Z-5500 op Acer 5920 aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben net eigenaar van een z-5500 deze heb ik aangesloten op mijn laptop -> acer 5920 klik voor specs

dit zijn mijn ingangen op mijn laptop
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/34094phppnsuZm.JPG

Nu heb ik gewoon geluid uit alle boxen enz maar ik wil graag weten of ik zo het maximale er uit haal (dus het dolby surround gebeure, DTS etc.) Ik heb hem nu aangesloten via de megeleverede kabel (groen, zwart , geel stekkertje) en ik heb daarvan de groene in de meest rechtse uitgang van mijn laptop gedaan en het andere uiteinde in de groene ingang op het "controle center"
Maar ik lees ook dingen zoals coaxial en optical aansluiten en dat dit dan ook beter geluid geeft. Hoe zit dat? en hoe kan ik dat voor mekaar krijgen met welke kabels etc en kan dit uberhaupt met mijn laptop

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Specs horen in je startpost en niet via een linkje.

*ben nu het linkje aan het bekijken voor een normaler antwoord*
In de specs staat dat je een S/PDIF aansluiting hebt; die al bekeken/gevonden/aangesloten?

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2008 20:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-02 09:18
In dezelfde specs link:

1 x Headphone/speaker/line-out jack with S/PDIF support
1 x Microphone-in jack
1 x Line-in jack

De blauwe aansluiting kun je dus ook gebruiken voor een digitaal signaal naar je speakerset te sturen. Dit zul je wel ergens in de software kunnen instellen. Voor het aansluiten zul je denk ik een mono 3,5mm mini-jack -> enkele tulp nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door EdwinB op 16-01-2008 20:28 ]

• HammerNL
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:22:
Specs horen in je startpost en niet via een linkje.

*ben nu het linkje aan het bekijken voor een normaler antwoord*
In de specs staat dat je een S/PDIF aansluiting hebt; die al bekeken/gevonden/aangesloten?
op de foto staat onder die rechtse aansluiting S/PDIF daar heb ik nu de standaard kabel(groene aansluiting) in zitten (en heb nu dus ook gewoon geluid door alle boxen).
EdwinB schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:27:
In dezelfde specs link:

1 x Headphone/speaker/line-out jack with S/PDIF support
1 x Microphone-in jack
1 x Line-in jack

De blauwe aansluiting kun je dus ook gebruiken voor een digitaal signaal naar je speakerset te sturen. Dit zul je wel ergens in de software kunnen instellen. Voor het aansluiten zul je denk ik een mono 3,5mm mini-jack -> enkele tulp nodig hebben.
Wordt hierdoor ook de kwaliteit beter van het geluid? Of beter gevraagd mis ik iets qua geluid mogelijkheden op de wijze waarop ik hem nu heb aangesloten?

• EdwinB
Ik denk dat er nu gewoon een 2.0 signaal naar je speakerset wordt gestuurd en dat deze door je set wordt geupmixt naar 5.1. Ik beschik niet over de nodige kennis van de Z-5500 om je hier goed mee te helpen ben ik bang....

Heb je alleen de groene kabel aangesloten of heb je alledrie de kabeltjes aangesloten? Zoek eens in de instellingen van de geluidskaart-software wat je allemaal kunt instellen. Meestal kun je de 3 mini-jack aansluitingen instellen om een 5.1 signaal te versturen (ten koste van je microfoon en line-in).

[ Voor 41% gewijzigd door EdwinB op 16-01-2008 21:01 ]

• HammerNL
  • Niet online
EdwinB schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:52:
Ik denk dat er nu gewoon een 2.0 signaal naar je speakerset wordt gestuurd en dat deze door je set wordt geupmixt naar 5.1. Ik beschik niet over de nodige kennis van de Z-5500 om je hier goed mee te helpen ben ik bang....

Heb je alleen de groene kabel aangesloten of heb je alledrie de kabeltjes aangesloten? Zoek eens in de instellingen van de geluidskaart-software wat je allemaal kunt instellen. Meestal kun je de 3 mini-jack aansluitingen instellen om een 5.1 signaal te versturen (ten koste van je microfoon en line-in).
Ik heb nu alleen de groene kabel aangesloten in de rechtse uitgang op de foto. Heb nu screen van mijn geluidkaart-software gemaakt. zie in dat rechtse schermpje dus al wel digitaal staan wat ik kan inschakelen, maar dan moet ik wel eerst zo'n kabel hebben neem ik aan voor digitaal. Rechtse scherm is eigenschappen van huidige luidsprekers. Zie niet echts iets staan waar jij op doelde misschien jijzelf wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/34094phpFpqkr1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door HammerNL op 16-01-2008 21:17 ]

• HammerNL
  • Niet online
Iemand die deze kennis wel heeft?

Voor zover ik nu begrijp kan mijn laptop dus wel een digitaal signaal versturen naar mijn z-5500, dit moet dan naar mijn weten in de coax aansluiting? zie hieronder

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/34094phpesUFCd.jpg

Nu heb ik al wel gekeken voor kabels op het internet maar wordt er niet echt wijs uit, ben nogal erge leek op dit gebied. Zou iemand kunnen kijken voor mij voor een kabel die zowel in de coax aansluiting op mijn z-5500 control center past en op de aansluiting op mijn laptop.

Als ik fout bezig ben betreft mijn denkwijze van aansluiten graag reactie. Nu kan ik alleen maar Pro logic II sound effecten krijgen. Als ik hem aansluit met zo'n coax kabel (digitaal?) kan ik wel DTS gebruiken en Dolby digital, wat beter geluid moet geven of hoe moet ik dit opvatten?

Als er onduidelijkheden zijn wil ik deze graag verduidelijken

[ Voor 93% gewijzigd door HammerNL op 17-01-2008 20:48 ]

• HammerNL
  • Niet online
Ik ben er dus achtergekomen dat de rechtse uitgang van mijn laptop een optisch signaal kan versturen zag iig zo'n rood lampje. Maar nu moet ik daar wel zo'n kabel voor hebben die aan de ene kant in mijn rechtse uitgang van mijn laptop past (zie foto begin topic) en anderzijds op mijn optical uitgang op mijn z-5500 setje. Weet iemand welke kabel dit is? enzo ja graag een link want zelf vind ik niet echt zo iets.

• EdwinB
Optische in/uitgangen zien er altijd uit zoals op je Z-5500. De aansluitingen op je laptop zijn alledrie 3,5mm mini-jack en kunnen dus onmogelijk een optische aansluiting zijn. Dat je er rood licht in ziet komt waarschijnlijk meer omdat er iets van een ledje in de buurt licht geeft.

Dus zoals ik al eerder aangaf: Een 3,5 mm mini jack (mono) naar enkele tulp/cinch kabel zal uitkomst bieden verwacht ik...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:00
EdwinB schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:42:
Optische in/uitgangen zien er altijd uit zoals op je Z-5500. De aansluitingen op je laptop zijn alledrie 3,5mm mini-jack en kunnen dus onmogelijk een optische aansluiting zijn. Dat je er rood licht in ziet komt waarschijnlijk meer omdat er iets van een ledje in de buurt licht geeft.

Dus zoals ik al eerder aangaf: Een 3,5 mm mini jack (mono) naar enkele tulp/cinch kabel zal uitkomst bieden verwacht ik...
Onzin, er zijn ook gewoon 3.5" optische aansluitingen(zitten op heel veel laptops). Mijn eigen Fujitsu Amilo PA-1536 heb ik ook optisch op m'n versterker aangesloten.
Het enige wat de TS nodig heeft is een toslink->3.5" converter of complete toslink->3.5" kabel, onder andere te krijgen bij Panda(www.panda.nl).

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/Ac-062.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 19-01-2008 00:53 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het zaakje digitaal aansturen zal een betere geluidskwaliteit opleveren omdat de hoeveelheid ruis drastisch af zal nemen. Nadeel is echter dat je dan geen 5.1 geluid zult hebben, tenzij je een Dolby Digital of DTS signaal met daarin 5.1 geluid naar je Z5500 stuurt. Dit is alleen het geval als je bijvoorbeeld een DVD afspeelt en de AC3 stream direct via SPDIF naar je Z5500 laat gaan.

Dit betekend kort gezegd dat je alleen 5.1 hebt als je het analoog, dus via 3 stekkers aansluit, en met de juiste software zoals bv moderne spellen aanstuurt.

Wil je echter gewoon eenvoudig muziek luisteren en een filmpje met stereo geluid bekijken, dan is een digitale uitgang ideaal omdat het geluid gewoon beter is. Dat je dan geen 5.1 geluid hebt maakt niets uit omdat dit in het bron materiaal (je MP3 / film) ook al niet aanwezig is. De Z5500 kan dan eventueel Stereo X2 doen zodat je front en achter speakers lekker geluid produceren. Je Center speaker blijft dan echter onbenut, maar dat is op zich geen groot gemis in dergelijke gevallen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:00
Blorgg schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:54:
Het zaakje digitaal aansturen zal een betere geluidskwaliteit opleveren omdat de hoeveelheid ruis drastisch af zal nemen. Nadeel is echter dat je dan geen 5.1 geluid zult hebben, tenzij je een Dolby Digital of DTS signaal met daarin 5.1 geluid naar je Z5500 stuurt. Dit is alleen het geval als je bijvoorbeeld een DVD afspeelt en de AC3 stream direct via SPDIF naar je Z5500 laat gaan.

Dit betekend kort gezegd dat je alleen 5.1 hebt als je het analoog, dus via 3 stekkers aansluit, en met de juiste software zoals bv moderne spellen aanstuurt.

Wil je echter gewoon eenvoudig muziek luisteren en een filmpje met stereo geluid bekijken, dan is een digitale uitgang ideaal omdat het geluid gewoon beter is. Dat je dan geen 5.1 geluid hebt maakt niets uit omdat dit in het bron materiaal (je MP3 / film) ook al niet aanwezig is. De Z5500 kan dan eventueel Stereo X2 doen zodat je front en achter speakers lekker geluid produceren. Je Center speaker blijft dan echter onbenut, maar dat is op zich geen groot gemis in dergelijke gevallen.
Een Aspire 5920G heeft Dolby Digital Live ondersteuning en kan naast films met AC3 stream ook 5.1 uit games doorsturen als AC3 signaal naar de Z-5500

• Matthijs
  • Laatst online: 01-12-2025
Jep, ik heb ook een toslink naar jack met m'n z5500, werkt prima op een laptop, je hebt ook nog digitaal geluid. (spdif in in je geluidscodec wel even aanzetten voor optimaal luistergenot, dvd's worden dan direct doorgegeven vaak dolby digital, maar tv series en films worden ook vaak als 5.1 dolby digital doorgegeven, mooi geluid dus :) )

• HammerNL
  • Niet online
okej bedankt hier kan ik wat mee d:)b

Verwijderd

Bumpey, weet niet of de TS nog steeds hier komt/dit leest, maar ik zit een beetje met hetzelfde punt. Heb pas een acer aspire 6930 gekocht die volgens de specs (en dit is ook in windows te zien) een spdif uitgang heeft, maar dit is dus die 3,5mm connector terwijl mijn coax kabel waarmee ik de Z5500 altijd op mijn oude computer aangesloten had een RCA connector is.

Nu heb ik wel een klein verloop stekkertje gekocht een keer, als ik deze in de laptop steek gaat het geluid uit, maar komt niet aan op mijn Z5500 ... Iemand die me hier bij kan helpen?

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:43

Rub3s

+3 , omdat het kan

offtopic:
[quote]Matthijs schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:57:
Jep, ik heb ook een toslink naar jack met m'n z5500, werkt prima op een laptop, je hebt ook nog digitaal geluid. (spdif in in je geluidscodec wel even aanzetten voor optimaal luistergenot, dvd's worden dan direct doorgegeven vaak dolby digital, maar tv series en films worden ook vaak als 5.1 dolby digital doorgegeven, mooi geluid dus :) )
[/quote]
uit een toslink kabel komt toch licht? hoe kan een simpel convertertje dat dan omzetten naar stroompjes? :?

• Matthijs
  • Laatst online: 01-12-2025
Als dit een toslink is komt daar wel licht uit... andere kant was dan een normale optische stekker voor in de z5500. Denk dat de bumper hiernaar op zoek is. Verloopstekkertjes van optisch naar coax digitaal bestaan niet, daar heb je alleen kastjes voor dacht ik.
Pagina: 1