Toon posts:

Oplossing gezocht voor 16 externe schijven (e-SATA)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 16 SATA schijven en een 16-poort SATA controller. Aangezien de schijven niet allemaal in de computer passen en ik niet zoveel zin heb om voor 2000 euro een kast te kopen waar het wel in past, ben ik nu op zoek naar een oplossing om deze schijven extern aan te sluiten. Dit moet uiteraard wel via e-SATA zijn, vanwege de performance.

In de pricewatch kan ik alleen 1 of 2 poort e-SATA behuizingen vinden. Zijn er ook betaalbare behuizingen voor 4 of 8 schijven die ik met e-SATA op de computer kan aansluiten?

Waarom geen 16 behuizingen? Omdat ik dan teveel stekkerblokken e.d. heb :)

Bedankt :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Kun je voor dat geld wat je in die behuizingen gaat stoppen niet gewoon een kast kopen waar ze wel in passen (wellicht met enkele aanpassingen)? Lijkt mij een veel nettere en ook zeker veiligere oplossing dan 16 schijven stapelen.

Of wellicht de huidige schijven verkopen en deze vervangen voor grotere exemplaren. 16 externe schijven vind ik persoonlijk niet echt een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=29431063,noline]Of wellicht de huidige schijven verkopen en deze vervangen voor grotere exemplaren. 16 externe schijven vind ik persoonlijk niet echt een oplossing.
Het zijn nieuwe 750GB schijven, vervangen voor grotere is op dit moment niet echt een optie ;)

Het zijn in totaal 22 schijven, waarvan er 6 in de computer zelf passen. De overige 16 schijven is voor archivering. Een kast waar alle schijven in passen kost ruim over de 2000 euro. Omdat ik dit vrij duur vind wil ik graag weten of het goedkoper kan.

Verwijderd

Als het 16 schijven van 750 gig zijn bedoelt voor archivering lijkt het mij het beste om die in een gewoon aparte case met goedkoop m-ATX mobo+cpu+latje geheugen en de 16 ports SATA controller (raid?) te steken en de boel in te stellen als RAID5/RAID50 of iets in dien aard waarbij er uitval mag zijn zonder iets kwijt te spelen.

Verwijderd

je kunt hier 15 Schijven in kwijt
http://www.alternate.nl/h...1065729&showTechData=true

hier 19
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXL78

Je zou ze wel in de 5,25 bay moeten ophangen met bijv een zalman hd dinges

Verwijderd

Hm als dan toch alles in 1 case moet, hier kunnen er bv 24 schijven in (met behulp van de coolermaster 4-in-3 modules):
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3287&c=56

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! :)

Het is voor archivering, maar de data moet wel continu beschikbaar zijn. Vergelijkbaar bijvoorbeeld met het archief van uitzendinggemist. Opsplitsing in meerdere systemen is op dit moment niet de bedoeling, alles moet in één systeem. Die Lian Li kast bij Freezing Hardware is best interessant, ik ga even kijken of zoiets gaat passen in onze omgeving.

Verder zijn alle tips welkom :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Daar doelde ik dus op, die behuizing waar jij mee komt is wel heel erg overkill. ;)

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:19
Er zijn zelf 5-in-3 oplossingen:
http://www.webconnexxion....?cPath=63&products_id=433

Op die manier krijg je er zelfs 30 schijven in.
Deze modules maken wel wat meer geluid dan de coolermaster optie (4-in-1), deze zijn ook wel iets duurder (122 euro vs. 10-20 euro).

Verwijderd

Cergorach schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:03:
Er zijn zelf 5-in-3 oplossingen:
http://www.webconnexxion....?cPath=63&products_id=433

Op die manier krijg je er zelfs 30 schijven in.
Deze modules maken wel wat meer geluid dan de coolermaster optie (4-in-1), deze zijn ook wel iets duurder (122 euro vs. 10-20 euro).
Vindt het wel een mooi ding, en je kan er vlgs mij best een andere stille fan in monteren :)

Verwijderd

Topicstarter
Stilte maakt niks uit, spul komt in het datacentrum te staan :)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXC30

Hier kunnen ook heel veel schijven in (10) en dan kan je nog zes 5 inch bays gebruiken met een verloopstukje?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Een 'gewone' grote lianli case, als de LianLi PC71, heeft al:
5.25 inch x 6
3.5 inch x 3
3.5 inch hidden x 6
Dus daar kan je al 9 schijven kwijt. Zet je in die 5.25"drives nog 3x een Lian Li EX-23N (die drie hd plekken in een dubbele 5.25"bay kan huizen), dan haal je dus 18 schijven, in 'standaard' case

Het zelfde truucje is overigens ook toe te passen op andere kasten, natuurlijk.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Gewone desktop of tower behuizingen zijn niet echt een optie vanwege de ruimte en de koeling. Het systeem draait al in een degelijke 19-inch 2U behuizing en dit laten we het liefste ook zo. De voorkeur gaat uit naar externe behuizingen puur voor SATA schijven, dus geen ATX behuizing. Als we besluiten om een volledig nieuwe ATX behuizing te nemen (een alles in 1 oplossing dus) dan gaan we voor een 19-inch 5U behuizing.

In Duitsland zie ik deze te koop staan:
http://www.f-u-w.de/images/15800175_g.jpg

EUR 267,-

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 16:40 ]

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Je hoeft geen motherboard te plaatsen maar je kunt ook die kast alleen gebruiken om de schijven in onder te brengen.
Ik zou een Areca SAS controller gebruiken in combinatie met een SuperMicro SC836TQ-R800V (3U, E-ATX, 800W, 16x SATA). Deze bevat al een SAS/Sata backplane en heeft ruimte voor 16 hotswap SAS/Sata disks.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
pittige voeding mag je er dan ook wel inhangen trouwens, 16 x 20 watt ofzo? En dan heb ik het nog niet over de piek. Heb je daar al wel aan gedacht?

Verwijderd

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 02:17:
pittige voeding mag je er dan ook wel inhangen trouwens, 16 x 20 watt ofzo? En dan heb ik het nog niet over de piek. Heb je daar al wel aan gedacht?
Sure :)

Ik ga er bij een externe behuizing vanuit dat het in orde is.
Als we voor een geheel nieuwe kast gaan dan komt er een 1350 watt redundante voeding in.
Ik zou een Areca SAS controller gebruiken in combinatie met een SuperMicro SC836TQ-R800V (3U, E-ATX, 800W, 16x SATA). Deze bevat al een SAS/Sata backplane en heeft ruimte voor 16 hotswap SAS/Sata disks.
We hebben reeds een Areca SATA controller (klik) voor de 16 schijven en nog een 3Ware controller voor de 10000 rpm schijven. De SuperMicro die je noemt heeft niet voldoende ruimte omdat het in totaal 22 schijven zijn. Of bedoel je het als behuizing voor alleen de hardeschijven? Je krijgt de ATX voeding niet aan zonder moederbord, toch?

Ik denk na vanalles in overweging genomen te hebben dat we toch gaan voor een 5U Chenbro behuizing. We kunnen ons geen halve oplossingen permiteren en dan moet het helaas maar iets meer kosten.

Mocht iemand alsnog nog een goede tip hebben dan hoor ik het graag :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2008 13:19 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb toevallig een systeem met 16 schijven erin, en dat past allemaal netjes in een coolermaster stacker met 4x 4-in-3 schijf modules. Als je 5-in-3 doet kan er nog meer bij maar de koeling is dan ook een stuk minder dus die schijfbehuizingen hoef ik niet.

Dus... als je het redelijk goedkoop wil, haal gewoon een Coolermaster Stacker met een paar 4-in-3 modules en het past er allemaal prima in :)

Eventueel zou je nog wat extra externe behuizingen erbij kunnen doen zoals deze: http://www.webconnexxion.com/raid/index.php?cPath=82_87
Al zijn die niet bepaald goedkoop.
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 02:17:
Dat valt best mee, schijven gebruiken zo'n 10-15 watt tijdens het opstarten en tijdens het draaien zo'n 2,5 watt. Een goede 550 watt voeding heb je dus meer dan voldoende aan (ik heb een tijdje op een 550 watt enermax een dual opteron met 2x 6600GT en 20 schijven werkend gehad, ging prima)

Zeker als de kaart en de schijven staggered spinup ondersteunen dan red het systeem het prima :)

[ Voor 36% gewijzigd door Wolfboy op 16-01-2008 13:34 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dit eventueel een optie? de dollar staat laag :)

Afbeeldingslocatie: http://i6.ebayimg.com/06/i/000/78/fb/6c08_1_b.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i11.ebayimg.com/06/i/000/78/fb/d931_10.JPG

Of deze:

Afbeeldingslocatie: http://fwdepot.com/thestore/images/rm12front.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door arjants op 16-01-2008 13:57 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• ImpactMaster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik ben opzoek naar een kast die ok in 19" rack past. Maar ook 16 schijven kan huizen, en ik wil ook geen 2000e of meer uitgeven aan een kast.

Ideeën?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
google en de optie's hierboven ?

maw: wat heb je zelf al even gezocht, want voor koop-advies kan je beter even surfen naar ervaringen enzo.
(tom's hardware-pagina of mss hier op tweakers front-pagina eens kijken of er een review geweest is)

[ Voor 76% gewijzigd door soulrider op 21-05-2008 23:52 ]

Verwijderd

Ik ben van plan 22 schijven (16+6) in een Chieftech CA-nogwat behuizing te proppen, en dat gaat nog lukken ook. :)

16 schijfjes kwijt kunnen moet niet zo moeilijk zijn, mits je spul hebt om je schijven in de 5,25" bays kwijt te kunnen. De kast die ik heb was maar 75 euro ofzo, dus geen 2000. :P

• ImpactMaster
ben al enige tijd aan het kijken. Als je het uit de usa laat komen betaal je een gods vermogen aan shipping...

Heb een 4u server kast http://www.chieftec.com/unc-410f-b.html, maar als ik met hot-swap bay's http://www.chieftec.com/snt2131.html aan de slag ga van 3 hdd in 2 5,25 dan kan ik er maar ((10/2)*3)= 15 stoppen... dus dat gaat ook niet. en je bent dan c.a. 100e x 5 = 500e kwijt :/

[ Voor 6% gewijzigd door ImpactMaster op 22-05-2008 00:18 ]

• ImpactMaster
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 00:02:
Ik ben van plan 22 schijven (16+6) in een Chieftech CA-nogwat behuizing te proppen, en dat gaat nog lukken ook. :)

16 schijfjes kwijt kunnen moet niet zo moeilijk zijn, mits je spul hebt om je schijven in de 5,25" bays kwijt te kunnen. De kast die ik heb was maar 75 euro ofzo, dus geen 2000. :P
Bedoel je deze? http://www.chieftec.com/oka.html
Ik heb nog 5 silentmaxx hdd coolers liggen http://www.silentmaxx.de/produkte/festplattendaemmung.html

[ Voor 10% gewijzigd door ImpactMaster op 22-05-2008 00:11 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ImpactMaster schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:39:
Ik ben opzoek naar een kast die ok in 19" rack past. Maar ook 16 schijven kan huizen, en ik wil ook geen 2000e of meer uitgeven aan een kast.

Ideeën?
Heb je het topic al eens doorgelezen of zag je de topic titel en heb je jouw vraag gedumpt? Een verkapte wat moet ik kopen? :+ Ik geloof dat in dit topic wel enige suggesties worden gedaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 23:03

WPN

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:23:
Stilte maakt niks uit, spul komt in het datacentrum te staan :)
waarom wil je perse besparen op de behuizing van iets wat essentieel schijnt te zijn voor de service die je wilt aanbieden?

je kunt ruimte huren in een datacentre
je kunt 22 sata schijven van 750 gb kopen
maar een behuizing wil je niets aan spenderen terwijl dat net zo belangrijk is

waarom?

ik heb geen behuizingen voor je (je zou bij hp storage kunnen checken) maar raad aan om toch te bedenken of je een aaneengeknoopte oplossing wilt of een pro behuizing wat iets meer kost maar wel aan alle plaatsings eisen en upgradebility voldoet

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• ImpactMaster
ik heb idd een kast gevonden waar je 16 schijven in kwijt kunt en nog een slim cd/dvd drive en een floppy/hdd. maar deze is 3u. En naar mijn weten zijn er geen voedingen die geluidsarm zijn in 3u formaat?

Ideeën?

• PurpleDynamite
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10-2025
ImpactMaster schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 20:20:
ik heb idd een kast gevonden waar je 16 schijven in kwijt kunt en nog een slim cd/dvd drive en een floppy/hdd. maar deze is 3u. En naar mijn weten zijn er geen voedingen die geluidsarm zijn in 3u formaat?

Ideeën?
Je druk maken over geluid als je de hardware in een datacenter zet? :? In een datacenter heb je niks anders als lawaai, niemand kan het schelen hoeveel lawaai zen hardware maakt. Koeling, betrouwbaarheid, ... zijn veel belangrijker. Lees Peluso zijn reply nog is door.

• ImpactMaster
Het gaat er niet over uit dat ik de servers niet in in een data center wil zetten maar ik heb de data lokaal nodig, dus over een lokaal netwerk met een snelheid van 1gb.

De huidige server die ik heb draaien is bijna passief gekoeld (3 papst fans 12mm (na genoeg stil) voor de flow langs de SilentMaxx hdd coolers en Scythe "NINJA" 6 Heat Pipes CPU Cooler) voor meer dan een jaar zonder problemen, de betrouwbaarheid hiervan vind ik oké.

• WPN

WPN

het is me nu een beetje onduidelijk waar je kast met schijven moet komen te staan

is het tijdelijk dat je het lokaal (neem aan in je eigen gebouw/kamer) wilt hebben?

over het algemeen zul je niet zulke stille voedingen vinden voor rack units aangezien die over het algemeen in een serverruimte/datacentre komen te staan waar geluid niets uit maakt....

misschien kan je kijken naar HP san/nas storage enclosures (zoals in mn vorige post stond)
zoals de HP StorageWorks Modular Smart Array 20 Storage Enclosure dit is een 2 unit enclosure waar je 750GB schijven in kunnen en is eventueel in de toekomst uit te breiden met een nieuwe enclosure....
geluidsproductie van deze dingen weet ik niet maar ga ervan uit dat het niet te stil zal zijn naar wat jij wenst

kost wel rond de 2000 euro ex btw.... maar then again, zie mn vorige post :)

[ Voor 4% gewijzigd door WPN op 23-05-2008 01:00 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Een voorbeeld van een 4u 24x hotswap 19" case:
http://pcicase.nl/details...p=Rackmount%20cases%20IPC
deze is er ook in 3u 16x hotswap.

of een storage only rack met sas expander (in hoeverre dit met je controller werkt zul je even uit moeten zoeken):
http://pcicase.nl/details...Rackmount%20storage%20IPC

Ik (en medeforummers met mij) snap niet helemaal waarom er bespaard moet worden op de case. je wilt gewoon geen 16 esata schijven met alle draden, adapters, etc etc. Veel te riskant omdat even 2 draden er uit trekken je raid5 array meteen dood maakt. Lekker in een nette 3/4u case mikken dus als je het mij vraagt. Een goede case hoort net zo goed bij een betrouwbare storage-solution.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• StarLite
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik zou me over het geluid van de PSU geen zorgen maken.
Ik heb zelf een fileserver staan met 13 HD's en die schijven alleen al maken meer herrie dan welke voeding ooit zal maken. Mijn server stond in de kelder en je kon hem in de woonkamer nog horen als de deuren open stonden (door de kelder, bijkeuken, keuken en halve gang door). HD's maken nou eenmaal een hoop lawaai als je er veel hebt.

Je kan beter een fan of 2 meer plaatsen en de server op een plek zetten waar je hem niet hoort.
Een server met 22 hd's krijg je nooit en te nimmer stil genoeg om in 9de buurt van) je woonkamer te zetten.
Met een grote coolermaster/chieftec kast en 4in3 / 5in3 modules kom je een heel eind, eventueel kan je op ebay/marktplaats 2e hands server kasten vinden met ruimte voor genoeg schijven voor verdraaid weinig geld.

En wat P5ycho heeft ook wel gelijk, als je een gewone desktop kast heb zonder hot-swap enclosures trek je er verdraaid snel perongeluk wat stekkers uit als je met de kast bezig bent.
Sata aansluitingen op HD's (en op raid kaarten) gaan nogal snel los en zijn eigenlijk ongeschikt voor RAID IMHO.

[ Voor 15% gewijzigd door StarLite op 23-05-2008 14:41 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Dan koop je toch SATA-connectoren met metalen clipjes? Ook de plastic varianten zit verschil tussen. Sommigen vallen er bijna spontaan af na wat geschud met de kast, andere zitten echt stevig vast en gaan er alleen af door expliciete kracht.

• StarLite
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:57:
Dan koop je toch SATA-connectoren met metalen clipjes? Ook de plastic varianten zit verschil tussen. Sommigen vallen er bijna spontaan af na wat geschud met de kast, andere zitten echt stevig vast en gaan er alleen af door expliciete kracht.
Ik heb "SATA II" kabels met metalen lipjes en ook die schieten nog wel eens los, het zou kunnen dat mijn WD schijven niet zo goed omgaan met de lipjes en net wat te ruime aansluitingen hebben oid.

Ook heeft mijn areca kaart angled connectors waar die lipjes 0,0 zin hebben en er dus erg makelijk afvallen. :(

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Die 90-graden gedraaide connectoren zijn er bij mij met geen mogelijkheid af te krijgen. Ik heb zelfs een (vrij scherpe) tang moeten gebruiken. :P

Ik denk dat het vooral afhangt van productie; een millimeter meer of minder kan het verschil maken tussen een connector die losjes zit of superstrak, ook al gebruik je gewoon plastic.

• WPN

WPN

nesquik of impactmaster (zelfde user aangezien de topic door nesquik gestart is en impactmaster reageert alszijnde de TS)

is er nou nog een oplossing gekomen?

Pagina: 1