[showcase] Verenigde Staten

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

Topicstarter
Afgelopen kerst + oud&nieuw was ik in de Verenigde Staten: Californië, Arizona, Nevada en Utah. Ik heb erg veel foto's gemaakt, waaronder met een nieuwe gadget: de (super)groothoeklens, een Sigma 10-20 mm. Dit alles op de Sony Alpha 100. Hieronder een volgt zeer beperkte selectie.

Uiteraard is onderbouwd commentaar welkom, met name het gebruik van de supergroothoek was erg nieuw voor mij. Suggesties voor verbeteringen in het algemeen en voor de groothoek in het bijzonder worden dus gewaardeerd.

#1: strand bij Monterey (Californië) (met groothoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_strand.JPG

#2: San Francisco, gezien vanaf de boot naar Alcatraz (met groothoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_sfbaai.JPG

#3: Alcatraz, gezien vanaf een punt bij de Golden Gate bridge
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_alcatraz.JPG

#4: Golden Gate bridge, voor de verandering eens zonder water
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_goldengate.JPG

#5: Een van de rotsen in Yosemite (met groothoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_yosemite.JPG

#6: Grand Canyon, vanaf de South Rim
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_canyonboom.JPG

#7: Grand Canyon "horse shoe curve" (groothoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_canyonbocht.JPG

#8: Glenn Canyon Dam (groothoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_glendam.JPG

#9: Monument Valley, een enkele rots
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_monvalley.JPG

#10: Monument Valley iets na zonsondergang
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_val.JPG

#11: Bryce Canyon, tegen de berg op
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_bryceberg.JPG

#12: Bryce Canyon, enkele boom in de rots
Afbeeldingslocatie: http://www.bartstolte.nl/fotos/tweakers/vs/kl_bryceboom.JPG

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Nummertje 7 is echt prachtig _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 21:56

Falcon10

Hit it i would !

prachtige collectie !

ik heb er eignelijk niets aan op te merken, buiten dat de echte natuurfotos misschien afgescheiden zouden worden van die met bv Alcatraz op en de dam met brug op achtergrond, verder maar 1 woord : af.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk effect met die sneeuw die er is, zo had ik het nog nooit gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Jij had daar wel mazzel zeg met die zon bij San Fransisco. Afgelopen zomer was het maar mistig en zwaar bewolkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mooie fotos. Leuk nog eens te zien (ben er in 2004 geweest, maar dat lijkt al weer een hele tijd geleden :P). Het enige wat ik jammer vind aan je foto's is dat je bij nr 9 en 10 niet echt kan zien hoe immens groot Monument Valley is. Het zijn prachtige fotos, maar omdat ik er geweest ben weet ik dat het nog zo heel veel groter is als nu op de foto lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind ze eerlijk gezegd niet allemaal heel speciaal. Veel foto's zijn gemaakt op de standaard plaatsen en zie je 10x voorbij komen. Daarnaast is het zonde dat veel foto's een compleet blauwe lucht hebben zonder wolken. Hier kun je zelf natuurlijk niets aan doen, maar het zou de foto's veel interessanter maken. Het kan foto's uniek maken. Foto #5 schiet bij mij boven de serie uit. Het is een mooi gekozen compositie en het contrast tussen de sneeuw en rotsen is mooi. Veel andere foto's vind ik lijken op snapshots (1, 4, 7, 8 (overbelicht aan de rechterzijde), 9, 12).

Foto 1 had je bijvoorbeeld al interessanter kunnen maken om iets te doen bij die steen en een lager standpunt in te nemen. Of bijvoorbeeld iets met de golven te doen. Zou er interessanter uitzien dan een leeg strand en een (bijna) egaal blauwe lucht.

Zie het als opbouwende kritiek. Hoop dat je hier wat mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 19:47
Ben ik geweest, Ben ik geweest, Ben ik geweest, Ben ik geweest!!

Toch wel een gaaf land Amerika... Zeker de benzineprijzen :P

En over je foto's: nr 7 is echt geweldig! Nr 3 vind ik een beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Hé ben ik ook geweest (maar dan in september).

1 Is te veel niets. Behalve het takje op de voorgrond is er eigenlijk geen onderwerp.
2 kan nog iets contrast gebruiken en is wellicht iets te laat genomen. Nu heb je een grote vlag heel veel lucht en in de verte de skyline van SF.
3 Stuik en tourboot vragen wel erg veel aandacht waardoor alcatraz pas als 3e aan de beurt is.
4 Leuk zo zonder water, maar ik hoop dat je er wel eentje hebt mét water ;) Tis trouwens jammer dat je geen polarisatiefilter had. Hoewel het groen op mij iets groen nu al overkomt (is dit de bekende Sony "kwaal" of heb je ze gesatureerd?).
5 Leuk om Yosemite te zien met sneeuw. Ik was er met 27 graden. Maar veel voorgrond.
6 Je had echt mooi weer btw :). Mooi gekozen zo met dat boompje.
7 Vaak gezien vanaf deze plek, maar wel mooi licht had je hier.
8&9 Te veel lege voorgrond naar mijn smaak
10 De rotsen hadden wellicht iets meer in het midden gemogen en iets van de voorgrond af.
11 Mooie Bryce kleuren, maar heb je geen amphitheater foto met sneeuw :9 ?
12 Boompje staat net niet lekker qua compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:21:
Ik vind ze eerlijk gezegd niet allemaal heel speciaal. Veel foto's zijn gemaakt op de standaard plaatsen en zie je 10x voorbij komen. Daarnaast is het zonde dat veel foto's een compleet blauwe lucht hebben zonder wolken. Hier kun je zelf natuurlijk niets aan doen, maar het zou de foto's veel interessanter maken. Het kan foto's uniek maken. Foto #5 schiet bij mij boven de serie uit. Het is een mooi gekozen compositie en het contrast tussen de sneeuw en rotsen is mooi. Veel andere foto's vind ik lijken op snapshots (1, 4, 7, 8 (overbelicht aan de rechterzijde), 9, 12).

Foto 1 had je bijvoorbeeld al interessanter kunnen maken om iets te doen bij die steen en een lager standpunt in te nemen. Of bijvoorbeeld iets met de golven te doen. Zou er interessanter uitzien dan een leeg strand en een (bijna) egaal blauwe lucht.

Zie het als opbouwende kritiek. Hoop dat je hier wat mee kunt.
Volledig mee eens. Beetje te snapshotty met hier en daar wat teveel curves heb ik het idee. 't Zijn een paar bekende plaatsen met verder niet al te spannende compo's. Je kadering is vaak erg krap en je contrast/vlakverdeling is niet echt top; ik heb vaak niet echt een lekker rustpunt waar ik naar kan kijken zeg maar :)

#1 had op Scheveningen kunnen zijn,
#2 is maar vaag,
#3 vraag ik me af wat die groene blob out of focus bladeren daar doen,
#6 is nét te krap en vraagt bij gebrek aan een mooie lucht om een tele (dan was 'ie superabstract geweest doordat je de diepte niet in kan schatten)
#12 snap ik weer niet.

#7 vind ik wel weer heel behoorlijk gelucht, mooie toning, wat apartere hoek en een lekkere ruimtelijke uitstraling. Mag ik :)

Al met al doet het hem net niet voor me om eerlijk te zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Die vind ik juist veel te flets.

Valt me op dat het allemaal wel heel strak gekaderd is, het groothoek kan ik er niet echt van af lezen, behalve kwaliteitsverlies in de hoeken en vertekening dan. Er mag wat mij betreft een stuk meer leven in in ieder geval. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

Topicstarter
Allereerst dank aan allen voor het commentaar. Uiteraard wil ik wat meer weten, want daarom vraag je immers commentaar op je foto's ;).

Allereerst is er de randvoorwaarde dat je niet overal mag komen (bijv. bij de stuwdam). Daar stonden grote hekken waar je doorheen mag schieten, maar er overheen mag zeker niet (de bordjes die erbij stonden noemden de term "prosecution", dus: niet zo'n goed plan lijkt me ;).
Valt me op dat het allemaal wel heel strak gekaderd is, het groothoek kan ik er niet echt van af lezen, behalve kwaliteitsverlies in de hoeken en vertekening dan. Er mag wat mij betreft een stuk meer leven in in ieder geval.
Dit commentaar is m.i. wel nuttig: een groothoeklens en strak kaderen. Deze grote hoek was nieuw voor mij, dus ik ben nog wat aan het experimenteren met hoe zo'n lens werkt. Omhoog/laag richten is niet zo'n goed plan (vertekening van parallelle lijnen), maar het ruimtelijke is nog wat anders.

Maar verder over de groothoeklens. Is het dan de bedoeling dat je laat zien dat je een grote hoek hebt, of is het meer de bedoeling dat je zoveel mogelijk beeld vangt met de grote hoek. Gezien de foto's hierboven zat ik meer in de tweede categorie. Maar goed, ik wil dus weten hoe de eerste categorie meer uitgebuit kan worden.

Tevens ben ik benieuwd naar: "meer leven in de foto's brengen". Wat bedoel je hiermee, immers, een voorgrond zit er vaak wel bij.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ik had 8 liever als Panorama gezien, een paar meter naar voren meer naar die dam toe, nu doet de voorgrond nogal afbraak aan het onderwerp en is tè aanwezig.

De horseshoecurve vind ik prachtig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Tevens ben ik benieuwd naar: "meer leven in de foto's brengen". Wat bedoel je hiermee, immers, een voorgrond zit er vaak wel bij.
lijkt me vrij duidelijk, er staat geen enkel levend mens of dier op je platen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49
Die horse shoe curve vind ik persoonlijk ook te flets. En ik heb deze plaat al eerder gezien, maar die plaat was toen geschoten met een fish-eye, dat doet toch veel meer voor het dramatische effect :P (was die plaat niet van GerardHenninger ofzo?)

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
SilentThunder schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:38:
Die horse shoe curve vind ik persoonlijk ook te flets. En ik heb deze plaat al eerder gezien, maar die plaat was toen geschoten met een fish-eye, dat doet toch veel meer voor het dramatische effect :P (was die plaat niet van GerardHenninger ofzo?)
Je bedoelt waarschijnlijk deze: Verwijderd in "[Verzamel] HDR" ?
Het is al eerder in ander bewoordingen gezegd, maar deze serie is meer een verzameling prentbriefkaarten dan een set foto's. Vind ik altijd een beetje zonde, om met je dure tijd en fotogear een plaatje te maken wat je voor een paar cent kan kopen in de plaatselijke souvenierwinkel. Maarja,, alles is waarschijnlijk al eens gedaan. Heel deprimerend, als je er te lang bij stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Toff in een depri mood? Als je jouw beredenatie door zet dan is het zelfs de moeite niet om in het vliegtuig te stappen.
Want met Google Maps kan je het ook zien. Maar op zich ook wel weer een compliment voor de TS als je ze onder de noemer prentbriefkaarten schuift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
littlejoannes schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:07:
Toff in een depri mood? Als je jouw beredenatie door zet dan is het zelfs de moeite niet om in het vliegtuig te stappen.
Want met Google Maps kan je het ook zien. Maar op zich ook wel weer een compliment voor de TS als je ze onder de noemer prentbriefkaarten schuift :)
Je begrijpt precies wat ik bedoel idd, inclusief het compliment. Technisch niks op de foto's aan te merken, mooie plaatjes, maar ik mis de bezieling. Denk er maar niet te lang over na, anders zit je straks ook met een soort fotografisch "writers block".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
ik denk dat #7 de horseshoe bend bij Page is. Verder erg gaafe foto. Afgelopen zomer ben ik daar ook geweest maar het was zo warm (42graden) dat we niet helemaal naar de bend gelopen zijn.

Wel leuke niet zo standaard composities en uitzichtspunten bij de laatste foto's :)

Waren er trouwens nog bergwegen afgesloten? of viel de hoeveelheid sneeuw wel mee?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Pagina: 1