Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

superzuinige voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 1.072 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loet62
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12-2020
Allen,

Al sinds langere tijd ben ik in gedachten bezig met een zeer zuinige maar gebruiksvriendelijke stroombron voor b.v. een deurbel. Normaal gespoken heb je hier een trafo welke continu een ruststroom heeft.

Het doel is om de ruststroom in een voedingstrafo te voorkomen. Mijn gedachte gaan uit naar een adapter waarvan het primaire 220v circuit geschakeld wordt met een relais o.i.d. In de adapter zit een oplaadbare batterij verwerkt die automatisch geladen wordt als de spanning onder een bepaald nivo daalt. Het laden stopt als de batterij voldoende geladen is en dus delaad stroom onder een bepaald nivo komt. Op het moment dat je de deurbel knop bedient, wordt met de geladen batterij het relais geschakeld en krijgt de bel via de trafo zijn "grote" vermogen om flink te rinkelen.

Wie kan mij helpen aan een electrisch schema van zo'n voeding of wie wil mij helpen met de""ontwikkeling"?

Groeten,

Loet

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Klinkt interessant.

Ik zelf was in mijn volgende huis van plan om naast het 220v circuit ook een 12v circuit aan te leggen. En hiermee dan alle andere apperaten zoals router/access point en uiteraard ook de deurbel voorzien van stroom.

Hiervoor heb ik al 4 12 volt accu's op 17,2 A. En deze wilde ik dan met solar energie voorzien van stroom. Dus een eigen gesloten circuit. Die dan als het nodig is (en dagen lang geen zon geweest is) overgaat op het opladen via de normale 220 aansluiting.

Dus ik heb wel interesse als iemand zoiets bouwd.....

/offtopic: ik heb thuis al uit lopen rekenen wat ik per jaar aan stroom kan sparen als ik al die kleine apparaten uit zou zetten zoals idd de router/AP/Deurbel. Scheeld bij mij c.a. 100 euro op jaar basis. Verder kun je veel stroom besparen door apparaten niet op stand by te zetten en als ze uit staat de stekker eruit te trekken. Een PC die uit staart gebruikt nog tussen de 9 en 20 watt.

[ Voor 10% gewijzigd door Roman op 16-01-2008 16:55 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

loet62 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:43:
Normaal gespoken heb je hier een trafo welke continu een ruststroom heeft.
Heb je dit verbruik al gemeten? Of neem je dat maar gewoon aan?

PS Groeten doen op GoT is niet gewenst.

This footer is intentionally left blank

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

ajhaverkamp schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:57:
Heb je dit verbruik al gemeten? Of neem je dat maar gewoon aan?

PS Groeten doen op GoT is niet gewenst.
Zo'n trafo gebruikt (bij mij dan) tussen de 4 en 8 watt. Is niet veel maar als je ze allemaal optelt komt aardig wat watt bij elkaar.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Moet je ook nog even de kosten van de oplaadbare batterij (aanschaf cq afschrijving en belasting van het milieu) meenemen in je berekening.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Roman schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:59:
[...]
Zo'n trafo gebruikt (bij mij dan) tussen de 4 en 8 watt. Is niet veel maar als je ze allemaal optelt komt aardig wat watt bij elkaar.
Van je deurbel?

Verschillende apparaten verbuiken inderdaad energie, ook al doen ze "niks". (Senseo neemt ook 9 watt als hij uitstaat). Als jij met zonne-energie daarvoor wat kunt doen, dan bespaar je wellicht op termijn. Niet door daar zelf 1 of ander batterijen circuit voor aan te leggen.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Ik zou denken aan:
Deurbel-schakelaar schakelt de spanning van een opgeladen condensator op de gate van een FET -> deze doet de voedingstransfo aanschakelen voor de lagere spanning. Met deze lagere spanning wordt de condensator terug bijgeladen alsook de bel gevoed. Als de belknop niet meer ingedrukt wordt, wordt de spanning van de FET gehaald en wordt het secundaire circuit weer uitgezet ( -> geen onnodig verbruik). Op dat moment is de condensator weer bijgeladen voor de volgende belactie.

Ruw ideetje :z
Roman schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:53:
Ik zelf was in mijn volgende huis van plan om naast het 220v circuit ook een 12v circuit aan te leggen. En hiermee dan alle andere apperaten zoals router/access point en uiteraard ook de deurbel voorzien van stroom.

Hiervoor heb ik al 4 12 volt accu's op 17,2 A. En deze wilde ik dan met solar energie voorzien van stroom. Dus een eigen gesloten circuit. Die dan als het nodig is (en dagen lang geen zon geweest is) overgaat op het opladen via de normale 220 aansluiting.

Dus ik heb wel interesse als iemand zoiets bouwd.....
Hm niet echt rendabel te realiseren op zulke schaal denk ik.
- Router/acces points etc hebben sowieso al een eigen adapter om van netspanning de gewenste spanning te maken.
- Welke accu's net? Accu's geven geen gestabiliseerde/bijgeregelde spanning af.
- Een 12V circuit doorheen het huis impliceert denk ik toch al wat kabelverliezen.
- Gaat de investering uberhaupt teruggewonnen worden door hetgeen je uitspaart?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 18:04 ]

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:46
pffff plaats allemaal spaarlampen ...

Zo minimaal dit

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh denk je?
Een router enzo draait wel 24/7.
Sowieso is dit tweakers, waar mensen gewoon dingen doen om dat ze het leuk vinden (in technische context).
Mi. zou een nette locale 12V powersupply voor switches en routers mischien wel handig zijn (mijne hebben een aparte aansluiting ervoor , zodat ze redundant kunnen werken:))

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-01-2008 17:45 ]

• loet62
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12-2020
Allen,

Even voor de duidelijkheid het gaat niet om de besparing maar om de uitvoering van een idee! Hoe kan ik mijn idee tot uitvoering brengen? Wie helpt?

Groeten,

Loet

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De 230~ met je deurbel schakelen? :P

Wat betreft accu's en zonne energie:
Onhandig, duur, beperkte leeftijd, en niet efficient.
Waarom zou je zelf energie gaan opslaan, terwijl je het net zo goed terug het net in kan stoppen om het er op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt weer uit te halen? Dan doe je exact hetzelfde, maar spaar je de accu's uit. (heb je wel een omvormer nodig uiteraard)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^ Dat is inderdaad het zuinigste, wel dan je deurbel vervangen door een 230V capable knop.

Ikzelf ben al een tijd aan het nadenken over een switching powersuppy (een step-down) of dat niet direct vanaf 230V kan ipv eerst hoogfreqent maken, door een trafo heen en dan weer afvlakken.
Volgens mij kan je daar best hoge rendementen mee krijgen en een erg kleine voeding.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lekker met regen.

Er is een duitse toko die licht-aan-licht-uit-knoppen (schakelaars dus :+) maakt die zonder batterij werken.
De druk op de knop levert genoeg energie.
Dat icm een relaitje :) ?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Gewoon een klopper nemen inplaats van een deurbel ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een schakelende voeding? met 0.1 miliamp verbruik bij rust en zogauw er iets geconnected word (knopje indrukken) kommt er power uit...

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:16:
[...]
Hm niet echt rendabel te realiseren op zulke schaal denk ik.
- Router/acces points etc hebben sowieso al een eigen adapter om van netspanning de gewenste spanning te maken.
- Welke accu's net? Accu's geven geen gestabiliseerde/bijgeregelde spanning af.
- Een 12V circuit doorheen het huis impliceert denk ik toch al wat kabelverliezen.
- Gaat de investering uberhaupt teruggewonnen worden door hetgeen je uitspaart?
- Bij de routers/ap hoef je geen gebruik de maken van de mee geleverde voeding.
- Dat valt makkelijk te regelen (accu's komen uit een UPS, maar auto accus kunnen ook)
- Dat is idd waar, moet ook niet door het hele huis heen, van mij mag het in mijn werk ruimte blijven, dan kan ik daar ook mijn 3 15" test schermen op zetten.
- AP verbruikt 20 watt, Router verbruikt 16 watt dus 36 watt 864 watt per dag is 315kw/jaar dat zou dus bij 20 cent per killowatt c.a. 63 euro zijn. En je bent van de straat om het allemaal in te richten. En er kan nog meer op zoals mijn sat-ontvanger en eventueel ook 12volt spots e.d. Maar dat is voor later.

Het gaat dus mij niet direct om het bezuinigen maar om de mogelijkheid.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:22:
^^ Dat is inderdaad het zuinigste, wel dan je deurbel vervangen door een 230V capable knop.

Ikzelf ben al een tijd aan het nadenken over een switching powersuppy (een step-down) of dat niet direct vanaf 230V kan ipv eerst hoogfreqent maken, door een trafo heen en dan weer afvlakken.
Volgens mij kan je daar best hoge rendementen mee krijgen en een erg kleine voeding.
Dat moet wel kunnen denk ik, 2 mosfet/transistor/igbt/ofzo antiparallel in de fase zetten en die dan met PWM aan en uit zetten. Je hebt alleen het probleem dat je de fase moet vinden (wat lastig gaat zonder trafo, je hebt dan 50% kans, lijkt me niet wenselijk). Daarbij introduceer je volgens mij een behoorlijke berg storing in het lichtnet.

-edit-

Hmm, wacht, je zet er natuurlijk een diodebrug voor, anders heb je aan de uitgang nog steeds wisselspanning.

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 17-01-2008 10:21 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Mijn wat ideeen:
Twee trafo's, 1 grotere en 1 piepkleine. De piepkleine heeft nog lagere ruststroom dat het nog genoeg is om relais in te schakelen van 220V kant grotere trafo. De grotere trafo kan de bel dan aanslingeren. Dit methode komt vaak voor in aantal voedingen, waar heel klein standby-trafo de boel inschakelt en zo stroom bespaart.
Klaar. De hele electronica feest is eigenlijk overbodige luxe alleen al voor een sullig belletje...

Andere idee is de bel voorzien van grote elco oftewel 1F speciale cap, welke ook voorkomt in fietsachterlicht. Die gaat lang mee en wordt steeds op spanning gehouden met hele lichte trafootje. Er is weinig electronica voor nodig. Want de elco wordt langzaam opgeladen en kan niet overgeladen worden en dus is het vrij makkelijk voor een bel. Kan dus rechtsreeks. Het gaat ook langer mee (circa 10 jaar) dan oplaadbare batterij die steeds opgeladen moet worden en dus slijt langzaam aan (en zou 3-5 jaar meegaan), daarbij heb je ook vochtaantasting in de meterkast.
Met oplaadbare batterij kom er weer veel electronica bij kijken en dat is ook weer overbodige luxe.
Bel indrukken duurt ook maar paar seconden voor leuk deuntje. Sinds wanneer moet bel minutenlang rinkelen?

Het is verboden 220V direct naar deurbel te leiden, al is het om trafo in te schakelen, daar het niet voor ontworpen is, en knop kan vochtig worden aan buitenkant. Dus alleen laagspanning daarheen, en achter trafo!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 21:22
MrDummy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:58:
Het is verboden 220V direct naar deurbel te leiden, al is het om trafo in te schakelen, daar het niet voor ontworpen is, en knop kan vochtig worden aan buitenkant. Dus alleen laagspanning daarheen, en achter trafo!
Het mag best moet je alleen een andere knop halen die buiten mag wezen en 230 mag schakelen.
Je zal dan ook extra moeten afzekeren of andere draden trekken, maar technisch een simpele oplossing.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:45:
Uhhh denk je?
Een router enzo draait wel 24/7.
Bij jou misschien, hier in huis gaat alles van pc/router/scherm volledig van het net als niemand het gebruikt. (verdeelstekker met schakelaar) Apparaten volledig van het net halen doet volgens mij meer af als zo een schakeling die ergens via aan batterij alles kan aanschakelen.

Wat jij wil doen gaat je ook ruststroom kosten, aangezien er constant een monitor moet zitten op de batterij om te weten of die bijgeladen moet worden ed. Die monitor ga je met een µC of iets dergelijks moeten uitvoeren die dan ook weer 5V dus een trafo met lekstroom plus stroom voor µC nodig heeft.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus gewoon een spatwaterdichte deurbel (shakelaar) monteren .....

alsje buiten stopcontacten mag plaatsen, mag ook ook best een schakelaar van vergelijkbaar materiaal neerzetten .....

anders, een knop met een ketting die aan de bel trekt ... kost zelfs niks als die in vol bedrijf is
kun je de hele dag gratis bellen ... *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 17-01-2008 21:16 ]

Iperf

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een relais heeft imho teveel verbruik, wat je id oneer zou aandoen.
Ik zie een praktische uitvoering meer in de richting van een µC die gevoed wordt door een "condensator als spanningsdeler"-voedingkje (condensator gebruiken, serieel aan het net, als weerstandje om een voldoende lage spanning te bekomen), daaraan een hoogrendements geschakelde-voedingsIC (is veiliger voor je µC, geeft bijna geen verlies gezien het lage vermogen dat we hier willen bekomen, en door ipv een spoel een pulstrafo te nemen krijg je galvanische scheiding). Door de µC slim te programmeren, kan ie bijna constant in sleep staan, en heb je verbruik van enkele tientallen µA, terwijl ie toch voldoende snel reageert als je op de bel drukt (interrupt?).
Bij het drukken op de bel, laat je de µC een solid-state relay inschakelen (5mA moet voldoende zijn om die in te schakelen) die netspanning doorschakelt naar wat je maar wil.

Komt dit een beetje overeen met wat je in gedachten had, en ligt het in je mogelijkheden om dit te maken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De deurbel in onze vorige woning verbruikte in rust minder elektriciteit dan mijn conrad energy kon meten, dus dat is minder dan 1 W (hij kan nl. vermogens van 1-2W wel meten). Dat is op jaarbasis dus minder dan 9kWh, ofwel ongeveer € 2. Hoewel ik energiezuinigheid hoog in het vaandel heb besloot ik daar mijn energie niet aan te verkwisten.

Als je beltransformator een hoger rustverbruik heeft dan de mijne, dan is het natuurlijk, zoals jij graag wilt, mogelijk om een ingewikkelde voeding te bouwen etc. Wat ik echter zou doen is gewoon 8 lithium-cellen in serie zetten om 12V te verkrijgen en daar je deurbel op aan te sluiten. Tenzij je in een wijk woont met wel heel veel jehova-getuigen ;) zou dit vele jaren je deurbel moeten kunnen voeden. Lithium-cellen hebben nauwelijks zelfontlading en kunnen tot wel 10 jaar functioneren (uiteraard afhankelijk van de belasting).

Natuurlijk wel even vooraf controleren of je deurbel op 12V DC werkt, de meeste beltrafo's geven nl. 12V AC. Vrijwel alle mechanische deurbellen werken ook op 12V DC.

Wat ik ook een keer gezien heb is een constructie met een 230V AC schakelaar. Hiermee schakel je dus de netspanning vóór de trafo i.p.v. de laagspanning na de trafo. Lijkt me wel enig risico inhouden, een 230V-schakelaar die buiten in de regen etc. hangt. Aan de andere kant, als je toch veel jehova-getuigen aan de deur krijgt.... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2008 10:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ben je niet beter af met een fatsoenlijke trafo? Ik heb ooit een klein 6V trafootje gekocht en op een printje gesoldeert, die werd NIET warm als ik geen stroom trok! En niet warm worden houdt in dat-ie nauwelijks stroom verbruikt (5W is genoeg om een trafo handwarm te maken).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CanonG1 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:19:
Natuurlijk wel even vooraf controleren of je deurbel op 12V DC werkt, de meeste beltrafo's geven nl. 12V AC. Vrijwel alle mechanische deurbellen werken ook op 12V DC.
Als de deurbel op 12V DC kan werken is het dan niet handiger om der een zuinige geschakelde voeding zonder klassieke transfo aan te hangen?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gebruik het MrDummy systeem met de grote en de piepkleine trafo. De secundaire stroom was te groot voor de deurbel schakelaar (groot huis, meerdere bellen). Dit werkt erg goed en is makkelijk uit te breiden met een oplaadbaar batterijtje. Met een condensator en een diode kun je een druppel lader maken die maar een paar mA gebruikt.

Verwijderd

Waarom allemaal zo moeilijk met zoveel elektronica doen? Hou een bel toch simpel. Wij hebben hier thuis een bel hangen die werkt op een 9V batterij. En in 10 jaar tijd heb ik deze denk ik eenmaal moete vervangen. Dus ik denk dat dit uiteidenlijk tog wel de goedkoopste oplossing is.
Pagina: 1