Zoeken in Pricewatch

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:18

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik vind het zoeken in de Pricewatch sinds kort heel irritand. Je krijgt allemaal andere crap er bij die helemaal niks met het product dat je zoekt te maken heeft. Dit was eerst nooit volgens mij, toen was het allemaal veel beter..

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

voorbeeld
Als je naar onderen gaat zie je ook dingen die er niks mee te maken hebben, zoals x1600 kaarten (ja, die heeft er wel wat mee te maken, maar dat zoek ik toch niet? :S)

Omdat nu zo is, kan ik bijvoorbeeld niet alles x1950pro kaarten zien en de prijzen daarvan vergelijken..
Als je nu op prijs sorteerd, komt er dit een "Antec PRO 80mm (80mm, 3/4p)" ding bovenaan.

[ Voor 49% gewijzigd door HaTe op 16-01-2008 19:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je misschien wat voorbeelden aandragen in de vorm van links naar zoekresultaten en/of screenshots? Het is op deze manier vrij moeilijk te bepalen wat je bedoelt :)

[edit]En dan snel al net editen zeker :P

Deze search geeft een relevantiescore. Tegelijk heb je aan de rechterkant een overzicht van zoekresultaten in specificaties, waar een directe link naar X1950 Pro in Videokaarten bovenaanstaat.

Als je daarop klikt komt je hier:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/49?f22=91

Is dat wat je zocht?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoeken is moeilijk.

Tik maar eens in x1950 AND pro

*edit*
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0 dus. Let op het vinkje wat ik heb uitgezet onder het zoekveld.

*edit 2*
@Floppus: hoe kan het nou dat wij verschillende zoekresultaten krijgen? :+

[ Voor 78% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2008 19:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Oke, bedankt. Maar ik vind het toch nog wel onhandig... Ik hoef al die crap niet :P Als ik iets zoek, wil ik alleen maar resultaten waar dat woord in zit, en niet iest wat er op lijkt :/

edit
En als ik x1950pro aan elkaar doe, dan is het scherm helemaal wit? Hebben jullie dat ook?

[ Voor 41% gewijzigd door HaTe op 16-01-2008 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HaTe schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:39:
Oke, bedankt. Maar ik vind het toch nog wel onhandig... Ik hoef al die crap niet :P Als ik iets zoek, wil ik alleen maar resultaten waar dat woord in zit, en niet iest wat er op lijkt :/
Dan is het misschien een idee om het zoeken in een database nog verder te vereenvoudigen dan Tweakers al voor je heeft gedaan. Zit ook genoeg geld in die markt; hoe je zelf niet meer te zoeken maar kan je iemand inhuren. ;)
edit
En als ik x1950pro aan elkaar doe, dan is het scherm helemaal wit? Hebben jullie dat ook?
Ja, wordt wit. Is niet netjes; hij zou dan moeten zeggen dat er 0 resultaten zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
simpel...

zoekterm: X1950 PRO betekent dus X1950 EN/OF PRO
zoekterm X1950 AND PRO betekent dus X1950 EN PRO

De 2e is wat jij wil. De 1e is wat jij doet. Wie lui is krijgt niet wat ie wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Nog een voorbeeld
Niks aan de rechterkant met categorieen en toch allemaal andere crap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HaTe schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:43:
Nog een voorbeeld
Niks aan de rechterkant met categorieen en toch allemaal andere crap..
Sorry, maar dit is database-zoeksyntax.

- vinkje uit onder het zoekveld.
- en intikken hoe EdwinB het aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Hetzelfde antwoord als de vorige posters:
(AND gebruiken en vinkje weghalen)
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Aaah :D gevonden :P lol
Zoek op delen van woorden moet dus gewoon uit en dan is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Trefwoord, fabrikantcode of EAN:
Zoek op delen van woorden
Het vinje naast dat laatste moet je uitzetten, anders zoekt de machine ook op delen van het woord dat je intikt.

edit: spuit elf11oneoneeleven

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 16-01-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Heeft iemand al op "x1950pro" gezocht? Bij mij blijft het scherm dan wit? Met de rest wat ik zoek is niks mis :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HaTe schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:47:
Heeft iemand al op "x1950pro" gezocht? Bij mij blijft het scherm dan wit? Met de rest wat ik zoek is niks mis :S
Sorry, lees dit topic nog eens... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:49:
[...]

Sorry, lees dit topic nog eens... 8)7
oh sorry :P
Dus dat is een bug. Als je iets anders zoekt dat 0 resultaten levert, dan doet ie het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HaTe schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:32:
Ik vind het zoeken in de Pricewatch sinds kort heel irritand. Je krijgt allemaal andere crap er bij die helemaal niks met het product dat je zoekt te maken heeft. Dit was eerst nooit volgens mij, toen was het allemaal veel beter..
Vroeger was alles beter... ;) Maar uit de zoek-logs viel af te leiden dat veel mensen niet precies de goede zoekterm gebruikten. Zo schreven veel mensen '8800gt' ipv '8800 gt' of streepjes in productnamen niet of juist wel, etc.

Kortom we hebben er maar voor gekozen om die mensen wat ter wille te zijn en in eerste instantie zo wijd mogelijk te zoeken, maar wel de betere matches bovenaan te zetten. Voor het sorteren op prijs is dat inderdaad niet erg handig. Maar waarschijnlijk ben en was je dan toch al beter af met de specificatie-selecties in de categorielijsten. Om ook dat eenvoudiger mogelijk te maken hebben we ook dat nu rechts ingebouwd, dat specificaties die lijken op je zoekterm direct gekozen kunnen worden in de bijbehorende categorie.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Elke wijziging heeft voor- en nadelen. Maar het beter kunnen vinden van producten en specificaties vonden we wel belangrijk, vooral omdat we steeds meer producten introduceren en het - zelfs voor de vaste bezoekers - lang niet altijd even duidelijk is wat nou bij ons de spelling van een onderdeel van de naam is.
Als je naar onderen gaat zie je ook dingen die er niks mee te maken hebben, zoals x1600 kaarten (ja, die heeft er wel wat mee te maken, maar dat zoek ik toch niet? :S)
Vandaar ook dat de relevantie genoemd wordt en daar standaard op gesorteerd wordt.
Klopt, het liefst zouden we je precies geven waar je op zoekt :) Maarja, aangezien het allemaal maar computerprogramma's zijn is dat vooralsnog niet mogelijk en proberen we een inschatting te maken :P
edit
Fixed.
Kixtart schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:45:
Hetzelfde antwoord als de vorige posters:
(AND gebruiken en vinkje weghalen)
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0
En eigenlijk is het beste antwoord die van Floppus, namelijk om gewoon de specificatie-selecties te gebruiken in de categorielijsten. Zeker voor de nieuwere producten zit er in dit soort belangrijke specificaties weinig fouten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
EdwinB schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:42:
simpel...

zoekterm: X1950 PRO betekent dus X1950 EN/OF PRO
zoekterm X1950 AND PRO betekent dus X1950 EN PRO

De 2e is wat jij wil. De 1e is wat jij doet. Wie lui is krijgt niet wat ie wil ;)
Om hier even op in te gaan; deze zoek methodiek zie je op het net veel, ook in veel fora. Ik vind hem onlogisch. Als een user als zoekterm 'x1950 pro' invult ligt het mi. veel meer voor de hand dat ie zoekt naar 'x1950' EN 'pro' dan naar 'x1950' EN/OF 'pro'. Meer in het algemeen: als een zoeker 2 zoektermen invult ligt het veel meer voor de hand dat ie ook echt op zoek is naar hits waarin (in eerste instantie) BEIDE zoektermen voorkomen, dus AND/EN. Dus waarom niet default EN/AND maken en EN/OF optioneel.....lijkt me veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
ik weet dat dit een kick is van een wat ouder topic, maar dit is iets wat mij ook al enige tijd opvalt.

een AND standaard maken lijkt mij ook de fijnste oplossing.

mede omdat ik in firefox een quicksearch heb gemaakt (pricewatch spatie zoekterm in adresbalk invoerer), die altijd lekker snel werkte.

nu mag je eerst door een lading andere zaken heen worstelen, die je niet zoekt.

verder zijn de extra dingen in de pricewatch wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nick_haak schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:49:
mede omdat ik in firefox een quicksearch heb gemaakt (pricewatch spatie zoekterm in adresbalk invoerer), die altijd lekker snel werkte.

nu mag je eerst door een lading andere zaken heen worstelen, die je niet zoekt.
Als je de huidige resultaten te uitgebreid vindt kan je nog kan je in die quicksearch van je eenvoudig 'fuzzyterms=0' toevoegen als get-parameter lijkt me zo. Dan heb je ruwweg wat een AND zou matchen bovenaan en alles wat enkel een OR zou matchen eronder.

Maar vziw zijn de meeste gebruikers niet zo goed met het bedenken van zoektermen of weten ze gewoon domweg niet welke term wij gebruiken in een product en om die reden ga ik liever niet standaard de meest beperkende implementatie voor ze aanzetten...

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 15-02-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
ik snap wat je bedoelt, fuzzyterms staat al op 0, maar dat heeft niet zo gek veel nut als je op prijs sorteert...

maar goed, wat ik bedoel:

als ik op 8800 gt zoek, krijg ik als eerste resultaten een 6600 gt... asphalt urban GT (psp spel), en meer van dat soort spul.

zou het misschien mogelijk zijn om dit in je frontpage profiel in te stellen ofzo? of je AND of OR wil gebruiken?

bedankt trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nick_haak schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 08:52:
ik snap wat je bedoelt, fuzzyterms staat al op 0, maar dat heeft niet zo gek veel nut als je op prijs sorteert...
Sorteren op prijs is inderdaad redelijk waardeloos geworden nu...
als ik op 8800 gt zoek, krijg ik als eerste resultaten een 6600 gt... asphalt urban GT (psp spel), en meer van dat soort spul.
Anderzijds ben je waarschijnlijk sowieso beter af door gewoon de specificatie 8800 GT te pakken, dat overzicht is imho toch net wat prettiger lezen en het stelt je in staat om ook bijvoorbeeld de 8800 GTS er bij te pakken maar dan enkel de versies met 512MB en 1024MB ram.

En als je te "lui" bent om die specificatie in te stellen klik je uiteraard rechts van het zoekresultaat op

"GeForce 8800 GT in:
* Videokaarten"
zou het misschien mogelijk zijn om dit in je frontpage profiel in te stellen ofzo? of je AND of OR wil gebruiken?
In je profiel opslaan vind ik (technisch) wat ver gaan, maar het als optie erbij plaatsen moet wel een keertje kunnen.
Bijvoorbeeld door drie opties te geven: "Gevoeligheid: (*) zoek op delen van woorden, ( ) zoek op sommige woorden (OR), ( ) zoek op alle woorden (AND)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hmm, dat zou inderdaad ook mooi zijn :) gewoon extra knopjes erbij.

tot die tijd werkt het ook prima om rechts in beeld op videokaarten te klikken na je opdracht, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb overigens de werking wat aangepast, waardoor ie een stuk minder ruim op delen van woorden zoekt. Als je nu '8800' in tikt, zal ie niet ook '4800', '800', of zelfs '100' meer matchen. Ook de opdracht van de topicstart 'x1950pro' levert geen match meer met een losse 'pro', wel met 'x1950 pro'.

Ondanks dat die alternatieven met een behoorlijk lage relevantie werden getoond, gaven ze inderdaad wel de resultaten een rommelig uiterlijk. Nadeel van deze verstrenging is natuurlijk wel dat gebruikers die typefouten maken (zoals 'simga' ipv 'sigma' of 'kngston' ipv 'kingston') minder of geen resultaten krijgen, waar ze dat voor deze laatste wijziging wel kregen.
Daarmee is vziw het gedrag min of meer teruggekeerd naar hoe we het hadden voor de wijziging naar 'xapian', behalve dat het nu sneller is en een relevantie-weging kent.
Pagina: 1