Toon posts:

[Routering] Linux of een hardware Router?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede tweakers,

Allereerst zal ik zo duidelijk mogelijk proberen de situatie uit te leggen. Bij ons in het bedrijf hebben wij op het moment 3 verschillende netwerken die onderling verbonden zijn door een linux router.

Het server netwerk heeft een eigen internet lijn (met een eigen externe IP range) en de 2 netwerken voor client computers en printers delen een andere internet lijn. Dit om te zorgen dat overmatig downloaden, webbrowsen en streamen geen impact heeft op de externe sessies van terminal server en vpn.

Ons server netwerk is echter uitgebreid naar een gigabit netwerk en om meer van deze nieuwe prestaties te merken heb ik ondervonden dat de router aan een upgrade toe is. De vraag waarmee ik alleen speel is of dit een hardware router moet worden (Bijv. van Cisco) of een geupgrade Linux machine.

Voorheen kon de linux server het namelijk prima af om 100Mbit door te sturen naar de andere zijde van het netwerk maar de snelheden over gigabit zijn minimaal.

De huidige Linux router is een oude server van IBM (Dual PIII 700Mhz) met 3 (Budget) gigabit kaarten. De router kan op het moment niet in een rack geplaatst worden dus een rekmodel heeft ook de voorkeur.
Ik ben ondertussen wel erg gehecht geraakt aan linux. Maar wat zouden jullie aanraden, een dedicated Cisco router of een nieuwe linux router?

En als het een linux router word wat voor hardware zouden jullie hierin plaatsen? De processor is uiteraard niet het meest intensief gebruikt en zou het dan al genoeg zijn om ongeveer dezelfde specificaties te gebruiken maar dan met gebruik van bijv. Intel Server netwerkkaarten?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik zou een redelijk P4 servertje pakken met een paar goede NIC's en daar dan IPcop of iets dergelijks opgooien, draai ik thuis ook en dat werkt perfect.
100mbit routeren is idd geen probleem,gigabit ook niet als de NIC's ondersteund worden door het OS.

Alle proemn in n drek