Toon posts:

Koelpasta verdunnen? Of ontploft dan alles?

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zeg vraagje..

Nou zit ik regelmatig te prutsen met northbridgekoelers en cpu koelers en zo, en dan klooi ik maar wat aan met de koelpasta.
Het is dan de bedoeling om een mooi egaal, maar zo dun mogelijk laagje op het oppervlak te krijgen.
Ik gebruik Arctic Silver 5, maar die smurrie is heel dik en ook met gebruik van bijvoorbeeld een creditcard of andere high-tech hulpmiddelen krijg ik geen mooi laagje.
Ook heb ik een potje Zalman smeersel met kwastje, en dat werkt al een stuk beter maar volgens verschillende reviews is AS5 gewoon stukken beter.

Nou heb ik dus zitten denken.. zou ik die AS5 niet kunnen verdunnen met aceton of zo en dan lekker uitsmeren met een kwastje van mijn oogschaduw of iets dergelijks en dan gewoon laten drogen tot de aceton er weer uit is?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dat probleem heb ik ook, maar dat goedje verdunnen lijkt me niet zo geweldig voor de warmteoverdracht?

En dat kwastje van je oogschaduw zou ik erna iig niet meer gebruiken :P

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo moeilijk smeert AS5 toch niet? Het hoeft niet spiegelglad te worden gewoon een heel dun laagje, daar mogen best oneffenheden in zitten. Op het moment dat je de heatsink plaatst wordt dat vanzelf naar de juiste plaatsen geperst. AS5 vind ik nu juist beter smeren in vergelijking met de andere pasta's die ik heb grbuikt. De (tubetjes) Zalman pasta bijvoorbeeld is veel taaier om uit te smeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik snap niet waar je dat vandaan haalt dat die AS5 beter zou doen als die zalman lak. Wel eens reviews opgezocht? :) Hier scheelde het ook precies 1 graadje.

Het is wel af te raden om voor op NB's en dergelijk. Een standaard NB-koeler zit niet al te stevig vast, en je hebt de luxe met AS5 al dat je het aan kan drukken en op eigen kracht ook vast blijft zitten. Dat is niet met die lak. Die lak is meer bedoeld als je echt iets straks aandraait, zoals de back van de VF900, of VF1000 met die 4 mounting-holes / duimschroeven.

AS5 werkt iig beter op langere termijn op mijn NB dan die lak. Die lak lijkt wel te ontvochten / uit te drogen, omdat die koelblok helemaal niet zo lekker vastzit met die nopjes.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Met _Dune_ ^^

Ik vind AS5 lang niet zo moeilijk smeren als andere koelpasta's. :) Verder smeer ik het meestal heel grof uit. Het wordt toch vanzelf platgeduwd, zoals al is gezegd.

Tesla Model Y RWD (2024)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gewoon je koeler goed strak mounten, de druk versprijd de past wel over de cpu.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:51
idd... Al dat gezooi met mooi laagje smeren... Gewoon een druppeltje in het midden en de cooler monteren, op deze manier kunnen er geen luchtbelletjes onstaan.

Doe dit zo al 2 jaar en steeds een koele cpu hier! (X2 3800@4600 43° stressed/25° idle)

Verwijderd

Komop zeg... |:(

Gewoon smeren!
Gewoon voorzichtig te werk gaan!
Niks overhaast of wat dan ook, je smeert als het goed is maar 1x pasta.
Besteed er wat aandacht aan je hebt er profijt van!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
AS5 dik ?

Nog nooit MX-1 gezien zeker :P

AS5 moet je gewoon een druppel er op doen, en met je vinger uitsmeren. Klaar. :)

Audi S3

Verwijderd

Koelpasta uitsmeren?
Ik mag toch hopen dat je de heatsink strak aandrukt/schroeft! Dan wordt de koelpasta vanzelf over het volledige oppervlak verspreid.
Hoe weinig ik ook gebruik, vaak komt er aan de randen nog wel een beetje pasta uitzetten.

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 01:17:
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt dat die AS5 beter zou doen als die zalman lak. Wel eens reviews opgezocht? :) Hier scheelde het ook precies 1 graadje.
Idd, hier scheelt AS5 ook hooguit 1 graad met STG1 :) In de reviews zie ik hetzelfde beeld ongeveer.

En dat de Zalman uitdroogt op langere termijn kan best idd, in AS5 zitten ook zilverdeeltjes die zorgen voor geleiding op de langere termijn.

Oh, en ook ik vind AS5 helemaal niet zo stug om uit te smeren hoor, lukt makkelijk hier. Gewoon een stip zetten in het midden, heatsink erop en goed aandrukken/draaien werkt overigens ook goed, geen gezeik meer met uitsmeren ;) Uit ervaring kan ik vertellen dat het dan ook gewoon goed verdeeld wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Avalaxy op 16-01-2008 19:08 ]

Verwijderd

Als je de koelpasta wil uitsmeren, dan is het vaak makkelijk om je vinger in een plastic zakje te doen en vervolgens de koelpasta over de chip uit te smeren. Zo doe ik het altijd.

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
De instructies van Artic Silver. Daar word niet gesmeerd. :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik erg fijn vind werken is een stukje folie over je vinger doen. Daar kan je het dan perfect mee uitsmeren zonder vieze vingers te krijgen. Dit heb ik gisteren nog gedaan met mijn CPU en AS5.

Wat Nl180482 dus ook zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 16-01-2008 19:27 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik gebruik die koelpasta die jij hebt ook heel graag, is wel iets dikker maar bij uitsmeren blijft het tenminste goed op de processor zitten en het plakt geweldig.
Ook de warmte overdracht is stukken beter waardoor bij mij de processor met dezelfde koeling stressed 10 graden koeler werd.
Dat je het niet al te dun erop krijgt maakt niet al teveel uit, zo is dit spul nu eenmaal.

Werkt goed, en maak je er maar niet druk om. :)

Trouwens, verdunnen zou ik niet doen, is chemisch spul dus zou ik niet aan gaan rommelen. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je dan toch wil smeren: pak een ouderwets scheermesje... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.sxc.hu/pic/m/b/br/brokenarts/435178_razor_blade.jpg

Zorg wel dat de rand netjes scherp is en geen beschadigingen vertoont. Hiermee hoef je minder hard te drukken dan bij een creditcard ofzo om dezelfde druk uit te oefenen op het goedje...

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2008 20:03 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet verdunnen .. daarmee beinvloed je de thermische eigenschappen

wel dun erop doen, als zon chip warm word word je substantie ook beter vloeibaar
de pasta gebruik je om de vlakken die geen contact maken te overbruggen
(daarom is het ook belangrijk om een zo glad mogelijke koelplaat te hebben, voor maximale overdracht)

Iperf

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01 18:32

Brantje

De post is daar >>

Ik heb ook AS5 nog nooit verdunt. Klein drupje er op cooler erop en dan ff rond draaien is meestal al voldoende.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Gewoon een klein druppeltje op North/Southbridge leggen, op CPU iets groter.
De druk van de cooler op de chip, en de warmte zullen er zelf voor zorgen dat de pasta verdeelt wordt over het te koelen oppervlak.

Moeilijk doen met netjes uitsmeren is nergens voor nodig, en zelfs nutteloos, omdat de pasta daarna dus toch gaat zitten zoals het wil.

[edit]
En als je de complete chip met een dun laagje volsmeerd zit er al teveel tussen, door de druk/warmte zal er pasta tussen de chip en de cooler uitgeperst worden, en dat valt dan dus naast de chip (kan afhankelijk van type pasta gevolgen hebben)

[ Voor 38% gewijzigd door rdfeij op 17-01-2008 09:01 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik heb ook altijd Artic Silver koelpasta's gehad. Ben nu over op Zalman stg1 met dat kwastje. Uit alle reviews heb ik kunnen opmaken dat de ene keer as5 beter is en de andere keer de Zalman stg1.

Dit houdt blijkbaar in dat er vrij weinig verschil in zit en de de verschillen wellicht komen door overige omstandigheden (iets anders uitgesmeerd, of juist niet blablabla)

Feit is wel dat Zalman stg1 wat makkelijker uit te smeren is, maar (wat ik hoor) op den duur uitdroogt. As3 en as5 drogen iig zelfs na 2jaar niet uit!

Verwijderd

rdfeij schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:58:
Gewoon een klein druppeltje op North/Southbridge leggen, op CPU iets groter.
De druk van de cooler op de chip, en de warmte zullen er zelf voor zorgen dat de pasta verdeelt wordt over het te koelen oppervlak.

Moeilijk doen met netjes uitsmeren is nergens voor nodig, en zelfs nutteloos, omdat de pasta daarna dus toch gaat zitten zoals het wil.

[edit]
En als je de complete chip met een dun laagje volsmeerd zit er al teveel tussen, door de druk/warmte zal er pasta tussen de chip en de cooler uitgeperst worden, en dat valt dan dus naast de chip (kan afhankelijk van type pasta gevolgen hebben)
that's the way to do it, of eventueel zoals arctic silver instructions zeggen, maar zord dan zekder dat die lijn die je trekt heel dun is, anders krijg je ook te veel...

Verwijderd

Ik snap nog steeds niet waarom lui het koelpasta blijft noemen. Het enige wat het doet is de oneffenheden tussen de heatsink & te koelen gedeelte 'opvullen'. Dat er bij artic silver (hence silver) zilverdeeltjes bijgestopt wordt is alleen maar om de delen beter te laten geleiden. Zelfs tandpasta is te gebruiken als geleidingspasta en dat werkt nog vaak beter ook (totdat het uitdroogt).

Uitsmeren hoeft niet, het smeert zich vanzelf wel uit. Wel kan je de chip een beetje invullen zodat het ook zeker uitspreidt zoals het hoort te spreiden, maar meer valt er niet aan te verbeteren. Hoe dunner de laag, hoe beter de geleiding. Vandaar dat die lak van zalman het ook vaak beter doet.

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:03
Dan noem je het thermisch vet :P

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 01:00:
Zeg vraagje..

Nou zit ik regelmatig te prutsen met northbridgekoelers en cpu koelers en zo, en dan klooi ik maar wat aan met de koelpasta.
Het is dan de bedoeling om een mooi egaal, maar zo dun mogelijk laagje op het oppervlak te krijgen.
Ik gebruik Arctic Silver 5, maar die smurrie is heel dik en ook met gebruik van bijvoorbeeld een creditcard of andere high-tech hulpmiddelen krijg ik geen mooi laagje.
Ook heb ik een potje Zalman smeersel met kwastje, en dat werkt al een stuk beter maar volgens verschillende reviews is AS5 gewoon stukken beter.

Nou heb ik dus zitten denken.. zou ik die AS5 niet kunnen verdunnen met aceton of zo en dan lekker uitsmeren met een kwastje van mijn oogschaduw of iets dergelijks en dan gewoon laten drogen tot de aceton er weer uit is?
ben je een vrouw, :+

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Waarschijnlijk wel, maar er zijn volgens mij meer vrouwen actief op GoT dan de meeste denken. Waarom eigelijk een " :+ "?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mentox schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:24:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar er zijn volgens mij meer vrouwen actief op GoT dan de meeste denken. Waarom eigelijk een " :+ "?
Omdat et anders een nicht was? :9

Uitsmeren met de hand of een korrel op het midden en koeler draaien heeft bij mij hetzelfde effect qua temps. Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
nee ik dacht aan emo's en gothics enzo O-)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Je moet een boterham zakje om je wijsvinger doen en dan gewoon met je vinger uitsmeren, dat werkt 't beste voor mij

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

MAX3400 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:03:
Als je dan toch wil smeren: pak een ouderwets scheermesje... ;)

[afbeelding]

Zorg wel dat de rand netjes scherp is en geen beschadigingen vertoont. Hiermee hoef je minder hard te drukken dan bij een creditcard ofzo om dezelfde druk uit te oefenen op het goedje...
Nog beter, zorg voor een telefoonkaart of een ander oud pasje dat je niet meer gebruikt. Plastic zakje en uitsmeren werkt ook prima trouwens.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Pagina: 1