Toon posts:

DOS 6.22 installatiediskettes opstartbaar maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet of het hier mocht gepost worden of in "Opslagmedia & I/O Controllers".

De 3+1 DOS 6.22 installatiediskettes willen niet opstarten als ik wil opstarten vanaf diskette 1 van de set.

De melding dat het geen bootdiskette is verschijnt op het scherm.

Dat is dus de bootsector die niet de juiste gegevens bevat.

De te installeren computer is nog leeg. Daar moet DOS op geïnstalleerd worden.

Als hulpmiddel beschik ik over een andere computer met internetaansluiting en dual boot Windows XP en Ubuntu als ik wat naar de bootsector diskettes moet schrijven.

Ik heb ook nog een Windows 98 opstartdiskette waar ik eventueel gegevens kan vandaan halen als dit zou helpen.

Verder heb ik niks.

Hoe maak ik de bootsector in orde?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heb je hier gekeken? Ik denk dat de eerste hit je wel wat antwoorden geeft :)

Ik zie namelijk niet dat je geprobeerd hebt de diskette bootable te maken, d.m.v. formatteren.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

vanaf een opstartdisk format c: /s /x aanroepen om de hardeschijf te formateren en de systeembestanden erop te zetten zou voldoende moeten zijn. Andere optie (zonder het formateren) is het aanroepen van sys c:. Bij een van beiden wordt de command.com niet overgezet, controlleer dus wel even of die op je c: schijf beland, zonder die file boot hij namelijk (ook) niet :)
Verder hoort alles m.b.t. dos in Windows Clients thuis, dus daar verhuis ik je topic even naartoe.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 13:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

moto-moi schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:45:

Verder hoort alles m.b.t. dos in Windows Clients thuis, dus daar verhuis ik je topic even naartoe.
En MS-DOS is Windows? Hoort het niet in NOS?

Kijk eens op www.bootdisk.com Grote collectie met bootdisks. Let een beetje op met een andere versie van MS-DOS op te starten, vaak wil een exe van de ene DOS niet onder de andere DOS lopen (dat wordt actief afgevangen, nooit begrepen waarom).

Signatures zijn voor boomers.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 08:26

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

De diskettes van 6.22 zijn volgens mij niet bootable. Je moet opstarten met een ander OS 6.0 ofzo en dan diskette 1 erin doen, vervolgens moet je install intoetsen en op enter drukken.

Ik weet niet of het met een bootflop van 98 werkt (dit word immers gezien als Dos 7). Je kan het wellicht proberen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie begrijpen me verkeerd.

Dit zijn geen opstartdiskettes, maar wel de installatiediskettes voor MS DOS die niet meer bootable zijn.

Wanneer ik opstart met een opstartdiskette en setup run, vraagt hij de PC te herstarten met de diskette 1 van de DOS setup diskettes in station A:
Na opstarten zegt hij dat het geen systeem disk is.

Als ik deze format zou uitvoeren wordt enkel een command com op de diskette gezet + bootable gemaakt. Ik ga hier mijn install files van DOS setup disk 1 kwijtspelen als ik dit doe.
Dit mag zeker niet gebeuren.

Dit zijn de DOS setup diskettes die niet meer vanzelf opbooten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:43:
Wanneer ik opstart met een opstartdiskette en setup run, vraagt hij de PC te herstarten met de diskette 1 van de DOS setup diskettes in station A:
Maar dan ben je ook niet helemaal duidelijk. Als ik je zin hierboven lees start je op met een installatie diskette (!) en dat zal diskette 1 zijn? En daarna herkent ie de disk niet meer?
Maar als je setup runt wil je toch dattie op C:\ de setup uitvoert en niet op A:\ ...
En daarna herstarten zonder diskette zodat ie van de HD (C:\) opstart.
edi"t:\
Of anders, download de juiste dos van bootdisk.com zoals hierboven al gezegd. Maak een startbare HD aan (Format /s c:\ dacht ik) en kopieer de data van de diskettes naar C: \ en run daar setup.exe

Ik zou niet teveel aan die installatie diskettes gaan lopen prutsen.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 16-01-2008 12:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:50
Volgens mij begrijpen wij het wel, en heeft Roman gelijk : de 6.22 versie is imo een upgrade (die overigens gratis te downloaden is bij Microsoft dacht ik)
http://www.microsoft.com/...aac771295f&DisplayLang=en

[ Voor 28% gewijzigd door MEN-O op 16-01-2008 12:52 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Misschien staat het label niet meer goed?
Dit kun je in Windows veranderen door rechts te klikken op de 3,5" diskette-drive, klikken op Eigenschappen en dan de naam DISKETTE 1 (is het van DOS 6.0 i.i.g.) te geven.

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:34
Ondanksa de tekst hierboven kun je met met het oude dos commando:

SYS A:\

ook een diskette niet bootable maken ?

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Maasluip schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:48:
[...]
En MS-DOS is Windows? Hoort het niet in NOS?
Ja, MS-DOS, het dikgedrukte lijkt me toch wel een dead giveaway.
http://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

offtopic:
Het is wel MS, maar geen Windows dus ik ben het er eigenlijk ook mee eens ;)

edit:
Welkom in Windows Clients. Dit deel van GoT is bedoeld voor alle vragen en opmerkingen over elke Windows en DOS versie.
Dus wel hier, al ziet het er voor mij wat vreemd uit.

[ Voor 59% gewijzigd door Kixtart op 16-01-2008 13:45 ]

☻/
/▌
/ \

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ben je niet veel makkelijker af als je op www.bootdisk.com een bootflop download? Of heb je perse de complete installatie DOS nodig?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 08:26

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

NL_NaToR schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:27:
Ondanksa de tekst hierboven kun je met met het oude dos commando:

SYS A:\

ook een diskette niet bootable maken ?
Dit werkt alleen als je boot met exact dezelfde versie van dos. En als het sys commando ook van dezelfde versie is als het os waarmee je boot.

Je zou dus eerst moeten booten met een 6.x voordat je deze kan installeren. 6.2 en 6.22 is trouwen geen verschil op doublespace/drivespace na. (was een rechten kwestie van doublepace, dacht dat ze dat bij norton "geleend" hadden)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1