Harddisk gaat van DMA6 naar PIO

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hitman474
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Hallo Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem,

Als ik mijn computer opstart staat bij beide schijven de overdrachtsmodus op Ultra DMA-modus 6 en als ik dan bijvoorbeeld winrar een bestand laat uitpakken loopt dit langzaam aan terug bij mij tweede harddeschijf (dus bij mijn Secundair IDE-kanaal) en eindigd uiteindelijk op PIO-Modus en blijft hier dan op staan.

Ik heb dit probleem waarschijnlijk gecreerd omdat ik mijn bios heb geupdate, dit omdat mijn processor nu multiocore is, na de update vond windows namelijk niewe IDE controllers, voorheen werkte namelijk alles wel.

De drivers van mijn Primair en Secudair IDE zijn de standaard windows drivers (omdat ik nog geen betere heb kunnen vinden)

De drivers van mijn (speler) IDE heb ik wel kunnen aanpassen met de software van de Asus Site, deze zijn nu dan ook veranderd in NVIDIA CK804 ADMA Controller en NVIDIA CK804 Parallel ATA Controller.

Ook heb ik gecheckt of DMA aanstaat in het bios en die staat aan voor Primair en Secudair.

Mijn Specificaties
Moederbord: Asus A8N-Sli Deluxe
Proc: AMD Athlon 64 X2 Dualcore 4200+
Geheugen: 1,5 GB Corsair
Graph: Asus Nvidia 6600GT
Harddisk 1: WD740ADFD (Raptor 74GB)
Harddisk 2: WD5000AAKS (500GB)
DVD-Brander: Plextor PX-810SA
CD-Brander: Sony CD-RW

Kan iemand mijn hiermee verderhelpen want ik word hier knettergek van 8)7 .

Alvast bedankt voor de hulp

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Ik denk dat je gewoon de Nforce 4 chipset drivers 6.66 }) van Nvidia moet hebben. Ik heb dezelfde harde schijven als jij en er verder geen problemen mee. De harde schijven zitten bij mij aan de Sata nvidia controller (A8N SLI premium). Ik neem aan dat dit voor jou ook geldt?

Anders een keer alle IDE apparaten verwijderen, en Windows alles opnieuw laten detecteren. Eventueel een roll-back driver doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jouke74 op 16-01-2008 12:41 ]

"That was left handed..." - JJH

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Een andere kabel proberen kan denk ik ook geen kwaad.

• hitman474
He jongens bedankt voor jullie snelle reacties, volgens mij is het opgelost met die Nforce 4 chipset drivers 6.66, ik wist alleen steeds niet welke ik hebben moest en dan zoekt het zo moeilijk ;) .

Jouke mijn dank is groot _/-\o_ , ik was namelijk bijna zo ver om de schijf leeg te gooien |:( .

• hitman474
Ik heb de drivers geinstalleerd en dit ging eerst beter alleen craht mijn computer nu naar +/- 5 minuten (nu 5 keer gehad), en dat vind ik nog erger dan een trage harddisk, ik heb de drivers eerst maar weer verwijderd, maar ja dan heb ik nog geen oplossing :S

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probeer eens een andere versie? 6.66 is volgens mij niet de nieuwste en er zijn nogal wat verschillende nforce4 drivers zo te zien (specifiek voor AMD onder andere).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• hitman474
ik heb net de nieuwste Nforce chipset driver erop gezet version 6.86 en nu wil de hele computer niet meer opstarten, dus ook niet echt de oplossing ben ik bang voor.

deze:
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

ik ga nu nog een poging wagen met 6.7 (zal wel niet veel helpen maar toch).

http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html

Net geprobeerd met 6.7 maar dan wil de computer ook niet meer opstarten een blauw scherm na het windows logo, waarin staat dat ik de stuurprogramma's moet wijzigen.

Ook nog ff een oudere geprobeerd 6.39 maar ook hier het blauw stopscherm.

Zijn er misschien ook nog andere opties dan de controller drivers te updaten??

[ Voor 29% gewijzigd door hitman474 op 16-01-2008 15:31 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
Je moet NIET de drivers van NVidia gebruiken, gewoon de standaard Windows drivers. Ik heb vroeger veel getest op mijn NF4 met die drivers en allemaal hadden ze gebreken en was er geen voordeel zichtbaar (NCQ leverde alleen maar slechtere prestaties op bijv.). Dus blijf bij de drivers van Windows, daar werkt het gewoon mee en voorkom je een hoop gezeur. Want waarom wilde je de drivers uberhaupt gebruiken?

• hitman474
Ik wil de nvidia drivers gebruiken omdat bij de windows drivers mijn hardeschijf (als de computer net is opgestart) op Dma 6 staat dus dat is goed maar als ik dan op die schijf een winrar bestandje open hij langzaam aan terugloopt en uiteindelijk op PIO mode staat.

Weet er nog iemand andere drivers of een andere oplossing :'( :? dan hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door hitman474 op 16-01-2008 17:04 ]

• Jouke74
The__Virus schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 15:15:
Je moet NIET de drivers van NVidia gebruiken, gewoon de standaard Windows drivers. Ik heb vroeger veel getest op mijn NF4 met die drivers en allemaal hadden ze gebreken en was er geen voordeel zichtbaar (NCQ leverde alleen maar slechtere prestaties op bijv.). Dus blijf bij de drivers van Windows, daar werkt het gewoon mee en voorkom je een hoop gezeur. Want waarom wilde je de drivers uberhaupt gebruiken?
Het was opgelost? Dan weer zo een reactie. EDIT : En dus weer niet 8)7

Noem de gebreken alsjeblieft?
(En kom dan niet met een kapotte maxtor en data corruptie omdat je driver versie heel oud hebt gebruikt). meuk: nVidia nForce4 AMD Edition 6.66 Meeste problemen worden direct veroorzaakt door foute installatie methode. Maar omdat de TS, die een Asus SLI deluxe heeft denk ik dat het wel snor zit. Deze driverset gebruikt trouwens de standaard Windows drivers voor de Pata schijven en niet de probleem Pata drivers van Nvidia.

Ik vind de drivers prima. Ook ik heb enkele dagen serieus getest. Windows drivers werken trouwens inderdaad gewoon evengoed. Dus de windows drivers manueel installeren voor de IDE controllers zou moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Jouke74 op 17-01-2008 09:28 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een 'gewone' A8N-SLI en draai op de nieuwste nForce drivers, zonder één enkel probleem. nVidia heeft trouwens een applet op de site staan wat automatisch de juiste drivers voor je systeem zoekt. Bij mij werkte het... Oh, vergeet ook niet in safe mode even alle nvidia drivers te deleten. (Wel eerst nieuwe downloaden! en op je desktop zetten ofzo)

• The__Virus
Jouke74 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:15:
[...]

Het was opgelost? Dan weer zo een reactie.

Noem de gebreken alsjeblieft?
(En kom dan niet met een kapotte maxtor en data corruptie omdat je driver versie heel oud hebt gebruikt). meuk: nVidia nForce4 AMD Edition 6.66 Meeste problemen worden direct veroorzaakt door foute installatie methode. Maar omdat de TS, die een Asus SLI deluxe heeft denk ik dat het wel snor zit. Deze driverset gebruikt trouwens de standaard Windows drivers voor de Pata schijven en niet de probleem Pata drivers van Nvidia.

Ik vind de drivers prima. Ook ik heb enkele dagen serieus getest. Windows drivers werken trouwens inderdaad gewoon evengoed. Dus de windows drivers manueel installeren voor de IDE controllers zou moeten werken.
Bij mij werkten ze altijd 'redelijk' zonder problemen, heel af en toe een BSOD, toen een keer daardoor datacorruptie en toen maar weer de standaard Windows drivers gebruikt. Ik snap jouw negatieve reactie niet, ik adviseer hem de drivers niet te gebruiken omdat dit mogelijk problemen geeft, waar vele mensen last van hebben gehad (tijdje terug stond het forum hier vol mee en waren mensen met RAID, die dus de drivers echt nodig hadden, soms ook wanhopig om het goed te krijgen).
Bovendien geldt hier een beetje het motto 'if it ain't broke, don't fix it!' en met die van Windows zijn ze niet 'broke'. En als er iets als een foute installatiemethode bestaat, dan is dat alsnog een fout van de drivers, want dan zouden die op zijn minst daarop moeten wijzen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar in dit geval was het wel degelijk stuk, namelijk problemen met de DMA mode, wat nog al eens op verkeerde drivers ofzo wijst. Vandaar de tip om eens de NVidia drivers te installeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• hitman474
Het is mij nog steeds niet gelukt, als ik de nvidia drivers installeer (zonder virusscanner uitteraard) dan loopt of mijn computer vast bij versie 6.66 als ik een paar minuten in windows heb gewerkt, en bij alle andere versies krijg ik vrolijk een blauw scherm.

Ik heb ook iets gelezen dat als windows fouten vind op de schijf dat ze dan een dma modus terugschakelen, het is bij mij namelijk het geval dat hij telkens een stapje terug gaat als ik de schijf actief gebruik, dus ik zie um van DMA 6 naar DMA5 en dan tot DMA0 en dan uiteindelijk schakelt hij naar PIO modus en dan kun je dus niet veel meer met die schijf.

Is er trouwens ook een mogelijkheid om de biosupdate terug te draaien, ik heb jammer genoeg geen save gemaakt dus ik ben bang van niet.

• The__Virus
Kan eigenlijk altijd wel, gewoon even zoeken naar de BIOS versie op google, vind je vast nog wel een paar mirrors. Check ook eens je schijf met checkdisk bijv., want een BIOS update zou dit niet mogen veroorzaken.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb dit probleem waarschijnlijk gecreerd omdat ik mijn bios heb geupdate, dit omdat mijn processor nu multiocore is, na de update vond windows namelijk niewe IDE controllers, voorheen werkte namelijk alles wel.
Ik weet niet of dit direct de reden van je probleem is, maar heb je na het in gebruik nemen van je nieuwe processor Windows opnieuw geinstalleerd of ben je op de oude blijven doorwerken? Dat laatste kan namelijk best wazige problemen oplossen.

Normaal gesproken ben ik niet zo van de "installeer maar opnieuw" methode, maar met een nieuwe processor, een nieuw BIOS en een oude Windowsinstallatie lijkt het me niet geheel onverstandig :)

• hitman474
Ik heb een grote crash gehad :( door die nvidia drivers kon niet meer in windows komen, ook niet terugzetten, ook niet meer in veilig modus, hij bleef maar rondjes draaien.

Nu kon ik dit wel herstellen met de herstelconsole maar aangezien ik um toch opnieuw wou installeren heb dus daarom maar windows opnieuw geinstalleerd.

Ik weet nog niet of het is opgelost aangezien het mij alleen opviel met zware programma's maar ik laat het hier binnenkort wel weten.

Ze draaien nu beide nog op de standaard windows drivers en ik hoop dat ik niets moet veranderen.

• Jouke74
Ik mis dan weer het gegeven of je nu wel of niet terug zakt naar PIO?
Excuus voor de driver suggestie, dat was natuurlijk weer niet mijn bedoeling. :$

• hitman474
volgens mij is het opgelost ik heb gister geen problemen meer gehad dat hij terugzakt naar PIO opnieuw installeren was dus wel de oplossing.

Jongens alsnog bedankt voor jullie hulp _/-\o_ .
Pagina: 1