Toon posts:

Welke chipset voor Q6600?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.286 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen medetweakers!

Ondanks dat dit soort topics niet geoorloofd zijn wil ik het toch proberen, daar ik me in een
bijzondere situatie bevind.. ik moet binnen 2 uur een nieuw moederbord uitzoeken voor mijn nieuwe processor.

Ik zal bovenstaande even uitleggen: Ik heb van de week een Phenom Black Edition gekocht icm een DFI Lanparty UT 790FX-M2R moederbord. Na bijna een week kloten en prutsen heb ik besloten alles terug te brengen, want dit gaat niet werken.

Nu wil het feit dat ik net contact heb gehad met de leverancier en ik mag alles omruilen, maar omdat de 8 dagen bijna zijn verstreken moet ik voor 1 uur doorgeven welke nieuwe onderdelen ik wil.

De Processor ben ik al uit, dat wordt een Q6600-G0 stepping. Maar nu het moederbord.. ik heb altijd AMD gehad en ben dus totaal niet op de hoogte van de Intel chipset's, en omdat ik maar zo weinig tijd heb en ook nog moet werken ondertussen bevind ik me nogal in een haastige situatie.

Het moederbord dat ik moet goed overclockbaar zijn btw. en ergens rond de 200-250 euro kosten.

Enkele moederborden die mijn aandacht trokken:

Asus maximus formala
Asus P5E3 deluxe

Het geheugen dat ik ga gebruiken is Corsair TWIN2X2048-6400C4..

Ik hoop dat dit topic een paar uurtjes open mag blijven van de moderators...

Alvast bedankt voor de suggesties!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

De p5e3 zal niet gaan want die heeft ddr3 geheugensloten en jij hebt ddr2 gehuegen. De maximus formula is wel een goed bord in die prijsklasse. Kijk ook eens naar moederborden van andere fabrikanten met een x38/p35 chipset. Die zijn vaak wat goedkoper en clocken prima over.

edit:

Ik heb zelf een gigabyte p35-ds4 die was goed betaalbaar en clockt heerlijk over. Ook een p35-ds3r is een goed bord voor ongeveer 125 euro (hou je nog een hoop centjes over voor iets anders)

[ Voor 27% gewijzigd door icecoolsniper op 15-01-2008 10:18 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees ff snel http://www.hardocp.com/re...ib2FyZCxoZW50aHVzaWFzdA== door ofzo?

Asus, GigaByte en MSI hebben een aantal mooie borden met redelijk wat mogelijkheden...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties!

@ Icecoolsniper --> Ik krijg geen geld terug, en aangezien ik voor 450 euro spullen gekocht heb moet ik dus ook voor dat geld iets terugkopen, processor kost daar 239 euro dus houd ik nog 209 euro over!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:26:
Alvast bedankt voor de snelle reacties!

@ Icecoolsniper --> Ik krijg geen geld terug, en aangezien ik voor 450 euro spullen gekocht heb moet ik dus ook voor dat geld iets terugkopen, processor kost daar 239 euro dus houd ik nog 209 euro over!
Je kan dan ook nog 2GB extra geheugen kopen ofzo en dan nog een goede cpu koeler erbij (scythe mugen)

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:05
De Gigabyte GA-X38-DQ6 is een erg mooi bord, echter is het natuurlijk de vraag of de winkel waar jij gaat shoppen deze kan leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Een koeler zal niet nodig zijn, want ik heb waterkoeling, die toevallig ook een bevestigingsset bevat voor een 775 socket.

De gigabyte heb ik even vlug een paar reviews gelezen en die schijnt toch wat issues te hebben met betrekking tot overclocken, al zeggen ze bij Hardware.info wel dat dit een bios-issue is, dus misschien is dat al opgelost (artikel is van 18 september)..

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:05
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:44:
Een koeler zal niet nodig zijn, want ik heb waterkoeling, die toevallig ook een bevestigingsset bevat voor een 775 socket.

De gigabyte heb ik even vlug een paar reviews gelezen en die schijnt toch wat issues te hebben met betrekking tot overclocken, al zeggen ze bij Hardware.info wel dat dit een bios-issue is, dus misschien is dat al opgelost (artikel is van 18 september)..
De meest recente bios-update van GB is van 2008/01/02 versie F7

Bevat o.a. "Enhance system performance and overclock capability"

Maargoed, als Asus oid betere reviews heeft zou ik toch voor zekerheid gaan en voor n Asus gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou nu beter zijn? Geen X38 maar een P35 chip nemen en voor het resterende geld ander geheugen bijhalen, of nu kiezen voor een echt goed overclock-moederbord en later investeren in beter geheugen?

Pfff.. heb echt te weinig tijd om dit uit te zoeken...

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48
Mocht je echt willen gaan overclocken zou ik toch gaan voor de X38, ik heb hier een P35 die voor het eind van deze maand vervangen gaat worden door een X38.

Ik krijg mijn Q6600 wel tot 3,6 GHz (B3 uitvoering hier), maar ik moet mijn geheugen eerst terugzetten van 1066 naar 800 MHz en dan kan ik pas overclocken. Heel irritant, maar een paar mensen bij mij uit de clan hadden ook geen geweldige resultaten met PC8500 & PC9200 op een P35 chipset, daarnaast is hun geheugenprestatie op de X38 ook een stuk beter (P35 rond de 7700 MB/s en X38 ineens 9900 MB/s).

Ik haal zelf de Asus Maximus Formula, omdat daar ook nog een goede geluidskaart bij zit (Niet AC97 88X chip maar een PCI-e 1x slot kaartje met een ADI chip). Heb het geluid daarvan gehoord en dat is _/-\o_

edit:
om precies te zijn de ADI 1988B chip.

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 15-01-2008 11:48 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Als je het geld hebt, en eraan wilt uitgeven. Haal dan zo'n x38 bordje. Die zijn net ietsje beter.

Maar hoe goed zo overklok baar zijn hangt toch wel meestal van geluk af. Je ziet borden die 500+ fsb makkelijk doen en borden die moeilijk over de 400 heen komen. Zelfde geld voor cpu's sommige 3.6GHz op 1.4V sommige op 1.55V.

Met p35 en x38 zijn goede resultaten gehaalt, het zelfde geld voor asus/gigabyte. Ik denk niet dat het echt uit maakt of je een p35 ds4 / x38 qd6 / maximus haalt. x38 is een iets betere chipset en heeft iets meer functies. Maar je betaalt wel een stuk meer voor een x38 dan voor een p35 ds4. Ik denk dat je best kan kijken naar welk bord jou het meest aanspreekt (pci-e lanes, extras, raid etc). Met al die borden zijn goede resulaten gehaalt, maar of jouwe het haalt blijft een gok.

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, ik heb het volgende maar besteld:

Q6600 (heb erbij gezegd dat de G0 stepping mijn voorkeur had, maar dat kon hij me niet garanderen)
Asus Maximus Formula

Ik heb toch maar voor Asus gekozen omdat dit een X38 chipset had en de enige was waarbij mijn geheugen in de QVL stond. Ik weet dat mijn geheugen absoluut geen goede overclockers zijn (haalde op mijn M2N-SLI deluxe maar 480Mhz) maar dit upgrade ik over een tijdje wel weer.

Bedankt voor het meedenken jongens, en wat mij betreft mag dit topic gesloten worden!

Verwijderd

Ik ga ook nieuwe onderdelen kopen, en ik heb gekozen voor een MSI P6N SLI-F V2,Retail

Die is maar 85 euro, maar het lijkt mij toch een goed bordje. Kan je ook nog wat andere dingen kopen :D

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Had eerder voor de P5E gekozen, budget versie van de Maximus, maar wel gebaseerd op de PCB van de Maximus. Anyways, evengoed goede keuze! :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ja en nu mag die wel dicht ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.