Engels op de FP?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 11:19
Wat moet ik met deze reactie:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2406062

Opzich heeft hij wel een punt met de allergïen maar moet dit nou weer in het Engels, persoonlijk vindt ik dat toch wel een beetje storend zo op de FP. Ikzelf heb hem -1 gegeven vanwege het engels, maar opzich zegt de FAQ niets over de taal van de reacties. Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hij kan in ieder geval wel Nederlands, aangezien hij in het verleden wel een paar Nederlandstalige reacties geplaatst heeft (ook een paar andere Engelse trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

0 gegeven. Het is toch niet opzettelijk storend?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Tuurlijk kan hij nederlands, anders had hij het artikel niet kunnen lezen :p
Maargoed, hoger dan een 0 zou hij van mij niet snel krijgen, al heb ik geen enkel probleem met het lezen van engels ik vind het toch niet netjes als reactie. Lager dan een 0 vind ik echter ook overdreven.
Wanneer het nederlands was had hij van mij een +1 / +2 gekregen, hij haalt namelijk wel een interesant punt aan. Voor mensen met een allergie is het namelijk ontzettend irritant om alle ingrediënten door te moeten lezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arne op 15-01-2008 23:45 ]

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik het enigszins not done om een Engelstalige reactie op een Nederlandse site te zetten, tenzij je er expliciet bijzet dat je bijvoorbeeld wel Nederlands kunt lezen, maar de taal niet voldoende beheerst om er ook in te reageren. Maar ik heb mijn aanvankelijke -1 toch maar in een 0 veranderd. Overigens is hij duidelijk geen native speaker en vind ik dat als je toch een Engelstalige reactie plaatst, je tenminste kan proberen dat zonder fouten te doen ("accidently", "alot", "saving time over reading on every package"). Aan de andere kant zijn foutloze Nederlandstalige reacties ook zeldzaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Nou zit nederlands grammaticaal ook iets anders in elkaar.... In het engels hoef je je nooit druk te maken om d/t, ei/ij (spelling, geen grammatica, weet t). Beina niet over woordvolgorde zelfs. Ik heb zelf woordblindheid (jaja, bestaat ook nog) en heb daarom een hekel aan nederlands, aangezien ik minstens 10 fouten per zin heb. Met engels is dat op de een of andere manier toch een stuk minder.

ontopic:
Bij mij zou een engelstalige reactie vrijwel altijd een punt lager krijgen. Een nutteloze maar niet kwaad bedoelde opmerking in het engels is al snel een -1. Een nuttige reactie zoals deze krijgt van mij geen +1/+2 maar een 0. Puur omdat het in het engels is. Wanneer het hem om de waardering van zijn post gaat is het dus ook niet verstandig (met mij als mod iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

arne schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:40:
Nou zit nederlands grammaticaal ook iets anders in elkaar.... In het engels hoef je je nooit druk te maken om d/t, ei/ij (spelling, geen grammatica, weet t). Bijna niet over woordvolgorde zelfs. Ik heb zelf woordblindheid (jaja, bestaat ook nog) en heb daarom een hekel aan nederlands, aangezien ik minstens 10 fouten per zin heb. Met engels is dat op de een of andere manier toch een stuk minder.

ontopic:
Bij mij zou een engelstalige reactie vrijwel altijd een punt lager krijgen. Een nutteloze maar niet kwaad bedoelde opmerking in het engels is al snel een -1. Een nuttige reactie zoals deze krijgt van mij geen +1/+2 maar een 0. Puur omdat het in het engels is. Wanneer het hem om de waardering van zijn post gaat is het dus ook niet verstandig (met mij als mod iig).
Ik vind het wel mee vallen met je foutn. Anders haal je je tekst toch eerst door een editor voor je het plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Keertje extra doorlezen kost me al genoeg tijd. Wanneer ik elke reactie ook nog eens door word moet halen.... Op zich zou ik dat wel met reacties op de FP kunnen doen, maar hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daarvoor hebben ze Firefox met NL spellingscontrole uitgevonden :P (Al helpt dat niet echt bij grammatica fouten natuurlijk, maar ei/ij en d/dt wel tot op zekere hoogte).

Maareh, een reactie in het Engels posten, omdat je NL schrijven niet beheerst (lezen wel goed genoeg om het artikel te begrijpen (evt. met de engels bron erbij)) is nog tot daaraantoe als het een nuttige reactie is.

Maar het feit dat ie zelf aangeeft dat ie te lui is om het in het Nederlands te doen en eerder wel in het Nederlands heeft gepost pleit niet bepaald in z'n voordeel, wat mij betreft is het op deze manier dus niet echt gewenst.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2008 12:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sorry for the English, too lazy to write in dutch.

Voor mij duidelijk -1, neem dan wel wat moeite. (al trekt ik dan wat meer 1 lijn met de forum regels).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
ik heb ook een -1 gegeven, in zijn profiel staat zelf duidelijk dat die in Amsterdam woont en hij beheerst, afgaande op andere reacties, het Nederlands echt wel voldoende.

Verder spreek ik vloeiend Engels, maar als ik op een Nederlandstalige site surf heb ik daar even geen behoefte aan. Valt me nou de naam pas op, is eerder een Zweed of iets dergelijks, dus ik heb mijn reactie iets aardiger gemaakt

Dus voor mij een -1 en reactie op zijn profiel, het is gewoon irritant

[ Voor 21% gewijzigd door rogierslag op 17-01-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Helemaal mee eens, duidelijk een -1. Als hij te lui is om normaal te reageren in het Nederlands, ben ik te lui om een 0 uit te delen.

En dan ook met zulk matig steenkolen-Engels aankomen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

In zijn algemeenheid: Is het niet zo dat als de post veel toevoegt hij punten krijgt. Oftewel: Als de inhoud ervan goed genoeg is om het feit dat 'ie in een andere taal is te compenseren, dat hij dan wel gewoon op >-1 terecht zou moeten kunnen komen :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

JHS schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:41:
In zijn algemeenheid: Is het niet zo dat als de post veel toevoegt hij punten krijgt. Oftewel: Als de inhoud ervan goed genoeg is om het feit dat 'ie in een andere taal is te compenseren, dat hij dan wel gewoon op >-1 terecht zou moeten kunnen komen :) ?
Inderdaad, dat kan compenseren. Maar deze post voegt nu ook weer niet bepaald zoveel toe, is in de verkeerde taal, en dan is het ook nog brak steenkolen-Engels.

Een 0 is te verdedigen, absoluut. Maar ik vind het een -1.

Het ligt niet aan zijn beheersing van de Nederlandse taal, check eerdere reacties. Hij doet het niet in het Nederlands, omdat-ie daar simpelweg te lui voor is (wat-ie zelf ook al aangeeft). Tsja... dan moet-ie ook niet verwachten dat-ie daarvoor beloond gaat worden imho. Een beetje moeite mag ook wel.

En over dat op >1 uitkomen: ook in het Nederlands zou een +1 imho het absolute maximum zijn, dit is gewoon niet goed genoeg voor hoger dan dat (een +2 dus).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Ik typte -1, en ik sprak in zijn algemeenheid ;) . Voor deze specifieke reactie had ik in het Nederlands een +1 gegeven, vanwege de leuke invalshoek, wat m.i. een 0 de juiste score maakt :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als een Engelse reactie informatief is, lijkt me het zonde om die naar -1 te modden. Niet zozeer om de poster te belonen, maar om de reactie niet onzichtbaar te maken voor de mensen die op 0 of +1 lezen. Eens met JHS dus. Er kan toch altijd gecommuniceerd worden met de poster dat het reageren in het Engels niet wenselijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Het is inderdaad nog slecht engels ook, desondanks vind ik het punt dat word aangehaald inzichtvol genoeg voor een uiteindelijke score van 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Bedankt voor de replies, als ik het in het algemeen mag samenvatten komt een reactie in het Engels eigenlijk standaard een punt lager uit dan dezelfde reactie in het Nederlands.

Ik modereer vrij veel en volgens mij komen er bijna geen Engelse reacties op de FP. Wat dat betreft was het misschien niet een heel zinnig topic.
Het zou minder worden als een groot gedeelte van de Tweakers Engels ging gebruiken naast Nederlands. Dat zou een aardige chaotisch aanzicht geven dus daarom leek het mij ook wel logisch om de reactie lager te waarderen. (Zoals ze me bij ethiek altijd geleerd hebben moet je jezelf de vraag stellen: Wat zou er gebeuren als een grote groep mensen dit zou doen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

J.J.K. schreef op maandag 21 januari 2008 @ 02:47:
Bedankt voor de replies, als ik het in het algemeen mag samenvatten komt een reactie in het Engels eigenlijk standaard een punt lager uit dan dezelfde reactie in het Nederlands.
Ik vind het standaard -1 modereren t.o.v. een Nederlandse reactie overdreven. Ik zou het per geval bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zoals altijd is 'maatwerk' het toverwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Ik doelde niet op het standaard op -1 zetten, maar op het feit dat een Engelse reactie als minder gewenst wordt gezien en daarom in de meeste gevallen een lagere beoordeling krijgt dan dezelfde reactie in het nederlands.
Dat was inderdaad niet duidelijk in mijn vorige post, maar kijk eens naar de tijd :$
Uiteraard moeten inzichtvolle reacties in het Engels zichtbaar blijven, maar het lijkt mij wel dat je dan in de waardering van de reactie moet laten blijken dat de engelse taal minder gewenst is op de FP. Zoals ecteinascidin zegt maatwerk maar het leek mij dat de algemene consensus was dat een Engelse reactie dan wel minder snel een hoge score krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
standaard -1 modereren t.o.v. een Nederlandse reactie
Dat was wel duidelijk, nog niet helemaal wakker na gisteren? :p
standaard -1 als regel is idd niet helemaal de bedoeling, als richtlijn vind ik hem wel aardig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
offtopic: de geest is te zwak en de computer te sterk

Maar aangezien het veelsproken moderatiesysteem alleen hele getallen kan weergeven resulteerd over het algemeen de lagere waardering in een punt aftrek op de score. Hoewel dat bij sommige reacties inderdaad onwenselijk is omdat ze dan onzichbaar worden terwijl ze een belangrijk of intressant punt aandragen. Wat jullie al zeggen dus, als richtlijn -1, dat bedoelde ik maar zei ik niet. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Stelletje chauvinisten zitten hier tussen zeg. :|
Wie van jullie denkt bij een film op een Duitse zender "stelletje gekken, ondertitel gewoon ipv alles te dubben"? Je OS ook helemaal in het Nederlands?
We hebben dan wel een Nederlandse site, maar het is wel erg ouderwets om een reactie op -1 te zetten puur omdat ie in het Engels is. En al helemaal als je het gewoon prima kan lezen en begrijpen, en nog erger omdat we notabene op een IT-gerelateerde site is. Als er één branche is waarbij een universele taal als het Engels niets bijzonders is... Ik snap dat gefordeerde "en u zult reageren in het Nederlands" van sommige mensen echt niet. Als je moedertaal Engels is zul je altijd Engels prefereren, omdat je jezelf veel beter uit kan drukken in je moedertaal.

Doe je ook moeite om inhoudelijke reactie te geven...

Als ik de inhoud kan lezen beoordeel ik de post op inhoud. Of het nou Engels is of Nederlands. Als ik de post niet kan lezen omdat ie in 't Russisch is het weer anders; bijna niemand spreekt dat, maar Nederlanders spreken goed Engels, en juist op een site als deze. 't Is niet de site van de Libelle ofzo hier.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 21-01-2008 14:00 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Ik snap dat je als je Engels bent je jezelf beter kan uitdrukken in het Engels dan in het Nederlands, maar ik ben wel van mening dat je als je een gedeeltelijk Engelse Nederlandse site krijgt het een rommeltje wordt.
De meeste mensen zullen inderdaad weinig moeite hebben met het Engels, maar de toegankelijkheid van de site gaat toch aardig naar beneden lijkt me. Zeker voor mensen die op het Life channel zitten en misschien wat minder in de IT wereld zitten. Daarnaast is de site juíst opgericht om nederlands te zijn, zoals zo mooi in de Tweakers.net FAQ staat:

Tweakers.net ging in september 1998 van start als een persoonlijk hobbyproject van Femme Taken, destijds met als doelstelling om een kleinschalig Nederlands alternatief te bieden voor buitenlandse hardwaresites zoals Tom's Hardware Guide en AnandTech.

Overgins is er geen sprake van dat alle Engelse reacties op -1 gezet worden, hoogstens krijgen ze een punt lager dan een gelijkwaardige Nederlandse reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
J.J.K. schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:13:
Ik snap dat je als je Engels bent je jezelf beter kan uitdrukken in het Engels dan in het Nederlands, maar ik ben wel van mening dat je als je een gedeeltelijk Engelse Nederlandse site krijgt het een rommeltje wordt.
De meeste mensen zullen inderdaad weinig moeite hebben met het Engels, maar de toegankelijkheid van de site gaat toch aardig naar beneden lijkt me. Zeker voor mensen die op het Life channel zitten en misschien wat minder in de IT wereld zitten.
Ook in de hele "Life"-tak is Engels bepaald geen exotische taal. :)
Daarnaast is de site juíst opgericht om nederlands te zijn, zoals zo mooi in de Tweakers.net FAQ staat:

Tweakers.net ging in september 1998 van start als een persoonlijk hobbyproject van Femme Taken, destijds met als doelstelling om een kleinschalig Nederlands alternatief te bieden voor buitenlandse hardwaresites zoals Tom's Hardware Guide en AnandTech.
Dat klopt toch sowieso niet meer. Hoe kleinschalig is t.net tegenwoordig nog? De hele site is in de loop van de jaren enorm gegroeid. En het is ook geen hobbyproject meer. Da's gewoon vooruitgang.
Overgins is er geen sprake van dat alle Engelse reacties op -1 gezet worden, hoogstens krijgen ze een punt lager dan een gelijkwaardige Nederlandse reactie.
Sommige mensen hier stellen wel degelijk dat ze een -1 uit willen delen, en daar richtte ik mij in eerste instantie op. Zelfs een punt lager uitdelen omdat het geen Nederlands is vind ik een slechte zaak. Het zou om inhoud moeten gaan, niet om welke taal. Als het begrijpbaar is, kijk dan naar die inhoud en beoordeel de post. Niet dat je straks krijgt "goh, wat een inzichtvolle post, mooi verwoord, perfect genuanceerd en je punt belicht... alleen jammer dat ie in het Engels is joh, een 0 ipv een 1".

Overigens geldt mijn mening zoals ik 'm nu verwoord in eerste instantie voor incidentele posts in het Engels. Als de helft van de reacties ineens Engelstalig zou zijn, zou ik eerst eens gaan kijken waarom dat zo is en dan eens kijken of ik daar een andere mening over wil hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 21-01-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Er is een beetje verwarring gezien we wat te vaak -1 gebruiken denk ik. Hiermee word bedoelt: score voor een inhoudelijke zelfde nederlandse post minus één punt. Natuurlijk denk ik bij die duitse zenders dat ze gestoord zijn met hun nasynchroniseren, maar dat is wel wat anders. Wanneer een duits zender zelf iets zou maken en dit in het engels zou doen zou ik ze ook voor gek verklaren. Ik ben het er ook niet mee eens altijd een punt lager te geven, maar ook engels was duidelijk niet de moedertaal van de poster. Het was namelijk behoordlijk steenkolenengels. Maar ook in het algemeen zou ik alleen een engelse quote de normal punten geven, maar eigen werk kan wel iets lager krijgen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
arne schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:21:
Er is een beetje verwarring gezien we wat te vaak -1 gebruiken denk ik. Hiermee word bedoelt: score voor een inhoudelijke zelfde nederlandse post minus één punt. Natuurlijk denk ik bij die duitse zenders dat ze gestoord zijn met hun nasynchroniseren, maar dat is wel wat anders. Wanneer een duits zender zelf iets zou maken en dit in het engels zou doen zou ik ze ook voor gek verklaren. Ik ben het er ook niet mee eens altijd een punt lager te geven, maar ook engels was duidelijk niet de moedertaal van de poster. Het was namelijk behoordlijk steenkolenengels. Maar ook in het algemeen zou ik alleen een engelse quote de normal punten geven, maar eigen werk kan wel iets lager krijgen imho.
Als de moedertaal geen Engels is en men kiest uit luiheid ervoor om toch in het Engels te posten, dan zal de moedertaal ook wel geen Nederlands zijn geweest gok ik. :P
Waarschijnlijk was het dan voor deze persoon onmogelijk geweest om een goede mening fatsoenlijk te uiten.. en da's ook lullig, daar wil ik iemand niet voor afstraffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Persoonlijk heb ik meer moeite met het lezen van steenkolen Engels dan met het lezen van brak Nederlands, daarnaast als de poster al aangeeft zelf het Nederlands wel te beheersen maar te lui is om zich erin uit te drukken vind ik dat niet sympathiek ten opzichte van de users. Als je Nederlands kan op een niveau dat je technische artikelen kan begrijpen ben je ook in staat om in een redelijk niveau het Nederlands te schrijven. Daarnaast is het inderdaad wel zo dat een enkele post in het engels niet bijzonder storend is, maar als je toch al in het Nederlands aan het lezen bent zou schrijven toch niet meer zo'n probleem moeten zijn vandaar de lagere waardering.
Pagina: 1