[Exch2007] In combinatie met Win2000

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 16:47
Vraagje: Ik kan op google en andere forums nergens een antwoord vinden.

Exchange 2007 heet een DC nodig welke minimaal SP1 draait. Nu had ik afgelopen week een project waar ik een Windows 2000/Exchange 2000 omgeving moest upgraden naar een Windows 2003/Exchange 2007 omgeving.

Dit is gelukt (niet soepel, maar het draait) en op dit moment draait Windows 2003 met alle FSMO rollen als DC en draait de Windows 2000 er nog naast. Nu heb ik zelf de procedure met dit soort migraties de oude domein controller nog een maand te laten draaien, om hierna te kijken of vreemde meldingen worden gemaakt in de event viewer en indien dit niet het geval is pas over te gaan op de definitieve DCPROMO.

Op het moment wordt de evenviewer vol geschoten de volgende errors
Source: MSExchangeADAccess
Catogory: Toplogy
Event ID: 2116

Process STORE.EXE (PID=3352). The domain controller mailserver.xxx.corp is running Windows 5.0 (2195) (Unknown Service Pack). Exchange Active Directory Provider requires that domain controllers are running Windows Server 2003 Service Pack 1 or later versions of Windows.

Nu is dit logisch en volgens mij ook niet bijster spannend. Wel vind ik het bijzonder irritant omdat er te snel over andere meldingen wordt heen gelezen op deze manier.

Ik dacht te weten en gelezen te hebben dat er slechts 1 DC nodig was met Windows 2003 SP1 en dat deze GC moest zijn, deze melding suggereert echter dat alle DC moeten worden geupgrade.

De vraag is dus: Is er een mogelijkheid deze melding weg te krijgen, een mooi commando'tje in de shell welke een DC negeert. Kan het werkelijk waar nergens vinden.

Wilde altijd al iets over computers weten

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SirDarkAngel schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:21:
Ik dacht te weten en gelezen te hebben dat er slechts 1 DC nodig was met Windows 2003 SP1 en dat deze GC moest zijn,
Klopt :)

Onderstaand wel uitgevoerd tijdens de setup?
If you have any domain controllers that are running Windows 2000 Server, when you prepare Active Directory and domains for Exchange 2007 RTM and when you install Exchange 2007 RTM, you must run Setup.com from a Command Prompt window, and you must use the /DomainController parameter to specify a domain controller that is running Windows Server 2003 SP1or a later version. When you prepare Active Directory and domains for Exchange 2007 SP1 and when you install Exchange 2007 SP1, you do not have to specify a domain controller that is running Windows Server 2003 SP1 or a later version.
Uit http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa996719.aspx

Probeer verder in je Exchange management console om de configuration Domain controller te wijzigen. Uit mijn hoofd rechtermuisknop op "Organization configuration"

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 15-01-2008 13:31 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb217517.aspx

Je kan de melding dus negeren want de DC zal door Exchange niet gebruikt worden:
The domain controller specified in the event description will not be used. As long as there is sufficient capacity in alternative, appropriate domain controllers, mail flow will not be interrupted. However, it is recommended the issue be investigated and fixed as soon as possible.
Wel is het voor redundancy aan te raden om meer DC's met windows 2003 sp1 te hebben :)

Om de configuration DC te wijzigen kan je set-OrganizationConfig -DomainController <naam van DC> draaien.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Exchange 2007 is toch 64bit only? Dus OS moet in ieder geval ook 64bit zijn.

Trouwens wel handig om al je domeincontrollers van dezelfde SP te voorzien, ook al is vooruitgang niet altijd een verbetering, maar domeintechnisch gezien zou ik hier voor de zekerheid toch wel voor kiezen.

[ Voor 60% gewijzigd door rdfeij op 15-01-2008 13:50 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daarom mag je DC nog wel 32 bits zijn... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

rdfeij schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:48:
Zit ik er nu naast?

Exchange 2007 is toch 64bit only? Dus OS moet in ieder geval ook 64bit zijn.
Je zit er naast ja :) Het gaat hier niet om het OS waar Exchange op draait maar om de DC die bepaalde componenten in Exchange zoals dsaccess gebruiken :)

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 16:47
Beide bedankt.

Ik had de parameter niet gebruikt met het installeren, indien ik dit wel had gedaan waren de errors en dan niet geweest?

De domein controller had in in de shell veranderd, maar helaas had dit niet het gewenste effect.

Negeren probeerde ik ook en vind het niet erg als er af en toe eens een melding van wordt gemaakt (als je information store opstart of iets dergelijks). Maar elk kwartier 2 meldingen vervuild je log aardig. Vooral omdat het systeem beheer op part time basis is voor deze klant waardoor ik 1 keer in de zoveel tijd ga kijken of er errors aanwezig zijn. Is een aardige worsteling op deze manier.

Gaat om een klant met 10 gebruikers. Eens dat redunantie belangrijk is, maar de kosten die hier aan hangen zijn te hoog.

Wilde altijd al iets over computers weten

Pagina: 1