Toon posts:

QUAD-CORE / GEHEUGEN icm met XP/VISTA X86/X64

Pagina: 1
Acties:
  • 1.612 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit in de juiste categorie staat. zoniet, verplaats aub.

Ik vroeg me af hoe het precies zit, hieronder maak ik een tabelletje dat waarschijnlijk niet klopt.
Ik zou graag zien dat iemand dat kan aanpassen

Windows XP PRO X86 - QUAD CORE - 3.2GB MAX
Windows XP PRO X64 - QUAD CORE - 128GB MAX

Windows VISTA HOME PREMIUM X86 - QUAD CORE - 3.2GB MAX
Windows VISTA HOME PREMIUM X64 - QUAD CORE - 128GB MAX

Windows VISTA ULTIMATE X86 - QUAD CORE - 128GB MAX
Windows VISTA ULTIMATE X64 - QUAD CORE - 128GB MAX

Ik zou dus graag willen weten of dit rijtje klopt.

Ik wil namelijk een quad core gaan kopen met 8GB ram.. maar dan moet ik wel weten welk besturingssysteem :D

Alvast bedankt!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Neem om te beginnen eens een kijkje in RAM FAQ » 4GB en desktop PC's.
Alles wat daarin wordt beschreven geldt doorgaans ook voor hoeveelheden daarboven.

Als je voor 8GB wilt gaan en dat ook echt denkt te gaan gebruiken is het aan te raden voor een 64bits besturingssysteem te kiezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Rone op 15-01-2008 05:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
32 bits gaat dus zoiezo maar tot 3.2 GB (4GB)
Maar met X64 heb ik waarschijnlijk compabiliteits problemen.
(XP 64bits ga ik zoiezo niet proberen en VISTA 64bits heeft persé signed drivers nodig)

Dus ik moet dan wel 4GB met 32 bits.

En hoe zit het met de CPU.

Aangezien ik graag XP wil draaien als dit goed wordt ondersteund.
Of draait het systeem met deze CPU juist sneller onder vista dan onder xp?

Alvast Bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 06:32 ]

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
CPU wordt zoiezo goed ondersteund.
Maar ik begrijp je probleem niet om met een 64bits te werken.
Ik heb zowel XP x64 gedraait, en nu al een dik half jaar op Vista x64 zonder problemen. Alle drivers gewoon beschikbaar, geen enkel probleem mee.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 21:32
Als je al zeker weet dat je een 32 bits OS wilt draaien, waarom koop je dan 8GB. Als je meer dan 3,2 GB wilt benutten zul je gebonden zijn aan een 64 bits OS.

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Raziel schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:32:
Als je al zeker weet dat je een 32 bits OS wilt draaien, waarom koop je dan 8GB. Als je meer dan 3,2 GB wilt benutten zul je gebonden zijn aan een 64 bits OS.
En een chipset die 8GB ondersteund uiteraard, waarschijnlijk zie je dan wel max iets van 7,2 in Windows hiervan terug.

net als je op een 4GB chipset 3,2GB terugziet, ook al draai je een 64bit OS.

Maar zoals hierboven vermeld wordt, 64bit geeft opzich vrij weinig problemen met de drivers.
ik heb alleen ervaring met een Sitecom Wlan kaartje waar alleen maar Vista 32bit drivers van waren en geen Vista 64bit drivers, een nieuw kaartje van 19,- heeft dit opgelost

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom 7,2? 8 is 8. Die 3,2 Gb is een softwarematige grens he, in vista en xp 32 bit. (los van het feit dat er adresssen in beslag worden genomen door bepaalde hardware) Ik vraag me af of vista ultimate 32bits wel meer dan 3,2 gb laat zien.. Ja de licentie staat 128gb toe, maar de praktijk is anders.

Je kan wel een 32bits windows server gaan draaien en die als workstation tweaken. Want dan heb je werkende PAE. Samen met een ondersteunend moederbord moet je wel aan die 8gb komen.

Maar ik zou ook gewoon vista 64 nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 15-01-2008 09:48 ]

specs

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Ik draai ook al anderhalf jaar XP x64 en een hele tijd Vista x64 en heb eigenlijk nauwelijks problemen met software. Oude meuk draait soms niet maar daar is dan altijd wel een alternatief voor te vinden of als het echt moet draai je een dualboot voor die scenarios. Werkt als een zonnetje.

Maargoed dat is geen discussie voor PMG.

[ Voor 7% gewijzigd door The Realone op 15-01-2008 09:51 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Eximius schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:38:
[...]

En een chipset die 8GB ondersteund uiteraard, waarschijnlijk zie je dan wel max iets van 7,2 in Windows hiervan terug.

net als je op een 4GB chipset 3,2GB terugziet, ook al draai je een 64bit OS.

Maar zoals hierboven vermeld wordt, 64bit geeft opzich vrij weinig problemen met de drivers.
ik heb alleen ervaring met een Sitecom Wlan kaartje waar alleen maar Vista 32bit drivers van waren en geen Vista 64bit drivers, een nieuw kaartje van 19,- heeft dit opgelost
Dat is onzin. Als ik een 64bit OS draai, kan ik de volledige 4GB van mijn pc benutten. Het is gewoon dat je pc 'adressen' gebruikt waarna ze gebruikt zijn en niet meer toegewezen kunnen worden aan je ram. Bij 64bit ligt dit aantal véél hoger waardoor je gewoon 8GB zal zien en kunnen gebruiken.
The Realone schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:51:
Ik draai ook al anderhalf jaar XP x64 en een hele tijd Vista x64 en heb eigenlijk nauwelijks problemen met software. Oude meuk draait soms niet maar daar is dan altijd wel een alternatief voor te vinden of als het echt moet draai je een dualboot voor die scenarios. Werkt als een zonnetje.

Maargoed dat is geen discussie voor PMG.
Ik heb een tijdje terug XP64 geprobeerd, maar dingen zoals Live Messenger, printer drivers (Brakke HP waarschijnlijk) werkten allemaal niet. :/

Ik neem die 512MB die ik verlies wel voor lief dan. :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door MensionXL op 15-01-2008 10:10 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Gewoon x64 nemen. Ik weet neit welke programma's jij gebruikt maar ik draai Vista x64 sinds de eerste dag dat ik de RTM ergens midden november binnen kon halen. Alleen had ik in het begin nog wat drivers die er niet waren (Exotisch Asus laptop spul). En 1 programma waar ik behoorlijk wat moeite voor moest doen (TMN icm Starforce en signed drivers is een hell). Na 30 januari, de officiele release date draaide alles dan echt helemaal perfect en zie geen enkele reden meer om x86 te nemen.

We moeten ooit over en vindt het dan eigenlijk jammer dat er ook een 32-bit versie is. Bij 64-bit was men echt gedwongen en je ziet dat er een aantal dingen zijn die niet veel waarde aan x64 hechten omdat de meesten met hun OEM nog op 32-bit zitten vastgeroest waardoor de vooruitgang helaas ook stilstaat tot over een jaartje de bom valt en er geen 32-bit systeem meer wordt geleverd... Dan meoten sommigen nog opeens even snel... Bah.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SCHREEUWEN hoeft niet IN JE TOPITITEL

Verder sluit ik me aan bij r00n:
Neem om te beginnen eens een kijkje in RAM FAQ » 4GB en desktop PC's.
Alles wat daarin wordt beschreven geldt doorgaans ook voor hoeveelheden daarboven.

Als je voor 8GB wilt gaan en dat ook echt denkt te gaan gebruiken is het aan te raden voor een 64bits besturingssysteem te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.