[XP] Gebruikt maar 1GB van de beschikbare 2GB*

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 12:25
Hoi,

Onlangs heb ik een extra reepje DDR-400 naast mijn voor een paar jaar terug hippe begrippen 1Gb. Had wat moeite met het een en ander aan te praat te krijgen, uiteindelijk is het toch gelukt (na een BIOS update) en herkent zowel de BIOS als Windows het geheugen.

Probleem is echter dat Windows bij het gebruik van meer dan 1Gb geheugen toch nog dezelfde mankementen vertoond als voordat ik deze extra gigabyte installeerde: rechtermuisknop menu'tjes verschijnen, kan geen nieuwe programma's starten oftewel gewoon een tekort aan (beschikbaar) geheugen, zodra ik iets afsluit om geheugen vrij te maken draait het allemaal weer prima.

Iemand enig idee van een setting die ik nog moet veranderen ergens? Vind 't maar een partij raar.

Moederbord is overigens een A8N-SLI Deluxe, al denk ik niet dat dat er veel mee te maken heeft.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Krijg je ook echt OutOfMemory meldingen? Het lijkt me namelijk dat je gewoon 1 of meerdere zware processen hebt draaien waardoor je CPU zwaar belast wordt. Kijk eens rond in de taskmanager om te zien waar nu echt het probleem ligt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe zie jij dat er 1GB wordt gebruikt?

LinkedIn WoT Cash Converter

• ufear
Ja heb wel eens een error gehad die mij meedeelde dat er geen geheugen meer vrij was, echter is het veelal gewoon het maar 'half' of simpelweg niet laden van bepaalde applicaties.

Zag hier net ook ergens iets staan over desktop heap size, zou heel goed mijn probleem ook kunnen zijn. Draai best veel 'zware' programma's tegelijk, denk hierbij aan photoshop, illustrator, zend studio, office 2007, opera met een stuk of 20 tabs, firefox MSN met 20 open windows en nog wat lichte terminal zooi, al met al een redelijke hap uit mn memory/windows :D

@PCDealer: Steeds als ik in mn taskmanager kijk als hij dus weer 'vast' staat worden er om en nabij de 1Gb gebruikt, sluit ik een zwaar proces die een paar honderd Mb mem inneemt is het probleem weer opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door ufear op 15-01-2008 17:05 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

ufear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:04:
Ja heb wel eens een error gehad die mij meedeelde dat er geen geheugen meer vrij was,
Bij wat voor applicaties? De Java VM laat een applicatie normaal gesproken maar 128MB gebruiken. Daarboven wordt er een OutOfMemoryException gethrowed.
echter is het veelal gewoon het maar 'half' of simpelweg niet laden van bepaalde applicaties.
Wat is "half" 'laden'? En wat gebeurt er bij programma's die niet starten? Zie je helemaal geen window, komen ze wel in de taskmanager?
Zag hier net ook ergens iets staan over desktop heap size, zou heel goed mijn probleem ook kunnen zijn. Draai best veel 'zware' programma's tegelijk, denk hierbij aan photoshop, illustrator, zend studio, office 2007, opera met een stuk of 20 tabs, firefox MSN met 20 open windows en nog wat lichte terminal zooi, al met al een redelijke hap uit mn memory/windows :D
Windows doet zowel swappen als pagen waardoor bij normale instellingen zo ongeveer 2x de hoeveelheid fysiek geheugen tot je beschikking staat. Zolang jij niet specificeert wat je met die programma's doet lijkt het me sterk dat je in jouw geval aan 3GB geheugen gebruikt komt.
@PCDealer: Steeds als ik in mn taskmanager kijk als hij dus weer 'vast' staat worden er om en nabij de 1Gb gebruikt, sluit ik een zwaar proces die een paar honderd Mb mem inneemt is het probleem weer opgelost.
Ik kan in 30 seconden een programma maken wat met een simpele busy loop en de juiste priority je systeem totaal unresponsive maakt bij een geheugenverbruik van een paar honderd MB (Windows + aanverwante meuk). Nogmaals, weet je zeker dat het puur aan de hoeveelheid geheugen ligt en niet aan de CPU usage, disk I/O, etc.?

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 15-01-2008 17:13 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat heb je ingesteld staan bij System Properties -> Advanced -> Performance/Settings? Het gaat om Visual Effects en Advanced. Hoe is je pagefile ingesteld, staat die op een partitie die misschien vol is. Welke programma's gebruik je die zoveel geheugen vreten, hebben die de laatste patches, heb je gezien dat die programma's bij meer mensen problemen veroorzaken?

• maratropa
  • Niet online
Wat zeggen de eigenschappen van "mij computer" (systeem) eigenlijk. 1gb of 2gb (staat bij wat voor proc je hebt enzojah...)

specs

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk ook hier eens voor memory tweaks:
http://clankiller.com/tec...ks/winxp/memorytweaks.php

• ufear
AtleX schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:08:
[...]
Bij wat voor applicaties? De Java VM laat een applicatie normaal gesproken maar 128MB gebruiken. Daarboven wordt er een OutOfMemoryException gethrowed.
Zend Studio eet makkelijk een MB of 200 weg
[...]
Wat is "half" 'laden'? En wat gebeurt er bij programma's die niet starten? Zie je helemaal geen window, komen ze wel in de taskmanager?
'Half' laden is echt half laden, bijvoorbeeld explorer die wel laad maar niet alle knoppen/menu's kan renderen. Soms gebeurd er totaal niets en komt er ook niets in de taskmanager (of is het weer weg voordat ik het zie), laden ze dus 'half' wel.

[...]
Windows doet zowel swappen als pagen waardoor bij normale instellingen zo ongeveer 2x de hoeveelheid fysiek geheugen tot je beschikking staat. Zolang jij niet specificeert wat je met die programma's doet lijkt het me sterk dat je in jouw geval aan 3GB geheugen gebruikt komt.
Gebruik hangt rond de Gb zoals eerder gezegd, page-file staat volgens mij op 1536Mb maar kan ik nu niet direct checken (weer gebugged).

[...]
Ik kan in 30 seconden een programma maken wat met een simpele busy loop en de juiste priority je systeem totaal unresponsive maakt bij een geheugenverbruik van een paar honderd MB (Windows + aanverwante meuk). Nogmaals, weet je zeker dat het puur aan de hoeveelheid geheugen ligt en niet aan de CPU usage, disk I/O, etc.?
Raptors zijn stil, CPU staat uit zn neus te eten en de I/O heeft er verder ook bar weinig mee te maken lijkt me.

Heb op dit moment weer last van de bug, nog niet gereboot na die heapsize change, dat nu eerst maar proberen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ufear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:31:
[...]

'Half' laden is echt half laden, bijvoorbeeld explorer die wel laad maar niet alle knoppen/menu's kan renderen. Soms gebeurd er totaal niets en komt er ook niets in de taskmanager (of is het weer weg voordat ik het zie), laden ze dus 'half' wel.
Lost niet op na langer wachten, of krijg je dan een error?
Gebruik hangt rond de Gb zoals eerder gezegd, page-file staat volgens mij op 1536Mb maar kan ik nu niet direct checken (weer gebugged).

[...]
Dan moet je dus de settings op System Managed Size of die 1536 verhogen.

• ufear
PcDealer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:33:
[...]
Lost niet op na langer wachten, of krijg je dan een error?

[...]

Dan moet je dus de settings op System Managed Size of die 1536 verhogen.
Kan wachten tot ik 6 ons weeg maar verandert niets, ter illustratie van half laden (van de taskmgr):

Afbeeldingslocatie: http://pics.ufear.net/taskmgr.png

Staat btw op min 1536 en max 3072, dus dan zou ie toch moeten rekken naar 3072 als nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door ufear op 15-01-2008 17:42 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix om de juiste hoeveelheden aan te geven.

1Gb = 128MB namelijk - ik denk niet dat je dat bedoelde ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1