Toon posts:

FSB 1066-->single channel DDR2 8500 optimaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn kinderen een niet al te extreem mATX gamesysteem in elkaar aan het draaien, ze zijn vooral into race spellen à la DTM Race driver 2 en 3

In de planning zitten de volgende componenten:
Gigabyte GA-73PVM-S2H (niet te duur 2e hands gekocht)
Asus EN7900GS TOP (idem)
Pentium E2200 (te koelen met een Scythe Ninja, heb ik nog liggen)
2 GB geheugen (nader te bepalen, vandaar de vraag)

Mijn opzet is, om de E2200 naar FSB 1066 te tillen. De cores draaien dan 2933MHz.
Omdat het MoBo volgens mij single channel is, zou ik m.i. in het ideale geval dus ook 1066 MHz geheugen(DDR2 8500) moeten gebruiken. Ik neem voor het gemak even aan, dat het MoBo het geheugen ook naar die snelheid kan trekken, het ondersteunt officieel max DDR2 800 MHz...

2 GB DDR2 8500 is echter 30 à 40 euro duurder dan 2 GB DDR2 6400.
Gaat dit zijn geld opbrengen of kan ik dat geld beter in een andere processor met meer L2 cache steken (bv een E4500 of E4600)?

Ik heb in dit kader de FAQ gelezen over geheugen snelheid/bandbreedte en het (a)synchroon laten draaien van FSB en geheugenbus.
Ook heb ik een aantal postings op het forum gescand, maar die lijken meer te gaan over het verschil tussen DDR2 6400 CAS4 en DDR2 8500 CAS5.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ja, DDR2-8500 is optimaal ja. Het zal misschien iets in performance schelen als je PC2-6400 gebruikt, maar ik vermoed dat dit niet denderend veel verschil gaat zijn. :)

[ Voor 169% gewijzigd door _the_crow_ op 17-01-2008 10:16 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Als je een geheugensetje neemt waar fatsoenlijke chips op zitten weet je zeker dat je die snelheid zult halen, zonder belachelijke voltages. Neem een Crucial setje; je weet dan in bijna alle gevallen zeker dat er Micron D9GMH of D9GKX op zit, dat makkelijk deze snelheden haalt. Je bent dan ook nog eens goedkoper uit dan wanneer je PC2-8500 geheugen haalt :)

Verwijderd

Topicstarter
Jij hebt zo te zien zelf ook zo'n Crucial setje.
Die 500Mhz die er staat, is dat 500x2 t.o.v. std 400x2?
Of 500 t.o.v. std 800?
Ik twijfel, omdat je MoBo dual channel ondersteunt en je kennelijk ook de E6300 undervolt...

Verder: als ik kijk naar de prijs van een DDR2 6400 setje van Crucial t.a.v. een DDR2 8500 van OCZ (in mijn beleving ook niet slecht), dan vind ik de besparing (€10) vrij klein voor geheugen dat ik daarna buiten specs moet laten draaien.

Alternatief zou ook kunnen zijn:
PC7200 met FSB 1066 en FSB:mem=5:4
Daar dan een E4500 bij.
Levert die 1MB extra L2 meer op dan ik verlies met het asynchroon lopen?

Mijn vrees zit 'm vooral in het asynchroon lopen.
Even vanuit mijn eigen simpele logica: bij een verhouding FSB:mem=5:4 staat de processor minimaal iedere 5e cycle te wachten op data.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 11:49 . Reden: klein tiepvoudtje ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
alleemaal leuk maar dit mobo heeft onboard video en dat wil niet goed overclocken. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:48:
Jij hebt zo te zien zelf ook zo'n Crucial setje.
Die 500Mhz die er staat, is dat 500x2 t.o.v. std 400x2?
Of 500 t.o.v. std 800?
Ik twijfel, omdat je MoBo dual channel ondersteunt en je kennelijk ook de E6300 undervolt...
Het is overgeklokt, dus van 400 naar 500 MHz (van 800 naar 1000 MHz effectief). En dat is dus op 1,8 V. Het kan nog veel harder (> 600 MHz) met een hoger voltage.
Verder: als ik kijk naar de prijs van een DDR2 6400 setje van Crucial t.a.v. een DDR2 8500 van OCZ (in mijn beleving ook niet slecht), dan vind ik de besparing (€10) vrij klein voor geheugen dat ik daarna buiten specs moet laten draaien.
Mijn punt is dat de fabrikanten die de chips maken (die vervolgens door fabrikanten als OCZ op PCB's worden gezet) deze tot PC2-6400 specificeren, omdat de DDR2 standaard niet hoger gaat. De fabrikanten kiezen dan chips uit die, op een hoger voltage dan het standaard 1,8V, toch sneller kunnen. Op PC2-8500 reepjes worden dus chips gebruikt die eigenlijk voor PC2-6400 (of lager) gemaakt zijn.
Sommige chips kunnen heel goed hogere snelheden aan (Micron chips zijn hier erg goed in), terwijl andere chips een veel hoger voltage nodig hebben.
Kijk ook maar eens rond in de overclockerswereld: vrijwel al het snelle geheugen is Micron D9GMH of D9GKX. Dan maakt het niet (of ja, nauwelijks) uit of dit op PC2-5300 reepjes zit of op PC2-8500 versies. Heck, Syngrow heeft een tijdje het E6600 WR in handen gehad waarbij hij Crucial PC2-5300 reepjes gebruikte!

Nu is het zo dat Crucial van Micron is, dus er zitten zo goed als altijd de genoemde snelle chips op. Andere fabrikanten gebruiken in de goedkopere setjes chips van andere merken; deze kunnen de snelheid ook wel aan, maar hebben hier een hoger voltage voor nodig, en klokken minder ver over. Als je dan ook nog eens meer betaalt, is dat gewoon zonde van je geld.
dezejongeman schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:54:
alleemaal leuk maar dit mobo heeft onboard video en dat wil niet goed overclocken. ;)
Lekkere generalisatie weer. Een onboard video sluit goed overclocken helemaal niet uit. Dat er door de jaren heen heel wat chipsets met onboard video zijn geweest die niet zo best overclockten, tja.
Ik kan genoeg chipsets met onboard video bedenken die het wel kunnen: Intel G33, G35, nVidia nForce 410/430 icm GeForce 6100/6150. Intel 945G kan het in beperkte mate.
Of deze chipset goed kan overclocken weet ik niet, maar daar is vast achter te komen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:54:
Hence the ASUS EN7900GS.... dan kan de onboard video uit

@CPEC: Helder, bedankt voor de uitleg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 12:54 . Reden: Te snel verstuurd, even 2e opmerking toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
@CPEC:
Nou dacht ik dat ik er uit was, maar ik zie dat alle Crucial Ballistix 2.2V bij de specs hebben staan.
Zoals je al uitlegde moet volgens DDR2 specs 1.8V voldoende zijn.
Zijn die 500@1.8V met Ballistix of 'std' Crucial?

(Man, I feel like a NooB)

Verwijderd

Het kitje dat ik heb (vziw in NL alleen hier te koop) loopt stock op 1,8V op 400 MHz.
De Ballistix en Tracer versies hebben gewoon vergelijkbare chips aan boord, dus halen vergelijkbare resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks again! _/-\o_
Zal ik volgende keer meteen vragen of je het op een presenteerblaadje wil aanreiken? |:(
Pagina: 1