Straling door waterbed?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Kan de verwarming van een waterbed een straling afgeven die negatieve gevolgen heeft voor het menselijk lichaam? Het welbekende stroom die gevoeld kan worden als iemand die naast een waterbed staat of de muur aanraakt ook iemand aanraakt die op een waterbed ligt kan toch nooit goed zijn? :|

[edit 16-01-2008 08:30]
Even een situatieschets. Wij gebruiken al 7 jaar een waterbed dat niet beschikt over een geaarde stekker, maar gewoon een platte eurostekker gebruikt. Op de bedombouw liggen 2 verwarmingsplaten. Die worden gevoed door 230 V netstroom afkomstig van een temperatuurregelkastje per kant. Uit dat kastje komen ook de draden voor de temperatuursensoren die zo een 20 cm langs de verwarmingsmatten liggen. Bovenop de matten liggen de waterzakken.

Bij gebruik van het waterbed valt het volgende op (is altijd al zo geweest):
• De persoon die op het bed ligt merkt niks van een eventuele stroom.
• Als er daarentegen iemand op het bed ligt en iemand naast het bed staat en de een raakt de ander aan, dan voel je een soort stroom door de huid lopen. Heel erg licht, bijna niet voelbaar. Je merkt het eigenlijk alleen bij een streling.
• Eenzelfde stroom is voelbaar als 1 persoon op het bed ligt en met de hand langs de muuur strijkt.

Van andere waterbedgebruikers hier op de werkvloer heb ik begrepen dat zij hetzelfde hebben en niemand kan het verklaren. Er werd geopperd om het verwarmingselement te aarden, maar er zit geen enkel punt waar blank staal gevonden kan worden om te aarden en ook de eurostekker biedt geen mogelijkheden hiervoor. Een alternatief is verwarmen via een ander systeem dan verwarmingsmatten, bv. door het water rond te pompen door een extern verwarmingselement. Dit lijkt mij weer praktische problemen te geven met lekkage omdat de waterzak toch altijd onder druk staat als er iemand op het bed ligt.

Ik weet niet welke techniek er gebruikt wordt voor het verwarmen, maar aangezien de matten onder de waterzak liggen (en niet erin) kan ik mij voorstellen dat het niet 'gewone' contactwarmte is, maar het verwarmen bv. via inductie kunnen gaan. En dat lijkt mij weer niet zo gezond voor de mens, vandaar deze topic.

[ Voor 76% gewijzigd door atjong op 16-01-2008 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Is dat niet "gewoon" statische energie? Misschien kijken of het bed op 1 of andere manier te aarden is.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Wat voor 'welbekende stroom' bedoel je? Ik ben er niet zo bekend mee... Of bedoel je gewoon statische elektriciteit?

Maar volgens mij geeft zo'n verwarming hoogstens IR-straling (infra rood, ook wel bekend als warmte) af. Niet echt schokkend dus?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244718

... :?

Wij slapen al zo'n 8 jaar op een waterbed, maar daar heb ik nog nóóit iets over gehoord of van gemerkt...
Overigens moet ik zeggen dat ik je vraag misschien niet 100% begrijp... vooral de zin
Het welbekende stroom die gevoeld kan worden als iemand die naast een waterbed staat of de muur aanraakt ook iemand aanraakt die op een waterbed ligt kan toch nooit goed zijn?
kan ik niet helemaal doorgronden geloof ik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

En waarom kunnen dingen nooit goed zijn? Het kan ook gerust goed zijn hoor, tenzij je een goede reden hebt waarom het niet goed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb echt geen verstand van waterbedden en de verwarming ervan, en hoe dat is aangesloten. Maar kijk eens na of je aarde goed is, als dat uberhaupt relevant is :?

Dit heb ik gehad met een vaatwasser, door de slechte aarde stond het apparaat zelf onder spanning.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Heb je een reden om te vermoeden dat de straling negatieve gevolgen zou kunnen hebben of ben je enkel verontrust over de term straling?

Net als in andere topics in W&L is enig onderzoek dan wel een onderbouwing van het standpunt door de TS als vereiste verondersteld. Svp toevoegen, anders sluit ik het topic in de loop van de dag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het enige wat enigszins logisch is, is dat je waterbed (van plastic) in combinatie met dekens jou als persoon oplaadt en daarmee statisch maakt. De overige stralingsvormen van een waterbed zijn IR-straling en blackbodyradiation (en dat steelt niets voor).

Bedenk het eens anders, wat voor straling zou een zak water moeten produceren? Zeker aangezien de mens ook al een zak water/bier is lijkt het mij dat een waterbed een natuurlijke bondgenoot is dus zou eventuele fantoomstraling een mens geen kwaad kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een waterbed zal aardig geisoleerd zijn, er komt echt geen "stroom" van het verwarmingselement via de gebruiker naar buiten! Ik kan me wel voorstellen dat statische electriciteit zich goed kan opbouwen op een rubber ondergrond met dekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Het gaat niet om statische ontlading. Dat is duidelijk anders. Het gaat hier om een constante 'trilling', alleen waarneembaar met de huid. Niet kortstondig, maar blijvend. Overigens wel alleen als de verwarmingselementen aan staan. Stel dat het wel om een stroom gaat, zou dit op de een of andere manier meetbaar kunnen zijn? Bv. door een persoon aan een pool van de voltmeter te laten vasthouden en de andere persoon de andere pool? Ga ik vanavond wel even proberen. Iemand andere ideeen?
Anoniem: 244718 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:49:
Wij slapen al zo'n 8 jaar op een waterbed, maar daar heb ik nog nóóit iets over gehoord of van gemerkt...
Kun je mijn voorbeeld eens uitproberen? Dus langs de muur strijken (of langs een geaarde radiator o.i.d.; heb ik zelf overigens niet getest) of zacht langs de huid van een persoon die naast het bed staat. Let wel op dat de verwarmingselementen aan het verwarmen moeten zijn, dus even de temperatuur omhoog zetten.
ecteinascidin schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:22:
Bedenk het eens anders, wat voor straling zou een zak water moeten produceren? Zeker aangezien de mens ook al een zak water/bier is lijkt het mij dat een waterbed een natuurlijke bondgenoot is dus zou eventuele fantoomstraling een mens geen kwaad kunnen doen.
Juist die enorme massa aan water maakt het voor mij onbegrijpelijk dat iemand bovenop het bed nog 'last' kan hebben van de verwarmingselementen als die staan te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
atjong schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 08:47:
Het gaat niet om statische ontlading. Dat is duidelijk anders. Het gaat hier om een constante 'trilling', alleen waarneembaar met de huid. Niet kortstondig, maar blijvend. Overigens wel alleen als de verwarmingselementen aan staan. Stel dat het wel om een stroom gaat, zou dit op de een of andere manier meetbaar kunnen zijn? Bv. door een persoon aan een pool van de voltmeter te laten vasthouden en de andere persoon de andere pool? Ga ik vanavond wel even proberen. Iemand andere ideeen?het bed nog 'last' kan hebben van de verwarmingselementen als die staan te verwarmen.
Dat doen mijn gratis (energiepremie ooit) staande "nep-halogeen-spaarlamp" ook, als ik het metaal aanraak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 19:55
Misschien heb je hier wat aan..
Toen wij pas een waterbed hadden, kregen we steeds schokjes als we elkaar aanraakten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. We kregen het advies 1 van de eurostekkers "andersom" in het stopcontact te steken. Het was over!
Afgelopen december was mijn verwarmingselement stuk, nieuwe erin laten steken. Deze heeft een geaarde stekker en gelukkig is het efffect niet teruggekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Is het niet, als de zak aan de buitenkant vochtig is, en het element stroom "lekt".
Wat dan via de personen afvloeit naar de aarding (muur/radiator).

Ik heb het gehad met een pc, hetzelfde gevoel trillen/ruw aanvoelen van metaal oppervlak.
Terwijl ik de radiator in de slaap kamer beet had.
Maar dat lag aan een brakke aarding in het huis waar een flinke lek spanning over de radiatoren heen liep (die werdt gegenereert door een rotte cv).

Statisch is het iig niet denk ik.
Aangezien de persoon die op het bed ligt dan redelijk heen en weer moet bewegen om wat op te wekken, ik weet niet in wat voor situaties je het tegen komt. ;)

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
De 'trilling' die je voelt is wel degelijk stroom, of beter gezegd spanning. Ik weet precies wat je bedoelt. Deze minieme spanning is vaak voelbaar als een soort 'ruwheid' als je over het onder spanning staande oppervlak strijkt. Je zou eens moeten proberen of een multimeter iets oplevert. Blijkbaar lekt er ergens een klein stroompje. Het goed aarden van het stopcontact moet het eigenlijk wegnemen.

Ik voel hetzelfde als ik mijn Apple Macbook Pro aansluit op de voeding zonder aarde. (Apple levert bij de voeding 2 stekkeroplossingen; één die de voeding rechtstreeks in het contact steekt-zonder randaarde, én een aansluiting met een lang neopreen snoer, geaard). Als ik dan met mijn vingers over de Mac ga (die is van metaal) dan voel ik ook een moeilijk onder woorden te brengen prikkeling.

Maar het is geen straling oid die van de elementen afkomt. Het is een zwakke lekstroom, misschien zelfs via inductie overgebracht (weet ik niet).

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het trillen wat je voelt als je met de droge huid langs iets strijkt is een z.g. capacitieve lekstroom. Het ontstaat door de capacitieve koppeling met het lichtnet. De stroom is heel klein, vaak maar iets van 0,1 tot 1 mA of zo.

Je kunt het ook ervaren bij apparaten met een metalen buitenkant en die niet geaard zijn, b.v. een strijkijzer (koppeling van het verwarmingselement met de metalen zool) of een pc (t.g.v. het netfilter in de voeding).

Het is niets om je zorgen over te maken. En deze lekstroom heeft niets met wat voor soort straling dan ook te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
jackal.nl schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:32:
<knip> 1 van de eurostekkers "andersom" in het stopcontact te steken. Het was over!
<knip> nieuwe erin laten steken. Deze heeft een geaarde stekker en gelukkig is het efffect niet teruggekeerd.
Kijk, dit zijn 2 goeie tips! Het vervangen van het element door een geaarde variant ('k wist niet dat het bestond) is ook een optie.
incinerator82 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:33:
Is het niet, als de zak aan de buitenkant vochtig is, en het element stroom "lekt".
Het bed is 100% lekvrij en droog. Het 'probleem' is er al sinds het allereerste begin. Lekstroom in apparaten door bv. openliggende stroomkabels ken ik, maar daar lijkt mij hier geen sprake van. Alle kabels en connectoren zijn in uitstekende conditie.
Bodevinaat schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:35:
Je zou eens moeten proberen of een multimeter iets oplevert. Blijkbaar lekt er ergens een klein stroompje. Het goed aarden van het stopcontact moet het eigenlijk wegnemen.
Okee, maar hoe zou ik dat kunnen doen bij een bed (eigenlijk matras) zonder metalen oppervlaktes?
Wat bedoel je met het aarden van het -stopcontact-? Of bedoel je het verwarmingselement?
joopv schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:48:
Het trillen wat je voelt als je met de droge huid langs iets strijkt is een z.g. capacitieve lekstroom. <knip>
Het is niets om je zorgen over te maken. En deze lekstroom heeft niets met wat voor soort straling dan ook te maken.
Thanks. Toch zou het wegnemen ervan (aarden) me wat geruster stellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

atjong schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:21:
[...]

Okee, maar hoe zou ik dat kunnen doen bij een bed (eigenlijk matras) zonder metalen oppervlaktes?
Wat bedoel je met het aarden van het -stopcontact-? Of bedoel je het verwarmingselement?
Heel simpel. Je neemt met zijn tweeen een multimeter. Een persoon gaat op het bed liggen en houdt een pen van de multimeter vast. De andere gaat naast het bed staan en houdt de andere pen vast (of houdt hem tegen een radiotor of zo). Op de display lees je de spanning af. (zowel voor wissel als gelijk spanning proberen.)

Als geleid stroom, sommige dingen alleen wat beter dan anderen. Het feit dat je bij het elkaar strelen een stroom voelt lopen, suggereert dan ook in de eerste plaats dat er inderdaad een loopt. Een stroom of spanningsmeter tussen jou en je partner zou dit dus moeten bevestigen.
Pagina: 1