vraag over portretrecht

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

• prantiC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01-2022
Ik vraag me af of als ik zelf een foto maak vanaf de tribune van een bekende voetbalspeler of ik deze dan op mijn website in de header mag gebruiken waarop ik spullen verkoop.

Iemand enig idee of dit mag? Ikzelf twijfel hier aan namelijk.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor commercieel gebruik moet je bijna zonder uitzondering toestemming van de persoon in kwestie hebben. Als jij ook nog een voetballer op de foto zet die zelf al concurrerende portretrechten exploiteerd is het bijkans niet toegestaan.

Als klein hobbysiteje zou je ermee weg kunnen komen (gedogen) maar het mag niet.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:24

Wish

ingwell

*kuch*

Denk dat je daar je antwoord wel vindt.

No drama

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nee, omdat je dan de foto voor 'commerciele' publicatie doeleinden gebruikt, wat hij kan verbieden en waarschijnlijk ook zal doen.

edit:
er stond nog meer, maar dat was bullshit 8)

[ Voor 112% gewijzigd door Cloud op 16-01-2008 11:52 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

had je deze vraag niet eerder gesteld?

Copyright vraagje design website

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• prantiC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01-2022
kan aan mij liggen maar is me nog steeds niet duidelijk of ik juichende spelers mag afbeelden op mijn website in de header of bij aangeboden artikelen. Jou wel? :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Dido

heforshe

wolkje schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:30:
Volgens mij niet, omdat de foto dan specifiek die speler betreft. Hij moet daar officieel van tevoren toestemming voor geven.
Heb je daar een bron van? Want dat spreekt namelijk zo ongeveer alles tegen wat over portretrecht te vinden is. ;)

Als je een foto van iemand maakt kan die persoon zich alleen verzetten etgen publicatie als hij/zij een redelijk belang heeft. Dus als hij/zij inkomsten misloopt of schade ondervindt van de publicatie.

Toestemming van tevoren is niet nodig - dat zou het werk van persfotografen een beetje moeilijk maken, denk ik :P

Wat betekent mijn avatar?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

prantiC schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:34:
kan aan mij liggen maar is me nog steeds niet duidelijk of ik juichende spelers mag afbeelden op mijn website in de header of bij aangeboden artikelen. Jou wel? :)
Hardnekkig? Welke kleur moet NEE hebben?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

prantiC schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:34:
Dit lijkt me toch duidelijk: Anders in "Copyright vraagje design website". Je mag geen commercieel gebruik maken van zo'n foto zonder toestemming van speler en club/eigenaar van de portretrechten :) .

@Dido: het gaat hier om commercieel gebruik, dus niet om vrije nieuwsgaring.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 16-01-2008 11:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Dido

heforshe

gambieter schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:40:
@Dido: het gaat hier om commercieel gebruik, dus niet om vrije nieuwsgaring.
Ja, dat weet ik. Dus heeft de speler een redelijk belang, dus kan publicatie verboden worden.

Het ging mij erom dat je niet van tevoren toestemming voor publicatie nodig hebt. Dat is alleen maar zo in het geval dat de afgebeelde persoon een redelijk belang heeft en publicatie dus kan verbieden - iets wat lang niet altijd het geval is, maar inderdaad voor de TS wel opgaat.

Wat betekent mijn avatar?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dido schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:36:
Heb je daar een bron van? Want dat spreekt namelijk zo ongeveer alles tegen wat over portretrecht te vinden is. ;)
Toen ik het terug las voelde ik mij redelijk dom :+

Bullshit removed. :Y)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

één topic over dit onderwerp lijkt me eigenlijk wel genoeg:
Copyright vraagje design website

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.