Centraal AP's beheren

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-03 14:51
Ik ben op dit moment bezig een aantal accespoints (vijf ofzo) centraal te kunnen beheren. Waar het me om gaat, is dat 1x per week, of 1x per maand, het wachtwoord om op het netwerk te kunnen komen verandert kan worden. Als ik kijk op internet kom ik veel dingen tegen van RADIUS. Probleem hiermee is dat dit volgens mij vééls te geavanceerd is voor wat ik ermee wil doen, namelijk periodiek het wachtwoord van de AP's veranderen. Ongeveer het idee van met een ferrari boodschappen gaan doen. Ik heb er wel wat mee gekloot, maar ik kreeg het niet eens aan de praat... besides moeten er op het netwerk ook PDA's en Iphones kunnen, en ik weet niet of die dingen daarmee overweg kunnen.

Nou heb ik op dit moment een Asus WL320GE voor me liggen, om is wat te proberen. Nou zie ik op de Asus site staan "SNMP standard (v3) support allows system administrators to manage multiple access points from remote locations". Klinkt goed in de oren, want dat is wat ik wil. Als ik op internet ga zoeken naar iets van een SNMP agent of in die richting word ik niet veel wijzer. Er zullen vast meer mensen zijn die een soortgelijke constructie wilden opzetten, dus hoe hebben jullie dat gedaan?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Zit er geen CD'tje bij dat access point met een beheer-utility?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-03 14:51
pinockio schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:41:
Zit er geen CD'tje bij dat access point met een beheer-utility?
Er zit een appje op waarmee je ze kan opzoeken in je netwerk, en die verbind je door met de webinterface van de AP. Maar dan ben je alsnog bezig met het handmatig veranderen van wachtwoorden, en dat is juist niet wat ik wil. Want wie weet worden het in de toekomst nog veel meer AP's en dan ben je een halve dag bezig. Terwijl dat volgens mij veel makkelijker moet kunnen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-03 14:50
Widow schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:30:
Nou zie ik op de Asus site staan "SNMP standard (v3) support allows system administrators to manage multiple access points from remote locations". Klinkt goed in de oren, want dat is wat ik wil. Als ik op internet ga zoeken naar iets van een SNMP agent of in die richting word ik niet veel wijzer. Er zullen vast meer mensen zijn die een soortgelijke constructie wilden opzetten, dus hoe hebben jullie dat gedaan?
Je hebt niet persee een agent nodig; je moet SNMP op de device aanzetten en kan dan gewoon met een snmp-client communiceren, reads doen voor informatie van de AP's en een write doen voor aanpassingen aan de AP's (de password change).
Dit kan je bijvoorbeeld zelf in een PHP-page scripten zodat je in 1 keer al je apps kan aanpassen.

Het is vaak handig om een MIB van een device te hebben, zodat je exact weet wat je allemaal met SNMP kan aanpassen aan je device.

[ Voor 3% gewijzigd door JMW761 op 15-01-2008 09:35 . Reden: kleine toevoeging ]