Toon posts:

Kapotte video chip

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen heb ik oude kapotte laptop gekregen. Aangezien dit best een leuk speeltje is wil ik graag weer wat leven in deze laptop blazen. Alles werkt perfect aan dit apparaat, echter lijkt er iets mis te zijn met de video chip.

Text modus werkt prima, het windows opstartscherm (met ladende balk) werkt prima, maar wanneer windows zelf opstart valt de laptop spontaan uit.

Ander experiment, een Ubuntu live cd. Hetzelfde verhaal, er is beeld (boot screen, text, bios) totdat het echte beeld moet verschijnen.

Er zit een onboard ATI chip op, aangezien alles in 1 moederbord zit kost een nieuwe moederplankje rond de 600 euro.

Zijn er manieren waarop ik dit (softwarematig) kan testen en mogelijk wat dingen kan omzeilen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb eerder het idee dat er wat mis is met je geheugen, maar je hebt ook geen mogelijkheid om Windows in te stellen zodat hij een blauw scherm geeft ipv uitvallen. Kan het zijn dat de ventilator niet werkt waardoor de laptop uitvalt?

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:16:
Ik heb eerder het idee dat er wat mis is met je geheugen, maar je hebt ook geen mogelijkheid om Windows in te stellen zodat hij een blauw scherm geeft ipv uitvallen. Kan het zijn dat de ventilator niet werkt waardoor de laptop uitvalt?
Vergeten te vertellen: ik heb het geheugen uitgebreid getest met memtest. Zou de laptop meteen uitschakelen wanneer een van de ventilator niet werkt (er kan op dit vroege tijdstip nog geen sprake zijn van oververhitting, lijkt me)?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Tja, dat verschilt denk ik. Wat je zou kunnen doen is na zo'n uitval direct opnieuw opstarten en in je bios kijken naar temperaturen.

Het probleem is, het kan altijd. Maar daarentegen zou het weer heel erg kunnen verschillen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ie uitvalt vanwege de grafische kaart, het lijkt me dat ie dat dan al veel eerder zou moeten doen.

Bart PE misschien een idee om te proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is dat hij pas uitvalt bij het aanroepen van "hogere" resoluties. Wat ik dus denk is dat het video geheugen kapot of mogelijk een hardware fout. Zijn er mogelijkheden om dit te testen? Misschien de video chip opnieuw flashen met firmware? Graag sluit ik eerst wat dingen uit voordat ik het beestje open schroef.

Daarnaast kan ik uren in textmode werken, zonder dat de laptop uitvalt.. lijkt me dus geen temperatuur probleem

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
kleine kick... is er software (op bootable cd) om dit soort dingen te testen?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk dat je het moet zoeken in het geheugen van je Laptop. Ik heb een PC gehad met kapot geheugen( gewoon ram geheugen, niet videodus;) ) en zodra ik begon te laden van bepaalde onderdelen sloeg mijn hele systeem vast en begon hij vreemd te doen. Maar zonder dat rammetje was het allemaal prima en alsof er nooit iets aan de hand was. Ik zou zeggen doe de live CD er opnieuw in en laat de ramtest die op de CD staat voor 1 nacht draaien en kijk wat eruit komt. Vermoedelijk is het ramgeheugen gaar
en ja ik heb gelezen dat jij memtest al draaide maar je symptomen lijken eng veel op wat ik heb gehad met brak geheugen ;).

Als je videochip trouwens gaar is kun je hem wegdoen. De kans dat je dat voor een goeie prijs kan laten repareren is nihiel..... :/

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 20-01-2008 21:44 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik weet niet of er een MXM module in zit, anders zou je je videokaart kunnen wisselen.
Hoe dan ook, ik denk ook dat het videogeheugen stuk is (als hij geen onboard gebruikt), pas bij hogere resoluties komt de vid. kaart pas bij het gedeelte dat rot is.
Zover ik weet zijn hier geen test tools voor.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2008 21:44 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je hardware versnelling nou eens uitzette , zou dat kunnen helpen.
Als windows de kaart aanstuurt in software mode met 640x480 of 800x600 zonder de hardware driver te gebruiken zou het toch moeten werken ???

Probeer bv windows NT eens die installeert gegarandeerd geen directx driver.

[ Voor 15% gewijzigd door enchion op 20-01-2008 21:51 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal vanavond eens proberen ReactOS te installeren, ik heb namelijk geen NT ergens op een cd-tje liggen. Mocht dit ook niet werken, dan laat ik het beestje de hele nacht memtest draaien.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
enchion schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:49:
Probeer bv windows NT eens die installeert gegarandeerd geen directx driver.
kun je niet zo goed boot.ini aanpassen en er /BASEVIDEO bij zetten.

• enchion
  • Niet online
Btw heb je bij ubuntu in het opstartmenu niet de mogenlijkheid om vga mode te selecteren.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, opstarten van windows in VGA modes werkt. Echter wanneer ik de resolutie iets omhoog gooi (800x600 bijvoorbeeld) valt de laptop meteen uit. Toch brak video geheugen?

• enchion
  • Niet online
Als je er voor de zekerheid nog even een apart scherm op aansluit weet je het zeker.
Het zou ook nl nog aan het scherm kunnen liggen.

btw een andere bios op je laptop gooien kan misschien ook nog wat uitmaken.

Pagina: 1