu's vaak was dat de cellen op zich per stuk allemaal nog prima zijn (na openmaken), maar dat het printplaatje "denkt" dat ze slecht zijn, en daardoor na 5 minuten uitschakeld! Vervangen van de cellen helpt dan niet, het printje moet gecalibreerd worden...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij is het ook wel zo dat dat printplaatje helemaal niks denkt en er alleen vanuit gaat dat alle cellen nog goed zijn. Bij mijn oude laptop had ik nl. dat ie na verloop van tijd (2 jaar oud) automatisch afsloot als de indicator nog 20-30% aangaf. Later werd dat steeds sneller (bij 40-50% tot 60-70%) en op een dag viel ie plotseling helemaal uit en wilde niet meer aan. Batterij dood. Dit laatste gebeurde toen de laptop zo'n 4 jaar oud was. Volgens mij stierf er aldoor weer een cel af, welke in de berekening van accuduur door het chipje in de accu nog wel werd meegerekend.

• johan_braeken
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-08-2022
Dag Tweakers,
middelburg schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:45:

Als auteur van de bovenstaande tekst wens ik hier even op te reageren,

Deze tekst dateert al van 2001 en er is ondertussen wel het een en ander veranderd met betrekking tot laptops en batterijen.
De meeste dingen die op de webpagina staan, gelden nog steeds, dit echter niet meer.

Vroeger was de batterij vaak een onderdeel van het volledige voedingsgedeelte van een laptop. Sommige laptops kon je daardoor niet eens aanzetten zonder batterij erin.

Tegenwoordig is dat niet meer het geval, en zijn voedingsadapters veel stabieler en krachtiger dan voorheen.

Echter, met de komst van betere batterijen en slimmere laadcircuits, heeft het niet meer veel zin om je batterij uit de laptop te halen bij continugebruik.
Je batterij zal niet meer continu opgeladen worden zoals vroeger (trickle charge) of slecht worden omwille van het geheugen effect.

Er zijn echter 2 belangrijke dingen om te onthouden:

1. Een batterij wordt slecht als hij niet "gebruikt" wordt. Of hij nu in de kast ligt, of in de laptop zit.

In iedere handleiding die ik gelezen heb, staat duidelijk dat het aangeraden wordt om de batterij minstens eenmaal per maand volledig op te gebruiken en de herladen. Dat moet je dan ook doen.

Ik werk op mijn werk in een dockingstation, en ongeveer 1 keer per week gebruik ik mijn laptop 's avonds thuis zonder adapter. Batterij is 2,5 jaar oud en ik haal net geen 120 minuten.

2. Een batterij kan niet tegen hitte.

Als je een laptop hebt om te gamen, dan kan je beter je batterij eruit halen, want als je laptop warm wordt, wordt meestal ook je batterij warm.

Sommige laptops (Sony Vaio) hebben speciaal een externe batterij. Die wordt niet warm als de laptop warm wordt.
Vooral kleine laptops hebben dat, niet om ze klein te kunnen maken, maar omdat een goede warmtegeleiding moeilijker is met kleine dingen.

In de meeste gevallen is er echter bij het ontwerp van de laptop al rekening gehouden om hem niet in de buurt van warme componenten te plaatsen.

Ook je laptop/batterij in de auto laten liggen in de zomer kan daardoor schadelijk zijn.

Cheers,

Johan.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:55
Li-Ion accu's hebben vrijwel geen geheugeneffect :)

https://twitch.tv/magus77nl

Pagina: 1