SATA (I/II) hot pluggable/hot swappable

Pagina: 1
Acties:
  • 956 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28
Ik heb een linuxserver draaien met een MSI K9AGM3-F (AMD 690V) mobo.
Volgens de standaard van SATA (I/II) zijn deze hotpluggable volgens google. Sommige posts zeggen erbij dat je er een rack bij moet hebben wat hotpluggable mogelijk maakt. Maar dit is niet eenduidig te vinden op zowel GoT of Google.

Kan ik zomaar een SATA || hardeschijf aansluiten op mijn servertje zonder dat er iets stuk gaat zonder hem uit te zetten?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zolang je de sata-stroomconnector (dus geen normale molex) gebruikt voor de stroomvoorziening moet dit technisch gewoon kunnen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
Dan heb ik nog een (hulp)vraagje:
Heb je in Linux nog speciale drivers of iets nodig? In Windows kun je namelijk je SATA schijven niet zomaar unmounten, zonder dat je de nodige drivers hebt geinstalleerd die bij het mobo horen. Kan Linux dit wel gewoon?

[ Voor 195% gewijzigd door The__Virus op 17-01-2008 12:41 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Femme schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:14:
Zolang je de sata-stroomconnector (dus geen normale molex) gebruikt voor de stroomvoorziening moet dit technisch gewoon kunnen.
Maar (correct me if i;m wrong):
- die SATA schijf moet dan wel uitgeschakeld of dood zijn.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De sata-stroomconnector is geschikt voor hotplugging. Dit kun je dus zonder enig gevaar doen (uiteraard kunnen er wel problemen ontstaan als je het aansluiten van de connector combineert met het uitoefenen van grote g-krachten op de schijf ;) ).

Afbeeldingslocatie: http://www.askkia.com/articles/images/sata15pin.jpg

Wat de controller en de driver vervolgens doet met een nieuw herkende sata-schijf is een ander verhaal. Ik ben nog nooit een sata-controller tegengekomen die geen hotplugging ondersteunt, maar ze schijnen te bestaan. In Windows zal er een nieuwe schijf verschijnen in de device manager. Hoe dat in Linux werkt weet ik niet.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar het loskoppelen dan? Moet je de schijf nog netjes afmelden zoals met USB-disks? Onder Linux is het natuurlijk gewoon een kwestie van umount-en.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 17-01-2008 17:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Room42 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:46:
Maar het loskoppelen dan? Moet je de schijf nog netjes afmelden zoals met USB-disks? Onder Linux is het natuurlijk gewoon een kwestie van umount-en.
Onder Windows moet je via apparaatbeheer de schrijfcache van de schijf uitschakelen.
Hoe dat in Linux moet, weet ik niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In linux moet je ze unmounten en ik zet ze dan met hdparm in slaapstand (-z,-Z of -Y). Vervolgens kan je ze zonder probleem swappen. Ik haal altijd eerst de data eraf en vervolgens de stroom, aankoppelen doe ik eerst data en dan stroom. Ik weet niet of dat helemaal de juiste manier is maar het werkt ;) Het gaat natuurlijk makkelijker als je mooi hotswap bays hebt.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
er is toch eigenlijk geen verschil tussen een molex en een s-ata stroom connector?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sebazzz schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:50:
[...]

Onder Windows moet je via apparaatbeheer de schrijfcache van de schijf uitschakelen.
Dat doe ik nooit. Ik disconnect gewoon net als ik met USB apparaten zou doen en heb nog nooit last gehad van datacorruptie wat dat betreft.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Terw_Dan schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:58:
[...]
Dat doe ik nooit. Ik disconnect gewoon net als ik met USB apparaten zou doen en heb nog nooit last gehad van datacorruptie wat dat betreft.
Als het goed is staat dit ook standaard aan :)
Ik doe het toch maar, want het *schijnt* voor te komen dat USB sticks er volledig mee kappen (in de zin vab: ze worden niet meer herkent) als je dit op het verkeerde moment op de verkeerde computer doet.
Speeddragon schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:57:
er is toch eigenlijk geen verschil tussen een molex en een s-ata stroom connector?
Jawel, een SATA connector levert ook 3,3volt. In hoeverre dit voltage gebruikt wordt weet ik niet. Wat ook belangrijk is, is dat een SATA connector veel makkelijker te disconnecten is, terwijl je met een molex een uur aan de stekker loopt te trekken voordat ie losschiet :(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sebazzz schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:04:
Jawel, een SATA connector levert ook 3,3volt. In hoeverre dit voltage gebruikt wordt weet ik niet. Wat ook belangrijk is, is dat een SATA connector veel makkelijker te disconnecten is, terwijl je met een molex een uur aan de stekker loopt te trekken voordat ie losschiet :(
En het voornaamste verschil is dat bij een S-ATA connector de groundlijnen iets verder uitsteken dan de andere lijnen. Op die manier wordt de connector eerst geground voordat er stroom op komt te staan en als je hem er weer uit trekt trek je eerst de kabels los waar stroom op staat en dan pas de groundlijnen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
maar dat heb je dus ook gewoon met een molex naar s-ata verloopje..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Speeddragon schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:56:
maar dat heb je dus ook gewoon met een molex naar s-ata verloopje..
Ja dat kan zolang je maar de sata power connector gebruikt.

Als ik mij goed herinner zijn de langere aard pinnen zodat hij eerst geaard word zodat er geen vonken gaan overspringen. En dat heb je niet bij de molex connectors.

En wil je in windows een sata hd er uit halen kan je hem via "veilig verwijderen hardware" zeggen dat je hem wil verwijderen. Windows XP gaf dit bij mij altijd aan.

[ Voor 16% gewijzigd door geforce5_guy op 19-01-2008 23:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik heb hier eSATA op mijn bord met ICH9R chip zitten. Mijn manier van hotpluggen:
- stroomkabel inpluggen
- data kabel inpluggen
- linux ziet ineens een nieuwe disk en probeert dat ding te lezen, wat wel of niet lukt afhankelijk van het gebruikte filesystem.

Afkoppelen is me nog niet veilig gelukt, misschien nog maar eens dieper in de hdparm en sdparm manpages kijken. Kan ook nog zo zijn dat de disk of de driver standby commando's gewoon negeert, het ging hier tenslote om een Samsung 120GB SATA disk van een aantal jaren oud.
Aangezien ik read-only met UFS bezig was geweest onder linux kon ik dus gewoon unmounten en de kabels eruittrekken (eerst data eruit, dan stroom). Linux begint dan wat te miepen over SATA kanaal dat vreemd doet, stuurt een reset naar de poort om het verdwenen device tot leven te wekken en geeft het daarna op.

Over het algemeen heb je overigens AHCI nodig voor hotplugging, maar het kan zijn dat de drivers voor je SATA controler ook zonder AHCI kunnen hotpluggen, of gewoon helemaal niet kunnen hotpluggen. Kijk dit dus na in de documentatie of de driversource zelf.
Pagina: 1