Toon posts:

Zelfbouw Budget Sub: Mivoc AM80 & AW3000

Pagina: 1
Acties:
  • 1.921 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst een hele goede dag/middag/ochtend/avond/nacht. Ik ben nieuw op dit forum. Volgens mij is mijn broer hier beheerder. Toch?

Maargoed vandaag heb ik een mooie kist uit een container achter faculteit bouwkunde in Delft gevist :9 . Het betreft een MDF gesloten box. Specificaties:

Afmetingen: 80x25x29 cm
Inhoud: 104 L
Gewicht: +- 12 kg
Dikte: +-13 mm (dikte is uit de dichtheid en oppervlak berekend :Y ).

Nu wil ik hiervan wel een subwoofer bouwen (+- 150 EUR). Als dit niet mogelijk is wordt het een mooi zitobject, kastje, bierhouder of iets in die richting.

Wie o wie kan mij vertellen of het een verloren zaak of een leuk project gaat worden en mij de juiste richting op sturen? O-)

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/8017/kistrt4.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 16:42 ]

Verwijderd

Fototje zou leuk zijn denk ik :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-12 07:39
wie is je broer dan :+

Je kan mits de kast goed afgedicht is een sub van maken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Ik had ondertussen al advies gevraagd aan voodooless en die kwam aanzetten met een Mivoc AM80 versterker. Maar dan nog de woofer. Dat zou natuurlijk ook een Mivoc kunnen zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Allereerst welkom hier :)

13 mm dikte is wel erg dun voor een subwoofer. En als ie zo groot is, dan zal er ook flink wat versteviging in moeten. Eventuele woofer ervoor zou een Peerless SLS315 kunnen zijn. Kost rond de € 68,- Je hebt dan alleen nog een subamp nodig, voor rond de 80 euro te krijgen (bijvoorbeeld Mivoc AM80). Dan zit je precies op je budget. Je haalt dan zo'n 36 Hz :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:32:
Allereerst welkom hier :)

13 mm dikte is wel erg dun voor een subwoofer. En als ie zo groot is, dan zal er ook flink wat versteviging in moeten. Eventuele woofer ervoor zou een Peerless SLS315 kunnen zijn. Kost rond de € 68,- Je hebt dan alleen nog een subamp nodig, voor rond de 80 euro te krijgen (bijvoorbeeld Mivoc AM80). Dan zit je precies op je budget. Je haalt dan zo'n 36 Hz :)
Als het niet dik genoeg is, is versteviging d.m.v. extra platen erop lijmen voldoende. De kast zal sowieso open moeten dus hij valt ook nog te verkleinen.

Moet de woofer trouwens komen op het grootste oppervlak of is de zijkant beter?

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:25:
wie is je broer dan :+

Je kan mits de kast goed afgedicht is een sub van maken.
Koeitje

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:44:Als het niet dik genoeg is, is versteviging d.m.v. extra platen erop lijmen voldoende. De kast zal sowieso open moeten dus hij valt ook nog te verkleinen.
Voor de SLS315 heb je geen kleinere kast nodig. Wil je hem kleiner maken, moet je kijken naar een andere woofer.
Moet de woofer trouwens komen op het grootste oppervlak of is de zijkant beter?
't maakt eigenlijk niet zoveel uit waar je hem plaatst. 'T kan ook aan de onderkant als je dat wil (wel kast op pootjes zetten natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het beste: 1. Bassreflex, 2. Gesloten, 3. Iets anders

Een Mivoc AM80 icm Peerless SLS-315 driver.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:20:
Wat is het beste: 1. Bassreflex, 2. Gesloten, 3. Iets anders
Wat is het "beste" :? Iedere principe heeft weer zijn voor en nadelen, en je moet woofers hebben die geschikt zijn hiervoor. Dat kun je prima simuleren met een tool als WinISD pro. Misschien moet je je eerst maar eens gaan verdiepen in hoe het allemaal werkt. Als Werktuigbouwkundige moet dat een eitje zijn :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het beste is om je even in te lezen in speakerbouw.

Er is voor alles wat te zeggen, en het ligt er maar net aan wie er antwoord geeft.

Ik zeg "altijd gepoort"
voodooless zal meestal "gesloten" zeggen :+

Waarschijnlijk is de kist uit 12mm mdf. Dat is, zoals al gezegd, echt te dun. Je wanden zullen gaan trillen als papier. Dus bracen, en het liefst nog materiaal ertegenaan en een laagje bitumen oid. Verder de kist goed afkitten van binnen.

(overigens, bij 104 liter zeg ik, met tegenzin, "gesloten")..... :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:25:
Het beste is om je even in te lezen in speakerbouw.
Heb je tips waar en hoe?

Als ik kijk naar een Mivoc AWM 124 Speaker zie ik in het datablad een volume van 45L staan. Deze speaker is net zo duur als de SLS-350 en gaat harder.

Is de SLS-350 beter van kwaliteit?
Is 100L niet te veel als 45 als richtlijn staat?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:37 ]

Verwijderd

http://www.diysubwoofers.org
http://zelfbouwaudio.nl/i...d=2&limit=10&limitstart=0

Die weet ik zo uit m'n hoofd. Maar via google zal vast een hoop meer te vinden zijn.

Harder gaan van een speaker hangt van veel factoren af. Je zal er niet teveel op moeten letten, je hebt woofers die wat gevoeliger zijn dan anderen, maar daar moet je je keus niet van af laten hangen. Ze zullen allemaal genoeg geluid produceren.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:31:
Is de SLS-350 beter van kwaliteit?
Is 100L niet te veel als 45 als richtlijn staat?
Zoals ik dus al zei: lees je even in en simuleer het :)

spoiler:
De AWM124 komt gesloten helemaal niet diep, en bassreflex gaat ie ook minder diep dan de Peerles SLS315, en gaat zelfs in bassreflex minder hard :P

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:17:
[...]

Zoals ik dus al zei: lees je even in en simuleer het :)

spoiler:
De AWM124 komt gesloten helemaal niet diep, en bassreflex gaat ie ook minder diep dan de Peerles SLS315, en gaat zelfs in bassreflex minder hard :P
De simulatie heb ik al gedraaid. Met een grotere inhoud verschuif je de frequentiekromme naar links geloof ik. Met mijn studie heb ik wel het een en ander over filters, bodeplots, nyquist enz geleerd dus ik weet wel grotendeels wat de grafieken betekenen. Advies van een ervaringsdeskundige is altijd nog het beste met dit soort dingen. Zo lijkt mij... :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:03:
Met een grotere inhoud verschuif je de frequentiekromme naar links geloof ik.
Dat is wel een heel erg grove simplificatie (en ook nog eens niet geheel correct) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 16-01-2008 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:11:
[...]

Dat is wel een heel erg grove simplificatie (en ook nog eens niet geheel correct) ;)
Ik snap ook niet dat je met een programma waarmee je niet eens de afmetingen van de kist (enkel inhoud) een uitspraak kan doen over de werking van je subwoofer. Morgen zal ik me wat meer verdiepen in de zelfbouw. :z

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
De afmetingen zijn dan ook helemaal niet interessant voor een subwoofer. De staande golven zitten buiten het bereik van je kist.

Aangezien de lucht in de kist samenwerkt met de woofer als massa-veer-systeem heb je aan de inhoud genoeg.

[ Voor 30% gewijzigd door Seers op 17-01-2008 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo vandaag even een 3D modelletje geklussed met Pro Engineer :P . Aangezien de behuizing van de gevonden kist toch te dun is, ga ik zelf maar een behuizing maken! Ik kan dan mooi het hout van de gevonden kist gebruiken om van binnen extra versterkingen aan te brengen.

De inhoud bedraagt 95L de buitendimensies bedragen 500x500x500 mm. Dikte van het hout is 22mm.
De driver is een Peerless SLS-315, de versterker een Mivoc AM80.

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/7085/31803499ll5.jpg

Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 21:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zou kunnen, als je een dergelijk grote kist kwijt kan, waarom niet :) Wil je keiner kan dat natuurlijk ook, moet je echter op zoek naar een andere unit.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:31:
Zou kunnen, als je een dergelijk grote kist kwijt kan, waarom niet :) Wil je keiner kan dat natuurlijk ook, moet je echter op zoek naar een andere unit.
Hoe vind ik bij een specifikie inhoud een juiste unit?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:49:
Hoe vind ik bij een specifikie inhoud een juiste unit?
Simuleer alle units :9

Maar effe serieus: kijk gewoon eerst hoe groot je je kast wil hebben, en ga aan de hand daarvan een unit uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:54:
[...]

Simuleer alle units :9

Maar effe serieus: kijk gewoon eerst hoe groot je je kast wil hebben, en ga aan de hand daarvan een unit uitzoeken.
De vorm van de kast maakt niet uit? Zolang de wanden maar zo min mogelijk flexibel zijn?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt, zolang het maar niet tegek wordt. Extreem lang en smal is geen goed idee omdat daar wel de geluidsgolven in passen bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Winisd geeft bij het laden van een driver de ideale kastgrootte? Ik denk dat 500x500x500 toch wel erg groot is.

Ik heb ook even nog twee ontwerpen gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/8770/subwooferbx0.jpg

Zo is de sub niet geheel verspilde ruimte 8)7 Er horen pootjes onder het bovenste ontwerp. :)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 22:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:43:
Winisd geeft bij het laden van een driver de ideale kastgrootte?
Nee, WinISD doet een voorstel. Of dat ideaal is, is nog maar de vraag, en ook een kwestie van smaak.

Verwijderd

Topicstarter
Hier staan ook wat WinISD resultaten van die man zelf;
http://www.zelfbouwaudio....57&highlight=mivoc+aw3000

Hij komt op een grotere inhoud uit dat de 40L die jij voorstelde. 60-70L komt volgens deze heren meer in de richting. Vanwaar dat verschil?

• allegames
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07-2018
Nu wil ik mij niet teveel ermee bemoeien en weet ik er zo te zien ook echt niet genoeg van (zeker niet van alle beschikbare progs), maar ik ben van de 'oude school'. Wat ik bedoel is: de kist die je ingedachten hebt ziet er goed uit, zelf zou ik alleen zoveel mogelijk verstevigen: woofer is altijd nog te upgraden als je zin/geld/tijd hebt, de kast zul je niet zo snel opnieuw doen.
Maw (wat ik denk): maak de wanden zo dik mogelijk (mdf leent zich daar goed voor). Om mijn spulletjes trillingvrij te houden hangt hier alles aan de muur op 50mm mdf.
Je hebt dan wel een vorkheftruck nodig om je kist nog te kunnen verplaatsen, maar dan heb je ook wat. Binnenin een mooie matrix aanbrengen, dempen, spikes eronder (en bijv muntjes op de vloer om je hardhouten vloer te sparen), goed lijmen, klemmen enzovoort.
Gesloten zou dan helemaal mooi zijn ;)

just mij 2 cents.. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dikke wanden zijn eigenlijk helemaal niet nodig als je maar genoeg interne versteviging gebruikt. Dat versterkt de kast namelijk veel meer dan dubbel dikke wanden.

Wat betreft de afmetingen van de kast: 70 liter op 26 Hz geeft een raar aflopende curve. Op zich kan dat wel, maar ik vind het niet echt netjes, en het kost je alleen maar extra volume, maar je wint wel zo'n 10 Hz meer diepgang. Maar je vergeet de boost van de AM80 weer. Met die erbij komt je met 40 liter net zo diep als 70 liter zonder boost :)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 21-01-2008 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik weer even lopen spelen met winISD en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Versterker: Mivoc AM80
Speaker: Mivoc AW3000 (12")

Behuizing:
-22mm MDF, voorplaat 2x22mm.
-Bracing.
-Iets van vulling, moet nog verzinnen wat precies.
-Kubus: Inhoud +-50L (3.7^3 dm^3).

winISD preformance vergelijking gesloten en open (50 Watt):
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/4167/50ltransfergd5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4272/50lgroupdelayzz2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img158.imageshack.us/img158/4331/50lconeexcursionhu5.jpg

Open of gesloten, dat is de vraag! Ik heb geen enorm goede Hifi-set, wil geen boomboom subwoofer, maar eentje die zowel geschikt is voor muziek als voor films.

Welke tools zal ik nodig hebben? Ik mis volgens mij:
-Grote lijmklemmen.
-Frees (kan het ook met decoupeerzaag?)

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 23:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt beter de filters in de versterker ook meenemen, en daarop het ontwerp aanpassen. Ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/AM80_AW3000.png

Dat ziet er toch niet verkeerd uit :)

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:07:
Je kunt beter de filters in de versterker ook meenemen, en daarop het ontwerp aanpassen. Ziet er dan zo uit:

[afbeelding]

Dat ziet er toch niet verkeerd uit :)
Hoe doe je dat dan? Ik kan ook niet echt specs van de versterker en filters (in de versteker) vinden.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nog beter is de SPL te pakken ipv de TFM. Dat verteld veel meer over het -3dB punt.
(van de max spl 3dB aftrekken :) )

Bij TFM lijkt het nmlk altijd dat je die paarse lijn moet hebben, maar das totale onzin.

versterker kan je bij EQ/Filter instellen :)

Overigens heeft de Mivoc AM80 een 2e lowpass filter.
En ze hadden altijd een boost op 40Hz dacht ik, rond de 4dB.

Ik kan me ook herinneren dat ze die bij de nieuwere modellen er uit hebben gehaald, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik kan je iig melden dat die boost zeer hinderlijk is (heb ook de AM80), maar hij is redelijk makkelijk weg te halen.
Je moet dan wel even wat solderen op de print.

De subsonic ligt na de modificatie op 22Hz, origineel ergens rond de 25Hz meende ik.

Hier link voor de modificatie:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-71-2867.html
en http://www.hifi-forum.de/viewthread-71-3112.html

[ Voor 57% gewijzigd door B_FORCE op 23-01-2008 18:26 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grafiekje wat je ziet in volledig inclusief alle filters die nu in de AM80 zitten. Als je daar dus al rekening mee kan houden in je ontwerp hoeft ook zo'n boost niet hinderlijk te zien. Subsonic zou inderdaad wat lager kunnen, maar het is niet dramatisch storend in dit geval zoals je ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Een tuning frequentie van 25Hz. Wat betekend dat concreet voor de bouw van je kast? Heeft dit te maken met de lengte, breedte of wat dan ook van de reflexbuis?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:57:
Een tuning frequentie van 25Hz. Wat betekend dat concreet voor de bouw van je kast? Heeft dit te maken met de lengte, breedte of wat dan ook van de reflexbuis?
Met de lengte, de dwarsdoorsnedeoppervlakte van de buis en je kastvolume.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Of met andere woorden: Zie WinISD :D Die kan je precies zeggen bij welk oppervlak (rond of rechthoek), je welke lengte nodig hebt. Let wel op dat je de plaats van de poort niet moet opletten bij de inhoudt van de kist zelf!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb die boost als behoorlijk irritant ervaren. Je kan er uiteraard rekening mee houden, maar je blijft dan gedoe krijgen met je groupdelay etc etc.

Snap niet waarom die boosts vaker worden gedaan in subamps :S.

Overigens zouik een ronde port nemen, al helemaal voor een subwoofer, anders krijg je wel een heel erg blazende en zuchtende subwoofer.

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, een rumble filter zorgt ook voor een hogere groupdelay, evenals een andere afstemming... Gewoon rekening mee houden, dan kun je ook de groupdelay vriendelijk houden. In dit geval ziet het er nog best netjes uit in het gebied waar je nog echt veel output hebt, lijkt me dus niet iets om je echt druk over te maken.

Verder is dus een budget sub, dus je zult toch compromissen moeten sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik informatie over de filters (en nog andere specificaties) van de AM80 vinden? Ik heb een beetje lopen googlen, maar ik weet net in welke mate dat betrouwbaar is. Het volgende heb ik gevonden voor winISD:

Mivoc AM80
-Peaking 2nd order high pass (Gpk=3,8dB, fpk=42Hz)
-Highpass filter (Butterworth, n=2, fc=30Hz, Q=1,6)

i.c.m. Mivoc AW3000 en een 50L kist met een tuningfrequentie van 24Hz krijg ik het volgende (mooie resultaat):
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/326/transferbestedh7.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 19:18 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Overal en nergens ;) Helaas is de website van Mivoc niet erg specifiek, maar als je hier en daar zoekt wordt het plaatje compleet.

Verwijderd

Topicstarter
Kan de topictitel misschien gewijzigd worden in: Zelfbouw Budget Sub: Mivoc AM80 & AW3000?

De groupdelay is wel erg lelijk geloof ik: klik

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 20:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daarom ook 40 liter nemen getuned op 25 Hz ;)

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:28:
Daarom ook 40 liter nemen getuned op 25 Hz ;)
Maar welke filter instellingen heb je dan bij winISD gebruikt, dan kan ik er zelf ook een beetje mee spelen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

EQ op 35 Hz, boost van 3 tot 4 dB, Q van 2. Dan een 2e orde highpass op 30 Hz (is het rumble filter van de AM80). en een 2e orde lowpass ergens tot waar jij de sub wil laten doorlopen (ik heb 80 Hz gekozen).

Pagina: 1