The Right Brain vs Left Brain test

Pagina: 1
Acties:
  • 1.698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
The Right Brain vs Left Brain test

OK, deze test zou dus laten zien of je vooral je linker- of je rechterhersenhelft gebruikt. Zie je het plaatje tegen de klok in draaien, dan gebruik je vooral links, en viceversa.

LEFT BRAIN FUNCTIONS
uses logic
detail oriented
facts rule
words and language
present and past
math and science
can comprehend
knowing
acknowledges
order/pattern perception
knows object name
reality based
forms strategies
practical
safe
RIGHT BRAIN FUNCTIONS
uses feeling
"big picture" oriented
imagination rules
symbols and images
present and future
philosophy & religion
can "get it" (i.e. meaning)
believes
appreciates
spatial perception
knows object function
fantasy based
presents possibilities
impetuous
risk taking

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/rightvsleft.gif

Ik zag dat plaatje in eerste instantie dus ook tegen de klok in draaien, left-brainer als ik ben ;) , maar na een tijdje draaide het plots de andere kant op :?

Ik vraag me een paar dingen af:
- is deze test valide en zegt het inderdaad wat over hoe je je hersens gebruikt?
- is het mogelijk om op deze manier je 'zwakke' hersenhelft te trainen?
- zo nee, wat zou je dan kunnen doen om dit te bewerkstelligen?

Ik vind mezelf nogal naar de linkerkant overhellen soms en zou best wel wat meer een 'right-brainer' willen zijn... ;)

Het schijnt dat vooral in onze Westerse samenleving de linkerkant wordt gebruikt, omdat die maatschappijvorm dit 'vereist' om 'succesvol' te zijn. Maar we zijn wat doorgeschoten en de rechterhelft is een beetje een ondergeschoven kindje geworden, de balans is zoek. Dus een streven naar meer balans lijkt me op zich wel een goed idee.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12 14:02

Tijntje

Hello?!

Ik zie het met de klok mee draaien maar ik kan me absoluut niet vinden in de beschrijving die daar bij hoort.
Verder kan ik ook niet inzien hoe het plaatje in hemels naam de andere kant op zou draaien.

EDIT: Nu zie ik het de andere kant op draaien :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 15-01-2008 11:35 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Dat ding heb ik al eens hier op GoT gezien. Eventjes oefenen en dan kan je hem bewust de andere kant op laten draaien ;)

Initieel ging hij tegen de klok in.

☻/
/▌
/ \

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Qck

Bazinga

Als ik er schuinboven kijk dan zie ik haar linksom draaien en als ik er direct naar kijk, rechtsom. Om et linksom te zien duurde wel ff, moet je ff oefenen en dan lukt et wel. :)

Music is not just a sound, it's a way of living.

Verwijderd

Grappig, maar als je goed kijkt gaat het plaatje daadwerkelijk de andere kant opdraaien na verloop van tijd (en ook weer terug).

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:38:
Grappig, maar als je goed kijkt gaat het plaatje daadwerkelijk de andere kant opdraaien na verloop van tijd (en ook weer terug).
Ja, maar wat is 'daadwerkelijk' :?
Ik denk dat het toch alleen in je hoofd gebeurt... ;)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het plaatje gaat nergens naartoe. Jijzelf laat het een kant op draaien.

Prove uit andere topic: (ze hebben het gespiegeld)
Afbeeldingslocatie: http://i209.photobucket.com/albums/bb243/got-borgoth/roundandround-2.gifAfbeeldingslocatie: http://i209.photobucket.com/albums/bb243/got-borgoth/roundandround.gif

(wel leuk, deze kan ik beide naar een andere kant laten draaien ;) )

[ Voor 84% gewijzigd door Kixtart op 15-01-2008 11:44 ]

☻/
/▌
/ \

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Ik zie d'r alleen heen en weer bewegen 8)7

Echt van rechts naar links en weer terug...alleen met wat moeite kan ik d'r door laten draaien de ene of de andere kant op :X

Zijn mijn hersen nu kapot, of ben ik een no-brainer?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Hm ik zie het met de klok draaien. Denk ik toch: dat been en die arm komen in de rechterkant vd afbeelding uit het scherm en gaan in de linkerkant vd afbeelding in het scherm, dat is toch met de klok mee veronderstel ik.
Ik zou dus een rechterhersenhelftgebruiker moeten zijn, echter als ik de omschrijving erbij zie staan geef ik mezelf zonder twijfel een linkerhersenhelftgebruiker.

Edit> ook bij spiegeling, in beide gevallen dus, met de klok mee

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 11:46 ]

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-12 11:49

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ze draaide in eerste instantie bij mij met de klok mee - een latere blik weer linksom en toen had ik het zelf onder controle :p - maar ik kan me maar voor de helft vinden bij de "eigenschappen" die bij rechts horen. Zie bij de linker kant ook wel eigenschappen die bij me passen/horen.

Volgens mij zegt deze test vrij weinig. Mijn conclusie is dat ik van beide hersenhelften/kanten eigenschappen heb :?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hmmm met de klok mee... zelfs die gespiegelde dames draaien allebei dezelfde kant op bij mij. Maar ik zie mezelf absoluut niet als een right brainer, veel meer als een left brainer!
Na een poosje spelen draaien de bewegingen inderdaad om.
Het is meer een spelletje dan een wetenschappelijk iets, lijkt me.
Zou het te maken hebben met je gemoedstoestand (en dus hersenhelftgebruik) op het moment dat je kijkt? En dat als je gaat analyseren, het poppetje met de klok mee gaat draaien? Dat gebeurde bij mij namelijk, maar dat zegt ook niets natuurlijk. Wel interessant, hoe zou dit werken?

O, trouwens, kijk je voor met de klok mee/tegen de klok in "van boven" of "van onder"? Ik van boven, just checking :)

[ Voor 9% gewijzigd door Velvet op 15-01-2008 11:54 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kan dus met geen mogelijkheid dat vrouwtje tegen de klok in laten draaien he, pure 100% rightbrainer dus... :D

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik kan dus met geen mogelijkheid dat vrouwtje tegen de klok in laten draaien he,
Makkelijke truuk is alleen op de draaiende voet focussen en voor jezelf zeggen wanneer die voor of achterlangs zou moeten gaan. Ik kan ze met gemak beide kanten op laten draaien, maar dat heeft me even moeite gekost.

Rare is dat de overgang alleen maar bewerkstelligt wordt als ik met m'n ogen knipper. Open houden verandert de richting niet ineens.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Ik kan het niet controleren maar het lukt me soms wel door te knipperen van draairichting te wisselen. heel raar dit :)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28

World Citizen

FreeReef.nl

bij die plaatjes naast elkaar kan ik bewust kiezen welke kant ik welk plaatje op laat draaien...... Kan ik dan multitasken?

FreeReef.nl

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Tachyon schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:26:
Het schijnt dat vooral in onze Westerse samenleving de linkerkant wordt gebruikt, omdat die maatschappijvorm dit 'vereist' om 'succesvol' te zijn. Maar we zijn wat doorgeschoten en de rechterhelft is een beetje een ondergeschoven kindje geworden, de balans is zoek. Dus een streven naar meer balans lijkt me op zich wel een goed idee.
Klinkt als vaag new-age gezwets, dat men geloofwaardig wil laten lijken door er verzonnen, of selectief en subversief gepresenteerde, wetenschappelijke 'feiten' aan te koppelen. Al zijn die rijtje sowieso al belachelijke; een mooie vorm van de technieken die astrologen ook gebruiken.

Je kan van alles leren, inclusief het 'dieper' voelen van emoties, maar je kan niet een beter of 'completer' mens worden door 'je rechter hersenhelft' beter te 'gebruiken'. Er is geen heilige graal; het is gewoon hard werken om te krijgen wat je wil.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Confusion schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:31:
[...]

Klinkt als vaag new-age gezwets, dat men geloofwaardig wil laten lijken door er verzonnen, of selectief en subversief gepresenteerde, wetenschappelijke 'feiten' aan te koppelen.
Net zoals in "The Secret" en "What The Bleep Do We Know?" bedoel je? ... ;)
Dat is inderdaad nogal zweverig ja.

Maar dat stukje tekst wat ik schreef was afkomstig van een toch redelijk serieuze documentaire van Discovery Channel "The Brain" (oid, weet niet meer de exacte titel). Ging onder andere over mensen die een hersenbeschadiging hadden opgelopen aan één kant, waardoor bepaalde eigenschappen meer naar voren kwamen of juist wegvielen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Tachyon schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:02:
Maar dat stukje tekst wat ik schreef was afkomstig van een toch redelijk serieuze documentaire van Discovery Channel "The Brain" (oid, weet niet meer de exacte titel).
Documentaires op The Discovery Channel moet je kritisch benaderen; TDC heeft het imago wetenschap te presenteren, maar zo goed onderbouwd zijn ze vaak niet.
Ging onder andere over mensen die een hersenbeschadiging hadden opgelopen aan één kant, waardoor bepaalde eigenschappen meer naar voren kwamen of juist wegvielen.
Op basis van de individuele gevallen die interessant zijn voor een documentaire kan je nog geen algemene beweringen over hersenhelften doen. Oliver Sacks schrijft fantastische boeken over de neurologische afwijkingen die hij in de praktijk allemaal tegenkomt... vaak zonder dat er een fysieke oorzaak aanwijsbaar is. Er is veel literatuur over mensen die (een deel van) een hersenhelft verliezen en daardoor functionaliteit verliezen, maar waarbij later die functionaliteit overgenomen wordt door een ander deel van de hersenen. Natuurlijk kan je functies in de hersenen lokaliseren, maar de lokatie is zuiver evolutionaire toeval. Ieder deel van de hersenen had iedere andere functie kunnen bevatten en de verdeling van de functies over de hersenhelften is gewoon toeval. Er is geen enkele samenhang tussen de functies waarin een bepaalde hersenhelft lijkt te overheersen; de functies zijn te divers om onder dezelfde noemer genoemd te kunnen worden. Iedere poging daartoe die geslaagd lijkt, berust op de eerder genoemde psychologische effecten. Je kan net zo goed de linker als de rechter hersenhelft 'creatief' noemen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Confusion schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:50:
Op basis van de individuele gevallen die interessant zijn voor een documentaire kan je nog geen algemene beweringen over hersenhelften doen. Oliver Sacks schrijft fantastische boeken over de neurologische afwijkingen die hij in de praktijk allemaal tegenkomt... vaak zonder dat er een fysieke oorzaak aanwijsbaar is. Er is veel literatuur over mensen die (een deel van) een hersenhelft verliezen en daardoor functionaliteit verliezen, maar waarbij later die functionaliteit overgenomen wordt door een ander deel van de hersenen. Natuurlijk kan je functies in de hersenen lokaliseren, maar de lokatie is zuiver evolutionaire toeval. Ieder deel van de hersenen had iedere andere functie kunnen bevatten en de verdeling van de functies over de hersenhelften is gewoon toeval. Er is geen enkele samenhang tussen de functies waarin een bepaalde hersenhelft lijkt te overheersen; de functies zijn te divers om onder dezelfde noemer genoemd te kunnen worden. Iedere poging daartoe die geslaagd lijkt, berust op de eerder genoemde psychologische effecten. Je kan net zo goed de linker als de rechter hersenhelft 'creatief' noemen.
Zijn boeken zijn geweldig. Heel toegankelijk is "de man die zijn vrouw voor een hoed hield" met prachtige verhalen. En ik kan me ook vinden in je conclusie dat sommige gebieden van de hersenen puur per toeval evolutionair bepaald zijn. Echter als gevolg hiervan zit er weldegelijk verschil tussen de hersenen helften en hoe dat ze gebruikt worden. En hoewel soms een beschadigd deel wordt overgenomen, is deze aanpasbaarheid van de hersenen niet altijd het geval. Als het spraakcentrum in de (rechter? oei weet het niet meer uit mijn hoofd) beschadigd wordt, is de kans erg klein dat de linker helft dit overneemt. Het lijkt dus wel te zijn dat bepaalde delen in bepaalde hersenhelften huizen.

Maar ik ben het wel met je eens dat zoals het hierboven gesteld is, lichtelijke onzin is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Dit ding is al tig maal voorbij gekomen in de HK. Met wat oefening kun je 'm makkelijk op commando heen en weer laten gaan. Het plaatje doet niet meer dan heen en weer gaan, en je verzint er zelf voor- of achterlangs bij.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12 20:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik vind hem erg grappig! Oefenen in de zin van jezelf laten denken dat hij de andere kant opgaat?

Het brein vult idd heel veel aan, het boek "brain hacks" is ook wel grappig. Daarin worden van dit soort dingen beschreven waarmee men dus zonder het brein "open te maken" de werking ervan probeerd te achterhalen. Dat soms de klok stil lijkt te staan is ook een effect, je brein vult het beeld aan.

Verwijderd

Leuke en snelle test! Ik zag haar met de klok mee draaien (ook de 2 "gespiegelde" dames draaien beide met de klok mee), maar erg grappig dat ik hem bewust de andere kant op kan laten draaien (dit heb ik ook vaak in metro's dan kan ik het zo "manipuleren" dat het lijkt alsof ik achteruit rijd ipv vooruit). Ik herkende me dan ook wel in de omschrijving, maar in hoeverre dit ook daadwerkelijk een wetenschappelijk bewijs is dat ik voornamelijk mijn rechter hersenhelft zou gebruiken dat weet ik niet.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

duidelijk een leftbrainer :D

zelfs plaatje met die 2, draait de linker tegen de klok in en de rechter met de klok mee (gespiegeld :P)
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:26:
Dit ding is al tig maal voorbij gekomen in de HK. Met wat oefening kun je 'm makkelijk op commando heen en weer laten gaan. Het plaatje doet niet meer dan heen en weer gaan, en je verzint er zelf voor- of achterlangs bij.
Op wikipedia staat ook een heel stuk, het gaat er dus om welk deel als eerste 'activeert'.

En toegevoegde 'items' aan links vs rechts is net zo geloofwaardig als je horoscoop of dergelijk :')

[ Voor 69% gewijzigd door SinergyX op 20-01-2008 00:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:26:
Niet helemaal, kijk maar eens goed naar die schaduw. Als je het plaatje met de klok mee ziet draaien, klopt de schaduw niet meer.

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Linker hersenhelft of juist de rechter (of misschien er net tussen in ;) )? Ik geloof het allemaal wel. Maar als ik mijn blik concentreer op de voeten en de schaduw ervan dan lukt me alles op commando, linksom, rechtsom en helemaal niet draaien maar alleen maar heen en weer.

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-12 00:37
Om nog even op het linkerhelft / rechterhelft verhaal terug te komen.

Ik heb een interessante pagina gevonden waarin verklaard wordt dat het verhaal dat eigenschappen aan een hersenhelft gebonden kunnen worden niet helemaal juist is.
Voor ingewikkelde taken van de hersenen zijn beide hersenhelften in gebruik, misschien wordt de linkerhelft wel meer gebruikt dan de rechterhelft maar daaruit kan nog niet worden geconcludeerd dat het een functie is van de linker-hersenhelft. Je kan dus ook niet zeggen dat wiskunde en wetenschap pure left brain functions zijn.
http://scienceline.org/20...t-left-brain-hemispheres/
Cyberpope schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:24:
Als het spraakcentrum in de (rechter? oei weet het niet meer uit mijn hoofd) beschadigd wordt, is de kans erg klein dat de linker helft dit overneemt. Het lijkt dus wel te zijn dat bepaalde delen in bepaalde hersenhelften huizen.
Toevallig wordt daar ook over gesproken in de bron. Als bij een persoon de linker-hersenhelft wordt verwijderd zal de persoon wel enige moeilijkheid ondervinden bij het spreken, maar het is niet zo dat die persoon nooit meer zal kunnen spreken.

Het plaatje draait overigens tegen de klok in :9
Afbeeldingslocatie: http://ofb.net/~whuang/imgs/spin/f13.png

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Grappig,

Als je je ogen niet focust maar tussen de plaatjes in kijkt, blik op "oneindig" kan je gewoon afwisselend de ene naar rechts laten draaien en de andere links, als je je dan even concentreerd en denkt "en nu andere kant op", wisselen ze gewoon van draairichting.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:44:
Ik zie d'r alleen heen en weer bewegen 8)7

Echt van rechts naar links en weer terug...alleen met wat moeite kan ik d'r door laten draaien de ene of de andere kant op :X

Zijn mijn hersen nu kapot, of ben ik een no-brainer?
Minder blowen. >:)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Woei, de eerste keer dat ik hem (haar) op GoT zag ging het totáál niet. Nu wel. Die tip van hierboven was daarbij erg handig. Effe zien wat er uit die test komt dan :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Bij deze pagina kun je het poppetje ogen geven waardoor je het dus makkelijker kan wisselen:

http://www.michaelbach.de/ot/sze_silhouette/index.html

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 21:02
Deze draaiende vrouw is inderdaad al eerder langsgekomen. Je kunt zelf kiezen wat je wil zien, al kost het iets meer moeite om de dame tegen de klok in te laten gaan.

Onderstaand plaatje heeft ook zo'n leuk effect :)

Afbeeldingslocatie: http://www.frenblog.com/illusion/wp-content/uploads/2006/12/black-dots.gif

Mijn YouTube Channel

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:34

Onbekend

...

Ik had het idee dat het bovenlijf linksom draait, en de benen rechtsom. 8)7
Of was het nou andersom? :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1