Toon posts:

Mijn p5E onder full load 54 graden!?

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik kamp met een probleem/onduidelijkheid.

Ik heb zojuist een big step voor men kind genomen en ben overgegaan van mijn AMD Athlon 3400+ met asus K8v Deluxe mobo naar de volgende configuratie:

Kast: Coolermaster Centurion

CPU: Q6600 met Arctic Freezer 7 pro

Videokaart: Point of View Geforce 8800GTX

Mobo: Asus P5E IX38

HD: Western Digital 500 GB 5000AAKS (SATA300 - 16MB)

Geheugen: 2x PC2-6400 - 1 GB - DDR2 - Corsair

Voeding: Cooler Master Real PowerPro Modular 700W

Zoals jullie zien dus een leuk systeempje om een keer te gaan kietelen ;)

Echter wil ik graag jullie opinie over de temperatuur van mijn moederbord. In idle geeft zowel Everest Ultimate als mijn bios 34 graden aan. Wanneer ik full load ga(niet stressen maar onder gamen) tikt mijn plank toch regelmatig de 54 graden aan.

Ik heb voor twee vrienden van mij op de voeding en de videokaart na exact dezelfde machines in elkaar gezet. Zij hebben temps van 30 a 34 graden onder full load. idle 28 graden. Mijn CPU daarentegen is LEKKER koel. idle zijn de cores 34 a 35. Full load 55

Ik heb me rot gegoogeld maar kan nergens een passend antwoord vinden op mijn kwestie. Vervolgens ben ik naar mijn hardware leverancier gegaan om het bordje om te ruilen. Gisteren nieuw mobo erin gebouwt. Nieuwe mobo is gemiddeld 5 graden koeler dan de vorige. Niet echt spectaculeer dus.

Zijn deze temps gebruikelijk? Ikzelf kan maar één oorzaak verzinnen en dat is die gigantische bom van een 8800GTX. De gasten die ik voorzien heb van die andere twee systemen heb ik er een Saphire 3870 512 ingedrukt. Ik weet dat het vergezocht is, maar dat is het enige wat ik nog kan verzinnen gezien ik twee borden getest heb.

Dus resumerend: Zijn deze temps acceptabel? Welke dingen kan ik testen, zoals andere voeding/kaart/geheugen.

P.S. Dit is mijn 1e post, dus wees coulant in het afzagen ervan :+

Verwijderd

54 graden is niet zo heel erg heet meestal mag het moederbord wel 60 á 70 graden worden, dus er is nog wat speling.
Weet je trouwens zeker dat everest niet de temp van de CPU aanziet voor het moederbord, omdat deze temps bijna overeenkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:44:
54 graden is niet zo heel erg heet meestal mag het moederbord wel 60 á 70 graden worden, dus er is nog wat speling.
Weet je trouwens zeker dat everest niet de temp van de CPU aanziet voor het moederbord, omdat deze temps bijna overeenkomen.
Bedankt voor je reply :) Ik vind hetgeen je aankaart over Everest zeker geen stomme hersenscheet. :P Echter dalen mijn cpu cores na full load aanzienlijk, terwijl het moederbord er dik een kwartier over doet.

Bovendien vergelijk ik de waarden altijd met de waarden in de bios.

p.s. mijn airflow word gecreerd door één 120mm fan vooronder en een 120mm fan boven achter, waarbij de voorste fan lucht de kast in zuigt en de achterste de kast uit blaast. Dit moet in principe voldoende zijn. De twee andere systemen waar ik boven over praat hebben zelfs 92mm fannetjes...

Verwijderd

ik neem aan dat je niet hebt overgeclockt?
Lijkt me inderdaad toch tamelijk hoge temp voor het mobo, maar zoals hierboven gezegd, niet rampzalig of schadelijk.
Een 8800gtx produceert idd tamelijk wat warmte, heb je al eens een thermometer in je kast gehangen om te zien hoe warm de temp van je case is? (kijk op verschillende plaatsen, nl dichtbij vga, dicht bij cpu en er tussen bij north bridge of zo en eentje beneden in de case waar weinig opwarming is)
zijn deze temps hoog dan heb je slechte airflow. Vergeet niet dat je case gesloten moet zijn als je temp neemt.
Je kan eigenlijk al heel snel zien of je slechte airflow (of nietvoldoende) hebt als wanneer je de case open laat en de temp van je mobo extreem naar beneden gaat.
Het is altijd mogelijk dat er te veel kabels in de weg hangen voor je airflow. (laat misschien eens een fotootje zien) want men broer heeft ook zo een centurion en die zijn mobo (p5b-deluxe) is lekker fris op 25°C (nu het is wel een ander mobo natuurlijk)

Verwijderd

Die temperatuur kan echt geen kwaad hoor. En zeker zolang je geen problemen hebt is er niets aan de hand!
/edit: er is zelfs deze week nog een topic over geweest: P35-DQ6 - X38-DQ6 temperatuur :z

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:26:
ik neem aan dat je niet hebt overgeclockt?
Lijkt me inderdaad toch tamelijk hoge temp voor het mobo, maar zoals hierboven gezegd, niet rampzalig of schadelijk.
Een 8800gtx produceert idd tamelijk wat warmte, heb je al eens een thermometer in je kast gehangen om te zien hoe warm de temp van je case is? (kijk op verschillende plaatsen, nl dichtbij vga, dicht bij cpu en er tussen bij north bridge of zo en eentje beneden in de case waar weinig opwarming is)
zijn deze temps hoog dan heb je slechte airflow. Vergeet niet dat je case gesloten moet zijn als je temp neemt.
Je kan eigenlijk al heel snel zien of je slechte airflow (of nietvoldoende) hebt als wanneer je de case open laat en de temp van je mobo extreem naar beneden gaat.
Het is altijd mogelijk dat er te veel kabels in de weg hangen voor je airflow. (laat misschien eens een fotootje zien) want men broer heeft ook zo een centurion en die zijn mobo (p5b-deluxe) is lekker fris op 25°C (nu het is wel een ander mobo natuurlijk)
Bedankt voor je uitgebreide commentaar :) Top. De tip die je geeft om mijn kast open te doen en en te kijken of mijn temps significant dalen heb ik gisteren al uitgevoerd. Geen noemenswaardig verschil. Ik ga het vanavond speciaal nog een keertje voor je doen. Gezien het feit dat mijn voeding modulair is en ik zo min mogelijk hardware heb ingebouwt(voor de airflow en lawaai) hangen er maar enkele kabels netjes weggewerkt bij. Wat voor thermometer adviseer je dan? Zo'n één voor in je kont? :*)

Je vroeg ook om een foto, ben nu op mijn werk, tot 7(kun je nagaan wat een topbaan, beetje posten bij tweakers :P)daarna knal ik gelijk een foto het net op ;). Denk om een uurtje of 8.

Het systeem draait trouwens gewoon STOCK

@CPEC thx. Echter niet bepaald zelfde ball-game ;) Behalve het moederbord te weinig overeenkomsten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 17:46 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik krijg morgen mijn P5E binnen en heb ook een 8800GTX. Zal ik je ff laten weten wat mijn temps zijn dan? Je bios settings zijn nog standaard?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:48:
Ik krijg morgen mijn P5E binnen en heb ook een 8800GTX. Zal ik je ff laten weten wat mijn temps zijn dan? Je bios settings zijn nog standaard?
BEETER! Yep alles draait stock. Behalve case en cpu fan. Teruggeschroefd naar Silent en Case naar 60%. Maakt kwa temp bovendien niets uit. Niet dat er gelijk geroepen gaat worden dat ik die omhoog moet gooien. Mijn systeem heb ik graag LEKKER stil >:)

Verwijderd

mja, als je met case open nog van die temps haalt dan heeft het meten in je case niet zo veel zin meer.
want met case open is de airflow zeker goed.
Heb je al ens gezien of de heatsinks er goed op zitten, op het mobo, kan altijd zijn dat de heatsink van je northbridge of de mosfet of zo niet goed vast. (kan je aan de pinnetjes misschine zien of die wel goed door het mobo zitten geduwd)
Probeer eens op de heatsinks te duwen (statische elektriciteit!) , zijn ze warm? wordt de temp beter bij druk? (niet té hard duwen hé)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:56:
mja, als je met case open nog van die temps haalt dan heeft het meten in je case niet zo veel zin meer.
Vaut! :+

Met de Case open creeer je namelijk een slechtere airflow.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:56:
Heb je al ens gezien of de heatsinks er goed op zitten, op het mobo, kan altijd zijn dat de heatsink van je northbridge of de mosfet of zo niet goed vast. (kan je aan de pinnetjes misschine zien of die wel goed door het mobo zitten geduwd)
Probeer eens op de heatsinks te duwen (statische elektriciteit!) , zijn ze warm? wordt de temp beter bij druk? (niet té hard duwen hé)
Ja ze zijn lekker behaagelijk warm :( Gezien dit mijn tweede P5E is verwacht ik niet dat bij beide exemplaren de mosfet/northbridge's heatsinks foutief gemonteerd zijn. Maar ik ga wel even wat druk uitoefenen om te kijken of ik verbetering zie. Wat je zegt over open kast en airflow heb ik ook wel eens anders gehoord. Met een openkast breek je je air-flow nl comleet. Ik zie air-flow altijd als een openhaard die goed trekt... en dat betekent dat je dus wel eens betere resultaten kan krijgen met een gesloten kast..

Edit: Zie dat The Mask dezelfde blik op de zaak heeft..

Verwijderd

Hoe moeilijk is het om te geloven dat die chip gerust zo warm mag worden? Pak de specificaties van Intel erbij, en lees dat die chip tot 92* C mag worden :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:07:
Hoe moeilijk is het om te geloven dat die chip gerust zo warm mag worden? Pak de specificaties van Intel erbij, en lees dat die chip tot 92* C mag worden :o
Ik wil je maar al te graag geloven. Maar hoe verklaar je dat 1 van de drie identieke systemen een dikke 20 graden afwijkt???? Zoals ik hierboven in 1e post aangeef hebben zij onder full load een keer 34 graden.....

Het kan ook wel, maar het knaagt.. En hoe dan ook 54 graden voor een plank is hoog..

Heb de specs erbij gepakt... weet je zo welk hoofdstuk ik moet pakken...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 18:18 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:15:
[...]

Ik wil je maar al te graag geloven. Maar hoe verklaar je dat 1 van de drie identieke systemen een dikke 20 graden afwijkt???? Zoals ik hierboven in 1e post aangeef hebben zij onder full load een keer 34 graden.....

Het kan ook wel, maar het knaagt.. En hoe dan ook 54 graden voor een plank is hoog..

Heb de specs erbij gepakt... weet je zo welk hoofdstuk ik moet pakken...
Brakke temp sensor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:15:
Dat kan zomaar gebeuren; wellicht is de koeling van jouw bordje iets minder goed bevestigd, waardoor de chip zijn warmte iets minder goed kwijt kan. Zolang het (in dit geval zelfs ruim) binnen specs ligt heb je niets om je zorgen om te maken :)

/edit: pagina 14

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:58:
[...]

Vaut! :+

Met de Case open creeer je namelijk een slechtere airflow.
ergens wel waar, maar verklaar eens waarom de temps van alles droppen als ik mijn case open (mijn case heeft op de moment slechte airflow, heb men kabels nog niet netjes gelegd)?
Als je reeds goede airflow hebt dan zal de case open slechter zijn, bij slechte airflow echt wel niet imo.
Maar blijkbaar was zijn airflow tamelijk goed (wegens weinig kabels), dus ik trek mijn woorden terug. Heb nu wel wat opzoekwerk gedaan over jou mobo, blijkbaar loopt het mobo van heel wat mensen wel vrij warm, 54° heb ik nog wel niet gezien, maar 45° op load zie je wel meer. (Je ziet er ook wel anderen met lagere temp, maar misschine ligt dit aan betere kast+andere gpu/cpu etc...)
Blijkbaar heb je nu een 49° load temp en vergeet dan niet dat je een warmere gpu er in hebt steken dan de meesten, dus mogelijk kan de temp wel kloppen.
Moesten de temps je nu toch zo dwars liggen (ook al is 49° niet schadelijk) dan kan je altijd, mits je handig bent je heatsinks verwijderen en de koelpasta veranderen door arctic silver5. Maar meer dan max 2° zal dat niet schillen en het is vrij gevaarlijk.
Deze website dat het mogelijk is, maar echt nniet gemakkelijk->http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p5e_5.html
Dus aanraden doe ik het toch niet.

Als je het mij vraagt zou ik gewoon er mee leven :) , aangezien het geen kwaad kan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:18:
[...]

Dat kan zomaar gebeuren; wellicht is de koeling van jouw bordje iets minder goed bevestigd, waardoor de chip zijn warmte iets minder goed kwijt kan. Zolang het (in dit geval zelfs ruim) binnen specs ligt heb je niets om je zorgen om te maken :)

/edit: pagina 14
Bedankt. Ik neem aan dat je gelezen hebt dat dit de 2e P5E is die ik gebruik?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:20:
[...]

ergens wel waar, maar verklaar eens waarom de temps van alles droppen als ik mijn case open (mijn case heeft op de moment slechte airflow, heb men kabels nog niet netjes gelegd)?
Als je reeds goede airflow hebt dan zal de case open slechter zijn, bij slechte airflow echt wel niet imo.
Maar blijkbaar was zijn airflow tamelijk goed (wegens weinig kabels), dus ik trek mijn woorden terug. Heb nu wel wat opzoekwerk gedaan over jou mobo, blijkbaar loopt het mobo van heel wat mensen wel vrij warm, 54° heb ik nog wel niet gezien, maar 45° op load zie je wel meer. (Je ziet er ook wel anderen met lagere temp, maar misschine ligt dit aan betere kast+andere gpu/cpu etc...)
Blijkbaar heb je nu een 49° load temp en vergeet dan niet dat je een warmere gpu er in hebt steken dan de meesten, dus mogelijk kan de temp wel kloppen.
Moesten de temps je nu toch zo dwars liggen (ook al is 49° niet schadelijk) dan kan je altijd, mits je handig bent je heatsinks verwijderen en de koelpasta veranderen door arctic silver5. Maar meer dan max 2° zal dat niet schillen en het is vrij gevaarlijk.
Deze website dat het mogelijk is, maar echt nniet gemakkelijk->http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p5e_5.html
Dus aanraden doe ik het toch niet.

Als je het mij vraagt zou ik gewoon er mee leven :) , aangezien het geen kwaad kan
Dit doet me toch weer denken dat we met een pro te maken hebben :9 Ik refereer naar je stelling over het wel of niet open doen van de kast. Elimineren is het allerbelangrijkste bij pc F*ck ups ;) Dus toch goeie tip. Maar dat sluiten we dus nu uit. Gezien ik een coolermaster pro heb met aan de zijkant ruimte voor een fan(daar zat oorspronkelijk zo'n cpu tunnel op) heb ik net een scythe 92mm opgehaald die ik over de northbridge laat blazen.. misschien dat dat werkt...

Verwijderd

ik raad aan het fannetje op halve snelheid te draaien wegens lawaai van zo een ding!
veel geluk, laat het ons weten wat er van gekomen is

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:56:
ik raad aan het fannetje op halve snelheid te draaien wegens lawaai van zo een ding!
veel geluk, laat het ons weten wat er van gekomen is
daar heeft papa een fancontroller voor :D

Verwijderd

Topicstarter
Met de Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2 GLE blijft het bordje nu schommelen tussen de 40 en (full load) 50 graden.

Denk dat ik er maar mee moet leven :(

Verwijderd

Ik ga het nog één keer vragen: wat is er nu zo erg aan dat de temperatuur 40* C onder de gespecificeerde maximumwaarde ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:45:
Ik ga het nog één keer vragen: wat is er nu zo erg aan dat de temperatuur 40* C onder de gespecificeerde maximumwaarde ligt?
Dan vraag ik jouw nog één keer om te verklaren dat twee andere indentieke systemen 20 graden koeler zijn. En dat is de derde keer daat ik je dat vraag ;) En wat je zei dat het bordje anders geplaatst zou zijn is onmogelijk aangezien dit het tweede bordje is wat dezelfde temps aangeeft.

Met het bord is dus NIETS mis.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 13:23 ]

Verwijderd

Beide volgende posts geven wat mij betreft meer dan genoeg antwoord:
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 18:18:
[...]

Dit laatsta gaat dus niet over de plaatsing van het moederbord, maar de (fabrieks-)montage van de koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:27:
Dit laatsta gaat dus niet over de plaatsing van het moederbord, maar de (fabrieks-)montage van de koeler.
Je leest echt niet hè??? Ik heb TWEE P5e's getest en BEIDE geven deze temps. Jij constateerd daaruit dat TWEE moederborden verkeerd de fabriek uitgekomen zijn???

Verwijderd

Ik heb een dergelijk temperatuur probleem eens met een IBM gehad...

Ding was ook aanzienlijk trager dan dezelfde modellen en CPU was al na 5 minuten NT (...) idlen niet meer aan te raken zo heet...

[1] Moederbord [2] voeding vervangen: zelfde probleem.

Toen de CPU vervangen en hiermee was het opgelost. Volgens de monteur toen kwam het wel eens voor dat bepaalde lijntjes op de CPU iets te weinig spanning kregen, waardoor ze warmer werden...

Nadat de CPU was vervangen, liep het systeem weer snel en werd de CPU ook stukken minder warm.

Kun je (gezien het feit dat de systemen hetzelfde zijn) een CPU swap doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:32:
Je leest echt niet hè??? Ik heb TWEE P5e's getest en BEIDE geven deze temps. Jij constateerd daaruit dat TWEE moederborden verkeerd de fabriek uitgekomen zijn???
Die temps zijn helemaal niet verkeerd! Jij claimt dat ze te hoog zijn, terwijl ik aantoon dat de temps in orde zijn.
Wat ik wil zeggen is dat niet alle exemplaren identiek zijn. Dat jij er net 2 hebt die iets warmer worden dan 2 andere wil niet zeggen dat ze verkeerd de fabriek uitkomen :o

Verwijderd

Het is dan wel toevallig, dat
[a] die twee moederborden precies even brak zijn
[b] ze toevallig allebei bij TS terecht komen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:44:
Het is dan wel toevallig, dat
[a] die twee moederborden precies even brak zijn
[b] ze toevallig allebei bij TS terecht komen
a - wat is er 'brak' aan een temp die ruim binnen specs ligt?
b - je hebt het over 4 exemplaren - niet echt een representatieve steekproef om te zeggen dat 50* C te hoog is.

Extra onderbouwing: in deze review zie je een idle temp van 34* C, net zoals de TS. In deze forumpost heeft iemand een temp van 50* C stressed. Voor zover mijn Frans het toelaat concludeer ik uit deze forumpost dat zijn X38 chip 53* C wordt. Hier zelfs 40* C, naar het lijkt idle!

Verwijderd

Ik bedoelde brak in de zin van "een andere temperatuur" en 20 graden afwijking met verder dezelfde specs, op voeding en graka na, vind ik redelijk veel. Borden zijn zeker niet brak in de zijn van "ze vallen bijna om".

De andere topics onderbouwen van de ene kant jouw stelling wel, maar ook weer niet, omdat het verder ook weer

- andere kasten
- andere koeler
- andere bouwers zijn, die misschien niet zo netjes de kabels wegwerken etc etc.

En bij [b] JUIST bij een steekproef van slechts 4 zou de kans van twee keer een 'afwijkend' en twee keer een normaal mobo klein moeten zijn (dan mag je zelf invullen welke afwijken en welke normaal zijn ;) )

Ik zou het ook vreemd vinden als ik drie vrijwel identieke systemen bouw, waarvan er twee stressed op 34 graden draaien en één op 54. Dan zou ik me ook afvragen wat er op dat ene systeem anders is. Los van het feit dat het ruimschoots binnen de specs is.

Misschien is de topic title wel niet zo handig gekozen, gezien de 'normale' temps. Misschien zou het wel "Zijn P5E onder full load maar 34 graden".

Het blijft een grote afwijking op verder dezelfde systemen en ik zou er ook best een paar nachtjes wakker van kunnen liggen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:24:
Misschien is de topic title wel niet zo handig gekozen, gezien de 'normale' temps. Misschien zou het wel "Zijn P5E onder full load maar 34 graden".
Dat is precies waar ik nu aan zit te denken. TS, zijn de andere 2 machines op precies dezelfde manier gestresst en uitgelezen als die van jou? Een stressed temp van 30-34* C bij een idle temp van 28* C lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 14:34 ]

• BK_102
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07-2024
Kan volgens mij geen kwaad

Verwijderd

zoals cpec zei, en ik ook, een post hierboven ergens, er zijn zeer veel mensen met 'hoge' temps van het mobo als je wat googlet. blijkbaar zijn er veel bordjes met vrij hoge temps. Dus is het best mogelijk dat jij er 2 hoge krijgt.
Trouwens, mijn geluk is veel slechter af dan jou hoor 1/3 van mijn nieuw gekochte hardware is DOA of zit niet alles in doos wat er moet in zitten en een ander 1/3 geeft het op binnen het jaar.
Dit is zo sinds mijn laatste 3 systemen, zeeeeer vervelend.

Shit happens zou ik zeggen, tuurlijk kon het geen kwaad van te posten. Maar we hebben klaarblijkelijk bewezen dat het geen kwaad kan en dat het echt het mobo is en niet je airflow of zo en ook vaak voorkomt.

Laatste dat je kan doen zoals ik al zei is de heatsinks er afhalen AS5 eronder en er terug opzette, maar ik blijf er bij dat dit bij dit bordje aardig lastig is.

End of story denk ik...? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:24:
Ik zou het ook vreemd vinden als ik drie vrijwel identieke systemen bouw, waarvan er twee stressed op 34 graden draaien en één op 54. Dan zou ik me ook afvragen wat er op dat ene systeem anders is. Los van het feit dat het ruimschoots binnen de specs is.

Het blijft een grote afwijking op verder dezelfde systemen en ik zou er ook best een paar nachtjes wakker van kunnen liggen...
Bedankt voor het inleven in mijn luxeprobleem. Ik weet dat het bordje het op zij sloffen trekt, maar zoals jij ook zegt is het gewoon raar dat als je drie systeempjes bouwt en één word overklaarbaar veel warmer dan die andere twee. Daarnaast is het in de praktijk bij mij ALTIJD zo dat ik de beste systemen altijd voor een ander bouw. Degenen die ik voor mijzelf bouw zullen nooit eens in 1 keer zo perfect zijn als die voor vrienden en familie(meestal van die sjakies die het niet eens wat kan interesseren dat ze zo'n mooi koel systeem). 8)7

Daarnaast sluit ik me geheel aan bij de stelling van ramaekd dat de kans nihiel is om binnen vier borden twee mindere borden te hebben. Zeker van dit merk en al helemaal van dit type. Dit is high end man :( ....

@Cpec Ondanks dat je je niet helemaal verplaatst in mijn positie vind ik toch dat je jouwn stelling goed onderbouw hebt. Toch bedankt voor je kritische bijdrage ;).

@JakeMandragoran Dat de helft er niet bij zit is mij ook niet vreemd. ;) Overkomt altijd de tweakers nooit bij degenen voor wie je een systeempje in elkaar zet :O

Mensen bedankt. Er gaat vandaag een Thermalright HR-03 Plus op mijn GTX >:) Echter verwacht ik nu nog meer warmte binnen mijn kast gezien het feit dat de stock koeler van de GTX de lucht naar buiten blaast(al vraag ik me af hoeveel er toch binnen blijft).

Dit is mijn pc:
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/6131/asusp5eq66008800gtxdw2.jpg

Lijkt me verder prima. Iemand nog commentaar?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 10:24 ]

Verwijderd

Eigenlijk maar 1 woord: Airflow.

Nu moet ik mijn mond houden met mijn 8 120mm fans in mijn CM Stacker 832,
maar dat is wel waar het omgaat.

P5E-MB is 16c/19c. idle/stressed.
CPU (Q6600 overclocked naar 3,6Ghz op lucht) 19c/26c (alle cores) idle/stressed.
GPU (MSI NX8800GT OC) 33c/44c idle/stressed.

Die airflow, moet er niet alleen goed aanwezig zijn door goede fans. Maar ook
je bedrading netjes wegwerken hoort daarbij. Zet ook je pc niet op de grond,
waar het veel stof kan vangen. Genoeg ruimte achter de pc waar de luchtstroom
de pc verlaat etc.

Xel!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:16:

Nu moet ik mijn mond houden met mijn 8 120mm fans in mijn CM Stacker 832,
maar dat is wel waar het omgaat.

CPU (Q6600 overclocked naar 3,6Ghz op lucht) 19c/26c (alle cores) idle/stressed.

Die airflow, moet er niet alleen goed aanwezig zijn door goede fans. Maar ook
je bedrading netjes wegwerken hoort daarbij. Zet ook je pc niet op de grond,
waar het veel stof kan vangen. Genoeg ruimte achter de pc waar de luchtstroom
de pc verlaat etc.

Xel!
Behalve de 8 fans voldoet het zoals je ziet aan je eisen. Hij staat natuurlijk op mijn bureau heeft zeeen van ruimte en stof is mij vreemd ;).

Verwijderd

Topicstarter

En wat een specs _/-\o_ Dat is pas LEKKER KOEL :) Zou je even een plaatje kunnen kunnen mailen? Of anders hier plaatsen. Weet niet of dat geclassificeerd gaat worden als of-topic :?

Verwijderd

Niet om je teleur te stellen, maar ik denk niet dat de temperatuur van je processor klopt (tenzij je buiten zit ofzo :Y)); meet je temperatuur eens met de nieuwste CoreTemp (0.96.1) :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:01:
[...]

Niet om je teleur te stellen, maar ik denk niet dat de temperatuur van je processor klopt (tenzij je buiten zit ofzo :Y)); meet je temperatuur eens met de nieuwste CoreTemp (0.96.1) :)
Ik zal er zeker niet om liegen, zit nu op kantoor maar zal vanavond een screenshotje voor je maken _/-\o_

Verwijderd

En nee ik gebruik geen bios 0502, daar waar de temperaturen lager worden aangegeven
dan dat ze werkelijk zijn _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 11:05 ]

Verwijderd

Dan ben ik wel zeer benieuwd wat voor koeler je gebruikt, en hoe koud het op je kamer is :)

Verwijderd

En wat een specs _/-\o_ Dat is pas LEKKER KOEL :) Zou je even een plaatje kunnen kunnen mailen? Of anders hier plaatsen. Weet niet of dat geclassificeerd gaat worden als of-topic :?
Zal ik vanavond even doen. Bedenk me dat de CM Stacker 832 er ook veel mee te maken
heeft. Hij heeft namelijk een Motherboard-Tray (die je eruit kan schuiven), het moederbord
zit veel hoger op de tray dan in andere kasten. Denk dat er zelfs 1cm ruimte tussen het
moederbord en de tray waar je het op monteerd zit. Daarnaast is mijn rechter kant (paneel)
grotendeels van gaas. Waar de warmte dus veelal uit kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:07:
Dan ben ik wel zeer benieuwd wat voor koeler je gebruikt, en hoe koud het op je kamer is :)
Ik heb de Zalman CNPS9700 LED.

Verwijderd

Topicstarter
MENSEN!!

Met de thermalright HR-03 Plus VGA koeler op mijn GTX is mijn bordje 34 graden idle en onder full load 44 graden!!! Dus die joeldoos van een 8800 GTX was de factor. Ik wil jullie allemaal bedanken.

CASE CLOSED ;)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb mijn P5E ook net binnen. Idle meet ik mijn MB via PC Probe op 38gr. En ik heb nog wel die optionele cooler erop staan van Asus die een takkeherrie maakt :? En oowja, de kast staat nog open, mijn window is er nog steeds niet.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:29:
Heb mijn P5E ook net binnen. Idle meet ik mijn MB via PC Probe op 38gr. En ik heb nog wel die optionele cooler erop staan van Asus die een takkeherrie maakt :? En oowja, de kast staat nog open, mijn window is er nog steeds niet.
Zijn de systemspecs van je al up to date? Ander laat even precies weten wat er bij jou inhangt... ;)

edit:
en bedoel je met dat optionele koelertje die voor de north bridge? Dat kleine lawaaipapegaaitje?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 18:41 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:40:
[...]

Zijn de systemspecs van je al up to date? Ander laat even precies weten wat er bij jou inhangt... ;)

edit:
en bedoel je met dat optionele koelertje die voor de north bridge? Dat kleine lawaaipapegaaitje?
Ja, dat klopt. Alleen zit ik momenteel nog op 3,16Ghz. En ja dat kleine herriedingetje idd!

Zit wel nog op de standaard bios trouwens, heb 'm nog niet geupdate.

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:45:
[...]

Ja, dat klopt. Alleen zit ik momenteel nog op 3,16Ghz. En ja dat kleine herriedingetje idd!

Zit wel nog op de standaard bios trouwens, heb 'm nog niet geupdate.
Maar zorgt wel voor een complete indruk dat fannetje :P voor de nitwit dan ;)

Ben benieuw wat je temps zijn onder full load..... Maar die VGA koeler is een absoluute aanrader. Hij snoept 20 graden weg

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hahaha, ik denk dat ik de NB het nodig voltage moet geven wil over de 4Ghz gaan, vandaar dat ik 'm maar vast erop heb gezet.

Het MB is na een sessie 3dMark 06 41gr. Welke bios draai jij?

Verwijderd

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:58:
Hahaha, ik denk dat ik de NB het nodig voltage moet geven wil over de 4Ghz gaan, vandaar dat ik 'm maar vast erop heb gezet.

Het MB is na een sessie 3dMark 06 41gr. Welke bios draai jij?
0402. 0502 schijnt een gare temp indicatie te geven.. Over de 4Ghz?? Als het je lukt hoor ik het graag.. en natuurlijk hoe je het gedaan hebt >:)

Ik wil die CPU ook graag een keer kietelen.. maar heb alleen ervaring met AMD :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 19:05 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

OK dan. Veel nieuwe opties voor mij, weet niet precies waar het allemaal voor is, lol.

Niet helemaal stabiel:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2mm5lat.jpg

Verwijderd

Topicstarter
http://img293.imageshack.us/my.php?image=18012008015hq6.jpg
Hetgeen wat alles veranderde :p

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 00:58 ]

Pagina: 1