[Showcase] 3D met klei en Stopmotionpro

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik hobby de laatste tijd met een programma dat heet StopmotionPro. Het is hiermee mogelijk van plaatjes (JPG, GIF etc.) die je hebt een animatie film te maken. Dit kunnen dus fotos zijn van je digitale camera, photoshop art of zelfs screencaptures. Het is hiermee ook mogelijk om zgn timelapses te maken, je maakt gedurende langere periode digitale foto's van een object, jezelf of bijv de natuur. Als je dat dan mbv zo'n programma als Stopmotionpro achter elkaar zet, ontstaat een animatie waarin de tijd dan erg snel lijkt te verlopen.

Voor mijn laatste projectje heb ik gebruik gemaakt van fimo klei. Je kan klei omvormen op een makkelijke manier. Van elke vervorming maak ik een nieuwe digitale foto met een camera die op een statief staat. Ik gebruik hier een Pentax Optio M10 6Megapixels.
Hoe gaat dit proces nu verder?
1. Via een USB kabel verbind ik de camera met de PC en download de foto's naar een bepaalde directorie.
2. Vanuit SMPro importeer ik de foto's in een animatie project. Het aantal frames per seconde (FPS) bepaalt hoe vloeiend je animatie is maar ook dus hoeveel foto's je per seconde nodig hebt.
Ik gebruikte hier 10 FPS. In bijvoorbeeld Aardman animaties gebruikt men 12 tot zelfs 15 FPS. Je kan je voorstellen hoeveel foto's je dan nodig hebt voor een avondvullende film.
3. Ik bekijk nu het resulaat en 'tweak' vervolgens het filmpje. Foto ebij, foto eraf. Net zo lang tot ik tevreden ben.
4. Het resultaat export ik als uncompressed AVI, het bestand voor dit fimpje was zo'n 500 Mb groot!
5. Ik importeer het geheel in Moviemaker en voeg muziek (vaak via CCmixter) en een aftiteling toe en exporteer het geheel naar MPEG, in dit geval een bestand van 6Mb groot.
6 Uploaden op youtube en klaar!

Je kan het projectje hier zien. Het is een soort van promo voor het aanstaande Internationaal Filmfestival Rotterdam dat op 23 januari begint. In het filmpje laat ik wat thema's zien (ook een controversieel) die spelen in films die je tijdens dit festival kan tegenkomen. Het filmpje heb ik puur voor de hobby en de lol gemaakt en heeft geen enkele link met het officiële festival ;)

Indien er technische vragen zijn n.a.v. dit verhaal dan zie ik die graag. Ook commentaar op het filmpje is welkom. :)

Groet
GroeneG

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ziet er erg stoer uit (vind je ei movieclip ook erg leuk); je hoeft overigens niet meer onder elke post te groeten ;)

Grappig resultaat, ik zou alleen iets meer informatie willen zien over het daadwerkelijk bewerken van klei en hoe je het afstemmen hebt gedaan bij het "foto erbij, foto eraf" gedeelte. Lijkt me interessant om dat eens wat beter uit te diepen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 23:11
Enige commentaar die ik heb is de snelheid, denk dat met ietwat meer frames, ietwat snellere overgangen 't relaxter kijkt.. vind 't verder best strak, al denk ik dat je bijv. kan spelen met beweging van de camera, om 't geheel minder statisch te maken..

Oh, nog 1 klein dingetje, misschien iets met je muziek doen qua timing, vriend van mij maakt ook veel stopmotion meuk, http://www.youtube.com/watch?v=KiQI60_dJf4 filmpje ervan, die doet veel met muziek enzo.

[ Voor 29% gewijzigd door simon op 17-01-2008 12:52 ]

|>

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Ziet er netjes uit. Ben het eens met simon.. (aantal frames).
En let nog even op die rare spelfout in de aftiteling :)

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Heren,

Bedankt voor het positieve commentaar en opbouwende kritiek. Ik stel dit op prijs en kan er ook wat mee. Hierbij kort mijn reactie:

@BtM909
* Het bewerken van de klei is lastig verder te visualiseren. Wat ik er wel over kan vertellen is het volgende:
Ik maakte een story board (1 A4) per thema met daarop in 6 plaatjes de diverse fasen van de animatie. Vervolgens telde ik uit hoelang ik de thema's wilde laten duren. Bij 5.5 seconden zijn dat dus 55 plaatjes op 10 FPS. Zo kon ik plannen welke wijziging er per plaatje gemaakt moest worden.
Vervolgens maakte ik de set: zwart karton met 3 verschillende lampen.
Ik maakte de eerste foto en wijzigde per shot de klei een klein beetje zodanig dat ik 'uit' zo komen. Bij een heel lastig thema 'GLOBAL'', heb ik vooraf de eindvormen aan gemaakt zodat ik deze als kader kon gebruiken voor de tussen animaties.
* Wat er verder bij het editen gebeurd is dat je bekijkt of het tempo goed is en er geen fouten te zien zijn. Vinger voor de lens, rest klei op het papier etc. Je ziet in dat SMPro al je foto's als dia's keurig op een rij waardoor je een goed overzicht hebt en makkelijk kan bepalen welke foto verwijderd moet of extra gekopieerd moet worden.

@Simon:
* Frames. Mee eens het kan nog soepeler. Ik hou zelf wel van deze meer quirky stijl. Maar het blijft telkens een afweging of je gaat voor een bepaalde perfectie in de animatie of juist een soort roughness.
* Camera beweging ben ik op zich met je eens, wat ik lastig vind bij het animeren is dat het beeld erg snel gaat schokken bij camera bewegingen. Maar ik zal eens een test doen waarbij ik dan per shot de camera telkens een stukje beweeg zodat je om de animatie heen beweegt.
* Goed syncen met muziek is erg lastig, tijdrovend en meestal een doel op zich :Zie de clip SLedgehammer van - Peter Gabriel . . Ik wil in de toekomst wel eens specifiek met dit doel een mooi stukje klassieke musiek tot leven laten komen met een animatie. Gaat wel eind 2008 worden :+
Het was bij deze clip niet de insteek om dit te doen, gewoon een pittig stukje muziek dat enigszins de beweging volgt, niet meer dan dat.

@Job:
Tja, kun je voorstellen dat ik de clip zat te bekijken na upload up Youtube en merkte dat er een letter miste in January. Gelukkig vond ik dit bericht op het net . Waardoor het geen fout meer is maar gewoon een schots accent :)

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg