[Vista] VHS capturen naar de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Topicstarter
Ik wil oude familiefilmpjes overzetten van vhs/video8 naar de pc. Hiervoor wil ik het liefst capturen via usb en niet via een interne pci-kaart. Ik draai op Windows Vista en heb bij enkele apparaten (zoals de convertx van Plextor) geen drivers hiervoor kunnen vinden.

De kwaliteit hoeft niet extreem goed te zijn en capturen doe ik het liefst hardwarematig naar mpeg/avi. Ik heb slechte ervaringen met Pinnacle vanwege het verplicht capturen naar hun eigen codec. Ik weet niet of dit inmiddels is opgelost.

Ook heb ik enkele matige reviews gelezen over de Dazzle reeks. Redelijk wat problemen met out-of-sync en het voortijdig stoppen met recorden. Ook hier op het GOT staan veel topics over oude modellen die niet meer te koop zijn of niet ondersteund worden onder Vista

Heeft iemand ervaring of een goed advies voor een betaalbare oplossing om via USB te capturen binnen Vista?

I'm just taking care of business

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een Video8 camera hebt kan je deze rechtstreeks aan je PC hangen, heb je ook het beste beeld.

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:02
Ik weet niet of je ondertussen een DV camera heb?
Mijn vader heeft een digitale DV camera (al een aantal jaartjes oud) en hier zit een annaloge videoingang op.
De camera heeft een super goede A/D convertor zodat je een perfecte digitale copy krijgt op DV casette of direct capturen in AVi met bijv. pinnacle of premiere.

De opstelling die mijn pa gebruikt om te capturen is:
annelooge hi8 cam ---SVHSkabel ----> DV digitale cam --- firewire ---> computer (pinacle/premiere)
Hiermee kan hij live caputurern, de DV camera stuurd live via de firewire door wat hij anneloog binnenkrijg.

Ook de A/D kwalitiet van DV recorders is aardig goed, al zit je dan vaak wel met matige niet VBR mpeg 2 compressie terwijl je via de cam -> firewire een AVI bestand heb met weinig compressie.
Dan kan je eventueel editen en monteren zonder veel beeld kwaliteit verlies en daarna met je favoriete encoder eventueel met meersere passes encoden.

Mijn ervaring met tv kaarten is dat de kwaliteit om te huilen is en dat het afbreuk doet aan het video matriaal.
Dus beter een digitale videocamera/dvd recorder huren/lenen/kopen die bovenstaande kan.
Misschien dat andere mensen nog tips hebben?

Wij thuis hebben van 20 jaar terug nog video beelden die onbetaalbaar zijn en de (orgineele)banden beginnen nu slechter te worden en hun syncronisatie te verliezen, wij hebben dus geïnvesteerd in een camera met A/D convertor voor externe annalooge bronnnen en in een backup pc op een andere locatie voor ales bestanden en alles op DVD als backup. (hebben serieus al een keer aanspraak op moeten maken na brand thuis :o )

Edit: mijn verhaaltje is een beetje offtopic geraakt...
- Waarom geen interne pci kaart? (als hier je probleem mee opgelost is en de beeld kwaliteit veel beter is?
- Waarom zeg je dat de beeld kwaliteit niet uitmaakt terwijl je later begin over een eigen codec van pinacle die kwaliteits verlies heeft volgens jouw?
Ui eigen ervaring (pinnacle 10 en 11) gebruikt AVI met een standaart codec die o.a. met adobe premiere te lezen is. Dit avi bestand gebruikt een codec met weinig compressie (film kan zo 20gigabyte per uur zijn)

Naar mijn mening gebruiken alle USB kastje zeer veel slechte compressie om de data over usb te krijgen en zijn de a/d convertors in deze kastjes onder de maat.

[ Voor 38% gewijzigd door Lennart_1337 op 16-01-2008 12:33 ]

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Topicstarter
Nee, het ging me niet om de kwaliteit van de Pinnacle codec, alleen dat de film die ik gecaptured had niet in alle programma's te gebruiken was (ivm die codec).

De bandjes zijn helaas geen DV tapes, maar echt spul uit de jaren '80/'90.

In principe is een pci-kaart geen ramp, maar een usb versie is wat gemakkelijker om uit te lenen later.

I'm just taking care of business

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:02
Dan snappen we elkaar nu beter ;)
Mijn verhaal sloeg er eigenlijk op dat met een DV camera er soms de mogelijkheid op zit om video te digitaliseren en die dan via de firewire direct door te sturen naar de computer.

Anneloog naar digitaal op de computer zelf vind ik van wat ik gezien heb zeur teleurstellend, ik hoop dat er meer mensen zijn die hier wat over kunnen zeggen?