Toon posts:

Moederbord te warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag besloot ik mijn systeem over te zetten in een Antec P182 en mijn systeem te voorzien van 4GB ipv 2GB geheugen. Echter toen ik het systeem vandaag voor de eerste maal op starten om een aantal bios settings te controleren, schrok ik mezelf wezeloos toen ik de temps zag. Namelijk CPU 27 graden Celsius tegenover MB 127 graden Celsius, wat me een beetje te veel van het goede lijkt. Mijn specs:

Antec P182
Intel Core2Duo 6600
Zalman 9500LED
Asus P5N32-E SLI
4GB OCZ DDR2 800
8800GTS 640MB
150GB Raptor
2 x 500GB Samsung
2 x DVD-RW
750Watt PSU (Thermaltake)

Toch voelt het systeem (passieve koeling van het moederbord) niet bijzonder warm aan. Kan dit een fout in de BIOS zijn (voorlaatste versie)? Andere suggesties?

Speedfan bevindingen:

Temp 1: 26
Temp 2: 127
Temp 3: -55
Temp 1: -30
Temp 2: -28
Temp 3: -128
Internal temp: 96
Remote temp: 0

Getest met 4 case fans en kast open!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:52 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 09:09

paularts

Paulux !!!!!!

als je hem met speedfan meet geeft hij dan ook op de aux die 127 graden :P

voel anders is aan je mobo (denk aan statische elektriciteit) voelt die als 127 graden

hier geeft mijn asus P5B-E plus ook een kleine 127 op de aux en het mobo voelt als een graadje of 30 dus....

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

127 graden celcius is de maximale temperatuur die die kan weergeven dus dat betekend dat die de temperatuur niet of niet goed uitleest.
Dus niks om je zorgen over te maken als je temperatuur echt zo heet was geweest deed je computer het al niet meer. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 20:43 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Oftewel simpelweg een defecte sensor...

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-03 20:16
Het lijkt me stug maar je weet het maar nooit natuurlijk, maar als de koperen heatsinks op het bord niet warm aanvoelen, neem ik aan dat dit niet klopt.

Ik zou in ieder geval eerst je bios eens flashen om te kijken of je hier iets mee opschiet.

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

Dat lijkt mij een foute uitlezing , bij 127graden is het vaarwel chipset en het mobo is overleden.

Je kan een bios update proberen of de bios met de zelfde bios versie opnieuw flashen, en als je koel-element goed op de chip zit en niet heet aanvoeld dan is dit een foute temperatuur uitlezing.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:14
Die -128 vind ik maar vreemd omdat het minimum -127 is en het maximum 127

http://specs.tweak.to/16567

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 09:09

paularts

Paulux !!!!!!

offtopic; beetje dan
skelleniels schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:22:
Die -128 vind ik maar vreemd omdat het minimum -127 is en het maximum 127

verwerking van de temp word gedaan met two's complement dus de -128 kan wel is ook max
aan de plus zijde is de 127 max

probeer eens een bios update zitten soms sensor readout fixen in (werd hier boven ook al aan gegeven)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een bios update gedaan, oftwel de laatste (1205, laatste final versie) bios die ik al had opnieuw uitgevoerd, echter lost dit het probleem niet op. Op dit moment zit ik er aan te denken het board ter RMA op te laten sturen, echter ben ik dit board dan zeker een aantal weken kwijt, dus zal ik dan een ander board aan moeten schaffen. Het systeem draait momenteel, echter is de vraag of dit kwaad kan? Zijn er andere oplossingen?

Als ander moederboard vervangings oplossing twijfel ik momenteel nog tussen de:

- Asus P5K-E/WiFi-AP
- Asus P5N-E SLI

Echter is dan de vraag of deze vergelijkbaar (qua prestaties) zijn aan de 680i en welke van deze twee beter presteerd (hierbij de Penryn support en SLI support buiten beschouwing gelaten)?
Qua budget wil hierbij tussen de 100-130 euro blijven ipv een nieuw 680i board á 185 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 01:21 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vertrouw NOOIT op een extern programma maar kijk in het BIOS of beter nog, meet het direct aan de bron.

Speedfan en dat soort programma's geven vaak standaard 127 graden aan als het programma verkeerd is ingesteld of "het niet weet wat het moet weergeven"

Probeer eens "Everest"dat gaat meestal wel de goede richting uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 16-01-2008 01:06 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 01:05:
Vertrouw NOOIT op een extern programma maar kijk in het BIOS of beter nog, meet het direct aan de bron.

Speedfan en dat soort programma's geven vaak standaard 127 graden aan als het programma verkeerd is ingesteld of "het niet weet wat het moet weergeven"

Probeer eens "Everest"dat gaat meestal wel de goede richting uit.
Deze temperaturen zijn zowel in de BIOS als in Speedfan gemeten en geven beide 127 graden C aan. Everest zal ik hierbij nog proberen, echter verwacht ik het zelfde resultaat.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-03 02:21
Als ie 127C was, dan zou je al warmte moeten voelen als je je hand boven de chipset houdt.
Ik zou hiervoor je moederbord dus echt NIET RMA sturen.

(zelfs als de heatsinks er los op zouden liggen, moesten ze nog warm worden door de opstijgende lucht)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

ik blijf het denk ff aankijken en zal ff een stresstest draaien (CPU Burn-in oid), als het systeem dan niet crashed geloof ik het wel. RMA sturen is dan idd een onnodige stap en dan houd ik het op een kappotte sensor. Ik wacht dan wel met het kopen van een ander moederbord tot er een fatsoenlijke opvolger komt van de 680i (780i is meer een tussenpaus), de 880i oid.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

speedfan geeft soms wel eens foute reading er zijn hier volgens mij wel nog topics over, ligt gewoon aan een defecte temp-sensor ofzo ik heb al eens gehad dat hij -55 ° C aangaf terwijl het 23 °C in m'n kamer was klinkt dat logisch volgens jou ???

edit: stinkt het soms naar rotte vis ?? anders is je moederbord een beetje te heet en kan het wel kloppen, geur van rotte vis is meestal smeltende elektronica >:)

[ Voor 25% gewijzigd door pm1 op 17-01-2008 14:33 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1