Toon posts:

PC boot wel, maar reboot niet..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik een oud pentium 4 systeempje gekregen van mijn buurjongen omdat hij er toch niets meer mee deed. De specs zijn:

Intel Pentium 4 Northwood 2.0ghz
MSI 845E-MAX moederbord
2x512mb Twinmos PC3200 2.5-3-3-8
Leadtek Geforce 6800GT 256Mb
Maxtor Diamondmax 10 250Gb 7200Rpm PATA
Aopen 300 watt voeding (met 16 amps op de 12v rail)

Na het fixen van wat software fouten en het testen van de stabiliteit van de PC ben ik gaan overclocken door de FSB te verhogen. Na een tijdje kreeg ik een stabiele 2,67Ghz op een FSB van 133Mhz. Het geheugen heb ik daarbij op 1:1 verhouding gezet met de FSB waardoor het geheugen op 267Mhz effectief draait. Ik weet bijna zeker dat de PCI en AGP bussen door deze instelling netjes in spec draaien (33mhz / 66mhz).

Het probleem is nu echter dat wanneer de pc wordt aangezet (opstarten vanuit uit-stand), hij prima opstart en makkelijk 1 uur Prime95 stabiel is. Wanneer ik de pc echter reboot, blijft hij hangen, en geeft zelfs geen POST weer. De D-bracket op het moederbord geeft weer dat het een probleem met het DRAM is. Wanneer ik de pc vervolgens uitzet en 10 seconden later weer aanzet, start hij weer prima op. Dit geeft aan dat het geen probleem met de temperaturen kan zijn, want die zijn na 10 seconden denk ik niet veel gedaald.

De PC boot dus wel, maar reboot niet. Ik heb al zo'n beetje elke denkbare bios configuratie uitgeprobeerd, het geheugen vervangen door 2 andere reepjes, alle overbodige apparaten en kaarten uit de pc gestript, maar zonder succes. Weet iemand misschien wat de oplossing voor dit probleem is?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 16:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:26:
Dit geeft aan dat het geen probleem met de temperaturen kan zijn, want die zijn na 10 seconden denk ik niet veel gedaald.
Fout!
Temperaturen zijn binnen een paar seconden weer normaal ;)
Dus dat zou je even na kunnen kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:34:
[...]

Fout!
Hmm ok, ik had al een vermoeden dat het daar misschien toch aan kon liggen. Ik zal binnenkort het koelprutje op de cpu eens vervangen met arctic silver 5.

Toch vind ik het vreemd dat hij niet langs post kan komen als hij wel 1 uur prime 95 stabiel is. Ik zal zometeen eens een geheugen torture test draaien om te kijken of het misschien aan het geheugen ligt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:34:
[...]

Fout!
Even hierop gespitst: als je een CPU hebt die 70 graden celcius hebt en je wacht 10 seconden wil niet zeggen dat ie ineens 40 graden celcius is (als dat normaal zou zijn). Dus het lijkt me niet helemaal waar wat je zegt.

offtopic:
if i'm wrong, correct me

Wauw, een sig!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Hoe snel de temperatuur kan zakken hangt heel sterk af van de gebruikte koeler. De massa van de CPU zelf is vrijwel verwaarloosbaar (daarom gingen oudere (onbeveiligde processors) ook binnen 1 a 2 seconden dood als er geen koelblok op zat. Als je een heel 'licht' koelblok hebt van aluminium, dat toch wel goed gekoeld wordt dan kan dat blok zeker wel tientallen graden afkoelen in 10 seconden.

Heb je een zwaar koelblok van koper, dan is dat tientallen graden afkoelen opeens een stuk minder waarschijnlijk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik begin hier echter sterk het vermoeden te krijgen dat het niet aan de temperatuur van de processor ligt, maar dat de voeding het vermogen dat wordt gevraagd bij een reboot niet trekt. Ik heb nog een keer gekeken, en de voeding heeft 15 amps op de 12 volt lijn. Dit komt neer op 180 watt.

Tel nu bij elkaar op wat de onderdelen trekken:

P4 Northwood 2.0Ghz @ 2.67Ghz: 70 Watt
Geforce 6800GT: 55 Watt
Geheugen: 15 Watt
Harde Schijf (startup): 25 Watt
Moederbord: 15 Watt
Fans: 10 Watt
Lan kaart: 5 Watt

Samen: 195 Watt, of nog wat meer, waarvan het meeste op de 12 volt lijn. Grote kans dat de voeding het niet meer bij kan benen. Deze hypothese wordt nog versterkt door het feit dat wanneer ik de DVD-drive weer aansluit (was voorheen niet aangesloten), de pc ook niet meer vanuit uit-stand opstart. Haal ik vervolgens de molex uit de DVD-drive, dan start de pc weer op. Daarnaast is het zo dat wanneer ik de Vcore verhoog van 1,65v naar 1,675v, de PC slechts 3 seconden aan gaat en vervolgens weer uitvalt.

Ik zal dus eens een andere voeding proberen.
Pagina: 1