Asus GigaX series switch

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Hey allemaal.

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker corrupte bestanden binnen en mijn bestanden raken ook steeds vaker corrupt.
Dit gebeurt misch bij 1 op de 100 bestanden, maar alsnog is het irritant.
Nu hebben wij laatst verbouwt en kwam de switch terecht onder een hele berg met afval stof van de muur, de electricien had dus de switch niet afgedekt voor hij aan de slag ging.
Kan het nu zijn dat mijn corruptie een gevolg is van een "defecte" switch?
Ik weet namelijk niet zeker of ik al last van corruptie had voor de switch er onder kwam, het word nu steeds duidelijker dat er steeds meer corrupt raakt.

Verwijderd

En gebeurt dat op alle pc's?
anders kan het ook gewoon de harde schijf van die pc zijn die aan vervanging toe is.

• xentron
Op de andere pc is het minder maar t reed wel op.
Op deze pc geprobeert op te slaan op alle 7 hdd's, maar op allemaal het zelfde verhaal, heel af en toe eens corrupt maar meestal niet, maar die gene die af en toe kappot gaan zijn het vervelendst.

Verwijderd

Hoe ziet je netwerk eruit?
Als je een (of meerdere) pc('s) rechtreeks ansluit op router/modem, is het dan nog steeds corrupt?

• xentron
3 pc's op een switch die aan een ADSL modem/router hangt.
Ik heb nu 1 pc direct aangesloten op het modem en de rest los gehangen, ik probeer weer een corrupt bestand te krijgen zoals ik dat eerst kreeg, maar dat kan even duren.
Ik hoop dat het dan opgelost is en dat ik alleen de switch hoef te vervangen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een switch kan in principe nooit een bestand corrupt maken. Binnen TCP zit een error correctie als de switch een pakket kapot maakt (wat heel goed zou kunnen) De applicatie zal dan vragen aan de server aan de andere kant om het pakket nog een keer te sturen. Je transfer zal dan heel erg traag gaan maar inprincipe kan je met TCP nooit een corrupt bestand krijgen. Overigens als je het snel wil zien probeer dan wat zip files heen en weer te sturen. ZIP files hebben een CRC check over het hele bestand zitten en dan zie je een foutmelding veel eerder om dat he zip bestand niet meer uitgepakt kan worden.

• xentron
Daar heb ik dus af en toe last van, ik stuur een RAR bestand naar mijn webserver of andere locatie via FTP, HTTP of zelfs via het bittorrent protocol naar mijn werk toe.
Het gebeurt niet vaak, maar af en toe krijg ik dan een crc error, en dan kan hij bijvoorbeeld 12 van de 13 bestanden maar uitpakken.
Het gebeurt niet vaak, maar wel af en toe.
Ik ben op het moment ook mijn geheugen aan het testen op het bewuste systeem, maar die draait nu al goldmemory voor 14 uur, dus dat lijkt mij op zich redelijk in orde.

Ik heb het bewuste effect nog niet kunnen recreëren, maar het gebeurt ook niet enorm vaak dat het corrupt raakt.
Testen om data via het netwerk naar andere pc's te sturen en terug heeft ook nog geen corrupte files opgelevert.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dus als je verkeer lokaal verstuurt heb je er geen last van maar wel als je het over het internet heen verstuurt.
Dan zijn je problemen al iets aanemelijker. Als je NAT doet zal je modem namelijk een nieuwe CRC moeten bereken. Die CRC (weet ik vrijwel zeker) wordt namelijk bepaald over de hele header dus als je source en destination ip adressen aan gaat passen moet je de CRC opnieuw berekenen.
Dus als je modem een pakketje verkloot en dan over het verklote pakketje een nieuwe CRC berekend zal je PC hem nooit weigeren. Winzip wel want die heeft een extra check.
Je kan het ook controleren door wat grote ISO's te downloaden waar de MD5 sum bijstaat als je hem dan binnenhebt nog een keer de MD5sum bepalen dan weet je meteen of de iso wel of niet goed is overgekomen.

Ik heb dit probleem 2 keer eerder meegemaakt. Mijn Dell laptop gooide af en toe een bitje om als er een pakket via wifi binnenkwam. De transmissie ging prima en foutloos alleen bij het verwerken gooide hij de boel in de war.
De andere keer was met een proffesionele Nortel Frame-Relay switch die ergens een telfout maakte en in plaats van een bit in de frame-relay header een bit in het datafield zette :p

• xentron
Haha, zo zie je maar weer dat 1 ding maar mis hoeft te gaan om alles in de war te schoppen :P

Ik zal er een ander modem voor in de plaats hangen van me werk als test, hopen dat dit het oplost want het is echt super vervelend als je haast hebt om data over te zetten dat je daarna nodig heb op je werk en het is corrupt aangekomen.

Hardstikke bedankt voor jullie hulp!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Overigens wordt data corruptie in bestanden meestal veroorzaakt door defect geheugen en harde schijven. Ik zou je dan ook aanraden om eens even Memtest en een HD test te draaien.

Typische gevallen van slecht geheugen zijn bv dat bij een Windows installatie bepaalde bestanden niet goed gekopieerd kunnen worden. Het lijkt dan of bv 1 of meerdere bestanden op de CD corrupt zijn.
Een ander symptoom is dat sommige specifieke taken niet correct meer worden uitgevoerd zoals het uitpakken van een ZIP bestand of uploaden via FTP terwijl downloaden wel lukt, of andersom. Defect geheugen kan helaas een tal van vage en vreemde klachten veroorzaken.

• xentron
Blorgg schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:46:
Overigens wordt data corruptie in bestanden meestal veroorzaakt door defect geheugen en harde schijven. Ik zou je dan ook aanraden om eens even Memtest en een HD test te draaien.

Typische gevallen van slecht geheugen zijn bv dat bij een Windows installatie bepaalde bestanden niet goed gekopieerd kunnen worden. Het lijkt dan of bv 1 of meerdere bestanden op de CD corrupt zijn.
Een ander symptoom is dat sommige specifieke taken niet correct meer worden uitgevoerd zoals het uitpakken van een ZIP bestand of uploaden via FTP terwijl downloaden wel lukt, of andersom. Defect geheugen kan helaas een tal van vage en vreemde klachten veroorzaken.
Ik heb nu ongeveer 18 uur een memory test gedraaid, die gaf geen fouten aan dus het lijkt mij redelijk in orde wel, en de fout deed zich voort op elk van mijn 7 schijven in deze pc.
Helaas was het niet zo simpel, maar ik hoop dat het modem vervangen meer oplevert dan mijn memory test :)
Toch bedankt voor je input! :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:48:
Een switch kan in principe nooit een bestand corrupt maken.
Tuurlijk wel. Als dat ding op de goede plekken bits flipt is dat geen enkel probleem. Die checksums zijn nou niet bepaald van cryptografisch hoogwaardige kwaliteit. De kans is klein, maar bestaat wel degelijk.

That said-- een zooi stof en ander niet-geleidend vuil mag geen probleem vormen voor die switch.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 19-01-2008 08:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1