Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Olie verversen: van halfsyntheet naar volsyntheet

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde vraag voor een nieuwe auto (Toyo Aygo), maar toch. Ik heb een paar maanden terug de kleine beurt door de dealer laten doen en tegen de eigen onderhoudsinstructie in (zie hieronder) hebben ze halfsyntheet 10W40 in het blok gegooid. Ik heb het even bij de importeur nagevraagd, was verder geen probleem, maar toch... Ik wil het motortje gewoon goed verzorgen, dus ik ben van plan me gewoon aan de onderhoudsinstructie te gaan houden en er een goede volsyntheet in te gooien (5W30 zoals aanbevolen)

Nu lees je geregeld dat je niet naar volsyntheet mag gaan ivm de afzettingen die los komen. Mijn vraag is of dit ook een probleem is wanneer het blok slechts +- 5000km op de halfsyntheet gelopen heeft. Normaal zou ik mijn olie niet zo snel vervangen, maar die halfsyntheet zit me niet helemaal lekker en ik ben dan gelijk de troep van de winter kwijt.

Dit was in ieder geval de laatste keer dat ik de kleine beurt (a 99 euro) bij de garage laat doen. Nu snap ik dat er arbeidsloon in zit, maar 60 euro arbeidsloon voor een tien minuten werk begin ik niet meer aan :) Na de winter gaat er dus gewoon fijn nieuwe olie + origineel oliefilter in.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2292/2195039218_d25ff7c1e7_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2133/2194250957_698ab4887b_o.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 12:21 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou geen probleem moeten zijn. Hele oude motoren willen als je overschakelt van Mineraal naar Synthetisch nog wel eens gaan lekken, maar bij nieuwe motoren is dat niet zo'n probleem. Al helemaal niet als je van halfsyntheet naar volsyntheet gaat :)

En die afzettingen hebben ook betrekking op mineraal->volsyntheet, omdat volsyntheet meer afzettingen "losweekt".

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vol syntheet is te glad om in te rijden, daarom dat ze half syntheet hebben genomen. Gewoon erin laten tot de volgende beurt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:51:
Vol syntheet is te glad om in te rijden, daarom dat ze half syntheet hebben genomen. Gewoon erin laten tot de volgende beurt.
De grap is dat hij met een volsyntheet 5W30 werd afgeleverd aldus de monteur :) Dus ik ga van 5W30 vol naar 10W40 half naar weer 5W30 vol :)

Misschien 10W30 aangezien dat ook in de Avensis van pa gaat :) D'r blijft altijd nog wat over van zo'n bus olie, kan er mooi bij mij in :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 14:55 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:53:
De grap is dat hij met een volsyntheet 5W30 werd afgeleverd aldus de monteur :)
Dat klopt, omdat bepaalde merken die op de testbank gooien. Dan is er minimale testschade.

Als ik motoren reviseer gebruik ik altijd half synthetisch voor het inrijden (te glad is niet goed, dan blijf je 10 000km inrijden) en daarna maakt het weinig meer uit. Soms gebruik ik goedkope minerale olie om een nieuw blok te spoelen (na 10 a 20 minuten er terug uit _o- ) of bij een boxer om die in te rijden.

Kortom: het maakt niet uit. Maar als jij geld wilt weggooien, go ahead.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 15-01-2008 15:04 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:55:
Kortom: het maakt niet uit. Maar als jij geld wilt weggooien, go ahead.
Ach, met dat beetje olie (3.2L) wat er in dat blokje van mij gaat boeit het weinig :) Zelf doen met het 't goede spul is nog altijd een stuk goedkoper dan wat de garage doet :) Origineel oliefiltert en goede olie erin, ben ik weer het mannetje :)

Bedankt :)
Pagina: 1