Toon posts:

USB schijven in RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 gelijke USB2 harde schijven liggen (Freecom 160Gb) welke ik het liefst onder Windows XP Pro in een RAID 0 of 1 wil gaan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe?

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:00:
Ik heb 2 gelijke USB2 harde schijven liggen (Freecom 160Gb) welke ik het liefst onder Windows XP Pro in een RAID 0 of 1 wil gaan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe?
Het is niet mogelijk. (Correct me if i'm wrong)

OF

Je moet 1 USB2.0 apparaat nemen waarin 2 of meer harde schijven zitten die dan in RAID 1 of 0 (vaak 1) draaien.

Bijvoorbeeld: http://www.pixmania.nl/nl...gcentrale-voor-hardd.html

[ Voor 24% gewijzigd door Silver7 op 16-01-2008 12:06 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Twee externe schijven in een RAIDset zetten lijkt mij al appart, maar dat je aangeeft RAID0 of 1 dat snap ik niet helemaal. Er zit namelijk nogal veel verschil in de twee RAID levels. De een zou eigenlijk niet eens RAID genoemd mogen worden aangezien er geen redundancie is.

In iedergeval ik zou zeggen kijk eens of b.v. Windows XP er een software RAID set van kan maken. Dan moet je er wel dynamisch schijven van kunnen maken en ik weet niet of dat met een externe schijf gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er was hier toch zo'n hippie die met linux dit wel gedaan heeft?

specs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

maratropa schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:04:
Er was hier toch zo'n hippieSlim persoon die met linux dit wel gedaan heeft?
Onder linux kun je alles "raiden" ook floppys, usb sticks etc.

Maar even ter informatie, waarom zou je het uberhoubt willen ?

[ Voor 70% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2008 12:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 12:14

Haan

dotnetter

Al was het mogelijk, je schiet er geen ruk mee op, omdat 1 schijf al beperkt wordt door de bandbreedte van usb 2.0, laat staan 2 schijven in raid-0. Raid-1 zie ik niet direct het nut van in eerlijk gezegd.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 12:18
maratropa schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:04:
Er was hier toch zo'n hippie die met linux dit wel gedaan heeft?
Mdadm kennende in Linux, lijkt het mij ernstig simpel om dit te regelen in Linux.
In Windows gaat je dit niet lukken ben ik bang.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Hey, hippies gebruiken MacOS. De koosnaam die je zoekt is geek.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou in eerste instantie willen proberen om een aantal USB2 schijven samen te voegen tot 1 grote opslagruimte binnen mijn netwerk (RAID0 / NAS), echter de PC die dit gaat aansturen is een XP machine.

Simpelgezegd: ik wil één grote netwerkschijf creëren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:15:
Ik zou in eerste instantie willen proberen om een aantal USB2 schijven samen te voegen tot 1 grote opslagruimte binnen mijn netwerk (RAID0 / NAS), echter de PC die dit gaat aansturen is een XP machine.

Simpelgezegd: ik wil één grote netwerkschijf creëren.
Als het je alleen daarom gaat, maak gewoon een spanned volume aan over de disks.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:17:
[...]

Als het je alleen daarom gaat, maak gewoon een spanned volume aan over de disks.
Hoe doe ik dat dan in XP? Ik heb al gekeken of ik de USB schijven kon converteren naar dynamische schijven, maar dit kan XP blijkbaar niet.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Haan schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:06:
Al was het mogelijk, je schiet er geen ruk mee op, omdat 1 schijf al beperkt wordt door de bandbreedte van usb 2.0, laat staan 2 schijven in raid-0. Raid-1 zie ik niet direct het nut van in eerlijk gezegd.
Dat valt heel erg mee denk ik, hd's halen toch iets van 100mb/s en usb 2.0 is toch 480 mb/s of zit ik bits met bytes te vergelijken?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 12:14

Haan

dotnetter

Een hdd via usb 2.0 haalt in de praktijk zo'n 30-35 MB/s.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
je kunt de ene schijf mounten in een map op de andere schijf in windows schijfbeheer. Moet je maar even kijken in het configuratiescherm bij computer management dan naar schijfmanagement. Dan rechts klikken op de partitie en drive letter veranderen drukken. Daar kun je hem in een folder mounten.

Verwijderd

Topicstarter
rauzer schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:29:
je kunt de ene schijf mounten in een map op de andere schijf in windows schijfbeheer. Moet je maar even kijken in het configuratiescherm bij computer management dan naar schijfmanagement. Dan rechts klikken op de partitie en drive letter veranderen drukken. Daar kun je hem in een folder mounten.
Klopt, had ik ook al geprobeerd. Nadeel is dat dit maar met 1 schijf kan. Dus per schijf krijg je toch nog een nieuwe map. Ik bedoel zoiets als JBOD / DFS / NFS / RAID0: 1 groot bestandssyteem/partitie.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:35

ralpje

Deugpopje

Waarom zou je daar externe schijven voor gebruiken? Het wordt RAID0 of JBOD, dus wisselen kun je ze sowieso niet... Waarom die schijven niet gewoon intern?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:31:
Waarom zou je daar externe schijven voor gebruiken? Het wordt RAID0 of JBOD, dus wisselen kun je ze sowieso niet... Waarom die schijven niet gewoon intern?
Simpel: ruimtegebrek in mijn PC kast. En de USB schijven had ik al.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 06:10

SpamLame

niks

Ga er even van uit dat de schijven leeg zijn.

start uitvoeren diskmgmt.msc enter
externe schijven dynamic maken.
daarna een volume maken waarbij je kan kiezen tussen spanned, mirrored of stiped.

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:35:
Ga er even van uit dat de schijven leeg zijn.

start uitvoeren diskmgmt.msc enter
externe schijven dynamic maken.
daarna een volume maken waarbij je kan kiezen tussen spanned, mirrored of stiped.
Helaas, de optie om de USB-schijven te converteren naar Dynamisch is greyed out (niet beschikbaar).

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18
Mr_gadget schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:22:
[...]

Dat valt heel erg mee denk ik, hd's halen toch iets van 100mb/s en usb 2.0 is toch 480 mb/s of zit ik bits met bytes te vergelijken?
USB2.0 is 480mbit/s (60mbyte/s) en een hdd haalt single sustained rond de 75mbyte/s (ligt aan de schijf natuurlijk)

Vette shit!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Kan je niet je dvd-speler/brander in die externe cases frommelen en je schijven in de pc proppen? Ik ken dat hele spul niet, maar de aansluiting is toch hetzelfde voor hd en dvd? of zet ze te koop en haal een 500 gb schijf (in een bouwmarktfolder die gister door de bus kwam zag ik een 500gb externe usbdisk voor 99 euro)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 06:10

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:38:
[...]

Helaas, de optie om de USB-schijven te converteren naar Dynamisch is greyed out (niet beschikbaar).
En is intern ((S)ATA) formateren dynnamic maken en de volume erop zetten een optie, waarna je ze extern aansluit via USB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mr_gadget schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:22:
[...]

Je bent die idd door elkaar aan het gooien.

mb bestaat niet (dat zou milibit zijn). Het is Mb voor Megabit, of MB voor Megabyte.
Een HD haalt rond de 75MB/s gemiddeld, USB2.0 zit op 480Mb/s (max). 480 / 8 = 60. Dus de USBbus trekt sowieso de volledige snelheid nooit van 1 disk, tel daarbij op dat je een flinke overhead hebt en de bus deelt met alle andere USB apparaten.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43
QuarK schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:12:
Even OT
Hippies hebben geen geld voor een mac. En aangezien Linux gratis is en praktisch op een broodrooster draait ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Kan je niet je dvd-speler/brander in die externe cases frommelen en je schijven in de pc proppen? Ik ken dat hele spul niet, maar de aansluiting is toch hetzelfde voor hd en dvd? of zet ze te koop en haal een 500 gb schijf (in een bouwmarktfolder die gister door de bus kwam zag ik een 500gb externe usbdisk voor 99 euro)
Vaak zit er een IDE of SATA aansluiting op ja :)
QuarK schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:12:
En het forum dat jij zoekt is de HK.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

R.E. schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:38:
[...]

USB2.0 is 480mbit/s (60mbyte/s) en een hdd haalt single sustained rond de 75mbyte/s (ligt aan de schijf natuurlijk)
Je haalt bandbreedte en throughput door elkaar, de bandbreedte van USB 2.0 is 480 megabit maar de throughput (maximale doorvoersnelheid van DATA naar het apparaat) is veel lager, b.v. 25MB/s. Dat komt allereerst omdat alle overhead er nog af moet, en ook omdat één apparaat niet alle beschikbare bandbreedte mag opeisen, ik dacht maximaal 80%. Bovendien heb je bij USB een veel hogere latency dan een Serial ATA interface, wat bij RAID zeer ongunstig is. Ook gaat USB bijna altijd door de gedeelde PCI bus. Verwacht dus niet teveel qua performance.
Pagina: 1